Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi vill fylla ut ett hörn i rabatten på framsidan som sett lite kalt ut i några år nu. Vi vill helst ha något vintergrönt (heter det så på svenska, evergreen?). Hörnet i fråga vetter mot öster och får väldigt begränsat med sol. Övervägande sandjord. Jag har gjort lite efterforskningar och kommit fram till att johannesört, olvon eller liguster skulle kunna trivas där. Nån som har något annat förslag? Funderar även på kamelia?
Jag gillar skimmia (vinterbär)
 
Jag skulle bara ha ett fåtal tomatplantor i år. Sen.. hände något.
Jag har sisådär 12 st som stått under växtlampor ett tag (moderplantor och sen toppsticklingar från dessa). Nu skulle jag så några fler då en kompis ville ha en viss sort, och jag skulle testa en-två av mina dwarf project-frön. Och nu ligger det plötsligt 20 tomatfrön i jord?! Nu är det 15 olika sorter totalt, vilket då innebär att även om jag säljer mina dubbletter så står jag där med 15 tomatplantor som ska bo någonstans. Men snacka om att jag kommer ha sommarens godaste tacos och frukostmackor i år igen :love:

Petade ner en gurka till också. De två som haft fuskljus är stora och fina och når förbi halva köksfönstret redan, den ena har även en gurka på gång. Tanken är att denna nya gurkplanta ska få nöja sig med riktig sol. Och sen har jag ännu en gurksort som jag vill ha, som ska planteras ytterligare lite längre fram... I år blir det all in på cilis lägenhetsdjungel igen, uppenbarligen.
 
Känner att jag vill vara med i denna tråd för lite boost och inspo!

Jag flyttade till nytt hus i höstas och har nu en stor tomt/trädgård att lära känna och ta hand om.

För ett par helger sedan tog vi ner några tujor och stora buskar som stod väldigt dumt till. Så snart tjälen är ur jorden ska en stor köksträdgård anläggas. Jag kommer bygga upp bäddar på Sara Bäckmos vis med kartong i botten och sedan diverse organiskt material, gödsel, kompost mm och sedan täckodla. Troligen blir det flis i gångarna och allt kommer omgärdas av enkelt men högt staket och rådjursnät. Det blir mycket jobb men jag vet att det kommer bli bra då jag gjorde motsvarande på gamla tomten för två år sedan.

Jag har gjort en hel del vintersådder (olika sorters kål, purjo) som väntar utomhus i sina godislådor. I januari sådde jag bl.a paprika och rotselleri som är fint på gång och senaste veckan har frön till 7 olika sorters tomat slunkit ner i jorden.
 
Ja på vintergrönt och "johannesört" är nog vinterhypernicum på svenska, johannesört är annars den vilda örten här. Du har ju rododendron i olika former, på svenska kallas den lilla varianten alpros och växer vild här i fjällen, om du vill spela på det skotska kan du ju även ha någon form av ljung den är ju vintergrön. Julros har ofta bladen kvar hela året och är en kul vårväxt. De orientaliska finns i flera varianter.
Hoppsan då, ja svenskans Johannesört såg helt olik ut den jag faktiskt menade! RHS kallar den “Hypericum × hidcoteense ‘Hidcote’ / St John's wort 'Hidcote’” så jag tog fasta på St John's wort där men det blev ju lite tokigt!

Tack för de andra tipsen, jag ska spana in dem!
Jag gillar skimmia (vinterbär)
Ja just det ja, en sådan har jag ju på baksidan och den är fin! Tack!
 
Hoppsan då, ja svenskans Johannesört såg helt olik ut den jag faktiskt menade! RHS kallar den “Hypericum × hidcoteense ‘Hidcote’ / St John's wort 'Hidcote’” så jag tog fasta på St John's wort där men det blev ju lite tokigt!

Tack för de andra tipsen, jag ska spana in dem!

Ja just det ja, en sådan har jag ju på baksidan och den är fin! Tack!
Ja alltså, jag som ofta tittar på engelska får ofta googla namnen och ibland har de ju inte ens ett namn här. Dessutom heter saker olika inom olika skrån. Ofta kallas saker bara för fet latinska släktnamnet (speciellt i floristkretsar eller på ettåriga utplanteringsväxter) som ju då är hypernicum när man menar vinterhypernicum.

Så det är ju inte så lätt att veta och lite av en djungel med namnen.
 
Attans. Godislådan med vintersådd rödkål är en enda jordvälling nu när det blev varmare och när snön som jag lagt på toppen smälte. Hade visst glömt att borra hål i botten på den lådan 😁. I alla andra lådor har vattnet kommit ut som det ska.
 
Vår tomt är fortfarande lite utav en.. well.. moränhög efter byggtiden. I år är planerna att ha 1 rad odlingslådor, platsbyggt modell större, längs altanens långsida. Dvs kanske 20-25 meter eller vad det blir. Där ska det börjas med några klättervarianter som kan insynsskydda altanen samt ge lite skugga pga söderläge. Fortfarande inte helt klart vad det ska bli där. Det jag vet är att det blir vinrankor, kanske humle och definitivt björnbär. Förhoppningsvis hinns det mer men det är en del stress här så jag försöker hålla det till mindre projekt så vi inte går sönder på vägen.

Hela trädgården ska bli cirkulär. Allt ska gå att äta, antingen för oss eller för kaninerna men helst båda två. Kaninernas gödsel ska ner i odlingarna. Det är lite småklurigt att komma på vad det ska bli för kul men jag gillar projektet.

Det jag hittills påbörjat i växtväg som gottar sig under belysning/i värme är:
Tomat
Olika sorters chili
Potatis
Physalis
Eventuellt gurka (gamla frön så det är lite lotteri)
Majs
Olika sorters örtkryddor

Det som är kvar är:
Fler örtkryddor
Paprika
Morötter
Palsternacka
Sallader

Planen är att de ettåriga får bo i odlingslådorna med bebis-klätterväxterna i år.

Kommer säkert på något mer kul men försöker hålla nere antalet inomhus så jag inte tappar sugen. Tänker att det får bli mer när man kan sätta ut växterna under droppbevattning a la sköta sig själv.
 
Insåg i veckan att det kommer bonus på lönen denna månad så nu är fler fröer beställda. Lite olika kryddväxter, lök, ärtor, morötter mm🤩

Tack för påminnelsen det gör det ju i FAMILJEN med... Ja sambons konto men det är ju familjens pengar... :D :banana::banana::D
Tackar för påminnelsen gör jag också :up: Det kommer ju en retroaktiv liten summa för löneökningen sedan oktober :angel:
Hmmm, ska det bli fröer eller spara till en sväng till Mobackes i vår - beslut beslut 🤔:D
 
Även jag zka zå lite i år, både här hemma o i zkåne, det blir inget avacerat, bara perzilja redan zådd, rabarber även dom är zådda, tomater,chili och några nya bärbuzkar/träd och zå zka jag frizå luktärtor zom doftar och ringblommor,här hemma o någonting roz, zom jag har frön av här hemma men zka zå i zkåne, lång ztjälk full med gula och/eller roza blommor?
 
Idag är det snö, men innan den kom hann jag se att rabarbern är på gång (flyttades i höstas) och körsbären är fulla med knopp. Misstänker att det är bladen som spricker upp från knoppen. Hoppas att även björnbäret överlevt, har haft otur med dessa innan. Fler pallkragar planeras och sand till sparrisen ska inhandlas.
 
Har planterat om lite växter inomhus med min första batch av bokashijord. Fått med lite fripassagerare så det dyker upp saker som grott med jorden. Använde utomhus förra sommaren. Vad tror vi? Penséer?
IMG_0785.jpeg
 
Alltså, underblomma. Någon med erfarenhet? Jag har haft det på sommaren några år i rad nu. Rötterna/knölarna blir ju gigantiska och jag sparar dem alltid för att gräva ned till nästa år. Men, det känns som att frösådd ger mycket större (buskar?) än vad det blir av att gräva ned förra årets rötter. Är det för att mest energi läggs på roten? Fattar ingenting. Tänkte att det borde löna sig att spara rötter till nästa år men det verkar nästan inte så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp