Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Min roshäck har idag enbart tulpaner framför sig (in mot trädgården). Jag skulle vilja ha ngt som blommar på sommaren också som ett komplement till tulpanerna. Funderar på kantnepeta eller stenkyndel.

Tankar? Fördelar/ nackdelar? Andra förslag?
 
Min roshäck har idag enbart tulpaner framför sig (in mot trädgården). Jag skulle vilja ha ngt som blommar på sommaren också som ett komplement till tulpanerna. Funderar på kantnepeta eller stenkyndel.

Tankar? Fördelar/ nackdelar? Andra förslag?
Kantnepeta är en riktigt arbetshäst i trädgården, tålig och blommar länge. Stenkyndel är jättefin men inte lika tålig och envis som kantnepetan.
 
Inser nu när jag börjat bredså årets sommarblomster att jag har utöver köpta frön också OHEMULA!! mängder frön som jag skördade ifjol 😅

Om någon känner sig sugen på en liten portion blomsterfröblandning à la Gnist (dvs allt möjligt, annuella och perenna) så kostar den portot.
Ja tack snälla! 🐝🎉
 
🌸🌺🏵🌼 Gnists blomsteryra 🌸🌺🏵🌼

1) TeamLundVer
2) Glimra
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)

När listan är full eller om lördag kommer först, skickas fröportioner iväg, så att de kommer fram i början av nästa vecka. Vikt ca 8 g/portion och ni som vill ha en portion får pm'a adress.

20240422_182516.jpg
 
🌸🌺🏵🌼 Gnists blomsteryra 🌸🌺🏵🌼

1) TeamLundVer
2) Glimra
3) niardasp
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)

När listan är full eller om lördag kommer först, skickas fröportioner iväg, så att de kommer fram i början av nästa vecka. Vikt ca 8 g/portion och ni som vill ha en portion får pm'a adress.
 
🌺🏵🌼 Gnists blomsteryra 🌸🌺🏵🌼

1) TeamLundVer
2) Glimra
3) niardasp
4) blyger
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)

När listan är full eller om lördag kommer först, skickas fröportioner iväg, så att de kommer fram i början av nästa vecka. Vikt ca 8 g/portion och ni som vill ha en portion får pm'a adress
 
Min roshäck har idag enbart tulpaner framför sig (in mot trädgården). Jag skulle vilja ha ngt som blommar på sommaren också som ett komplement till tulpanerna. Funderar på kantnepeta eller stenkyndel.

Tankar? Fördelar/ nackdelar? Andra förslag?
Håller med @monster1

Har haft båda, stenkyndel och kantnepeta, iom att jag inte är i stugan så ofta så blir det inget jämnt pysslande i trädgården. Stenkyndeln dog redan första året 🙈 men kantnepetan kämpar på, får lite gödsel på våren/hösten tillsammans med allt annat och väldigt sporadiskt vattning. Står i lite halvt utsatt läge med mkt sol. Blommar fint alla varma månader och ser hyfsat pigg ut. Funderar själv på fler då de är så tacksamma. Väldigt söta är dom också, brukar plocka och sätta i små glasburkar tillsammans med ringblommor, håller sig hyfsat länge i vas om dom står ute ☺️
 
Okej, om jag ska så kantnepeta själv så skulle det egentligen ha gjorts i mars :( Tror ni jag kan göra det nu (eller ja när jag fått fröerna)? Har tillgång till både värmematta (om de vill ha det) och belysning. Är 6 meter att köpa plantor till annars. Men det kanske är lika bra?
 
Okej, om jag ska så kantnepeta själv så skulle det egentligen ha gjorts i mars :( Tror ni jag kan göra det nu (eller ja när jag fått fröerna)? Har tillgång till både värmematta (om de vill ha det) och belysning. Är 6 meter att köpa plantor till annars. Men det kanske är lika bra?
Äh, kör! Den är lätt och i värsta fall får du ingen blomning i år, men den är ju perenn. 😊
 
Vi planterade både hallonbuskar och blåbärsbuske och flyttade lite andra buskar för ett par veckor sedan. Nu har det varit frost och ett par minus på natten och jag undrar om jag kanske varit lite för ivrig med planteringen? Kommer de överleva kylan som kom tillbaka?
 
Hjälp! Nästan alla tulpaner och andra lökar har brutits ned av den fuktiga kylan, hela bladverket ser frostskadade ut! Brukar de hämta sig med värmen?
 
Kan man så sommarblommor ute nu, lr ska jag fortfarande ha dom inne? Har kallsått solros innan med bra resultat, så det tänkte jag göra igen :) har även luktärt, zinnia, lejongap, krasse, nigella och ringblomma. Borde väl gå ute nu, befinner mig väl i typ zon 2-3 🤔

Har gjort experiment med dahlior ute i stugan men dom här hemma har jag inne lite till ^^ trooor jag har en bra plan nu 🌱😎🌞🤞
 
Kan man så sommarblommor ute nu, lr ska jag fortfarande ha dom inne? Har kallsått solros innan med bra resultat, så det tänkte jag göra igen :) har även luktärt, zinnia, lejongap, krasse, nigella och ringblomma. Borde väl gå ute nu, befinner mig väl i typ zon 2-3 🤔

Har gjort experiment med dahlior ute i stugan men dom här hemma har jag inne lite till ^^ trooor jag har en bra plan nu 🌱😎🌞🤞
Hmmm, svarar mig själv 😂 kanske jag väntar 1-2v med vissa sorter som jag inte är så rödd om och direktsår. Dom jag är lite rädd om kan jag så nu och ha i fönsterkarmen , så kanske dom blir minii lite före dom andra ^^ inser att jag är lite sen på det ^^
 
Hjälp! Nästan alla tulpaner och andra lökar har brutits ned av den fuktiga kylan, hela bladverket ser frostskadade ut! Brukar de hämta sig med värmen?
Brutits ned hur? Mina ser ut som vanligt, påskliljorna som hunnit slå ut la sig lite under snön men har rest sig igen nu när den töat bort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp