Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag köpte en spetspaprika som var så himla fin och god. Tryckte ner några frön i en kruka och det tog bara fyra dagar så kom de upp! :heart Nu är de 4 cm och jag har planterat i sär dem.

Fyra sorters tomater, aubergine, chili och någon sorts melon har kommit upp så pass att jag planterat i sär dem. Blå riddarsporre sådde jag igår. Nu får jag inte plats med mer under ljusramperna jag köpte.

Längtar efter vår nu ... https://www.instagram.com/p/BckXQ1HHQlD/?hl=sv&taken-by=piahagmar
 
Lite sen på bollen här :D
Förra året sådde jag fem sorters tomater i hinkar, gott-gott. Vi hade även några plantor paprika och chilli inne i fönstren.

I år skulle växthuset upp hade vi tänkt tills offerten från byggaren kom och priset hade dubblats från förhandsbeskedet de gav... Dessutom visar sig inte växthusåterförsäljarens monteringskostnad stämma överhuvudtaget :banghead::down:

Såååå vad kan jag odla mer än tomater i kruka/hink?
Lite sockerärtor blir det och skulle vilja hitta något smart sätt att odla morot och rödbeta som ju annars funkar bäst på friland. En stor murarbalja kanske?
Förra året gick försådden sådär då jag var gravid och ville kräkas av jordlukten :wtf: Hoppas det ska bli lite angenämare i år :D
 
2 av mina 6 paprikafrön har nu börjat kika upp! Köpte tomatfrön igår (Tiny tim) som jag tänkte plantera i resterande fack i miniväxthuset :). 12 minus här inatt, när kommer våren???
 
Nu har jag börjat planera odlingsåret 2018 lite mer. :bump:
Det kommer bli ett begränsat odlingsår även i år då jag inte kommer hinna göra klart någon odlingsyta innan sommaren :down: så det får bli i murarbaljor så att jag kan flytta på dem när vi behöver komma åt (måste putsa huset samt bygga träddäck).

Såg att hornbach har rektangulära murarbaljor som kommer passa perfekt till våra örter sedan när trädäcket är klart så jag kommer odla i dem. Blir perfekt då vi kan återanvända dem sen. :idea:

De framtida örterna kommer få 6-7 murarbaljor (uppskattat mått, har inte mätt exakt hur långt matrummet är än) som ska stå utanför matrumsfönstren. Det ger mig åtminstone 6 rektangulära baljor att odla i nu i år. :)

Jag tänkte ha 3 baljor till chili vilket innebär 12 plantor. Jag har sparat våra gamla fönster som vi ska ha till ett växthus sedan så jag tänkte ställa dessa över så det blir som små miniväxthus till chilin. Vad tror ni om det?

2 baljor med örter får det bli. Lite begränsat som sagt men tänkte hålla mig till gräslök, persilja, timjan, basilika, rosmarin och dill varav det blir mycket av gräslök och timjan. :d

Det innebär att jag får en balja över till att göra något roligt med om jag har lust.

Utöver dessa så har jag 5 runda murarbaljor där jag tänkte odla mina tomater. Min rabarber verkar ha dukat under i vinter tyvärr så den behöver jag sätta ny. Var jag ska sätta den eftersom den behöver flyttas sedan har jag ingen aning om :(

Och så ska jag ha 6 plantor zucchini någonstans där de trivs och inte är i vägen... :angel:
 
Nu har jag börjat planera odlingsåret 2018 lite mer. :bump:
Det kommer bli ett begränsat odlingsår även i år då jag inte kommer hinna göra klart någon odlingsyta innan sommaren :down: så det får bli i murarbaljor så att jag kan flytta på dem när vi behöver komma åt (måste putsa huset samt bygga träddäck).

Såg att hornbach har rektangulära murarbaljor som kommer passa perfekt till våra örter sedan när trädäcket är klart så jag kommer odla i dem. Blir perfekt då vi kan återanvända dem sen. :idea:

De framtida örterna kommer få 6-7 murarbaljor (uppskattat mått, har inte mätt exakt hur långt matrummet är än) som ska stå utanför matrumsfönstren. Det ger mig åtminstone 6 rektangulära baljor att odla i nu i år. :)

Jag tänkte ha 3 baljor till chili vilket innebär 12 plantor. Jag har sparat våra gamla fönster som vi ska ha till ett växthus sedan så jag tänkte ställa dessa över så det blir som små miniväxthus till chilin. Vad tror ni om det?

2 baljor med örter får det bli. Lite begränsat som sagt men tänkte hålla mig till gräslök, persilja, timjan, basilika, rosmarin och dill varav det blir mycket av gräslök och timjan. :d

Det innebär att jag får en balja över till att göra något roligt med om jag har lust.

Utöver dessa så har jag 5 runda murarbaljor där jag tänkte odla mina tomater. Min rabarber verkar ha dukat under i vinter tyvärr så den behöver jag sätta ny. Var jag ska sätta den eftersom den behöver flyttas sedan har jag ingen aning om :(

Och så ska jag ha 6 plantor zucchini någonstans där de trivs och inte är i vägen... :angel:
Rabarber som dukat under? :confused:
Vilken yttepyttig dödslängtande sort har du? Rabarber brukar överleva typ allt? Säker på att de inte bara är lite sena?
 
Misslyckas som att de inte gror?
Vad som (inte) händer vet jag inte, men det brukar inte komma upp något. Antingen äts fröna upp av smågnagare eller också gror de inte.
Så, för att det ska bli solrosor här kommer jag driva upp dem i kruka.
 
Rabarber som dukat under? :confused:
Vilken yttepyttig dödslängtande sort har du? Rabarber brukar överleva typ allt? Säker på att de inte bara är lite sena?

Nja om de har överlevt blir jag oerhört förvånad. Fick ju flytta dem förra året pga att hela tomten skulle grävas upp. Satte dem i murarbaljor med hål i (de var inte jätteförtjusta i den behandlingen, bara 2 år gamla). Sedan har det regnat regnat regnat, frusit på och regnat igen under hösten/ vintern så vattnet har ändå inte kunnat dräneras utan stannat kvar. Nu är det 20cm genomfrusen is ovanpå rabarbern i murarbaljorna..

Jag har gett upp hoppet.. :(
 
Nja om de har överlevt blir jag oerhört förvånad. Fick ju flytta dem förra året pga att hela tomten skulle grävas upp. Satte dem i murarbaljor med hål i (de var inte jätteförtjusta i den behandlingen, bara 2 år gamla). Sedan har det regnat regnat regnat, frusit på och regnat igen under hösten/ vintern så vattnet har ändå inte kunnat dräneras utan stannat kvar. Nu är det 20cm genomfrusen is ovanpå rabarbern i murarbaljorna..

Jag har gett upp hoppet.. :(
Vi grävde upp grunden för att bygga stallet där de var, nog fasen överlevde de ändå! Fråga mig inte hur, men nu har vi rabarber på 3 ställen istället för 1...
 
Frågan är om jag vågar det igen :nailbiting:
Gör hål i botten så att överskottsvatten rinner ut.
OM du visste hur jag misshandlade mina rabarberrötter för 2 somrar sen så skulle du bli förvånad... (hade en rot som inte ens blev nergrävd utan bara duschad med lite vatten då och då, hela sommaren... Den planterades på hösten och det blev stora fina rabarber från den förra sommaren...)
 
Nja om de har överlevt blir jag oerhört förvånad. Fick ju flytta dem förra året pga att hela tomten skulle grävas upp. Satte dem i murarbaljor med hål i (de var inte jätteförtjusta i den behandlingen, bara 2 år gamla). Sedan har det regnat regnat regnat, frusit på och regnat igen under hösten/ vintern så vattnet har ändå inte kunnat dräneras utan stannat kvar. Nu är det 20cm genomfrusen is ovanpå rabarbern i murarbaljorna..

Jag har gett upp hoppet.. :(
Ok då förstår jag bättre.

MEN jag skulle ändå råda dig att inte ge upp hoppet. När det börjar tina, stjälp ur dem så de inte ruttnar i vattenbad. Först framåt senvåren accepterar jag att de är döda. :p
 
Mina övergödslade små plastkrukor har börjat mögla :cool: skotten som dykt upp verkar dock friska och fina, vi får väl se om dem överlever .. :yuck:
 
Vad som (inte) händer vet jag inte, men det brukar inte komma upp något. Antingen äts fröna upp av smågnagare eller också gror de inte.
Så, för att det ska bli solrosor här kommer jag driva upp dem i kruka.
Ok men jag skulle nog ändå så dom samtidigt som jag hade sått dom ute, drivit dom i kruka en bit innan plantering ute. Om du har växthus är det det bästa alternativet.
 
Första omplantering av många småplantor gjorda. Efter hur lång tid ska man börja ge extra näring? Jag tänker att plantjorden(har gödslad, "lite bättre" jord) räcker att ge näring en stund?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp