Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ä för övrigt glad över att bo på en kulle, vi har mer vatten än vi behöver och mer på ingång. :crazy: Min stig mellan huset och föräldrarnas stall genom skogen är översvämmad av en hel sjö. Vi fick kanske 10 cm snö igår som snart är borta och det regnar nu. Goda nyheten är att grundvattendepåerna börjat fyllas på snabbare än förväntat. :)
 
Tänk på att det finns olika sorters skockor, alla hinner inte blomma under en svensk sommar och de verkar kinkiga att förvara så bästa är tydligen att bara gräva upp det man behöver. Även jag blev riktigt sugen att testa jordärtsskockor nästa år, de borde göra sig bra i stallgödsel. :d
Åh vilken lysande idé :idea: - Tack!!
Det ska jag nog också prova :up: Jag har en kortsida på ridbanan som utanför staketet är en jord/sand-vall, där skulle de göra sig fint på sluttningen. Men hur mycket vattning behöver dom? Ropar på @tanten ...
Jag har ingen aning om hur mycket vatten de behöver? Men de har ju ett helt års växtcykel så nog borde de hinna få vatten under både vår och höst så de klarar sig?
Jag har förvarat skockor i påse i kylskåper under ganska måänga veckor och et har funkat bra. Men som sagt, bäst förvarar de sig själva i jorden. Skörd sker på våren när jorden går att gräva i. Skördar man på hösten blir de sönderkokta ytterst och trista inuti.

Man gräver ner dem där de ska vara och tänk inte ens tanken att flytta dem. Varje minsta liten rotbit bildar en ny planta. De funkar lite som kirskål....
 
Med tanke på rötterna - det är inte vallört du har?
*gissar vilt*

Joo det skulle det kunna vara! Får försöka artbestämma till våren. De blir rejält höga och kraftiga, små blå blommor och stora gröna blad. Rötterna går djupt och är kraftiga, som morötter ungefär.
De växer i mängder här!
 
Joo det skulle det kunna vara! Får försöka artbestämma till våren. De blir rejält höga och kraftiga, små blå blommor och stora gröna blad. Rötterna går djupt och är kraftiga, som morötter ungefär.
De växer i mängder här!
Jag skulle också tippa på vallört, de har helt galna rötter! Vi har massor ...
 
Verkar sprida sig hej vilt om man inte håller efter den dessutom.. Den tar över allt!
Jajjamänsan det gör den!
Första året vi bodde här lät jag de flesta växter vara eftersom jag inte visste något om vad som fanns (vi tittade på huset i november och flyttade in i mars), stort misstag! Nu jobbar vi på lite olika sätt beroende på var den växer, en del kör vi över med gräsklipparen, annat försöker vi dra och slita i för att få upp och vi överväger starkt att täcka delar med markduk i några år och se om den dör.
 
Jajjamänsan det gör den!
Första året vi bodde här lät jag de flesta växter vara eftersom jag inte visste något om vad som fanns (vi tittade på huset i november och flyttade in i mars), stort misstag! Nu jobbar vi på lite olika sätt beroende på var den växer, en del kör vi över med gräsklipparen, annat försöker vi dra och slita i för att få upp och vi överväger starkt att täcka delar med markduk i några år och se om den dör.

Ja, vi flyttade in i juli men trädgården har nog inte blivit skött på några år.. mitt i gräsmattan var en stor ö med vallört, som jag nu gräver bort till förmån för ett land. Inser att jag kommer få rensa en jävla massa ogräs där i sommar..
Äsch, skam den som ger sig! Fram med spaden och börja gräva! Nyårslöfte kanske? :D
 
Ja, vi flyttade in i juli men trädgården har nog inte blivit skött på några år.. mitt i gräsmattan var en stor ö med vallört, som jag nu gräver bort till förmån för ett land. Inser att jag kommer få rensa en jävla massa ogräs där i sommar..
Äsch, skam den som ger sig! Fram med spaden och börja gräva! Nyårslöfte kanske? :D
Gräv djupt och kör hårt :D
Vallörtens bra egenskap är att den är en bra jordluckrare så det kan hända att du har väldigt fin jord där. Den är också bra för komposten och någonstans har jag läst att man kan göra gödselvatten på den. Så den går ju att använda också, men håll efter.
 
Jag har ingen aning om hur mycket vatten de behöver? Men de har ju ett helt års växtcykel så nog borde de hinna få vatten under både vår och höst så de klarar sig?
Jag har förvarat skockor i påse i kylskåper under ganska måänga veckor och et har funkat bra. Men som sagt, bäst förvarar de sig själva i jorden. Skörd sker på våren när jorden går att gräva i. Skördar man på hösten blir de sönderkokta ytterst och trista inuti.

Man gräver ner dem där de ska vara och tänk inte ens tanken att flytta dem. Varje minsta liten rotbit bildar en ny planta. De funkar lite som kirskål....
Vi får ju inte tjäle alls här, så jag hoppas kunna skörda hela vintern :-)
 
Även jag beställde lite grejer nu i kväll. Nu måste vi få till de där odlingslådorna. Vi har inga trädgårdsland eller nånting, bara näringsfattiga rabatter.

Två sorters tomater, squash, butternut, mangold, salladslök, rädisor, brytbönor, persilja och basilika blev det. Och stockrosor :love:
 
Jag ska förresten ta sticklingar på vår fläder och försöka föröka den. Någon som har gjort sånt och har tips? Det ska tydligen vara rätt tid nu.
 
Jag har ingen trädgård - men en balkong som numera är inglasad!
Ska shoppa lite olika busktomater som jag hoppas kommer trivas fint där ute. Odlade inomhus under 2017, och tog bara frön från tomater köpta på Ica. De växte sig lite väl höga för att gå att ha inomhus :p
Blir chili, basilika & persilja också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp