Bukefalos 28 år!

Träna för piaff

Sv: Träna för piaff

Men det blir i mina ögon en klar kvalitetsskillnad om man tränar "piaff" ur traven eller från skritten.
Gör man det från skritten så är den ärligare, ur traven kan man fuska rätt så rejält och få till det ändå.
ÄR dte bara min uppfattning eller delar nån den?
 
Sv: Träna för piaff

Men det blir i mina ögon en klar kvalitetsskillnad om man tränar "piaff" ur traven eller från skritten.
Gör man det från skritten så är den ärligare, ur traven kan man fuska rätt så rejält och få till det ändå.
ÄR dte bara min uppfattning eller delar nån den?

Hmm... Det är nog lättare att det blir "fusk" i traven, ja.
Lättare att det blir bromsa framifrån istället för öka samlingen genom drivning?

Om man däremot har en häst som lärt sig lyssna bra för sitsen och helt enkelt kan vinkla om och ändra tempo/fokus i sin egen kropp, då bör det inte vara lika svårt? Är nog lite individuellt.
För från skritten kan det bli bra mycket jobbigare och iom det bli svårare att behålla avslappning och kvalitet tycker jag... Att hästen försvarar sig genom att ändå lägga sig lite på bogarna eller så.

När jag lekt lite med tempoväxlingar i de lägen där det känns som att man har ett bra utgångsläge (rider oftare tempoväxlingar i traven än övergångar fast i ungefär samma syfte, övergångarna gynnar inte oss så bra för tillfället..) så har det gått bra att korta/höja traven utan att den blir mer bogtung, utan med rätt fokus tvärtom fått den lite lättare fram. Tack vare att man kunnat göra det enbart för sitsen och nästan drivit fram det snarare än att bromsa. Från skritten skulle det säkert också funka men bli mindre energi.
En del andra hästar skulle det nog vara svårare att "få tillbaka" utan att det blir broms-effekt.
 
Sv: Träna för piaff

Man får ju lite olika egenskaper om man jobbar från skritt och från trav, så jag brukar göra båda.

I skritt är det lättare att felsöka, det är lättare att rakrikta, och jag kan tycka att det är lättare att få hästarna att slappna av. Man får ett mjukare tramp, upplever jag det som, och det är lättare att få mer samling.

Från traven får man bättre takt och energi.
 
Sv: Träna för piaff

Japp! Dem bör man också ha, annars är det något skumt! :eek:

Däremot är min upplevelse att man i början ligger kvar mycket kortare i dem. Och att det är mycket svårare att känna att man har dem. Man vill käna mycket mer än man gör, när det egentligen är rätt OK, om du förstår vad jag menar. Ögon från marken är inte helt fel.

Sen kan man ju alltid kompromissa lite. Skritt - tramp - trav är en goding!
 
Sv: Träna för piaff

Man får ju lite olika egenskaper om man jobbar från skritt och från trav, så jag brukar göra båda.

I skritt är det lättare att felsöka, det är lättare att rakrikta, och jag kan tycka att det är lättare att få hästarna att slappna av. Man får ett mjukare tramp, upplever jag det som, och det är lättare att få mer samling.

Från traven får man bättre takt och energi.

Håller med fullkomligt. Jag brukar börja inlärningen från skritt, men ganska snart tar jag det ur både skritt och trav. Jag brukar dessutom variera väldigt mycket vad jag gör efter piaffen/trampet (eller vilken nivå arbetet nu råkar ligga på.) Jag kan direkt ur piaffen göra halt /fri skritt /trav /galopp /samlad skritt /passage osv.
 
Sv: Träna för piaff

Det beror på.

Om du frågar mig: Nej!

Om du frågar hästen: Ja. Och pumor, vargar och tyrannosaurusar (tyrannosaurier? vaffan heter de i plural???).
 
Sv: Träna för piaff

Det som är mer intressant när man inte kommit dit än tycker jag är -vad bör hästen kunna (och hur lär man in det) innan den är redo för piaff? :angel:

Detta tyckte jag var lite intressant.
VAD BÖR HÄSTEN KUNNA innan man börjar med piaff.
Vad är det som säger att hästen behöver kunna tex skänkelvikning, öppna/sluta, eller till och med gallopera med ryttare innan man lär den piaff.
Man borde ju kunna lära en 1-2 åring vid tömkörning innan inridning. Att det underlättar att hästen är lösgjord, kan samling osv - så är det ju.
Detta är tankar och funderingar, varför är det som är, varför gör man inlärning på speciellt sätt. Finns det rätta sätt att göra det på.

Tycker att alla har bra intressanta tankar. Alla hästar är olika och alla tränare/ryttare som vågar göra på det sättet som passar hästen - det är nog dom som kommer längst i sin utveckling.
Att gå efter en "regelbok" då tycker jag man har kört fast.

Kul och intressant att läsa era inlägg:)
 
Sv: Träna för piaff

Här hos oss finns det mest bakhållsankor. Min nuvarande totto har dock inga sådana fobier, vilket är rätt skönt. Min förra häst höll en gång på att svimma av rädsla, då det låg hundskit bredvid vägen. då blev jag lite trött..

Apropå hästen med hundskitskäcken: Här är en bild på honom, när vi skulle piaffera (för att återgå till ämnet). Han fick dock lite hemlängtan, så det bidde inte så bra..

piaffliten.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Träna för piaff

Att det underlättar att hästen är lösgjord, kan samling osv - så är det ju.

Det inte bara underlättar, det är en grundförutsättning för att kunna piaffera. Och därför gör man inte det med små hästbarn, för det finns inte en chans att man hinner ge dem den träningen så att det blir en riktig piaff.

Trickpiaff, där den enda likheten med piaff är att hästen travar på stället, går ganska snabbt att lära in. Men har man en gång provat att rida riktig piaff så är det inte så intressant att lära hästen trickpiaff, särskilt inte eftersom man då med största sannolikhet fördröjer utvecklingen av en riktig piaff ytterliagre några år.
 
Sv: Träna för piaff

Tycker att alla har bra intressanta tankar. Alla hästar är olika och alla tränare/ryttare som vågar göra på det sättet som passar hästen - det är nog dom som kommer längst i sin utveckling.
Att gå efter en "regelbok" då tycker jag man har kört fast.

Precis som svea skrivit så är det ju för att man vill att hästen ska vara redo för en "riktig" piaff... Visst kan det bli grymt fel från början vid inlärningen och man får fila och fila (ryttaren måste ju också få lära sig) men eftersom det kan bli så bara av grejen med ett nytt moment så är det ju smart att ha gett hästen bra förutsättningar för det genom grundjobbet först. Försöker se piaffen som ett "kvitto" snarare än ett mål..

Men det viktigaste enligt mig innan man ens börjar fundera på det - hyfsad rakriktning så hästen inte riskerar att överbelasta sitt ena bakben. Det kan bli TUNGT och skadligt. Kanske är så övertydlig med den biten eftersom jag själv har så mycket jobb kvar med rakriktningen. En annan grej: Har hästen tendenser att spänna eller låsa sig så lär den bli ännu värre om man försöker sig på piaff.
Var en tjej som red piaff med min häst (ej särskilt skolad alls i dressyr men himla känslig i munnen och för sitsen, ganska lätt för att sätta sig) och nej, inte tramp utan lika undersatt som i piaff med minimal rörelse framåt. Som dessutom hade mage att inte ge eftergift och berömma utan fortsatte be och be och be tills hästen fick nog och lärde sig bocka/resa sig/bli arg på kommando istället! :devil: efter det var det alltid svårt att kräva lite extra eller något nytt av hästen, då blev den trotsig. Nu var ju det här lite extremt, kanske hade det varit ok om hon bara bett om ett eller två steg. Men inget jag tycker är värt att chansa på.
 
Senast ändrad:
Sv: Träna för piaff

Precis som svea skrivit så är det ju för att man vill att hästen ska vara redo för en "riktig" piaff... Visst kan det bli grymt fel från början vid inlärningen och man får fila och fila (ryttaren måste ju också få lära sig) men eftersom det kan bli så bara av grejen med ett nytt moment så är det ju smart att ha gett hästen bra förutsättningar för det genom grundjobbet först. Försöker se piaffen som ett "kvitto" snarare än ett mål..

Men det viktigaste enligt mig innan man ens börjar fundera på det - hyfsad rakriktning så hästen inte riskerar att överbelasta sitt ena bakben. Det kan bli TUNGT och skadligt. Kanske är så övertydlig med den biten eftersom jag själv har så mycket jobb kvar med rakriktningen. En annan grej: Har hästen tendenser att spänna eller låsa sig så lär den bli ännu värre om man försöker sig på piaff.
Var en tjej som red piaff med min häst (ej särskilt skolad alls i dressyr men himla känslig i munnen och för sitsen, ganska lätt för att sätta sig) och nej, inte tramp utan lika undersatt som i piaff med minimal rörelse framåt. Som dessutom hade mage att inte ge eftergift och berömma utan fortsatte be och be och be tills hästen fick nog och lärde sig bocka/resa sig/bli arg på kommando istället! :devil: efter det var det alltid svårt att kräva lite extra eller något nytt av hästen, då blev den trotsig. Nu var ju det här lite extremt, kanske hade det varit ok om hon bara bett om ett eller två steg. Men inget jag tycker är värt att chansa på.

Ojdå, nu tryckte jag på citat svar...ja,ja

Absolut så håller jag med, som jag oxå skrev innan, att hästen ska vara redo för det innan man börjar träna.
Sen är det ju så otroligt många hästar som är olika. Vissa har lätt för sig andra inte. Men är man öppen som ryttare och känner av hästen man rider så går det lättare. Svåraste är nog att ryttaren ska lära sig att signalera till hästen så att hästen förstår vad man menar.

Om man tänker efter. Varför är piaff så komplicerat, galopp ombyten är ju svårt det med. Ska be om signal i rätt läge, få hästen att byta rent, ej tappa bogen och mycket mer. Men ofta det man hör är att piaffen är så svår. Är det vi ryttare som gör saker mer komplicerat än vad det är, förmodligen. Tänk om man inte behövde tänka eller komplicera saker, livet hade varit lättare.

Tråkigt att det blev så med din häst och den där ryttaren. Be om lite och sen berömma hade som du sa varit bättre. Hoppas att det inte blivigt en dålig upplevelse för din häst.
 
Sv: Träna för piaff

Men ofta det man hör är att piaffen är så svår. Är det vi ryttare som gör saker mer komplicerat än vad det är, förmodligen.

I viss mån.

Men det är av många olika skäl också en svår rörelse för en häst att göra. Den ska med bakbenen relativt tätt ihop balansera upp ett par hundra kilo kropp som är bredare än basen. Dessutom ska den balansera upp en stor hävarm som sitter framtill (huvud) och en hävarm som sticker upp och som den inte själv kan kontrollera (ryttaren).

Jag tror att om man översätter det i mänsklig prestation så är det balans- och styrkemässigt ungefär som att vara den understa akrobaten i ett mänskligt torn där man har två-tre pers på höjden på axlarna, och smidighetsmässigt som att utan problem kunna gå ner i spagat åt båda hållen. Dessutom ska du lära dig detta av en kines, och du kan inte kinesiska och har inget lexikon och du själv har ingen aning om vad din träning förväntas leda till.

Hur många år behöver du för att lära dig detta?
 
Sv: Träna för piaff

Det där var otroligt beskrivande faktiskt!

Om även de svårare övningarna skulle vara lätta, varför är de då svåra?
 
Sv: Träna för piaff

Om även de svårare övningarna skulle vara lätta, varför är de då svåra?

Fast, det svåra ligger väl i att få det bli LÄTT trots att det är ett svårt moment? :p
Rent tekniskt/teoretiskt tycker jag vissa "svåra" övningar är rätt lätta att utföra, men desto svårare att hålla sig när det kliar i fingrarna trots att det inte finns förutsättningar för att få det bra ännu :angel:
Om häst och ryttare har en bra kommunikation, en bra lätthet i ridningen och är i bra balans, då är det inte en "svår" rörelse känns det som, däremot jobbig för hästen... Knepet är väl att få hästen uppleva det som enkelt i övrigt för att kunna behålla kvalitet och lätthet.

Nu kanske det låter som att jag tycker piaff är lätt som en plätt, vilket ju blir lite missvisande eftersom det närmaste piaff jag kommit någonsin är tramp och halva steg :angel: poängen är väl att det sällan är rörelsen som är svår utan allt i övrigt och att behålla känslan av "lätthet" även i svårare rörelser...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
275
Senast: Lillefrun
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 316
Senast: Dentaku
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp