Hur slutar man vara svartsjuk?

Det som är fetat och understruket visar med all tydlighet vad du tror

Hela grejen är ju att jag, i vissa situationer, får för mig att han skulle göra något dumt fastän jag egentligen vet att han inte har gjort det. Jag är fullt övertygad om att han aldrig har varit otrogen, eller gjort något annat som inte är okej. Problemet sitter i mitt huvud. Vad jag tror i de stunderna har ingenting att göra med hur det egentligen är.
 
Hela grejen är ju att jag, i vissa situationer, får för mig att han skulle göra något dumt fastän jag egentligen vet att han inte har gjort det. Jag är fullt övertygad om att han aldrig har varit otrogen, eller gjort något annat som inte är okej. Problemet sitter i mitt huvud. Vad jag tror i de stunderna har ingenting att göra med hur det egentligen är.

Då är det ju bara att skratta bort tankarna när de kommer och berätta för dig själv hur korkad det låter när du tänker så:up:
 
Hela grejen är ju att jag, i vissa situationer, får för mig att han skulle göra något dumt fastän jag egentligen vet att han inte har gjort det. Jag är fullt övertygad om att han aldrig har varit otrogen, eller gjort något annat som inte är okej. Problemet sitter i mitt huvud. Vad jag tror i de stunderna har ingenting att göra med hur det egentligen är.

Jag går lite mot strömmen här.

Brukar du vara svartsjuk av dig?
Jag menar, om du har upprepade relationer bakom dig med samma mönster från din sida?
Om inte, så tror jag att magkänslan stämmer.
Jag säger inte att din partner är otrogen men uppenbarligen beter han sig på ett sätt som får dig att bli misstänksam och orolig.
Jag får intrycket av att ni är ganska unga. Man har lite annan livsstil som ung också (jämfört med mig själv som är som en fossil).
Den livsstilen innebär rent krasst att man utsätter mer sig för såna situationer än om man har hus och barn, typ.
Missförstå mig rätt, vill man vara otrogen så kan man alltid vara det i alla åldrar och under alla förutsättningar.

Min egen erfarenhet; jag är inte särskilt svartsjuk av mig. Eller inte alls, skulle jag vilja säga. Min sambo åkte tillsammans med mina barns kompisars mamma på skidsemester i fyra dygn alldeles nyligen.
Jag funderade inte ens i dom banorna....
Hade en relation för många år sedan. Flirtig, festande omogen kille. Jag litade inte alls på honom. Var nog svartsjuk.
Så det beror en del på personen man är ihop med, tycker jag.
 
Jag går lite mot strömmen här.

Brukar du vara svartsjuk av dig?
Jag menar, om du har upprepade relationer bakom dig med samma mönster från din sida?
Om inte, så tror jag att magkänslan stämmer.
Jag säger inte att din partner är otrogen men uppenbarligen beter han sig på ett sätt som får dig att bli misstänksam och orolig.
Jag får intrycket av att ni är ganska unga. Man har lite annan livsstil som ung också (jämfört med mig själv som är som en fossil).
Den livsstilen innebär rent krasst att man utsätter mer sig för såna situationer än om man har hus och barn, typ.
Missförstå mig rätt, vill man vara otrogen så kan man alltid vara det i alla åldrar och under alla förutsättningar.

Min egen erfarenhet; jag är inte särskilt svartsjuk av mig. Eller inte alls, skulle jag vilja säga. Min sambo åkte tillsammans med mina barns kompisars mamma på skidsemester i fyra dygn alldeles nyligen.
Jag funderade inte ens i dom banorna....
Hade en relation för många år sedan. Flirtig, festande omogen kille. Jag litade inte alls på honom. Var nog svartsjuk.
Så det beror en del på personen man är ihop med, tycker jag.

Nej, jag brukar inte vara svartsjuk av mig. Min enda erfarenhet av svartsjuka var ett ex som var extremt svartsjuk, fastän jag var så lojal som man kan bli. Och givetvis - svartsjukan jag kände för två år sedan när jag och min nuvarande pojkvän träffades under helt andra premisser. Då var det ok att ligga med andra, men när jag fick känslor för honom blev jag svartsjuk och då avslutade jag den relationen.

Jag tror det ligger något i det du säger, men inte att min pojkvän skulle vara otrogen idag - utan att jag helt enkelt inte har släppt hans gamla beteende helt, fastän att han har släppt det. Han är inte samma person idag som han var då. Och även om jag vet det 95 % av tiden, så finns det saker som drar upp min dåliga magkänsla igen.
 
Nej, jag brukar inte vara svartsjuk av mig. Min enda erfarenhet av svartsjuka var ett ex som var extremt svartsjuk, fastän jag var så lojal som man kan bli. Och givetvis - svartsjukan jag kände för två år sedan när jag och min nuvarande pojkvän träffades under helt andra premisser. Då var det ok att ligga med andra, men när jag fick känslor för honom blev jag svartsjuk och då avslutade jag den relationen.

Jag tror det ligger något i det du säger, men inte att min pojkvän skulle vara otrogen idag - utan att jag helt enkelt inte har släppt hans gamla beteende helt, fastän att han har släppt det. Han är inte samma person idag som han var då. Och även om jag vet det 95 % av tiden, så finns det saker som drar upp min dåliga magkänsla igen.
.....glömde tillägga, såg själv hur konstigt det såg ut :p, min sambo åkte med våra två barn och mamman med sina två barn. Våra barn är bästisar, alla fyra.
Hade dom åkt själva hade jag ju undrat lite....

Håller med dig, det låter som din kille festar på som han har gjort tidigare, förutom att inte gå till sängs med damerna då.
Det får du ju lov att tro på om han säger det.

Men jag hade nog, även om han bedyrar sin oskuld( :angel: sorry, kunde inte låta bli den fyndiga ordvitsen) så hade jag nog tyckt det känts jobbigt i alla fall att veta att han sitter och dricker tillsammans med andra tjejer hemma hos sig.

Jag hade blivit sur för glaset, ja.
Men antagligen är jag en sur kärring som blir sur över småsaker. :o

Jag tycker det är strongt att du klarar av att förhålla dig så pass bra som du gör och att du orkar med ett distansförhållande.
 
.....glömde tillägga, såg själv hur konstigt det såg ut :p, min sambo åkte med våra två barn och mamman med sina två barn. Våra barn är bästisar, alla fyra.
Hade dom åkt själva hade jag ju undrat lite....

Håller med dig, det låter som din kille festar på som han har gjort tidigare, förutom att inte gå till sängs med damerna då.
Det får du ju lov att tro på om han säger det.

Men jag hade nog, även om han bedyrar sin oskuld( :angel: sorry, kunde inte låta bli den fyndiga ordvitsen) så hade jag nog tyckt det känts jobbigt i alla fall att veta att han sitter och dricker tillsammans med andra tjejer hemma hos sig.

Jag hade blivit sur för glaset, ja.
Men antagligen är jag en sur kärring som blir sur över småsaker. :o

Jag tycker det är strongt att du klarar av att förhålla dig så pass bra som du gör och att du orkar med ett distansförhållande.

Ja, jag tror honom när han säger att han aldrig skulle vara otrogen. Jag festar också, både med killar och tjejer, men jag förhåller mig lite annorlunda till killar jämfört med hur han förhåller sig till tjejer. Hans sätt är inte fel, men ibland känner jag att det blir lite intimt och det är den känslan jag vill bli av med - eftersom han faktiskt inte gör något dumt.

Haha, att jag blev sur över glasen var för att jag hade lagt ner så mycket tid och omtanke bakom de där glasen, och för mig var de verkligen speciella. Kändes syndigt att sitta och dricka ur dem med en annan tjej, och dessutom förstöra ett av dem. Men givetvis får han göra vad han vill med dem, och han är inte en person som lägger sentimentalt värde i saker, så jag tar inte illa upp.

Tack, vad snällt sagt! Har som sagt inga problem med distansen i sig, utan de problem jag har hade jag haft oavsett om vi bodde med varandra eller 3-4 timmar bort, som nu.
 
Hans sätt är inte fel, men ibland känner jag att det blir lite intimt och det är den känslan jag vill bli av med - eftersom han faktiskt inte gör något dumt.


Jag brukar vara den som förespråkar lev och låt leva, men i det här fallet går jag faktiskt på andra håller.

Vad är det hos honom som har det här behovet av det intima festandet med andra tjejer? DET hade jag haft problem med, för uppenbarligen räcker inte jag och vårt förhållande till för att fylla hans behov.
 
Vad är det hos honom som har det här behovet av det intima festandet med andra tjejer? DET hade jag haft problem med, för uppenbarligen räcker inte jag och vårt förhållande till för att fylla hans behov.

Precis, huvudet på spiken!
Kunde inte sagt det bättre själv :p.....har försökt med mina två inlägg. :o:D Du satt den! :bow:

Ja, jag hade också haft svårt för den biten, just av den anledningen.
Sånt där är så himla svårt att ta på.
Och jättejobbigt att prata om.
Hur säger man? Och hur får man den andra att förstå?

Enda trösten är väl att de flesta killar (och tjejer) faktiskt växer upp till slut och då brukar sånt här beteende ta slut.
Talar för mig själv. Var som Ts pojkvän ungefär när jag var ung. :o
 
Jag brukar vara den som förespråkar lev och låt leva, men i det här fallet går jag faktiskt på andra håller.

Vad är det hos honom som har det här behovet av det intima festandet med andra tjejer? DET hade jag haft problem med, för uppenbarligen räcker inte jag och vårt förhållande till för att fylla hans behov.
Vadå? Att hänga med en kompis o dricka vin är 1. Inte särskilt intimt 2.säger väl inget om ens relation?
jag går ut och äter eller myser o kollar på film med flera killkompisar för att jag tycker det är väldigt trevligt, inte för att det saknas något i min relation?
 
Jag älskar min pojkvän och är inte orolig över att han ska vara otrogen.

Om det vore sant att du inte är orolig för att han är otrogen hade du inte behövt vara svartsjuk.Har du varit svartsjuk i tidigare förhållanden?

Jag tror att det finns två typer av svartsjuka:

1. Du blir svartsjuk för att din partner ger dig anledning till att vara svartsjuk. Till exempel att hen tidigare har varit otrogen.

2. Du blir svartsjuk för att du inte har kontroll över ert förhållande. Till exempel för att du själv knåpar ihop olika scenarier som kan ske om du inte är med och håller koll.


Är det punkt ett (Vilket det inte låter som på inlägget. För mig är det helt normalt att man har kompisar av olika kön och att saker ibland går sönder) är det bara att lämna förhållandet för det finns inget du kan göra som gör det bättre. Är det punkt två tror jag det bästa är att ignorera känslorna. Förklara för partnern så som du har gjort att du känner dig svartsjuk av sådant som hänt tidigare under den period som ni hade överenskommelsen, men att du arbetar på det. Nästa gång ni ses kanske ni kan träffas tillsammans alla hans vänner? Det kanske lugnar dig om du ser att det inte finns något mellan din pojkvän och dem.
 
Om det vore sant att du inte är orolig för att han är otrogen hade du inte behövt vara svartsjuk.Har du varit svartsjuk i tidigare förhållanden?

Jag tror att det finns två typer av svartsjuka:

1. Du blir svartsjuk för att din partner ger dig anledning till att vara svartsjuk. Till exempel att hen tidigare har varit otrogen.

2. Du blir svartsjuk för att du inte har kontroll över ert förhållande. Till exempel för att du själv knåpar ihop olika scenarier som kan ske om du inte är med och håller koll.


Är det punkt ett (Vilket det inte låter som på inlägget. För mig är det helt normalt att man har kompisar av olika kön och att saker ibland går sönder) är det bara att lämna förhållandet för det finns inget du kan göra som gör det bättre. Är det punkt två tror jag det bästa är att ignorera känslorna. Förklara för partnern så som du har gjort att du känner dig svartsjuk av sådant som hänt tidigare under den period som ni hade överenskommelsen, men att du arbetar på det. Nästa gång ni ses kanske ni kan träffas tillsammans alla hans vänner? Det kanske lugnar dig om du ser att det inte finns något mellan din pojkvän och dem.

Tack för lite konkreta tips! Jag har faktiskt inte träffat någon av hans tjejkompisar, utöver de tjejer som är med och festar ibland, men de är främst hans kompisars kompisar. De som han umgås med själv, vilket iofs inte är så många, har jag aldrig träffat. Men jag hade gärna gjort det, så ska föreslå det för min pojkvän vid tillfälle.

Jag tror också det är bäst att jag försöker att ignorera känslorna. Jag har skrivit ner för mig själv hur jag ska tänka nästa gång jag börjar noja. Att jag faktiskt lovade min pojkvän idag att nästa gång jag nojar, och han säger att det är lugnt, så måste jag acceptera det och släppa det. Och att jag i fortsättningen inte ska ta upp mina nojor med honom när jag vet att jag egentligen inte har några bra grunder för min oro, och istället skjuta undan de känslorna.
 
Vadå? Att hänga med en kompis o dricka vin är 1. Inte särskilt intimt 2.säger väl inget om ens relation?
jag går ut och äter eller myser o kollar på film med flera killkompisar för att jag tycker det är väldigt trevligt, inte för att det saknas något i min relation?
Om det kan man tycka väldigt olika.
Jag hade uppfattat det som ganska intimt om min kille umgicks på tu man hand med andra tjejer på det viset.
Utan att lägga någon värdering i det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 871
IT & mobiler Hur gör man med folk man är "vän" med, men inte så himla bra kompis med på Facebook? Nån man träffat i nåt tråkigt sammanhang och...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 916
Senast: MCP
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: LiviaFilippa
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 009
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp