Bukefalos 28 år!

Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur är i alla fall enkelt, bara att gräva upp och plocka isär. När kan jag tänka mig mot hösten? Men vågar inte säga!

Alltså, jag jobbar ju på en plantskola. Livsfarligt för det första, det blir dyrt!:D:p

Men jag gillar inte att slänga lite ledsna plantor, så chefen skickar med mig dom hem... Så min trädgård kommer bli en fristad för ledsna plantor, som förhoppningsvis tar sig nästa år.. :p

Bland annat tre olika pioner, två som var tjuriga med att vakna till liv och en som ser väldigt vissen ut.

Idag, tre magnolia! Måste läsa på om vilken sort och måste hitta plats i trädgården.. min sambo kommer bli galen! :D

Sen så råkade jag bryta av en klematis, ovar ta stickling på den, har dock förträngt vilken sort.. spännande!:bump:

Måste jag gräva upp hela då? Och sen dela den eller kan jag gräva upp en del och flytta på?
 
@TantAgda Får du bara med lite rötter på varje del så går det att köra ner spaden eller en kniv och dela på plats och låta resten stå kvar. Höst är bästa årstiden att dela hostor tycker jag, så de hinner komma på plats före vintern men ändå så man ser ordentligt var man kan dela av en bit.
 
@TantAgda Får du bara med lite rötter på varje del så går det att köra ner spaden eller en kniv och dela på plats och låta resten stå kvar. Höst är bästa årstiden att dela hostor tycker jag, så de hinner komma på plats före vintern men ändå så man ser ordentligt var man kan dela av en bit.

Då gör jag det till hösten, när det är dags att rensa upp det nervissnade! :up:
 
Aaaah våra bin står hemma i trädgården! :banana: Och här sitter jag skitlångt bort och kan inte bekanta mig med dem. Men det är tydligen en jättestark avläggare som direkt behöver en till låda att gå loss på. Tjoho! Välkomna att pollinera mina växter. :laugh: :up:
 
Efter att ha läst på så ska dom ner i jord, men ikväll blev det vatten. Jag begränsade det hela till typ 20 sticklingar. Minst tio sorter, vi får se vad som dyker upp! :love::rofl:
 
Oj!

det lät inte som nån strålande procent. Hur såg lökarna ut när du satte ner dem? Var de ledsna?
Några hade grodd och andra såg rätt trista ut. Nedgrävda enligt rekommendationen och ordentligt genomvattnat då det var väldigt torrt då, allt annat växer, inklusive ogräset, men inga liljor. :mad:

Till min förvåning fick jag dock syn på en liljebagge och hann ta den och hjälpa den vidare till en annan värld, men det växer inga liljor där den satt. :confused:
 
Några hade grodd och andra såg rätt trista ut. Nedgrävda enligt rekommendationen och ordentligt genomvattnat då det var väldigt torrt då, allt annat växer, inklusive ogräset, men inga liljor. :mad:

Till min förvåning fick jag dock syn på en liljebagge och hann ta den och hjälpa den vidare till en annan värld, men det växer inga liljor där den satt. :confused:
Har d hört av dig till dem och frågat? Om det var något dåligt parti du fått från och de fått klagomål även från andra?

Kanske kan de kompensera dig.

..plus en udda fråga. Har du grävt och tittat om de lever eller ruttnat bort?
 
Har d hört av dig till dem och frågat? Om det var något dåligt parti du fått från och de fått klagomål även från andra?

Kanske kan de kompensera dig.

..plus en udda fråga. Har du grävt och tittat om de lever eller ruttnat bort?
Nej, jag har varken gjort det ena eller det andra, jag har haft så mycket annat att fixa med istället. Jag ska göra det när jag ger mig i kast med att riva ogräset.
 
Jag skulle vilja måla mina pallkragar. Grått, antingen i täckande grå färg som matchar lite stenar som finns i trädgården elleri någon mer transparent färg liknande järnvitrol. Men vad kan man välja för färg som inte är giftig?

Jag vet inte hur det ligger till med innehållsförteckningen, men det kanske kan vara värt att titta på silvertjära?

silvertjara4.jpg
 
Snyggt! :) Kollar upp det.

Pklart om det är ofarligt. Det står inte exakt vad det innehåller (dock bl.a. balsamterpentin, men det avdustar väl?), men det står något kryptiskt formulerat att ...

"Silvertjära är ej lämpligt till uterum med tak. Det finns säkrare och bättre lösningar till uterum och andra utrymmen där silvergrå lasyr önskas."

Frågan är om de avser balsamterpentinen eller något annat?
 
Pklart om det är ofarligt. Det står inte exakt vad det innehåller (dock bl.a. balsamterpentin, men det avdustar väl?), men det står något kryptiskt formulerat att ...

"Silvertjära är ej lämpligt till uterum med tak. Det finns säkrare och bättre lösningar till uterum och andra utrymmen där silvergrå lasyr önskas."

Frågan är om de avser balsamterpentinen eller något annat?

Balsamterpentin är det som finns i linoljefärg. Det innehåller terpener pga att det framställs från barrträd. Terpenerna är lättflyktiga (dvs de försvinner snabbt) men farliga att inandas. Jag gissar att halten terpener är så hög att det är därför de inte rekommenderar att den används i mer slutna utrymmen. Det vore ju intressant att veta exakt vilka pigment som använts, en del är ju lite snällare.
 
Balsamterpentin är det som finns i linoljefärg. Det innehåller terpener pga att det framställs från barrträd. Terpenerna är lättflyktiga (dvs de försvinner snabbt) men farliga att inandas. Jag gissar att halten terpener är så hög att det är därför de inte rekommenderar att den används i mer slutna utrymmen. Det vore ju intressant att veta exakt vilka pigment som använts, en del är ju lite snällare.

Eller åtminstone i vissa linoljefärger. T.ex. Gysinges och Allbäcks innehåller inte det. Men pigmenten är absolut intressanta att känna till.
 
Känner mig lite missmodig idag. Jag har tre stycken arbetssäckar på tomten som jag behöver bli av med. Men nu verkar det som att det finns en risk för att vägen är för smal för att kranbilen ska kunna fälla ner sina stödben. När jag frågade i förra veckan hur bred vägen måste vara för hämtning så svarade de 3,5 meter, men nu säger de att de behöver 4 meter. :banghead: Kul att få reda på det efter att jag har packat tre säckar med nästan lika många ton sten.
 
I våra nygrävda land har vi tydligen för dålig jord, det är i stort sett bara potatisen som tagit sig :(.
Om vi fixar i ordning med bättre jord och sätter tex morötter och sallad med ett litet växthus (för pallkrage) över, kan det fungera då trots att det snart är juli?
 
I våra nygrävda land har vi tydligen för dålig jord, det är i stort sett bara potatisen som tagit sig :(.
Om vi fixar i ordning med bättre jord och sätter tex morötter och sallad med ett litet växthus (för pallkrage) över, kan det fungera då trots att det snart är juli?

Jag tror inte att du behöver växthus - det är ju så pass varmt nu. Sallat är det definitivt inte för sent att så. Morot är ju lite segt att gro så frågan är om det hinns med, men det skadar ju inte att prova. Alla typer av bladgrönt och kål kan du prova. Rädisor bör inte vara något problem alls! :)
 
I våra nygrävda land har vi tydligen för dålig jord, det är i stort sett bara potatisen som tagit sig :(.
Om vi fixar i ordning med bättre jord och sätter tex morötter och sallad med ett litet växthus (för pallkrage) över, kan det fungera då trots att det snart är juli?
Vintermorötter borde du definitivt kunna sätta, kolla på påsen när de ska sås.
Sallad och spenat satte jag i går, det går att så i omgångar så länge sommaren håller i sig. Jag har inget växthus.
Rödbetor skulle du nog också kunna få en sen skörd av.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 087
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 495
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 163
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp