Bukefalos 28 år!

Träna för piaff

T

tigeranna

Idag hade jag och några lite diskutioner angående träna till piaff.
Så jag tänkte höra hur ni "buke" har gjort/gör eller ska göra.

Eftesom jag själv inte är på den nivån så kanske jag inte har så mycket inlägg att göra men det hade varit intressant att höra lite hur ni tänker.


Hur gör ni?? Hur har ni lärt er att göra? Berätta lite kort.

Gärna bilder.
 
Sv: Träna för piaff

Ojdå, detta var ingen lätt fråga tydligen. Jag menade inte att ni behövde skriva en hel roman eller beskrivning, hade varit lite kul att höra tankar och fungerande exempel.
Trodde nog att AR folket var lite mer snälla och pigga på att förklara än om jag hade lagt den under dressyr.
 
Sv: Träna för piaff

Trampar funt och piafferar är INTE samma sak. Har en häst som sänker rumpan och trampar bak när man spolar henne med vattenslangen, det är milsvid från piaff, det är en olat som ska tränas bort, piaff kommer ur korrekt samling, uppsutten eller vid hand.

När du närmar dig piaff-nivå kommer du förhoppningsvis ha en tränare som hjälper diog så att det blir rätt. Jag har börjat trampa min häst lite, eller rättare sagt - vi jobbar mot trampen både avsuttet och uppsuttet. Vi började hitta det när vi lekte med övergångarna mellan skritt och trav.
 
Sv: Träna för piaff

Trampar funt och piafferar är INTE samma sak. Har en häst som sänker rumpan och trampar bak när man spolar henne med vattenslangen, det är milsvid från piaff, det är en olat som ska tränas bort, piaff kommer ur korrekt samling, uppsutten eller vid hand.

Jag kanske skulle skrivit "trampar" i stället för piafferar i transporten så det inte blir missförstånd. Du menar att en häst inte kan piaffera utan hjälp, jag tror inte du såg min häst i transporten vad jag vet.
Jag skrev tydligt att jag inte är på den nivån att börja träna på piaff just nu. Men man kan ju alltid vara intresserad av att läsa om det och bilda sig en uppfattning.
Varför jag vill höra lite om träningen bakom piaff är att man hör så otroligt många varianter

När du närmar dig piaff-nivå kommer du förhoppningsvis ha en tränare som hjälper diog så att det blir rätt. Jag har börjat trampa min häst lite, eller rättare sagt - vi jobbar mot trampen både avsuttet och uppsuttet. Vi började hitta det när vi lekte med övergångarna mellan skritt och trav.

När den dagen jag kommer så långt har jag förmodligen en bra instruktör.
Varför jag vill höra lite om träningen bakom piaff är att man hör så otroligt många varianter
 
Sv: Träna för piaff

Olika varianter funkar olika bra på olika hästar. En het häst och en lat häst kan behöva tränas på olika vis för att få likvärdigt resultat. Jag är själv nybörjare vad gälelr tramp/piaff.
 
Sv: Träna för piaff

VAD ska vi skriva

VAD vill du veta

Det finns massor av kommentarer i den tråden, du blev hänvisad till.

Om du inte får svar på tävla dressyrforumet, kanske de inte har kommit till det stadiet än.

Om du inte får svar här på klassisk ridkonst, kanske vi heller inte har kommit till det stadiet än.

Vi kan inte sitta här och hitta på, bara för att andra tror att det är just det vi gör. :D

Jag har ridit enligt akademiska principer i sex år. Och det närmaste samling jag kommit är den samling, som många inom tävla dressyr brukar diskutera. Min AR-tränare, har gett mig rådet att samla ihop tempot då och då, tills jag "hittar en liten rund boll att balansera under rumpan". Ett sätt att "hitta den lilla runda bollen" är att även lägga in ryggningar. Men ryggningar är något jag och min 24-åriga dam, har delade åsikter om.

Och utifrån den samlingen, har vi kortare stunder minskat skritten till det närmaste tramp jag kommit med MIN häst (jag har ridit piaff o passage på weekendläger på lektionshästar) för att sen gå ur samlingen in i mer ökad skritt, eller rent utav trav.

Men stresstramp i stallgång, eller transport och balanstrav pga prasslande påse, eller vid bus i hagen, är INTE piaff och passage.

:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Träna för piaff

Du menar att en häst inte kan piaffera utan hjälp, jag tror inte du såg min häst i transporten vad jag vet.

Jag tror inte alls att Polly Mulle menade att en häst inte kan piaffera utan hjälp. Hon, liksom jag, vet att i princip alla hästar kan piaffera när de är lösa i hagen - t o m små fölungar som bara är någon vecka gamla kan göra det.
Svårigheten är att få hästen att utföra en korrekt piaff med ryttare på ryggen.

Immer
 
Sv: Träna för piaff

VAD vill du veta :bow:

Jag skulle vilja veta lite tankar och ideér inför piaff arbetet.
Att läsa och diskutera lär man sig mycket på.
Att jag skapade tråden var för att få reda på era tankar om ämnet, vilket tydligen var helt fel att göra med tanke på svaren jag fått. Sorry....:(

Jag har ridit enligt akademiska principer i sex år. Och det närmaste samling jag kommit är den samling, som många inom tävla dressyr brukar diskutera. Min AR-tränare, har gett mig rådet att samla ihop tempot då och då, tills jag "hittar en liten rund boll att balansera under rumpan". Ett sätt att "hitta den lilla runda bollen" är att även lägga in ryggningar. Men ryggningar är något jag och min 24-åriga dam, har delade åsikter om.

Och utifrån den samlingen, har vi kortare stunder minskat skritten till det närmaste tramp jag kommit med MIN häst (jag har ridit piaff o passage på weekendläger på lektionshästar) för att sen gå ur samlingen in i mer ökad skritt, eller rent utav trav.


:bow:

Detta var lite vad jag var ute efter, din tanke!!
 
Sv: Träna för piaff

Jag tror inte alls att Polly Mulle menade att en häst inte kan piaffera utan hjälp. Hon, liksom jag, vet att i princip alla hästar kan piaffera när de är lösa i hagen - t o m små fölungar som bara är någon vecka gamla kan göra det.
Svårigheten är att få hästen att utföra en korrekt piaff med ryttare på ryggen.

Immer

Det tror inte jag heller att hon menade egentligen, kanske skulle använt andra ord så att det inte kan missuppfattas.
 
Sv: Träna för piaff

Om du inte får svar på tävla dressyrforumet, kanske de inte har kommit till det stadiet än. :bow:

Trodde nog att AR folket var lite mer öppna och hade bra tankar runt ämnet därför la jag inte ut den under dressyr.

Om du inte får svar här på klassisk ridkonst, kanske vi heller inte har kommit till det stadiet än.
:bow:

Även om man inte har kommit dit så kanske det finns tankar och funderingar. Man har ju ett mål.
 
Sv: Träna för piaff

Några nycklar till piaffträning är övergångar, halvhalter, rakriktning, lösgjordhet, framåtbjudning och energi.

Eller rättare sagt - övergångar och halvhalter med rakriktning, lösgjordhet, framåtbjudning och energi.

När hästen blir stark i detta, t ex när man börjar kunna sitta och jobba med täta övergångar halt-trav-halt, halt-ryggning-trav med en häst som suger framåt utan att spjärna emot, så kommer man att upptäcka att hästen allt mer börjar bjuda till tramp och så småningom piaff och/eller passage.

Om grundjobbet är väl genomfört så visar hästen ganska ofta själv vägen till piaffen.
 
Sv: Träna för piaff

Det svåra är att få hästen att "våga" ta de första stapplande stegen och sen måste man få ryttaren att tro på att det ska gå och sen måste man få ryttaren alldelles otroligt djupt ner i sadeln. Det sista verkar vara det svåraste.
 
Sv: Träna för piaff

Är just nu :angel: noga med att ha motorn igång i avsaktningarna- även i minskning i galoppen.

Ja då blir det tramp.
 
Sv: Träna för piaff

Det svåra är att få hästen att "våga" ta de första stapplande stegen och sen måste man få ryttaren att tro på att det ska gå och sen måste man få ryttaren alldelles otroligt djupt ner i sadeln. Det sista verkar vara det svåraste.

Mycket bra formulerat och där kan jag säga att...

  • hästen skulle säkert våga
  • jag VILL så gärna tro att det ska gå
  • och sen punkt tre...
*harkel* :o:o:o

:rofl:

Tack för insikten DJ :bow:
 
Sv: Träna för piaff

Tack!
Jag insåg att jag uttryckt mig luddigt - som vanligt!

Jag kan bjuda på hur amatörmässigt mina första tramp-steg blev, helt oväntat och helt utan avsikt.

Jag har en ganska stor häst. Förra vintern började mtcket klossa för oss, hanm kändes fin i skritten och flott i traven, men övergångarna var inte så mjuka och flytande som jag ville ha dem. Så ute på en lätt snöpudrad äng satt jag och letade efter mjuka övergångar, tanken var att öka energin i skritten och sedan mer flyta in i traven. Efter bara några få övergångar sex-sju försök kanske, såöverraskade han mig genom att när jag öjade energin, samla upp sig, trampa två-tre steg och sedan mjukt trava vidare.

Nu har vi vid ett par tillfällen då och då åter letat efter trampet under ett helt år,. nu förstår han vad jag vill och för5söker, resultatet beror som alltid på mig. Om något år till kanske vi har kommit till våra första steg som man kan kalla piaff?

Tillägg: Jag gör i snitt två pass från marken (på lång tygel) mellan varje uppsuttna pass som jag ber om lite halva steg/tramp.

Hiyyills har det gett mig en häst som har mer reglerbar trav, den är mer steglös nu, jag kab variera tempo utan att tappa takten, något som tidigare varit svårt. Han blir allt starkare dessutom.
 
Senast ändrad:
Sv: Träna för piaff

Om grundjobbet är väl genomfört så visar hästen ganska ofta själv vägen till piaffen.

Bra sagt!!
Utan grundarbetet kommer man inte så långt, tyvärr är det allt för många som hoppar över det.
 
Sv: Träna för piaff

Det som är mer intressant när man inte kommit dit än tycker jag är -vad bör hästen kunna (och hur lär man in det) innan den är redo för piaff?
Själv tycker jag att de ska ha lärt sig en bra teknik med sin kropp och lätt kunna formas efter ryttaren, ryttaren kan placera hästens bakben och jobba den ganska rakriktat, man bör kunna rida bra öppnor/slutor, hästen ska vara avslappnad i sin överlinje och ärlig i framåt/nedåtsökningen, ska redan ha stärkts en del genom skolorna.
Och sen kan man börja fundera på det där med tramp/halva steg.
Jag skulle nog lugnt kunna få min häst att "trampa" (om man ser termen ganska fritt, att hästen travar nästan på stället i viss samlingsgrad med bibehållen avspändhet och bjudning) redan nu, men eftersom den är långt ifrån rakriktad nog så skulle det inte ge så mycket mer än att den blir ännu mer ojämnt stark/belastad :angel:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
991
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
275
Senast: Lillefrun
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 319
Senast: Dentaku
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp