Vad kan jag vänta mej på körlägret?

evis

Trådstartare
Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier.
Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått igenom flera faser nu inför "inkörning" - dra linor, däck, samt skaklar. Jag har tagit det mycket varligt men varit noga hela tiden med att han ska förstå och lyssna, och att varje grund sitter när vi går vidare. Det har varit himla okomplicerat, inga bekymmer att gå vidare med varje ny grej, och nu för någon dag sedan fick han ha vagnen med på tömkörningen och prova att ha den bakom sej (medhjälpare drog vagnen) och det var typ plättlätt enligt ponnyn.

Vi ska på körläger i slutet på månaden, och jag ser jättemycket fram emot det! :bump: Den sista biten i inkörningen vill jag ha hjälp med och det känns som om det kan vara en bra start, att åka iväg på lägret.

MEN så berättade en bekant till mej om körkurs med "tävlingskörnings"-folk där hennes kompis fått utskällning för att hon hade reptömmar och körde i grimma..... :crazy:
ÄR det så alltså???
(måste jag på brukskörningskurs för att slippa såna åsikter...? *kastar kanske sten i glashus?* )

Min 2-åring är enbart tömkörd i grimma, hela vägen, och jag finner ingen anledning att sätta bett på honom förrän han är helt klar i munnen (dvs efter 5 år). Precis på samma sätt som jag skulle rida in hästar i grimma eller bettlöst.
Han är mycket känslig för förhållningar och förstår ljudkommandon mycket väl, därför har jag inte funnit minsta anledning att sätta in ett bett i munnen på honom.

Jag tömkör i regel med reptömmar, fick med lädertömmar till selen men de är ju alldeles för korta för att kunna användas vettigt när jag har redskapen bakom honom (kanske funkar om man sitter i en vagn).

Och därtill är ponnyn hingst, något som verkar vara helt GALET i dessa kretsar - att försöka behålla en häst som hingst även fast man kanske inte tänkt sej avla på den. (jag säger snarare, varför kastrera om jag inte måste - av nödvändighet alltså?)

Kommer vi få utskällningar för detta och kommer tränarna att "tvinga" mej att ha bett på (på lägret alltså)? TROR körfolk ärligt att säkerheten sitter i vad man har på hästens huvud.....?
Eller beror det på tränarna?
Jag har varit på brukskörningsdemosar och blivit imponerad av det säkerhetstänk i GRUNDHANTERINGEN som gällde, och jag i min enfald drog slutsatsen att det nog är så inom all körning som inte är trav :angel:
Men det kanske var dumt av mej?

Nervös som sagt - och därför skapar jag detta inlägg som en liten ventil :p
 
Sv: Vad kan jag vänta mej på körlägret?

Ska du till Villvattnet så är det lugnt, finns bara trevligt folk där :) men i grimma får du bara inte köra, det är förenat med livsfara framförallt för andra.

min nordis kan jag styra från marken om någon annan kör, men skulle aldrig släppa ut honom utan bett. Ser han en älg, ja då sticker han och jag tror inte grimman berör honom ett dugg. och älgar, det finns i villvattnet. :)

Är du bekymrad så ring innan för jag har svårt att tänka mig att de vill ha grimmor som nödbroms på ett körläger, så även i bruks? Inte kul med skenande ardenner, grimma och 1 ton virke i vagnen..

men jag beundrar din filosofi, behåll den, men inte med vagn bakom.
Köp ett smalt svagt böjt check-travbett om du vill ha så lite i munnen som möjligt kanske?
 
Sv: Vad kan jag vänta mej på körlägret?

Intressant fråga. Själv så rider jag bettlöst för det mesta och det brukar tränarna acceptera (även om jag fått höra att det inte GÅR att öva samling med det :smirk: ) Men när det gäller körning vet jag inte... Ett bett är ju trots allt en bättre "nödbroms", om det skulle behövas. Man har ju mindre att kommunicera med om man sitter bakom i vagn än om man sitter på... Men jag förstår helt ditt problem :crazy:

Det bästa är väl att ringa och fråga, för det är gissningsvis tränarberoende.

Men det jag egentligen tänkte säga är att din PM-låda är full - rensa lite där, så att jag kan svara ;)
 
Sv: Vad kan jag vänta mej på körlägret?

Alltså, jag har hästen lös med mej i skogen annars - och vi har träffat både renflockar (hundratalet - överallt runtomkring oss) & älg utan problem - han stannar om jag säger åt honom. Självklart kan han också bli rädd men vi har ett såpass tryggt & stabilt förhållande - jag har varit med sedan han var föl och format honom helt som jag vill - att han alltid, alltid går till mej för att veta vad han ska göra i en sådan situation. Det är inte ens något jag undrar över, jag tycker det är självklart - med alla mina hästar.
My point- säkerheten sitter inte i vad man har på hästens huvud.

Och dessutom är han 2 år och ej invand på bett, han har haft bett i mnnen ett par gånger och han avskyr det - så jag kommer helt enkelt inte att sätta in bett för kursens skull. Suck, jag hade hoppats på att få sätta honom i vagn men känner att detta kommer stoppa den möjligheten, hoppas inte jag måste ta den diskussionen där. Isåfall lär jag vänta med att köra in honom tills efter han är 5 år - för som sagt, vill INTE sätta något i munnen på honom förrän han är klar i den. Jag är skiträdd om hans mun - med tanke på hur ytterst känslig han är på hela sitt huvud - och att sätta in något i känslig period, nääää.... :crazy:

Den demo jag såg med brukskörning så kördes ardennern i grimma.

AnnA_ - jag har rensat men det räckte tydligen inte, ska rensa lite till på momangen!
 
Sv: Vad kan jag vänta mej på körlägret?

Att introducera både bett och vagn samma helg känns förstås inte så lockande :crazy: Usch så besvärligt... Har du ringt och pratat med dem än?

(Det går fortfarande inte att skicka PM)
 
Sv: Vad kan jag vänta mej på körlägret?

Anders Eriksson brukar ju tala väldigt varmt för bettlöst, i alla fall när det gäller ridning och tömkörning. Hittade t.ex. detta i ett referat från en clinic (http://www.capactiva.se/artiklar/ridbarhet.htm)

Anders påpekar vikten av att börja tidigt med våra unghästar för att förbereda dem för det kommande arbetet. "Redan vid 1,5 års ålder kan man börja hantera hästarna och lära dem skritt rakt fram och röstkommandon. Använd först grimma och fostra unghästen att inte fly utan lystra. Byt längre fram till kapson. De kan också övas att ha träns på, men använd grimman/kapsonen vid övningar. När hästen är mellan 2,5 och 4 år sker mycket tandutveckling, var uppmärksam och använd vid behov bettlösa alternativ."

Men hur han gör vid körning med vagn hittar jag tyvärr ingenting om, det hade ju varit intressant!
 
Sv: Vad kan jag vänta mej på körlägret?

han rekommenderar bett till körning. jag tränar för honom.

en fråga bara, anser du att alla vi andra "plågar" hästarna som har bett i munnen. De flesta travhästar och galopphästar rids/körs med bett från 1 år...lite tragiskt visserligen..

och förresten, samling ska komma bakifrån, och absolut inte från bettet, vilka tokiga tränare har sagt så?? Är det månne hålla i och sparka på metoden de lär ut?

Det är bra att du har ett fint förhållande till din häst och du är hans flockledare, men i vagn är du 4 meter bakom honom, han kan omöjligt söka sig till dig, isåfall måste han vända sig i vagnen.
...jag tror visst det går bra att köra bettlöst, men den dagen det händer något är det så trist att du utsätter så många för fara, och inte minst dig själv. Hästar är flockdjur, flyktdjur och gjorda för att springa fort. Var rädd om dig!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan jag vänta mej på körlägret?

Nu känns det som att du blandar ihop mig och Evis ;)

Det är Evis som startade tråden och som verkar ha sånt bra förhållande till sin häst. Jag använder bett på två av mina tre hästar och alltid när jag kör! Jag skulle inte våga köra utan bett. Men min "icke-körhäst" tycker inte om bett så den rider jag nästan enbart bettlöst - förutom på fälttävlansträningarna för då vill jag ha nödbroms.

Det var en AR-tränare som ville sätta på stång för att samla och det handlade absolut inte om att dra och sparka, men hästen är ändå inte nöjd med bett (och samling funkar, med min vanliga tränare).
 
Sv: Vad kan jag vänta mej på körlägret?

Jag har inget emot bett egentligen, måste klargöras!

Men just på denna hästen ser jag helt enkelt ingen nytta, framförallt då han ÄR ytterst känslig på huvudet - han svarar för små "tappningar" med tummen mot tömmarna - och ännu nipprigare med sin mun, och under de här första åren då det händer massor i munnen vill jag helt enkelt inte ha något där. Jag må vara onödigt fjaskig, men jag har haft tillräckligt med hästar med "förstörda" munnar för att ens riskera det med min egen uppfödning.

Flockledare och att han "går till mej" vid såna situationer har ju inget med VAR man befinner sej i förhållande till hästen, det jag menade var att han lyssnar och bildligt talat "vänder sej till" (frågar) mej. Om han nu blir rädd, han är inte sååå lättrubbad (precis som alla unghästar är han sån att han har en omedelbar nyfikenhet för allt som kanske skulle kunna vara farligt).

Det är ju samma situation som när man tömkör, visst kan han hoppa till och reagera på saker, men mer än så har dte aldrig varit, för han känner ju att "Jaha, matte anser at tdet är okej, jamen då kör vi väl då!" - vad är egentligen skillnaden mellan tömkörningen & körningen på den fronten....?

Men visst, absolut, med andra hästar hade jag resonerat annorlunda - jag hade en kbltravar-ettåring som jag aldrig någonsin skulle sätta i vagn utan nödbromsen bett. Men då var han en sån som liksom inte kände något när han blev rädd. Helt blockerad. Det satt i vårat grundförhållande som jag ser det.
Å andra sidan var den hästen bettvan andra gången han hade bett i munnen (dvs väldigt "o-nipprig" med sin mun) och hade "inga som helst problem" med att låta bettet ligga - och inverka - i munnen.

Denna lilla russkille är inte sån, helt enkelt... Helt annat psyke & mycket mycket mycket finkänsligare...
 
Sv: Vad kan jag vänta mej på körlägret?

Du är den förste som jag kanske kanske skulle våga åka med utan bett :)

Ring rolf och fråga o förklara, det kostar inget. :)
 
Sv: Vad kan jag vänta mej på körlägret?

Istället för att fråga runt så här..
Maila eller ring till Rolf så får du RAKA besked och slipper fundera mer.
a_c72@hotmail.com kasta iväg ett mail så kan du få telefonnummer och mail till Rolf ifall du förlagt det

Annars så syns vi på Torsdag! ( Jag är den som går som en kratta)

Anna-Carin
 

Liknande trådar

Hästhantering Blir så ledsen. av en slump hitta jag en hemsida för en som köpte min gamla häst P. att hon skulle säljas igen. När P kom så var hon...
Svar
9
· Visningar
1 616
Senast: sanio
·
Körning Mycket inkörningstrådar nu, hoppas det inte blir tjatigt! Jag har lite funderingar: Jag håller på att köra in min syster b/c-ponny...
Svar
5
· Visningar
1 090
Senast: Fia-Lina
·
I
Hästhantering Hej, snälla jag behöver verkligen hjälp då jag tycker att detta börjat gå överstyr. Min ponny, blir otroligt mobbad (vit) så vi hyr...
2
Svar
24
· Visningar
2 588
Senast: Anna37
·
Körning Nu får vi se om bukefalisterna har några goda tips och råd. Min ungponny som blev 3 på nyår har "erbjudit" mej ett problem som jag är...
Svar
11
· Visningar
1 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp