Bukefalos 28 år!

träna muskler-tråden!

Sv: träna muskler-tråden!

*knapplån* En liten nattlig fundering bara..
Hur lång tid tar det innan hästen börjar få en riktigt maffig musklad hals? En sån riktig "dressyrhäst"-hals alltså...

Kan säga *poff* som över en natt om man plötsligt kommer över en tröskel i ridningen eller ta år om man aldrig tar sig dit skulle jag tro.. Sjäva musklerna verkar kunna sätta sig snabbt iaf när de väl aktiveras.

Uppmärksammade själv att hästen "som över en natt" (i själva verket någon vecka eller 2-3?) hade fått mycket mer överhalsmuskler på sin vänstra sida som är den svaga sidan, så plötsligt såg halsen jämnare ut från att i princip bara ha varit musklad på högersidan. Såg mycket maffigare ut.
Det svåraste är väl egentligen att lyckas aktivera hela halslinjen så det blir en jämn böj/muskling. För det måste man komma åt bakre delen av halsen, för att komma åt bakre delen av halsen måste hästen lätta fram och i manken, för att kunna göra det måste den vara i en ärlig form och kunna bära bak, osv. Just den där bakre delen av halsen tror jag är lättast att missa, att man får en fulkrök längst uppe vid nacken istället.
 
Sv: träna muskler-tråden!

Fattningar från skritt till galopp och tillbaka igen funkar jätte bra för mig och mina ponnyer i backar. Tränar både musklar och kondition :) Jag rider annars alltid väldigt många övergångar på mina hästar, spec. den ena som har vart halt en längre tid i hovleden och bör inte gå på böjda spår, så är övergångar ett jätte bra sätt att bygga muskler på. :)
 
Sv: träna muskler-tråden!

Har också en som stått länge pga hälta i hovleden (bak) och som håller på att sättas igång. Vi har skrittat i 6 veckor, travat i 5 veckor (även stora böjda spår de sista 2 veckorna enl. vet. råd) och har nu börjat göra någon eller ett par galoppFATTNINGAR per pass.
Är helt friskförklarad, men hon behöver verkligen muskler!
Du har inte lust att tala om hur er igångsättning ser ut/såg ut i igångsättningstråden eftersom detta är fel tråd....????? *please*
 
Sv: träna muskler-tråden!

Tycker att klättring och tömkörning ger bäst effekt. På min iaf. =)
 
Sv: träna muskler-tråden!

min syster köpte en fyra åring förra våren som hon red in sj och nu är
de i full gång med träning inför deras första tävlingssäsong ;)
hon tränar mkt för och får mkt tips av maria eriksson - galliano.
kanske är bekant ? jaja ;)

hon skulle iaf jobba med att få igång traven på henne, så maria
rådde henne att rida med graman, mkt tempoväxlingar men ändå
hålla ett högt grundtempo. hon har blivit enorm ;D skillnaden är stor
och det var väl bra att det hjälpte (: jag rider ut henne på helgerna
och då är det mkt klättra, tränar det här så länge det är nödvändigt.

hur gör du sj? (:

vet ingen maria eriksson..

min har nu tappat lite då jag varken haft sadel eller underlag att rida på, men när han ännu var fin så klättrade vi ganska mycket, red mitt inne i skogen, och cavaletti tkr jag själv är bra!! tempoväxlingar

sen så skrittar vi mycket oxå, det tycker jag e viktigt! både i form och riktigt raskt på långa tyglar! :)

Tack alla som håller denna tråden i liv! tycker själv att den har varigtmkt bra! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 557
Senast: Askur2017
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 600
Senast: tuaphua
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 398
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 005
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp