Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ringbarkat och klart, håller tummarna @Magiana 3EED0940-D60E-4DB2-BA57-707FE39779DD.jpeg

Längst in blomsterböna, sedan är det meningen att det ska vara morötter, rädisor och en medtagen squash (som planterades ut i april... ska uppdatera den snart om den inte skärper sig :D justja, ringblomma mellan bönorna.)
 
8855FCF1-FAFA-4FDA-B143-2465FC43132B.jpegRabarber, typiskt jag kan också bara lägga in en bild i taget. Bredvid dem ska det sticka upp jordärtskockor, försökte flytta dem förra året men de verkar hävda sin rätt att bo just där. Och en solros. Bakom det Aronia som sticker upp rötterna i pallkragarna och ger god sylt.
 
Senast ändrad:
4724DB57-0A36-458F-A681-7142A67D44D4.jpeg Mer rabarber, resten av pallkragen är full av mynta som sprider sig som en löpeld men inte stuckit upp ännu (det var inte jag som satte dem där :D den var där när jag flyttade in). Ovanför är pumpor som sonen envisades med, de verkar trivas sådär, de på komposten ser gladare ut. Bakom det hallon som har planterat sig själva just där och kanske potatis bredvid hallonen om man får tur. Pinnen i bakgrunden är ganska skumma björnbär som verkar tvåårig eller ngt (köpte "björnbär" och trodde jag skulle få ett snår, jag får istället en tentakel som jag spikar fast på boden och som överlever två år, varpå en kompistentakel brukar dyka upp frampå slutet av juli. Det blir dock björnbär ;) som jag önskar vore lite smakrikare)
 
Visa bifogad fil 15264 Mer rabarber, resten av pallkragen är full av mynta som sprider sig som en löpeld men inte stuckit upp ännu (det var inte jag som satte dem där :D den var där när jag flyttade in). Ovanför är pumpor som sonen envisades med, de verkar trivas sådär, de på komposten ser gladare ut. Bakom det hallon som har planterat sig själva just där och kanske potatis bredvid hallonen om man får tur. Pinnen i bakgrunden är ganska skumma björnbär som verkar tvåårig eller ngt (köpte "björnbär" och trodde jag skulle få ett snår, jag får istället en tentakel som jag spikar fast på boden och som överlever två år, varpå en kompistentakel brukar dyka upp frampå slutet av juli. Det blir dock björnbär ;) som jag önskar vore lite smakrikare)
Björnbär (aj-aj-bär enligt lillsyrran) funkar som hallon. Bären kommer på fjolårsskotten och sen dör de skott som burit bär.

Min björnbär beter sig ouppfostrat. Den skjuter rotskott ganska långt ifrån plantan, vilket inte uppskattas av mig. Jag vill inte att den blir ett snår för då blir det ett självskadeuppdrag att skörda bären. Det är en god idé att vara försiktig ändå. Den är taggig som f-n.
 
Björnbär (aj-aj-bär enligt lillsyrran) funkar som hallon. Bären kommer på fjolårsskotten och sen dör de skott som burit bär.

Min björnbär beter sig ouppfostrat. Den skjuter rotskott ganska långt ifrån plantan, vilket inte uppskattas av mig. Jag vill inte att den blir ett snår för då blir det ett självskadeuppdrag att skörda bären. Det är en god idé att vara försiktig ändå. Den är taggig som f-n.
Aha, så de beter sig alltså så som de ska. Jag har bara mest plockat vilda på Hallands Väderö, men då vet man ju inte hur de var resten av året. De vilda är godare än mina tyvärr :(

Hittills har den varit snäll och hållit sig till ett skott från förra året och ett nytt varje år. Något år har den faktiskt lyckats få bär på årsskottet också. Hoppas den fortsätter så civilicerat.
 
Visa bifogad fil 15263Rabarber, typiskt jag kan också bara lägga in en bild i taget. Bredvid dem ska det sticka upp jordärtskockor, försökte flytta dem förra året men de verkar hävda sin rätt att bo just där. Och en solros. Bakom det Aronia som sticker upp rötterna i pallkragarna och ger god sylt.
Flytta jordärtskockor? Ha. Ha. Ha. Lycka till.

Jag jordslog de få plantor jag fick av en granne. Flyttade dem sedan till sitt "rätta" ställe. Och fick ensa skott i minst tre år på första stället innan jag fick bort allt.

Minsta lilla yttepytterotbit förökar sig som kaniner.

Där jag har dem nu grävde jag upp rubbet nu i år. Verkligen trodde att jag fått upp rubbet. De blev liggande i en skottkärra nån vecka innan jag hann plantera tillbaka dem. Där de hade (hahaha) stått var en grön gles matta av jordärtskockeskott. :meh:
 
Flytta jordärtskockor? Ha. Ha. Ha. Lycka till.

Jag jordslog de få plantor jag fick av en granne. Flyttade dem sedan till sitt "rätta" ställe. Och fick ensa skott i minst tre år på första stället innan jag fick bort allt.

Minsta lilla yttepytterotbit förökar sig som kaniner.

Där jag har dem nu grävde jag upp rubbet nu i år. Verkligen trodde att jag fått upp rubbet. De blev liggande i en skottkärra nån vecka innan jag hann plantera tillbaka dem. Där de hade (hahaha) stått var en grön gles matta av jordärtskockeskott. :meh:
Hihi. Jag har dem nog snart överallt för en hade planterat sig i komposten förra året och det var skockor överallt i min fina kompostjord. Jag dumpade alla jag hittade mellan komposterna och hoppas de ruttnar bort.

Jag har försökt plantera ett gäng bredvid komposten bakom ett "staket" i plast, men jag tror inte jag grävde ned det djupt nog så snart klipper jag väl skockor med gräsklipparen också. Det dumma är att det sägs att man ska flytta dem till ny jord för att de ska bli fina... fast med den attityden så.
 
Flytta jordärtskockor? Ha. Ha. Ha. Lycka till.

Jag jordslog de få plantor jag fick av en granne. Flyttade dem sedan till sitt "rätta" ställe. Och fick ensa skott i minst tre år på första stället innan jag fick bort allt.

Minsta lilla yttepytterotbit förökar sig som kaniner.

Där jag har dem nu grävde jag upp rubbet nu i år. Verkligen trodde att jag fått upp rubbet. De blev liggande i en skottkärra nån vecka innan jag hann plantera tillbaka dem. Där de hade (hahaha) stått var en grön gles matta av jordärtskockeskott. :meh:

Förlåt men :rofl: :rofl: :rofl:
 
Ursäkta för att jag nu skriver något som alla redan vet...
Ogräs är ju inte en kategoriväxter utan en definition på växter som man inte vill ska växa på den platsen (eller som man inte gillar). Nejlikrot är en inhemsk perennväxt, en vildart som de flesta inte kategoriserar som något de har i rabatten vanligen. Så troligen hamnar den hos de flesta i kategorin ogräs. Den tillhör släktet Geum där även humleblomster ingår och där har man avlat fram en hel drös söta växter som används som rabattväxter eller kulturväxter som då är kategorin för växter vi avlat fram eller väljer att själva odla i våra trädgårdar. Så egentligen är det ju en högst filosofisk fråga om något är ett ogräs eller ej :D. Om vi gillar det är det kultuuur och vi inte gillar det är det ogräs.
Min dotter (3 år) hade tydligen haft en diskussion med jämnårig kamrat på förskolan om maskros var ett ogräs eller en blomma. Tydligen var min dotter av åsikten att det var en fin blomma "Vi har massor av såna fina blommor hemma" :cautious:
 
Min dotter (3 år) hade tydligen haft en diskussion med jämnårig kamrat på förskolan om maskros var ett ogräs eller en blomma. Tydligen var min dotter av åsikten att det var en fin blomma "Vi har massor av såna fina blommor hemma" :cautious:
Rent tekniskt så har ju båda rätt. Jag tycker att maskrosor är väldigt fina, hade de inte förökat sig värre än råttor så hade man nog haft planteringar med dem.
 
Jag har varit på växtmarknad! Blev attackerad av massor med fina växter men lyckades stå emot de flesta.
Med mig hem har jag storrams, luftlök, kattmynta och en som jag redan glömt namnet på (stora gröna blad med vita kanter). Jag är så lycklig! :love:
 
Ursäkta för att jag nu skriver något som alla redan vet...
Ogräs är ju inte en kategoriväxter utan en definition på växter som man inte vill ska växa på den platsen (eller som man inte gillar). Nejlikrot är en inhemsk perennväxt, en vildart som de flesta inte kategoriserar som något de har i rabatten vanligen. Så troligen hamnar den hos de flesta i kategorin ogräs. Den tillhör släktet Geum där även humleblomster ingår och där har man avlat fram en hel drös söta växter som används som rabattväxter eller kulturväxter som då är kategorin för växter vi avlat fram eller väljer att själva odla i våra trädgårdar. Så egentligen är det ju en högst filosofisk fråga om något är ett ogräs eller ej :D. Om vi gillar det är det kultuuur och vi inte gillar det är det ogräs.
Gräs och halvgräs kan, trots sina kategorinamn, kallas ogräs. Det tycker jag är mycket roligt (och störande).
 
Idag har äntligen mina stackars gurkplantor fått flytta till stora krukor. Men det satt långt inne :p

Jag har räknat ihop mina tomater till över 50 st, minst tio olika sorter. Altanen är full, krukor runt matbordet så vi kan inte äta där just nu.
Jag har för mig att något av mina första inlägg i tråden handlade om måttfullhet, eller bristen på det :cautious:
 
Mitt krig mot myrorna fortsätter. En del av deras gångar har nu trillat in i om att jag tryckt ner vattenslangen i deras hål och dragit på fullt. Muahhaha

Inte för att de bryr sig :cautious: men ändå
 

Bifogade filer

  • 15270150868763349705091776497873.jpg
    15270150868763349705091776497873.jpg
    576,6 KB · Visningar: 38
Jag skulle nog påstå att jag har tre, eller fyra, ogräs i trädgården. :idea: Praktlysing i slänten och kanterna (bestånden är sååå stora och gräsklippning en hel sommar missgynnar dem inte ens lite, måste grävas bort...), kirskål typ överallt men bara jobbig där man behöver rensa, förgätmigej när den växer i rabatterna och vitklöver i rabatten/landet. Har lupin också men den är ju både enkel att klippa ner och ger vackra buketter, och den växer inte där vi klipper gräsmattan regelbundet. I planteringar är nya plantor lätta att ta. Värre med klöver då!

Egentligen borde jag plocka kirskål, kan då vara självförsörjande på bladgrönt och sälja till fancy restauranger och bli rik. :D Den luktar gott också efter att man klippt kirskålshavet vid bärbuskarna med gräsklippare.

Jag orkade förresten rensa min enda omhändertagna rabatt härom dagen när skuggan var där. Är det inte en absurdt stark känsla av nöjdhet man känner av att rensa rejält ogräs? Det var helt igenvuxet i partier av klöver, med inslag av nässlor, förgätmigej mm. Känslan av att få upp en hel torva med rötter eller när man får upp en hel rot på en bebisskräppa. Man fortsätter liksom trots kroppen säger nej. Bara en till... och den med... och se så fint det blir... lite till! Bara liiiite. :laugh:
 
Asså behöver jag säga mer?? :banana::bump::bump::bump::bump:
36DB823B-2E3A-4CC4-BDDF-BE4932E9864D.jpeg

I lördags skufflade jag jord i åtta timmar för att få till detta och hela slndagen gick åt för att plantera. Nu är det bara detaljer kvar som grusen i gångarna och en liten grind in. Men jag är så fruktanavärt trött i kropp och knopp just nu efter att precis börjat jobba efter mammaledighet och sen jobba fulla dagar i trädgården så jag skiter i det just nu och ska ta det lite chill en helg eller två :angel:

Längs höger sidan är det planterat vitkål, rödkål, broccoli och blomkål. Dem sista två antagligen lite blandat då jag glömde märka byttorna :o

längs bortre kortsidan är det sått broccolirybs, kaiilan, och nånting jag har glömt :nailbiting:

längs höger sidan är det sått mangold, rödbetor, rädisor, bondbönor och salladslök,

Och längs kortsidan där jag står är det planterat druvgurka (har satt upp björkgrenar precis som i mitten men det gar jag ingen bild på) och salladsllök.

I mitten är det planterat långböna, vaxböna, två sorters brytböna (montano och cropper tee) och vanliga sockerärtor i mitten av den tomma gambionen så det börjar klättra på den för att sen gå upp i snörena som går mellan grenarna.

Sen är där plats i rutorna för något men jag har inget mer att så och jag vet inte riktigt vad jag kan tänkas vilja ha där så jag får se vad jag hottar för roligt nästa gång jag är nånstans där man kan handla frön :D:D
 
Liten översiktsbild med växthuset :love:
5AEFF3A3-F0B3-4199-A420-C342D31CF1A0.jpeg


Och det bästa med allt: Jag har knappt betalat någonting för allt detta. Jag betalade 500kr för växthuset och så köpte jag hinkarna där jag satt tomater, gurkor, chili och parikorna men annar hr jag haft allt detta hemma. Bortsett från stenen som grannen kom och levererade direkt från åkern.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp