Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Icke växt-relaterad fråga:
Olja till altan/trädäck, vad ska jag satsa på? Duger billig olja från typ Jem&fix eller är det bortkastade pengar?

Insåg precis att vi inte oljat altanen sen vi flyttade in, inte tvättat heller. Tänkte ta tag i det till våren när magen inte längre tar emot.
 
Icke växt-relaterad fråga:
Olja till altan/trädäck, vad ska jag satsa på? Duger billig olja från typ Jem&fix eller är det bortkastade pengar?

Insåg precis att vi inte oljat altanen sen vi flyttade in, inte tvättat heller. Tänkte ta tag i det till våren när magen inte längre tar emot.
Såpa altanen med en överhettad såpa säger jag. Underbar känsla för bara fötter, härlig doft och vårdande egenskaper för träet.
 
Tror ni att denna är en bokharabinda eller parkslide ( :rage: )? Bild från i somras:
 

Bifogade filer

  • IMG_6317.png
    IMG_6317.png
    511,9 KB · Visningar: 83
Jag har iaf hittat något under den, vad som göms i snö etc., som PlantNet menar är en Rhododendron? Vad tänker expertpanelen? Jag är nybörjare 😅.

För övrigt kunde jag inte hålla mig ifrån att klippa gräset i går 😂. Alldeles för tidigt, jag vet, men det är så försummat och jag klippte på högsta läget (7,5 cm) 😬.
 

Bifogade filer

  • IMG_6314.jpeg
    IMG_6314.jpeg
    640,7 KB · Visningar: 81
Det var det jag fruktade 😭. Har redan börjat med att knipsa av knopparna som tittar upp.
De ska tydligen gå att äta. I förra huset där jag bodde hade vi parkslide växande in till grunden på huset. Den växter där och gjorde inget som helst väsen av sig, några gånger om året klippte vi ned den helt. Den spred sig inte eller något liknande, det är ju svårt att bli av med den men om man klarar av att acceptera att den är där den är och sedan bara fortsätter att klippa ned den några gånger om året så sprider den sig inte heller.
 
De ska tydligen gå att äta. I förra huset där jag bodde hade vi parkslide växande in till grunden på huset. Den växter där och gjorde inget som helst väsen av sig, några gånger om året klippte vi ned den helt. Den spred sig inte eller något liknande, det är ju svårt att bli av med den men om man klarar av att acceptera att den är där den är och sedan bara fortsätter att klippa ned den några gånger om året så sprider den sig inte heller.
Det känns betryggande, tack 😊! Det är som tur är ”bara” grannens garage den bor vid och den gjorde inte mer väsen av sig förra säsongen än vad man se på bilden 😅. Man läser bara så många skräckhistorier om dem!
 
Jag har iaf hittat något under den, vad som göms i snö etc., som PlantNet menar är en Rhododendron? Vad tänker expertpanelen? Jag är nybörjare 😅.

För övrigt kunde jag inte hålla mig ifrån att klippa gräset i går 😂. Alldeles för tidigt, jag vet, men det är så försummat och jag klippte på högsta läget (7,5 cm) 😬.
PlantNet har rätt ;).
 
Det var det jag fruktade 😭. Har redan börjat med att knipsa av knopparna som tittar upp.
Låt den vara helt om den inte stör dig och du inte vill ha bort den. Parkslide sprider sig genom rotskott, och den kan börja skjuta iväg nya (dvs sprida sig) om man börjar klippa i den.
Skulle du vilja bli av med den rekommenderar jag FB-gruppen "Död åt parkslide!".
 
Icke växt-relaterad fråga:
Olja till altan/trädäck, vad ska jag satsa på? Duger billig olja från typ Jem&fix eller är det bortkastade pengar?

Insåg precis att vi inte oljat altanen sen vi flyttade in, inte tvättat heller. Tänkte ta tag i det till våren när magen inte längre tar emot.
Tjärolja har jag använt, tycker det är trevligt. Om man gillar tjärdoft, vill säga. Och har också fördelen att de inte blir lika mörkt som när man oljar.

Om man verkligen vill ha det vitnat så är nog kiselbehandling ett bättre alternativ. Då blir det silvervitt, som drivved ungefär. Finns lite olika varianter att köpa i olika prisklasser.
 
Låt den vara helt om den inte stör dig och du inte vill ha bort den. Parkslide sprider sig genom rotskott, och den kan börja skjuta iväg nya (dvs sprida sig) om man börjar klippa i den.
Skulle du vilja bli av med den rekommenderar jag FB-gruppen "Död åt parkslide!".
Nej det gör den inte däremot om man är nere och stör rötterna så kan den börja skjuta skott. Om du bara klipper ned ovandelarna så håller den sig lugn. Jag har både professionell och privat erfarenhet.
 
Jag har kompostbrist! Min bokashi räcker inte till alla baljor och krukor.. Vet inte om det innebär att jag odlar för mycket eller komposterar för lite :D
 
Köpte ett litet valnötsträd på Lidl. Får väl se om det överlever. Tänkte att det får bo i växthuset nåt år först, växa till sig ordenligt.
Skulle det fortsätta vara litet? Såg att det fanns dvärgvalnöt och var lite sugen på det :) men de var väldigt dyra. Har inte plats med ett stort och vill inte köpa ngt dyrt till halvt fel zon.
 
Till helgen är det trädgårdsmässan i Stockholm, vilket säkert redan diskuterats. Är det fler än jag som ska dit? Vet någon om det finns vettig mat att få tag i?
Jag vill dit. Var där för två år sedan, skulle säga att det beror på vad man tycker är vettig mat?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp