Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad härligt!! Vad är det för skillnad på gula och röda egentligen? Mer än färgen då? Jag har inte riktigt vågat mig på annorlunda färgade av rädsla att de ska smaka väldigt annorlunda. Men kanske provar nästa år när jag har mer plats att förodla på :angel:
det smakar inte särskilt annorlunda, enligt min erfarenhet
Vi har enbart odlat gula tomater i år, eftersom dottern inte tål röda tomater.
De gula är lite svåra för oss att hitta i butik, annat än som körsbärstomater i ask för80 kr/kg... :meh: Så vi odlar så mycket vi kan för eget behov, så långt det räcker...
 
det smakar inte särskilt annorlunda, enligt min erfarenhet
Vi har enbart odlat gula tomater i år, eftersom dottern inte tål röda tomater.
De gula är lite svåra för oss att hitta i butik, annat än som körsbärstomater i ask för80 kr/kg... :meh: Så vi odlar så mycket vi kan för eget behov, så långt det räcker...
Jag visste inte att det kunde vara så olika att man tål gul tomat men inte röd! Vad coolt!

KL

Ingen som kan svara på hur man vet när potatisen är klar? Den blommar snart nämligen..
 
Hjälp, tips tack!

Orkidén fortsätter att tokblomma, tror den har 9 blommor nu men ett blad som ligger mot fönstret är ganska rejält gult, vad ska jag göra? (har ställt en bordstablett som lite solskydd för några timmar sen).
Jag kan försöka ta bild senare och lägga upp, tyvärr ingen möjlighet just nu.

Tack på förhand!

Tillägg: den blir svår att flytta misstänker jag, då den är ganska sned och behöver stöd.
 
Dagens skörd av rabarber. Det syns inte på plantan att jag plockat

5455F450-0FE8-4269-8D34-8AC480E60F92.jpeg
 
Jag har också ätit mina första tomater. Jag fattade inte först att de var mogna eftersom de var gula och jag var helt säker på att sorten skulle vara röd. Namnet "Sweet 'n' neat lemon sherbet" borde dock gett mig en hint om att sorten var gul. :D Hur som helst, de var riktigt goda. Härligt att ha egna tomater igen!

Åh, jag ser fram emot mina! Det är min favoritplanta! Så kraftig och liten. Inga tomater på den än dock... Blommar inte ens! :(
 
Jag visste inte att det kunde vara så olika att man tål gul tomat men inte röd! Vad coolt!

KL

Ingen som kan svara på hur man vet när potatisen är klar? Den blommar snart nämligen..
när potatisen är klar har inget med blomningen att göra
man får dra upp en planta och se hur stora knölarna är.
Skulle tro att det är tidigt för färskpotatis som är större än ärtor just nu... Generellt är ju potatis något man skördar på hösten.
 
när potatisen är klar har inget med blomningen att göra
man får dra upp en planta och se hur stora knölarna är.
Skulle tro att det är tidigt för färskpotatis som är större än ärtor just nu... Generellt är ju potatis något man skördar på hösten.
Fast mina sattes ju rent tekniskt för väldigt länge sedan, eftersom jag satte dem i krukan när jag hade sorgmyggor.
 
Åh, jag ser fram emot mina! Det är min favoritplanta! Så kraftig och liten. Inga tomater på den än dock... Blommar inte ens! :(

Jag sådde försådde mina i mellandagarna, så det är därför de är så tidiga. Jag har även några av samma sort som jag sådde i mars och de har heller inte börjat blomma.

Väldigt behändig liten planta, hur som helst.

@kimmis87 Tomaterna är ungefär 3 centimeter i diameter.
 
Jag sådde försådde mina i mellandagarna, så det är därför de är så tidiga. Jag har även några av samma sort som jag sådde i mars och de har heller inte börjat blomma.

Väldigt behändig liten planta, hur som helst.

@kimmis87 Tomaterna är ungefär 3 centimeter i diameter.

Ah, men jag ligger bara typ tre veckor efter dig då tror jag. Såg dock att den har en del blommor som ser utt att vara på g ganska snart! Hoppas så himla mycket på goda tomater i sommar alltså! Ska bli spännande att se vilken av mina fem sorter som är godast :D
 
Det drar ut på tiden med att få upp vår nya växthustunnel. Mina gurkor håller på att torka trots att jag vattnar och vattnar.
Är det för sent att sätta nya gurkor nu? Likaså dog mina tiny tim-tomatplantor medan vi var på neo, är det för sent sätta fler tomater med?
 
Det växer överallt här nu! Riktigt roligt :) Rabarbern vi fick verkar trivas på vår gräsmatta också och har börjat växa till sig redan. Snart ska jag göra första rabarberpajen :d
 
Det drar ut på tiden med att få upp vår nya växthustunnel. Mina gurkor håller på att torka trots att jag vattnar och vattnar.
Är det för sent att sätta nya gurkor nu? Likaså dog mina tiny tim-tomatplantor medan vi var på neo, är det för sent sätta fler tomater med?
Det kan nog vara lite sent, hör dig för i bekantskapskretsen om någon har plantor över.
 
Har du planterat rabarbern i år?
Man bör skörda dem försiktigt första året för att de ska rota sig ordentligt.


Var och grävde upp en hel del hos svågern och svägerskan och grävde ner det här. Har redan växt så den verkar trivas i alla fall.

Tack för tips, ska vara försiktig :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp