Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Rabarbern är på väg upp 😍.

IMG_6281.jpeg
 
Det växer rabarber bakom huset men de senaste två åren har de varit riktigt fjuttiga, från att ha varit rejält frodigt innan. De har tydligen inte fått någon skötsel alls på många år och jag tänkte försöka lösa det i vår.

Min tanke är att mylla ner gödsel bara, räcker det tror ni eller behöver jag göra något mer så att de ska frodas igen?
 
Gräskantlist från Vastbo, köpte på Bygghemma. Lite lägre än vad jag trodde men den sitter bra i marken så tror ändå det kommer funka bra. Den kommer rosta med tiden.
Oh, just det! Tack för påminnelsen, tänkte åka dit och köpa en trädring till en ny liten rabatt :d Bor bara nån mil från Vastbo produkter.
 
Här är första bädden på gång! Ska bli tre såna här bredvid varandra är tanken.
Jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra med kanterna dock. Alltså utanför täckbarken där markduken slutar. Blir det fult att bara låta det vara? Jag tänker typ en stenkant eller liknande, kan det bli fint? Är det någon som har gjort en annan lösning?
 
Det växer rabarber bakom huset men de senaste två åren har de varit riktigt fjuttiga, från att ha varit rejält frodigt innan. De har tydligen inte fått någon skötsel alls på många år och jag tänkte försöka lösa det i vår.

Min tanke är att mylla ner gödsel bara, räcker det tror ni eller behöver jag göra något mer så att de ska frodas igen?
Nejdå, gödsla på bara så kommer dom igen.
 
Hjälp 😅 Jag har sått i pluggbrätten och jag parade ihop olika sorter som enligt förpackningen skulle ha liknande grotid. 2/4 sorter har kommit upp tidigare än planerat och vill inte längre ha samma klimat. Jag googlade och då stod det på ett ställe att locket kan döda de som grott för att de vill ha så mycket luft. Hur gör jag nu?
 
Hjälp 😅 Jag har sått i pluggbrätten och jag parade ihop olika sorter som enligt förpackningen skulle ha liknande grotid. 2/4 sorter har kommit upp tidigare än planerat och vill inte längre ha samma klimat. Jag googlade och då stod det på ett ställe att locket kan döda de som grott för att de vill ha så mycket luft. Hur gör jag nu?
Kan du inte sätta locket snett över de som behöver och lämna de andra utan? :) så brukar jag göra.
 
Kan du inte sätta locket snett över de som behöver och lämna de andra utan? :) så brukar jag göra.
Jag testade men det har grott såpass "dumt" att det inte är möjligt. Locket täcker ändå 2/3 grodda.
 

Bifogade filer

  • IMG_20240318_072747.jpg
    IMG_20240318_072747.jpg
    451 KB · Visningar: 40
Igår blev det lite trädgårdsarbete. P.g.a. skada förra året så har en del förfallit tyvärr. Bl.a. har gräset invaderat en rabatt. Jag får se hur jag kan lösa det.

Men mina minipåskliljor blomma för fullt nu :heart och de vanliga påskliljorna växer och har knoppar! Jag kan se att växterna som vi har i kruka har överlevt vintern så det är härligt!
 
Hjälp 😅 Jag har sått i pluggbrätten och jag parade ihop olika sorter som enligt förpackningen skulle ha liknande grotid. 2/4 sorter har kommit upp tidigare än planerat och vill inte längre ha samma klimat. Jag googlade och då stod det på ett ställe att locket kan döda de som grott för att de vill ha så mycket luft. Hur gör jag nu?

Vad är det du sått? Om jag ser rätt på bilden så har det som grott knappt kommit upp så jag hade haft is i magen och behållit locket på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp