Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag kom mina blomkål-, broccoli- och brysselkålsfröer! :love: Vill börja odla direkt! Tänkte tjuvstarta med paprika, chili och tomat. Det borde ju vara lugnt att peta ner några fröer redan nu. Har visserligen bara en liten växtlampa men det brukar gå bra ändå.
Har alldeles för små fönster :rage: Det ska dessutom få plats två katter i dem, utöver de många permanenta krukväxterna. Jag behöver mer utrymme! Alternativt rejält med extrabelysning och plats för en slags drivbänk.

Hur gör ni andra när det är tonvis med smått som ska drivas upp och få plats?
Jag köpte två hyllor på IKEA förra året som får stå mellan matbord och matrumsfönster där mina lådor och krukor brukar få plats. Jag har ställt dem upp och ner så det blir en sagt som håller kvar lådorna på hyllan. :)

0217710_PE374967_S5.JPG


Hyllis :up:
 
@warg mina fönsterbrädor är typ 25 cm breda :cry: och fönstren är smala.. I min förra lägenhet hade jag både stora och djupa fönster, perfekta för odlingar! Nu försöker jag lösa det med att odla på höjden i amplar men det finns inte så mycket att hänga i. Några krukväxter fick flytta upp i amplar till förmån för minidrivhus med paprika, chili, smultron och persilja. Jag väntar också med tomaterna tror jag. Åtminstone några dagar till :angel:

@Mia_R Smart! En sån kanske jag ska skaffa. Borde gå att placera så både jag och katter blir nöjda. De har sitt favoritfönster (med bäst ljus så klart) så det får jag väl låta bli, men det borde gå att ställa vid ett annat fönster.
 
@warg mina fönsterbrädor är typ 25 cm breda :cry: och fönstren är smala.. I min förra lägenhet hade jag både stora och djupa fönster, perfekta för odlingar! Nu försöker jag lösa det med att odla på höjden i amplar men det finns inte så mycket att hänga i. Några krukväxter fick flytta upp i amplar till förmån för minidrivhus med paprika, chili, smultron och persilja. Jag väntar också med tomaterna tror jag. Åtminstone några dagar till :angel:

@Mia_R Smart! En sån kanske jag ska skaffa. Borde gå att placera så både jag och katter blir nöjda. De har sitt favoritfönster (med bäst ljus så klart) så det får jag väl låta bli, men det borde gå att ställa vid ett annat fönster.
Katterna kan väl sitta i fönstret och låda bli att sitta i lådorna? ;)

Jag är även smått sugen på att sätta upp glasskivor i ena fönstret, i tjockare glas, som hyllplan. :idea:
 
Katterna kan väl sitta i fönstret och låda bli att sitta i lådorna? ;)

Jag är även smått sugen på att sätta upp glasskivor i ena fönstret, i tjockare glas, som hyllplan. :idea:

Haha, ja om man ändå kunde bestämma var de sätter sig. Den ena har kraschat ett antal krukor redan när hon klättrar runt i fönstren (och gardinerna). Värre lär det väl bli när odlingarna kommer igång på allvar.

Googlar window farming nu, blir riktigt inspirerad! Inte tänkt på att jag kan hänga flera amplar under varandra. Tror jag ska ägna kvällen åt att knyta amplar.
 
Haha, ja om man ändå kunde bestämma var de sätter sig. Den ena har kraschat ett antal krukor redan när hon klättrar runt i fönstren (och gardinerna). Värre lär det väl bli när odlingarna kommer igång på allvar.

Googlar window farming nu, blir riktigt inspirerad! Inte tänkt på att jag kan hänga flera amplar under varandra. Tror jag ska ägna kvällen åt att knyta amplar.
Har du sett där de gör det av gamla PET-flaskor?
 
Har du sett där de gör det av gamla PET-flaskor?

Ja, ser så himla läckert ut! Synd att jag aldrig dricker läsk bara. Får väl börja, så jag får lite flaskor. Undrar om det skulle gå med mjölkpaket. De kanske inte håller att hänga flera under varandra på det sättet? Hmm, jag har ju sparat en massa paket. Får väl testa.

Nu hittar jag massor med odlingsidéer med lastpallar, tur att jag har stor trädgård så alla mina projekt kan få plats :laugh: Kanske borde fråga hyresvärden om lov innan jag bygger för mycket :angel:
 
Jag har fått hem mina fröer, flera av dom ska stå ljust men svalt i början. Hur svalt är svalt egentligen? Jag har en oisolerad farstu, är det för kallt? Mitt hus är så litet så det är svårt att ha en specifik plats för sådd
 
Jag har fått hem mina fröer, flera av dom ska stå ljust men svalt i början. Hur svalt är svalt egentligen? Jag har en oisolerad farstu, är det för kallt? Mitt hus är så litet så det är svårt att ha en specifik plats för sådd
Jag tror farstun blir perfekt om det inte är minusgrader!
 
det finns väl en risk för minusgrader men farstun är rätt nära kaminen så det borde ju hjälpa.. Jag bor ju i Blekinge och vi har knappt haft minus dennna vintern :cool:
Beror även på vad som sås, det är snarare stora temperaturvariationer som dödar än kylan i sig. Jag vintersådde mycket förra året och det mesta kom upp. :)
 
Läget är att vi köpt en gård och har en miljon projekt på gång i sommar så jag tänker att jag inte kan göra hur mycket planer som helst för trädgården, men jag skulle gärna vilja fixa rabatterna lite i alla fall. Har ni några förslag på fröer till fina blommor som passar bra på en gammal gård och till total nybörjare? :) Har kikat på typ Akleja, borstnejlika men kan nada om detta. Bra om de ej är giftiga också i och med att vi har hundar.
 
jag hittade tulpanlökar jag har glömt bort att sätta ner :o kan man göra det nu (det är ju fortfarande plusgrader här) eller ska man sätta dom senare i vår? vet att dom ska sättas på hösten egentligen men lär glömma dom igen snart :angel:
 
Läget är att vi köpt en gård och har en miljon projekt på gång i sommar så jag tänker att jag inte kan göra hur mycket planer som helst för trädgården, men jag skulle gärna vilja fixa rabatterna lite i alla fall. Har ni några förslag på fröer till fina blommor som passar bra på en gammal gård och till total nybörjare? :) Har kikat på typ Akleja, borstnejlika men kan nada om detta. Bra om de ej är giftiga också i och med att vi har hundar.

Luktärtor! jag gillar även löjtnantshjärta i äldre trädgårdar, akleja och nejlikor är också lättsamma sorter. Jag har också en väldig massa dagliljor och där kan man verkligen tala om lättskött, jag kör över bladen med trimmern på höstkanten sen är dom lika fina igen nästa år
 
jag hittade tulpanlökar jag har glömt bort att sätta ner :o kan man göra det nu (det är ju fortfarande plusgrader här) eller ska man sätta dom senare i vår? vet att dom ska sättas på hösten egentligen men lär glömma dom igen snart :angel:

Bara ner med dem! De mår inte bättre av att omhuldas fram till våren utan de klarar om man så nästan spettar ner dem. (jag har själv planterat tulpaner på trettonhelgen något år, så jag hänvisar till beprövad erfarenhet)
 
Finns det lökar nu som man kan ha i kruka på bordet? Mina amaryllisar har vissnat nu och just på bordet vill jag helst ha lökväxter.
Lite tidigt för påskliljor än tänker jag
 
Luktärtor! jag gillar även löjtnantshjärta i äldre trädgårdar, akleja och nejlikor är också lättsamma sorter. Jag har också en väldig massa dagliljor och där kan man verkligen tala om lättskött, jag kör över bladen med trimmern på höstkanten sen är dom lika fina igen nästa år

Å, tusen tack! Älskar löjtnantshjärta men visste inte att de hette så. :love: Risk att det blir beställning redan ikväll. :p
 
Odlingsår 1 blev väl ingen höjdare här på godset.. Det enda som överlevde den blöta sommaren, vildsvinen och sniglarna var spenat och majs :D Men vi upptäckte att majsen älskade att bo här! Allt i det lilla grönsakslandet hade dött/blivit dödat under försommaren så vi stack ner några majskorn för skojs skull. Och visst blev det majs! Dock hann de inte mogna men i år blir det mer!

I år ska vi se om vi kan få greven att gräva ur marken lite där vi har våra pallkragar för kirskål och annat otyg har redan tagit över igen.. Men han och förvaltaren verkar fortsätta ha inställningen "klart töserna ska kunna odla!" så det är nog inget problem då de ändå planerar att renovera vår utemiljö.

Annars så kommer vi nog fokusera på bönor (som vi kunde skörda litegrann av i somras), tidigare tomater och paprikor, potatis och våga oss på lite kål. Dvs rejälare-mat-odling. Önskar jag hade haft huvudet med mig i höstas och sått vitlök..

Drömmen om självhushållning lever dock i allra högsta grad vidare (läs, jag har nästan blivit manisk) och jag börjar hyperventilera lite av att vara inne på impecta.
Ska gå igenom mina fröer från förra året och se vad som kan överleva till våren innan jag börjar okynnesshoppa fröer som jag ändå inte har tid eller plats för i år..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp