Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Hur kommer det sig? Har aldrig stått jordgubbar förut. Är det lämpligare att de sås för sig?
Det är chokladskära och lejongap som grott.

De gånger jag sått jordgubbar har jag misslyckats, de är pyttepyttesmå och jag fick problem med mögel som gjorde att de dukade under direkt. Min erfarenhet är att de alltså är känsliga, och det passar inte riktigt mitt odlingssätt. :angel::D
 
De gånger jag sått jordgubbar har jag misslyckats, de är pyttepyttesmå och jag fick problem med mögel som gjorde att de dukade under direkt. Min erfarenhet är att de alltså är känsliga, och det passar inte riktigt mitt odlingssätt. :angel::D

Jag kör på samma stil när det gäller inomhusväxter, är de inte tuffa av sig dukar de under här! :rofl:

Edit: Det gäller faktiskt trädgården också... här daltas det inte! :D
 
Jag behöver lösa någon form av förvaringslåda för redskap att ha på lotten. Tycker såna där dynboxar i plast är så himla fula... är det någon som sitter på nåt bra tips?
 
Solen skiner och det är fantastiskt väder trots minusgrader och snötäcke. Så det fick bli lite kallsådder idag! Tio godislådor med blommor och olika kål som får gro i lagom takt när de känner för det. 😁
Blir nog en tjugo lådor till innan jag sått allt, men det får bli en annan dag. Ryggen säger stopp och dessutom ska jag till jobbet straxt. ☀️
 
På tal om känsliga plantor - någon som känner till varför sorten Padron (chili) verkar ha så lätt för ödem? Nu skadar det ju inte växterna, mer än att det ser tråkigt ut. Övriga chili- och paprikaplantor är inte alls lika drabbade.

1000005611.jpg


Tycker att de står både luftigt, ljust och med genomdrag, men det hjälper inte riktigt. Hoppas det ordnar till sig vid nästa omkrukning!
 
Det enda jag tänker kan bli lite tjurigt av att behålla locket på är väl jordgubbarna. Har de grott ännu?
Nu har jag förvisso bara frösått jordgubbar två ggr. Första gången tog jag av locket tidigt, då dog de nästan på en gång (kan iofs inte säga om det var på grund av avsaknad av lock). Andra gången lät jag locket sitta på så länge det gick och då fick jag ett helt gäng fina små plantor att plantera ut.
Konstigt hur det kan vara..
 
Nu har jag förvisso bara frösått jordgubbar två ggr. Första gången tog jag av locket tidigt, då dog de nästan på en gång (kan iofs inte säga om det var på grund av avsaknad av lock). Andra gången lät jag locket sitta på så länge det gick och då fick jag ett helt gäng fina små plantor att plantera ut.
Konstigt hur det kan vara..

I och med att mina duka under pga fukt tänkte jag om det kunde vara bidragande, men det finns säkert ett gäng olika faktorer att ta hänsyn till!
 
Köpte pelleterad kogödsel från granngården, först efteråt kom jag på att det ju kan vara pyralider i, någon som använt den? Tänkte provså ärtor men vet inte hur tillförlitligt det är på hela säcken?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp