Trädgård framför eller bakom huset?

Inte_Ung

Trådstartare
Jag funderar på vad som gör att vissa människor vill ha sin trädgård framför huset?
De sitter gärna ute mot vägen så att alla kan (skall?) se dem och vad de gör.
Livet skall levas offentligt på något vis.

Jag för min del vill ha trädgård bakom huset så att jag kan använda den privat och utan insyn.
Insynsskyddat tycker jag är bra.
Och med tanke på att det ofta står så i husannonser så måste det vara många andra som också tycker så.

Det konstiga är att några av de som vill ha trädgården på framsidan sätter upp staket för att hävda sin integritet.
Vore det inte bättre att krypa in bakom huset då där integriteten redan är bra och skyddad?

Hur vill ni ha det?
Trädgård bakom eller framför huset?
 
vi har både och. Väldigt lågt staket där framme också men det ska bytas mot ett högt. Vi använder trädgården dör bakom när det ska användas, bersån är rätt smidig den med. Trädgårdsdelen som inte är skyddad från insyn ska göras om till ute område/ute bur till katten. Han tycker nog bara det är kul att stirra på folk som går förbi för det gör han redan i huset.
 
Vi har trädgården på framsidan av kommande hus. All trädgård. Utrymmet bakom huset är två meter brett ca :-)
 
Jag funderar på vad som gör att vissa människor vill ha sin trädgård framför huset?
De sitter gärna ute mot vägen så att alla kan (skall?) se dem och vad de gör.
Livet skall levas offentligt på något vis.

Jag för min del vill ha trädgård bakom huset så att jag kan använda den privat och utan insyn.
Insynsskyddat tycker jag är bra.
Och med tanke på att det ofta står så i husannonser så måste det vara många andra som också tycker så.

Det konstiga är att några av de som vill ha trädgården på framsidan sätter upp staket för att hävda sin integritet.
Vore det inte bättre att krypa in bakom huset då där integriteten redan är bra och skyddad?

Hur vill ni ha det?
Trädgård bakom eller framför huset?

Alltså det finns ju olika grader av hur intresserad man är av andra människor. Vissa är jätteintresserade och kan varenda bilnummer i sitt område och vem som är kusin eller moster till vem. Och för den sortens människor är landsvägen framför huset underhållning. Inget fel med det, men alla är ju inte så.

Sen finns det folk som är väldigt stolta över sina trädgårdar och lägger ner mycket energi på dem, och då vill man ju att folk ska se. Inget fel med det heller, jag tittar tacksamt på andras odlarmödor.

Själv vill jag dock hellre ha en privat trädgård där jag kan sola näck.
 
De flesta väljer väl inte utifrån att man vill att trädgården ska ligga framför eller bakom huset. Man väljer efter i vilket väderstreck tomten är placerad.

Om alternativet är att ha trädgården mot gatan, eller att huset skymmer trädgården från solen hela dagen så väljer nog de flesta det förstnämnda.

Vill man inte "visa upp sig" kan man ju lösa det med plank eller buskar. Men när det gäller försäljningargument är nog en hopplöst skuggig tomt det sämsta.
 
Sen finns det folk som är väldigt stolta över sina trädgårdar och lägger ner mycket energi på dem, och då vill man ju att folk ska se. Inget fel med det heller, jag tittar tacksamt på andras odlarmödor.
Det kan jag förstå.
Att ha en "visningsträdgård" mot gatan skulle jag faktiskt kunna ha.
Men att välja att ha alla mina agna uteaktiviteter offentligt skulle jag inte.
Typ sitta vid utemöblerna och äta bredvid vägen.
 
Jag sitter framför huset när det är så här varmt och jag behöver svalka, för bakom huset är det alldeles på tok för vindstilla och ingen skugga. Större delen av min trädgård ligger framför huset så det faller sig naturligt att vistas där mer. Dock är det inte värst mycket trafik här.
 
Om alternativet är att ha trädgården mot gatan, eller att huset skymmer trädgården från solen hela dagen så väljer nog de flesta det förstnämnda.
Så kan det ju vara i stan där tomterna är små.
Men på landet med tomter som är ett tunnland stora så är det nog inte det som avgör valet.
Och just nu så vill väl dessutom de flesta sitta i skuggan.
Det är snart över 30 grader varmt ute och att välja solen då tycker jag är litet märkligt.
 
Jag funderar på vad som gör att vissa människor vill ha sin trädgård framför huset?
De sitter gärna ute mot vägen så att alla kan (skall?) se dem och vad de gör.
Livet skall levas offentligt på något vis.

Jag för min del vill ha trädgård bakom huset så att jag kan använda den privat och utan insyn.
Insynsskyddat tycker jag är bra.
Och med tanke på att det ofta står så i husannonser så måste det vara många andra som också tycker så.

Det konstiga är att några av de som vill ha trädgården på framsidan sätter upp staket för att hävda sin integritet.
Vore det inte bättre att krypa in bakom huset då där integriteten redan är bra och skyddad?

Hur vill ni ha det?
Trädgård bakom eller framför huset?

Jag har aldrig någonsin tänk på att trädgård på ena eller andra sidan av huset skulle vara för någon slags allmän uppvisning. Det sättet att tänka är HELT främmande för mig. :o
Vi har stor väg på ena sidan av huset och liten väg på andra sidan. Från den lilla vägen kör man in på vår tomt, på den sidan har vi även ytterdörren. Jag anser att det är "framsidan", men det är ju betydligt mer trafik på asfaltsvägen och fler som kan se in i trädgården från det hållet även om det är baksidan...

Ptja. Jag vet inte jag.
Jag har en trädgård, och sen lägger jag inte så mycket värdering i den än att jag ska tycka om den. Jag skiter väl i vad förbipasserande tänker och tycker eller hur det ser ut från vägen.

(Obs, bor inte i ett villaområde eller inne i stan, utan mer på landet i en bebyggelse.)
 
Så kan det ju vara i stan där tomterna är små.
Men på landet med tomter som är ett tunnland stora så är det nog inte det som avgör valet.
Och just nu så vill väl dessutom de flesta sitta i skuggan.
Det är snart över 30 grader varmt ute och att välja solen då tycker jag är litet märkligt.

Om man har ett tunnland stor tomt borde man ju rimligtvis få plats med lite trädgård både framför och bakom! :)

Jo nu vill nog de flesta ha skugga, men värmeböljor som dessa är ju rätt ovanliga i det här landet. Och det handlar ju även om odlingsläge osv :)
 
Om man har ett tunnland stor tomt borde man ju rimligtvis få plats med lite trädgård både framför och bakom! :)
Ja eller hur.
Men många väljer ändå att förlägga hela sitt liv utomhus mot vägen, framför huset.

Det måste vara något socialt beteende med det.
 
Jag funderar på vad som gör att vissa människor vill ha sin trädgård framför huset?
De sitter gärna ute mot vägen så att alla kan (skall?) se dem och vad de gör.
Livet skall levas offentligt på något vis.

Jag för min del vill ha trädgård bakom huset så att jag kan använda den privat och utan insyn.
Insynsskyddat tycker jag är bra.
Och med tanke på att det ofta står så i husannonser så måste det vara många andra som också tycker så.

Det konstiga är att några av de som vill ha trädgården på framsidan sätter upp staket för att hävda sin integritet.
Vore det inte bättre att krypa in bakom huset då där integriteten redan är bra och skyddad?

Hur vill ni ha det?
Trädgård bakom eller framför huset?

Helst ingen alls. I alla fall om den inte går att sköta på högst 5 minuter/vecka.

När vi bodde i hus - var det mer fredat på framsidan. På baksidan full insyn från ett hyreshus andra våning.
 
Ja eller hur.
Men många väljer ändå att förlägga hela sitt liv utomhus mot vägen, framför huset.

Det måste vara något socialt beteende med det.

Det finns även många områden där man av tradition har placerat hus långt bak på stora tomter. Man vill behålla karaktären av ett lummigt område med stora uppvuxna tomter. Finns många exempel på det. Men då handlar det ju mer om villaområden på landet än ren landsbygd.

Sen tror jag att när folk väljer att lägga sitt hus längst bak på tomten trots att de inte behöver så handlar det om att man just vill ha huset så långt från vägen som möjligt. Inte att man specifikt vill visa upp sig själv och sin trädgård för allt och alla.
 
Mitt hus är placerat nära vägen med tomten bakom och jag gillar det, jag kan gå ut näck och plocka in tvätten eller lägga mig ute utan att andra ser. Förra året byggde jag även ett kombinerat vind- och insynsskydd på ena sidan av tomten så nu är även det hörnet fritt från nyfikna som passerar på vägen.
 
Vi har det mesta av trädgården framför huset. På baksidan tar hästhagen vid ca två meter ifrån huset. Jag har aldrig ägnat en tanke åt att det skulle vara för att vi vill visa upp oss på något sätt. Vägen som går förbi vårt hus är väldigt liten och det är de som bor bortanför oss som åker här + söndagsåkarna eftersom det är otroligt vackert här. En normal dag åker det kanske ett tiotal bilar förbi, skolbussen tre gånger och ett tiotal traktorer. Självklart har vi staket ut mot vägen eftersom vi har hund och vill att han ska kunna springa som han vill i trädgården utan att riskera att han rymmer och blir påkörd. Du är nog ganska ensam om att tänka som du gör.
 
Vi har det mesta av trädgården framför huset. På baksidan tar hästhagen vid ca två meter ifrån huset. Jag har aldrig ägnat en tanke åt att det skulle vara för att vi vill visa upp oss på något sätt. Vägen som går förbi vårt hus är väldigt liten och det är de som bor bortanför oss som åker här + söndagsåkarna eftersom det är otroligt vackert här. En normal dag åker det kanske ett tiotal bilar förbi, skolbussen tre gånger och ett tiotal traktorer. Självklart har vi staket ut mot vägen eftersom vi har hund och vill att han ska kunna springa som han vill i trädgården utan att riskera att han rymmer och blir påkörd. Du är nog ganska ensam om att tänka som du gör.

Vi har det nästan exakt precis så + att vår förbipasserande väg är närliggande byns promenadrunda på 3,5 km. Folk kommenterar en hel del om hur vi har det (sen berättar andra det för mig) och det är ju inte vårt fel. Vi har byggt våra altaner utifrån väderstreck o dörrar på huset. Jag fick huset och det låg liksom där det låg. På baksida är grannens skog, elledningar och vår stenkista (avlopp). Inte direkt läge för trädgård där. Om jag fick rejält med pengar så skulle jag lägga om vägen - ingen tvekan.
 
Vissa dagar är jag i princip aldrig på framsidan, ens om jag har sysslor där. För att folk tvunget ska köra inom och snacka. Och det är ju sällan folk man vill prata med, om jag säger så...

Uteplatsen är på baksidan av huset, vårt stora trädäck. MEN det är inte kvällssol där. Då hade vi behövt vara på framsidan. Med allt vad det innebär.

Andra tycker det är trevligt med umgänget, särskilt i byn. Man vill sitta på framsidan och prata med folk som kommer förbi. Bjuda in spontant och ta en öl.

Men i många fall har man kanske inte så mycket val, man får ta den plats som fungerar med det man vill göra.
 
Hur vill ni ha det?
Trädgård bakom eller framför huset?

Hur jag vill ha det beror helt på huset, omgivningarna och väderstreck m.m. Jag har inget behov att "visa upp" mitt liv för grannarna, men har inte heller något behov av att "gömma mig" för att bevara integriteten. Hur jag använder en tomt baseras på helt andra aspekter.

Jag har faktiskt svårt att tro att det skulle vara så vanligt att folk planerar sin trädgåd och sitt liv utifrån att "visa upp sig". Hur vet du att folk "vill visa upp sig" och leva "offentligt"? Jag skulle tro att det oftare är andra faktorer som styr. Jag har svårt att förstå att du ens är så intesserad av, och lägger så mycket värderingar i, huruvida folk vistas på sin tomt med bevarad integritet eller inte.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 996
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp