Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Skulle det fortsätta vara litet? Såg att det fanns dvärgvalnöt och var lite sugen på det :) men de var väldigt dyra. Har inte plats med ett stort och vill inte köpa ngt dyrt till halvt fel zon.
Jag tänkte hålla det litet. Ingen aning om vad det är för sort det stod inte på paketet :D för 60 kr tänkte jag att jag kan chansa.
 
Jag har varit på några ställen där den "normala" maten varit mer eller mindre oätlig pga låg kvalitet och allt annat på prisnivå av finkrog.
Jooo jag tycker nog att jag uppfattade den så -trist och dyr. Men jag kanske var lite sjåpig och jag får erkänna att min familj uhm inte åt efter en snabb översikt... utan tog det på hemvägen (trots att de brukar kasta sig hungrigt över nästan vad som helst). Så jag kan inte egentligen säga. (tänkte inte ta med ngt om jag åker i år heller men tänker att jag nog kan leva på kakor om det verkar vara likadant igen.)
 
Jag tänkte hålla det litet. Ingen aning om vad det är för sort det stod inte på paketet :D för 60 kr tänkte jag att jag kan chansa.
För 60 kan jag med chansa! undrans om de finns kvar på Lidl i morgon om man springer. Det finns ju motorsåg om det ser ut att gå åt helskotta!
 
Till helgen är det trädgårdsmässan i Stockholm, vilket säkert redan diskuterats. Är det fler än jag som ska dit? Vet någon om det finns vettig mat att få tag i?
Jag ska dit! Det är första gången så jag vet inte alls hur maten är men jag läste att folk tipsar om matsäck så man kan lägga pengarna på nåt roligare så det kanske är lite talande iaf :D
 
Jag har varit på några ställen där den "normala" maten varit mer eller mindre oätlig pga låg kvalitet och allt annat på prisnivå av finkrog.
Vi ska dit! Min erfarenhet av maten är att den i food courten är okej, men dyr. Hamburgarna på hamburgerhaket var däremot vedervärdiga.
Det var dock ett par år sedan jag var där så det kan ha ändrats förstås. :)
 
Vi ska dit! Min erfarenhet av maten är att den i food courten är okej, men dyr. Hamburgarna på hamburgerhaket var däremot vedervärdiga.
Det var dock ett par år sedan jag var där så det kan ha ändrats förstås. :)
Brukar det finnas nånstans att sitta och äta matsäck tro?
 
I fjol sådde jag tomatfrön som var några år gamla och visade sig ha rätt dålig grobarhet. Sådde resterande frön bara som ren chansning, samtidigt som de nyköpta av samma sort. Gissa vilka som har grott som bara den i år? 15 plantor Sibirjak behöver jag inte 🙈
 
Är det någon som har koll på om det finns någon vintergrön häckväxt som inte är giftig för hästar (förutom gran)? Den ska inte vara i en hage men utanför ett staket så något giftig men osmaklig kan antagligen fungera också. Zon 2-3.
Alternativet är lövfällande med väldigt tätt grenverk. Är ute efter både insynsskydd men också för att dämpa vinden något så inget allt för lågt.
 
Jag och mamma har rensat rabatter. Eller ja, klippt ner alla rosenbuskar i en rabatt helt, och krattat lite i pionrabatten. Mycket nöjd faktiskt :)

Jag och sambon gjorde samma igår. Klippt ner i alla rabatter och krattat mängder med löv. Rosorna klipper jag dock när Björken har musöron.

Hämtade jord till ena odlingslandet också. La den bara öcer ogräset. Orkade inte rensa. Lär jag ångra senare i vår. Ska odla tätt i år har jag tänkt.

Såg också att de flesta pallkragarna är sådär också. Lite trasiga. Får nog gå i år också.
 
Jag och sambon gjorde samma igår. Klippt ner i alla rabatter och krattat mängder med löv. Rosorna klipper jag dock när Björken har musöron.

Hämtade jord till ena odlingslandet också. La den bara öcer ogräset. Orkade inte rensa. Lär jag ångra senare i vår. Ska odla tätt i år har jag tänkt.

Såg också att de flesta pallkragarna är sådär också. Lite trasiga. Får nog gå i år också.
Jag klippte ju ner mina med marken för att underlätta om jag får för mig att börja gräva bort skiten 🙈 :rofl:

Pallkragar alltså, hur mycket jord kan det sjunka undan egentligen? O_o
Mina var fyllda i höstas. Nu är det 15 cm som saknas.
 
Jag och sambon håller på att dividera om placeringen av pallkragarna. Det finns ingen självklar "vinnare". Vi hyr av och bor granne med sambons mormor och morfar och tomterna är inte avstyckade samt vi delar på vattnet ur egen brunn. De har gett oss fria händer så det påverkar inte placeringen.

Plats A är vanlig gräsmatta nedanför vårt hus. Det ligger således i "vår" trädgård. Där är det betydligt mycket mindre förarbete, det känns mer som vårt eget och det kommer finnas större möjligheter att utveckla trädgården i framtiden. Den stora nackdelen är vatten som måste hämtas vid brunnen ovanför plats B. Det är för långt för mig att orka bära tunga vattenkannor men möjlighet att låna deras mjölkkärra finns.

Plats B ligger i anslutning till potatislandet och hallonhäcken vilket för mig känns lite mer naturligt. Att odlingen sker på samma ställe. Det är även mycket närmare brunnen. Här är det dock ängsmark. De går med lie två gånger om året så det är ett tjockt lager högt gräs som underlag. Det är även ojämnt som fan så det går inte att lägga kragarna direkt på marken utan att minst ett hörn ligger i luften samt märkbar nivåskillnad från kortsida till kortsida. Här väntar alltså väldigt mycket förarbete för att få det drägligt och lättåtkomligt.

Plats B kommer få skuggning av stora björkar på eftermiddag/kväll, är lite osäker precis när då detta är första sommaren jag kommer bo här.

Båda platserna blir utsatta för vind. Vi har en stor sjö någon kilometer bort och bor precis bredvid en stor åker. Vid plats A kommer det finnas bättre möjlighet att sätta upp eller plantera vindskydd längre fram.

Kan tillägga att pallkragarna inte är av standardmått. En kortsida är lika lång som en vanlig långsida och långsidan är kanske 3 gånger så lång som en vanlig. De är inte helt enkla att manövrera 😅 Hans mormor tycker vi ska ta plats B och bara slänga i lite markduk men det är inte så enkelt eftersom det blir så många glipor och hela pallkragen lutar.

Det är jättemycket text men om någon av er har input så tar jag tacksamt emot!
 

Bifogade filer

  • IMG_20240324_095130.jpg
    IMG_20240324_095130.jpg
    141,8 KB · Visningar: 26

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp