Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har det varit en katastrofal vecka och det är fortfarande osäkert vad som har överlevt eller inte. Kurshelg, sjuk kanin som behövde avlivas efter 3 dagar och vattenläcka i huset så vi står utan kranvatten. Men rädisorna är klara att ätas, minisalladen går att snaska på och broccolin växer sakta men säkert. Det är stor skillnad på pallkragarna med grästäckning och utan täckning, ruskigt stor skillnad. Där marken är bar faller den i smulor direkt medan jorden under grästäckningen är fuktig (nu pratar vi 5 dagar i gassande sol kl 05-18). Det jobbiga är att vår åkgräsklippare smular sönder gräset så jag måste handplocka gräset själv tills det är kraftigt nog för lien. Haha.
 
Den jäkla cantalope melonen ville sig inte, en enda stackare kom upp av 5 frön och den rackaren hade sedan gått av strax under första bladparet. Testar att så om igen och hoppas på bättre lycka.
 
Jag fortsätter tjata om den här. Vad gör jag med gula bladet? varför? värmen gissar jag på :confused:
Som jag skrev tidigare är jag fundersam över att flytta den för den är lite sned och tung av alla knasiga blommor som inte fattat var dom bor, men jag njuter av dom så länge/kort det varar.
:nailbiting:
 

Bifogade filer

  • image.jpeg
    image.jpeg
    223,1 KB · Visningar: 39
Jag fortsätter tjata om den här. Vad gör jag med gula bladet? varför? värmen gissar jag på :confused:
Som jag skrev tidigare är jag fundersam över att flytta den för den är lite sned och tung av alla knasiga blommor som inte fattat var dom bor, men jag njuter av dom så länge/kort det varar.
:nailbiting:
Bladet har nog bränt sig i solen, låt det vara det släpper av sig självt när det är redo.
 
Jag förstår inte riktigt vad som händer med min mangold? Varje gång jag kikar i "salladsbänken" så har ytterligare blad segnat ner/gått av? :confused: Är bara pytteliten än så länge, sått nya frön och hoppas på bättre resultat.
 
Det drar ut på tiden med att få upp vår nya växthustunnel. Mina gurkor håller på att torka trots att jag vattnar och vattnar.
Är det för sent att sätta nya gurkor nu? Likaså dog mina tiny tim-tomatplantor medan vi var på neo, är det för sent sätta fler tomater med?
Jag har en Tiny Tim planta du kan få om du har vägarna förbi (kommer inte ihåg vart du bodde, men inte jättelångt från södra Dalarna har jag för mig?)
Jag kanske kan övertala dig att ta med dig någon annan sort också :)
 
Trevlig tråd! Jag tänkte höra om det är någon som har tips på fina rabattväxter som inte sprider sig, gärna perenner? Rätt tung jord men det som finns verkar växa bra ändå. Förra som hade odlingslotten planterade massa vallmo och pärlhyacinter som håller på och ta över halva lotten så jag funderar på att riva ur hela rabatten och börja om.
 
I år har jag lyckats, Trädgården är en stolthet, roligt och rogivande. Inte ett tvång och en börda. Jag vet inte hur jag gjort, men det handlar i alla fall inte om det jag rent faktiskt uträttat utan den mentala inställningen. Och att vissa buskar faktiskt växt ihop och format delar av trädgården som jag tänkt.

En av mina Peacerosor har också blivit c a två meter hög, vilket jag längtat efter. Jag har inte hjärta att ta ner den, och det sitter jättemaffiga knoppar i toppen. Läckert, eftersom det är toppen på altanen. Fräckt.
 
Det här med växthus är inte lätt alltså O_o
Jag har glömt att både öppna dörren (har alltid takluckan lite på glänt) och vattna på två dagar, idag såg allt väldigt ledset ut :crazy:
Jag håller tummarna för att det överlever och skjuter fart igen.
 
Trevlig tråd! Jag tänkte höra om det är någon som har tips på fina rabattväxter som inte sprider sig, gärna perenner? Rätt tung jord men det som finns verkar växa bra ändå. Förra som hade odlingslotten planterade massa vallmo och pärlhyacinter som håller på och ta över halva lotten så jag funderar på att riva ur hela rabatten och börja om.
Det första jag tänker på är pioner.
 
De sista fasansfulla gran-missfostren har äntligen försvunnit från min trädgård idag! :banana: Det fanns nog en tanke på någon form av granhäck som skulle dämpa lite av den västliga vinden när de planterades en gång, men det blev inte särskilt lyckat.

Två stora granar stod tidigare kloss intill huset och förstörde och förfulade så mycket att jag fick tagit ner dem för flera år sedan. Men den så kallade granhäcken har jag inte vågat mig på, och inte heller förmått utan hjälp av någon med motorsåg. Den yttersta var klart störst och lutade på ett mycket olycksbådande sätt mot det nybyggda växthuset. Så dels var den rasande ful och dels ett stort orosmoment med alla stormar som drabbar Skåneslätterna.

Här syns den lite grann under ett betydligt tidigare skede i växthusbygget.

22450074_10155104575347684_5172460583866200442_n.jpg

Men nu är den ett minne blott! (Och en stor stor rishög ute på åkern.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp