Trädgård framför eller bakom huset?

Ensam med att tänka hur då?
Enskilt och ostört verkar ju många vilja ha.

Ensam om att tänka att folk väljer att ha trädgård framför eller bakom huset beroende på om de vill visa upp sig eller inte. Det är helt andra saker som ligger bakom var trädgården ligger i förhållande till huset. Vi bor enskilt och ostört ändå trots att vi har trädgården framför huset. Det ena behöver inte ha med det andra att göra.
 
Det finns även många områden där man av tradition har placerat hus långt bak på stora tomter. Man vill behålla karaktären av ett lummigt område med stora uppvuxna tomter. Finns många exempel på det. Men då handlar det ju mer om villaområden på landet än ren landsbygd.

Sen tror jag att när folk väljer att lägga sitt hus längst bak på tomten trots att de inte behöver så handlar det om att man just vill ha huset så långt från vägen som möjligt. Inte att man specifikt vill visa upp sig själv och sin trädgård för allt och alla.
Det här är en diskussion som jag har med våra planerare en del. Många i vår kommun som har en tomt där huset är placerat långt bak tenderar nämligen att ta våra grönområden i anspråk som tomtmark på baksidan av huset (sen blir de arga när vi vill ha tillbaka marken. Jag tycker det tyder på att många människor ändå vill ha tomt på baksidan av huset primärt, eftersom man i sverige är ganska privat av sig. Ett staket ut mot gatan får inte överstiga 1,2 cm och är således inget skydd och få människor om man nu har en tomt i sydväst vill sätta en gigantisk tujjahäck mot gatan då det skuggar för mycket. Det är även på något sätt en del av trygghetskänslan att kunna se vilka som passerar utanför på gatan är man befinner sig i huset. Jag föredrar när tomterna är planerade så det blir en liten förgård på framsidan och större delen av tomten ligger på baksidan. Under sommaren när det är soligt ute vill man ändå helst sitta i skuggan. Att sitta i direkt solljus är i princip aldrig trevligt och inte heller hälsosamt.

Numera är oftast tomterna små och husen stora och då blir det bara en skarv av tomtmark runt huset som knappast ens kan definieras som trädgård. Då är det ju inget problem, det blir varken fram eller baksidestomt ;) (kompost, studsmatta och vedupplag hamnar i det kommunala naturområdet, som man klipper och privatiserar :P).
 
Ensam om att tänka att folk väljer att ha trädgård framför eller bakom huset beroende på om de vill visa upp sig eller inte. Det är helt andra saker som ligger bakom var trädgården ligger i förhållande till huset. Vi bor enskilt och ostört ändå trots att vi har trädgården framför huset. Det ena behöver inte ha med det andra att göra.
Jag tror det handlar om hur privat man är. I Nederländerna tex så sittar man alltid påframsidan av tomten och man har dessutom gigantiska fönster som gör att alla ser in i ens bostad. Enligt den Nederlänska arkitekten som föreläste så var det typiskt för Nederländerna att ha det så. Man liksom vill umgås med alla hela tiden. Samtidigt så pratade han om att vi i sverige är mer privata av oss därav alla staket och häckar samt att folk ofta har sina uteplatser på baksidan av huset. Jag tycker det var väldigt spännande hur olika det är i olika kulturer.

En sak som jag tänker på när det handlar om att ha tomten på framsidan är att alla som besöker en går igenom tomten och därmed har total överblick. Jag föredrar min tomt att vara min privata fristad, då får den gärna vara lite dold.
 
Det här är en diskussion som jag har med våra planerare en del. Många i vår kommun som har en tomt där huset är placerat långt bak tenderar nämligen att ta våra grönområden i anspråk som tomtmark på baksidan av huset (sen blir de arga när vi vill ha tillbaka marken. Jag tycker det tyder på att många människor ändå vill ha tomt på baksidan av huset primärt, eftersom man i sverige är ganska privat av sig. Ett staket ut mot gatan får inte överstiga 1,2 cm och är således inget skydd och få människor om man nu har en tomt i sydväst vill sätta en gigantisk tujjahäck mot gatan då det skuggar för mycket. Det är även på något sätt en del av trygghetskänslan att kunna se vilka som passerar utanför på gatan är man befinner sig i huset. Jag föredrar när tomterna är planerade så det blir en liten förgård på framsidan och större delen av tomten ligger på baksidan. Under sommaren när det är soligt ute vill man ändå helst sitta i skuggan. Att sitta i direkt solljus är i princip aldrig trevligt och inte heller hälsosamt.

Numera är oftast tomterna små och husen stora och då blir det bara en skarv av tomtmark runt huset som knappast ens kan definieras som trädgård. Då är det ju inget problem, det blir varken fram eller baksidestomt ;) (kompost, studsmatta och vedupplag hamnar i det kommunala naturområdet, som man klipper och privatiserar :P).

Åhå någon att nörda ner sig med ;)

Ja alltså stora tomter med hus långt bak av tradition gäller ju i gamla områden. Det finns ju ingen som gör ett nybyggt område så idag av andra skäl.

Jag tycker också att trädgårdsstaden, med liten förgårdsmark (och tillbakadragna garage !) och tomten bakom huset är det "snyggaste" om det görs bra. Men vad dom är lämpligast på platsen är ju oftast inte samma sak.

Att naturområden tas i anspråk är onekligen ett stort problem, framför allt när de ska "tas tillbaka". Men jag tycker att problemet ligger i att man planerar gör kvartersmarken och man planerar för allmän plats, men frågan om hur gränslandet och övergången ser ut är det ingen som tänker på.
 
Jag bor vid en landsväg mitt på en åker men på ena sidan växer en stor granhäck som jag planterade som vindskydd och på sidan som vätter mot vägen har jag låtit träd som självsått sig få fritt spelrum så jag ser inte vägen längre. Skulle kåken ramla ihop så skulle ingen märka det, så pass mycket skog har det blivit sen jag flyttade hit för då fanns inget här alls mer än en gammal rutten syrenberså. Gräsmattan är minimal och meningslös att försöka sköta om då sorken leker jordfräs där varje vinter under snön.
 
Jag tror det handlar om hur privat man är. I Nederländerna tex så sittar man alltid påframsidan av tomten och man har dessutom gigantiska fönster som gör att alla ser in i ens bostad. Enligt den Nederlänska arkitekten som föreläste så var det typiskt för Nederländerna att ha det så. Man liksom vill umgås med alla hela tiden. Samtidigt så pratade han om att vi i sverige är mer privata av oss därav alla staket och häckar samt att folk ofta har sina uteplatser på baksidan av huset. Jag tycker det var väldigt spännande hur olika det är i olika kulturer.

En sak som jag tänker på när det handlar om att ha tomten på framsidan är att alla som besöker en går igenom tomten och därmed har total överblick. Jag föredrar min tomt att vara min privata fristad, då får den gärna vara lite dold.

I Belgien har man också gigantiska fönster som man har förtäckta tjugofyra timmar om dygnet.
 
jag kanske ska tillägga att anledningen att det nya staketet som ska upp (eftersom det gamla är ruttet och så lågt att det inte håller någonting alls inne) ska vara högt är för att att huset ligger ca två meter från vägen. Folk som går förbi/kör förbi ser rakt in i både köket och vårat förrum (och egentligen kan man se rakt in i vardagsrummet också via den ena kort sidan). Vi vill därmed sänka insynen i huset snarare än trädgården.

Vi har ju liksom trädgård både framför och bakom (och en hel äng med). Trädgården där bak har dock en fyra meter hög syrenhäck så den kan varken kyrkan eller församlingshemmet som är grannar se in i. Däremot ser vi ut över häcken från balkongen (suterränghus). Vi kan därmed vara privata utomhus när vi vill och egentligen struntar jag i om våra nyfikna grannar vill kolla in i tomten framför huset.
 
Jag funderar på vad som gör att vissa människor vill ha sin trädgård framför huset?
De sitter gärna ute mot vägen så att alla kan (skall?) se dem och vad de gör.
Livet skall levas offentligt på något vis.

Jag för min del vill ha trädgård bakom huset så att jag kan använda den privat och utan insyn.
Insynsskyddat tycker jag är bra.
Och med tanke på att det ofta står så i husannonser så måste det vara många andra som också tycker så.

Det konstiga är att några av de som vill ha trädgården på framsidan sätter upp staket för att hävda sin integritet.
Vore det inte bättre att krypa in bakom huset då där integriteten redan är bra och skyddad?

Hur vill ni ha det?
Trädgård bakom eller framför huset?
Tror att för många av dom som sitter på framsidan inte handlar om att visa upp något utan om att själv se och ha rörelse och aktivitet att följa.
Vi har visserligen trädgården på framsidan men det är bara för att det är södersidan, och för insyn skull spelar det ingen roll då närmaste grannen är med nöd och näppe inom hörhåll ens vid festligheter.

Ensam med att tänka hur då?
Enskilt och ostört verkar ju många vilja ha.
Tror många vill se eller vill inte bli sedda, eller bryr sig inte om att dom blir sedda.
Däremot vill dom gärna visa upp själv trädgården om den är en välskött sådan.

/Camilla
 
Vår trädgård är större bakom än framför huset. Tycker det är bra. Nu är det inte så iordninggjort än (husrenovering pågår sen vi köpte det) men vi kommer ha lite land att odla grönsaker på bakåt och ändå har plats för framtida barn att springa och leka där.
 
Jag tror det handlar om hur privat man är. I Nederländerna tex så sittar man alltid påframsidan av tomten och man har dessutom gigantiska fönster som gör att alla ser in i ens bostad. Enligt den Nederlänska arkitekten som föreläste så var det typiskt för Nederländerna att ha det så. Man liksom vill umgås med alla hela tiden. Samtidigt så pratade han om att vi i sverige är mer privata av oss därav alla staket och häckar samt att folk ofta har sina uteplatser på baksidan av huset. Jag tycker det var väldigt spännande hur olika det är i olika kulturer.

En sak som jag tänker på när det handlar om att ha tomten på framsidan är att alla som besöker en går igenom tomten och därmed har total överblick. Jag föredrar min tomt att vara min privata fristad, då får den gärna vara lite dold.
Den biten har jag insett att det skiljer även väldigt mycket inom Sverige bara. Jag är också van vid det där med välavgränsade tomter, gärna staket eller annat i mellan. Men var uppe i Boden och insåg att deras områden var uppbyggda på ett annat sätt inte direkt särskilt avgränsat mellan tomterna, visserligen ofta en häck eller liknande men då lämnade man öppet i början och slut av sträckan så man enkelt kommer över till grannen. Man gick ofta över varandras tomter utan att någon ens funderade över det :)

/Camilla
 
Jag har faktiskt svårt att tro att det skulle vara så vanligt att folk planerar sin trädgåd och sitt liv utifrån att "visa upp sig".
Det var Svea som bidrog med den teorin i tråden.
Lever offentligt gör de ju de facto, då allt som de gör kan beskådas när man passerar.

Jag har svårt att förstå att du ens är så intesserad av, och lägger så mycket värderingar i, huruvida folk vistas på sin tomt med bevarad integritet eller inte.
Jag hyr ut hus och försöker fundera över hur tomterna omkring dem borde planeras.
Hyresgästerna har uppenbart inte samma syn på saken som jag, ingen av dem.
Så det känns som att jag avdelar mark på fel sätt på något vis.
Det är inte så att jag har något emot det men jag förstår inte mekanismerna bakom.

I ett fall så begriper jag inte att man vill ha tomt där alls.
Men okej det blev ju fint.
I ett annat fall så används inte den del av tomten som jag hade som favorit-del alls.
Och i ytterligare ett fall så verkar alla som har hyrt huset nöjda med plätten gräsmatta på framsidan.
Det skulle då inte jag ha varit.

Vi skall också bygga hus i familjen.
Minst ett och antagligen flera.
I det läget så är det ju bra att veta hur folk tänker egentligen.
Det verkar ju som att tomter som jag skulle rata är en favorit för någon annan.
 
Det var Svea som bidrog med den teorin i tråden.
Lever offentligt gör de ju de facto, då allt som de gör kan beskådas när man passerar.


Jag hyr ut hus och försöker fundera över hur tomterna omkring dem borde planeras.
Hyresgästerna har uppenbart inte samma syn på saken som jag, ingen av dem.
Så det känns som att jag avdelar mark på fel sätt på något vis.
Det är inte så att jag har något emot det men jag förstår inte mekanismerna bakom.

I ett fall så begriper jag inte att man vill ha tomt där alls.
Men okej det blev ju fint.
I ett annat fall så används inte den del av tomten som jag hade som favorit-del alls.
Och i ytterligare ett fall så verkar alla som har hyrt huset nöjda med plätten gräsmatta på framsidan.
Det skulle då inte jag ha varit.

Vi skall också bygga hus i familjen.
Minst ett och antagligen flera.
I det läget så är det ju bra att veta hur folk tänker egentligen.
Det verkar ju som att tomter som jag skulle rata är en favorit för någon annan.

Nu ska jag vara riktigt kategorisk och smått ironisk.
Det är ju så olika, stabor vill steka på södersidan och se människor, det känns så ödsligt annars, men ha en avskärmad tjusig trädgård på baksidan som det pratas om men ingen sett. Om den nu inte varit med på bild i något trädgårdsmagasin.
Bönner vill sitta i skugga o fika ute i trägårn, sola är inget di pysslar mä - men vill ha koll på vem som åker till grannen, bonnkärringen vill ha snygga rabatter på framsidan så folk ser att här är ordning o reda, på baksidan har man tvättlinan o fruktträd.
 
Jag funderar på vad som gör att vissa människor vill ha sin trädgård framför huset?
De sitter gärna ute mot vägen så att alla kan (skall?) se dem och vad de gör.
Livet skall levas offentligt på något vis.

Jag för min del vill ha trädgård bakom huset så att jag kan använda den privat och utan insyn.
Insynsskyddat tycker jag är bra.
Och med tanke på att det ofta står så i husannonser så måste det vara många andra som också tycker så.

Det konstiga är att några av de som vill ha trädgården på framsidan sätter upp staket för att hävda sin integritet.
Vore det inte bättre att krypa in bakom huset då där integriteten redan är bra och skyddad?

Hur vill ni ha det?
Trädgård bakom eller framför huset?
Tja, jag tror inte alltid man väljer just mellan "framför eller bakom huset". Nu bor vi i och för sig på landet, men det finns tre ytterligare villor i vårt lilla "område". Vår trädgård ligger framför huset. Bakom huset är väl ca 3 meter, sen är det inte längre vår mark. Ca en meter är gräsmatta, sen stora stenar med sly och sen skog (där annan äger marken).

Framåt är det dels sydvästläge, men också utsikt mot sjön. Jag förstår att de som en gång byggde här valde att lägga huset i bakkant av tomten och dels få sol i trädgården och också få utsikten från trädgården. (Och slippa ha en trädgård med skog som tar vid där gräsmattan slutar).

Men; jo, jag tycker i grunden det är bra om det är lite insynsskyddat. Här är det inte så insynsskyddat, men i och med att de andra grannars trädgårdar också vetter mot sjön så är det bara om någon kommer eller åker som de egentligen kan se oss. Det är dessutom en allmänning nedanför vår tomt så till huset tvärsemot är det hyfsat avstånd.
 
Den biten har jag insett att det skiljer även väldigt mycket inom Sverige bara. Jag är också van vid det där med välavgränsade tomter, gärna staket eller annat i mellan. Men var uppe i Boden och insåg att deras områden var uppbyggda på ett annat sätt inte direkt särskilt avgränsat mellan tomterna, visserligen ofta en häck eller liknande men då lämnade man öppet i början och slut av sträckan så man enkelt kommer över till grannen. Man gick ofta över varandras tomter utan att någon ens funderade över det :)

/Camilla

Det där var en av de första saker som jag reflekterade över, när jag i mellanstadiet flyttade från norrbotten ner till småland. Allt var avgränsat och instängt och man fick INTE gå in i någon annans trädgård om man inte hade ett specifikt ärende dit. Jag var istället uppväxt med att man utan knussel knallade över andras tomter när man behövde och att vi, när vi tex lekte kurragömma, bestämde oss för att leken omfattade, den, den och den tomten (och ingen reflekterade över att de hade ungar krypandes i vinbärsbuskarna eller ihopkrupna bakom komposten).
 
Nu ska jag vara riktigt kategorisk och smått ironisk.
Men jag tror att det ligger något i det faktiskt.
Att man vill definiera sig med sitt hem och där så ingår trädgården.

Allt i Ernst, Äntligen hemma's, Bygglovs och Arga Snickarens anda.
 
Heh ;) @Luff Vi har huset narmast vagen ungefar 150 meter ner pa var mark ... en "altan" pa framsidan som vi anvander hela sommaren da den ligger i norr. Pa baksidan (i soderlage alltsa) har vi en jatte stor altan i tva vaningar och dar tillbringas mycket tid overiga arstider.
Visst kan vi ses fran vagen nar vi sitter pa framsidan, men det har inte ens slagit mig att nagon skulle kunna tycka att vi sitter dar for att visa upp oss. Vi sitter dar for att ibland kanns det mest bekvamt att sitta just dar. Lagom varmt, lagom blast, lagom lite sol ... eller for att man vantar pa att nagon ska komma.

Vaxter och fint har vi inte speciellt nagonstans. Det vaxer ett par ododliga holly buskar och azaleas pa framsidan och baksidan's altan omgardas (och ar overvaxt av) caprifol (? ... honey suckle) och passions frukt. Vi tycker att det ar fint att se ut over gront gras, stora ekar och hickory trad och hasthagar med svart trastaket och har absolut inga behov av att visa upp en fin tradgard.
 
@hastflicka Men då så använder ni ju tomten runt hela huset.
Inte bara på ena sidan hela tiden.
Att man vill sitta i skuggan på sommaren är ju lättbegripligt.

Det ni inte gör är att ställa utemöblerna nära vägen så att alla kan se vad ni äter.
Trots att det blir långt ifrån huset.
Ibland så får jag känslan av att vissa vill visa Facebook-liv i verkligheten.
Typ - titta så lyckliga vi är i vår idyll.
Alternativt så vill de bara snoka och hålla koll på vilka besök som grannarna får.
 
Har faktiskt aldrig tänkt ur den aspekten alls. Dock brukar jag bli konfundersam när man ser hus som verkligen inte har ett endaste grässtrå på framsidan och det känns som det ligger slickat mot vägen, av den anledningen att jag mest ser hus med en någorlunda plätt på framsidan men den största delen på baksidan
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 144
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
802
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 533
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp