Bukefalos 28 år!

träna muskler-tråden!

Sv: träna muskler-tråden!

*kl*

Jag har lärt mig att hästen ska tränas/vila varannan dag för att få bäst effekt i muskeluppbyggande syfte. Hur gör ni, vad har ni fått lära er?
 
Sv: träna muskler-tråden!

*kl*

Jag har lärt mig att hästen ska tränas/vila varannan dag för att få bäst effekt i muskeluppbyggande syfte. Hur gör ni, vad har ni fått lära er?

Det här med varannandagsträning har jag "fått lära mig" gäller om man tränar väldigt hårt fysiskt sett varje pass (antingen varannan dag eller 2-3 gånger i veckan). Lite beroende på vad man tränar så kanske man inte ens lyckas få hästen gå så hårt varje pass -i dressyren t ex kan man ju inte bara flänga på för att hästen ska ta ut sig, tekniken är ju viktigast i längden för att få "rätt" muskler...
Skulle man däremot lägga in klätter-/terrängträning i träningsschemat med intensiv träning på 1½-2 timmar, då skulle jag absolut ge vilodag dagen efter.

Själv så tränar jag sällan "hårt" fysiskt sett för hästen (max 1-2 gånger per vecka) så då behöver hästen inte vilodag efter varje pass. Det är skillnad på att motionera och träna - motion kan de få trots att musklerna är under uppbyggnad, träning är rätt meningslöst i det läget. (tänker på den fysiska intensiteten i förhållande till hästens kondis/styrka)
 
Sv: träna muskler-tråden!

vad häftigt! du satte ord på vad jag alltid har tyckt om form, utan att nån har sagt det till mig!:banana: jag är inte helt hopplös iaf!

jag har helatiden upplevt att traven blir mer statisk, visst går det att samla, men... det är inte samma sak... galoppen blir ju hästen så där supermjuk ryggen blir verkligen rund. en sak som jag jobbar mkt med är att hästen ska gå i den form jag väljer, oavsett om hästen ska ha nästan i backen eller i hööög dressyr form, det värsta jag vet är hästar som har en bestämd form och stannar där.

för mig känns det då som att hästen inte går i form då jag tycker att hästen ska vara mjuk och följbar i alla riktningar, framåt som bakåt! men vad vet jag? är väl 5 år sen som jag red dressyr för dressyr tränare! jag rider nu dressyr för en westerntränare

Fast det där med att galoppen är lättare är en rätt grov generalisering från min sida :angel: i traven är det lätt att de fuskar för att man inte märker det på samma sätt. Huvudet t ex, när hästen är samlad så kan den hålla huvudet i en stilla position utan att känna sig låst. I traven däremot kan hästen ALLTID hålla huvudet stilla = lätt att få nackkrökare med snyggt steg istället för samling! ;) och förmodligen svårare att lära om tekniken till att kunna gå samlat än i galopp där det blir mer naturligt. (Mjuk i ryggen är också ett kriterie enligt mig, men det skulle knappast alla hålla med om :angel: )

Äh, nu säger du emot dig själv! Westernryttare rider väl också dressyr? Hur skulle de annars få så snälla och balanserade hästar? :p



haha ja du ser ju att det finns några som inte riktigt greppat...
vägen till all ridning är dressyr!
måste fråga, hur gick det för den travaren då? klarade de sig?

Dom ställde ju aldrig upp i någon tävling (hon lessnade långt innan hästen fått nog med träning..) men efter ett tag ville hon köra trav istället. Tog tränarlicens och allt men hade lite otur med skador så snart hästen började komma upp i kondis - avtrampade skor, högg sig själv, hovböld och såna dumma saker. Sen tog jag över honom helt.

jag måste nog säga att anledningen till att ma inte ser så många travare i högre klasser är nog dressyren och förmågan att bära sig...

Jojo. Precis som att alla distansryttare bara flänger omkring och aldrig dressyrar menar du? :devil: Teknik + felinlärning + dålig kunskap skulle jag påstå. Att man redan från början jobbar i motvind. Visst finns det exemplar med kass exteriör också, men det gör det ju inom alla raser. Sen har de väl inte alltid så snygga gångarter som man vill ha inom tävlingsdressyr.

måste bara berätta om min förra arab han hade så bra egen bärighet att jag knappast samlade honom alls ute... red dressyr var 7:e dag... och ändå hade jag kunnat rida i bomlös sadel utan padd!!! jag slutade med bomsadel för att de inte kunde göra hans storlek!
o vad jag saknar den hästen ibland...

Utan pad, vad säger du människa!?! Nej men seriöst, tror absolut det är individuellt. Vissa hästar som går ute mycket lär sig säkert att samla sig för att hålla balansen bättre, hade en sån häst som spontant samlade sig mer ju sämre terräng eller brantare nedförsbacke det blev (fast det märktes ännu mer när den blev starkare i dressyren). Låter som att ni har en bra grunddressyr om ni kan hålla igång trots såpass lite "ren" dressyrträning iaf :)
 
Sv: träna muskler-tråden!

vill bara förtydliga med att jag red med padd ändå!

och angående travare så är det just att det är motvind som jag menar, de går ju såååå annorlunda på travet... sen är de ju avlade för trav och har ofta dåliga ryggar (samma med fullblod som oxå bara ska springa fort) och lösabenbitar är det väl på varenda häst... de har ju ett helt annat avelsmål, och visst passar de bra till det de är framavlade till?! jag tror dock mer på en "travare" som aldrig blivit travtränad!

angåede dressyren så var det bara en komentar att jag tränar för en western tränare... inget annat...
 
Sv: träna muskler-tråden!

vill bara förtydliga med att jag red med padd ändå!

Haha, okej, jag tror dig!

och angående travare så är det just att det är motvind som jag menar, de går ju såååå annorlunda på travet... sen är de ju avlade för trav och har ofta dåliga ryggar (samma med fullblod som oxå bara ska springa fort) och lösabenbitar är det väl på varenda häst... de har ju ett helt annat avelsmål, och visst passar de bra till det de är framavlade till?! jag tror dock mer på en "travare" som aldrig blivit travtränad!

Tror inte det är så stor idé att diskutera den biten mer, vi har olika erfarenheter helt enkelt. Låt oss bara säga att jag inte ser en häst som "icke-ridhäst" för att det råkar vara en varmblodig travare (eller kallblodig heller för den delen) utan ser hästar som individer, men samtidigt - hästar. Visst går det att säga ditt och datt generellt om en ras, men just bland travare tenderar det ofta att bli fördomar, eller snarare att man drar alla över samma kam.


angåede dressyren så var det bara en komentar att jag tränar för en western tränare... inget annat...

Jag förstår vad du menade, retas bara :p Det var lite det som var poängen - "dressyr" kan betyda lite olika för olika personer men är ändå något som de allra flesta gör, oavsett inriktning. Man använder lite olika metoder men är ute efter samma grunder.
 
Sv: träna muskler-tråden!

kl

jag klättrar, hoppar studs, cavaletti, hoppar i kort galopp på hästen måste hoppa på styrka istället på fart som vissa gör.
longeringssystem då det är ett "ludd" vid bakbena så att hästen trampar under ordentligt, bra för ryggmusklerna. :)
 
Sv: träna muskler-tråden!

Longering/tömkörning (tömkör inte själv men ialf), klättring, cavalettibommar, studshoppning är det som hjälpt mig bäst för att träna upp bakkärran och ryggen.
Speciellt cavalettibommar!! Superbra! :)
och förstås att rida i snö.



Jag är inte lika hästkunnig som alla andra här, men frågar man inte så lär man så inte så xD Vad menas med "klättring" ? Är det som det står, eller betyder det ngt helt annat?
 
Sv: träna muskler-tråden!

Ridning i uppförsbackar helt enkelt menar nog de flesta :angel:

För mig innefattar det även terräng, alltså rida på en traktorväg/stig uppför ett berg eller allmänt rida på klippor där det blir mycket terräng och upp/ner (inbillar mig att det tränar ryggen bättre om de behöver anpassa stegen efter terräng). Ser inte ridning i uppförsbacke på en väg som klättring, men det beror nog lite på vad man har för förutsättningar.
 
Senast ändrad:
Sv: träna muskler-tråden!

som rubriken lyder: sätt in era bästa tips på hur man tränar olika muskler, skriv oxå gärna om de sätten hjälpt din häst att bygga muskler, en annan bra sak kan vara hur ofta ni tränar det i veckan.. sätt i gång! :bump:
Klättra i bra lerbackar i både skritt och trav.
Skritt eller trav är beroende av backens branthet.
En mer åkerbacke passar ju mer för trav och en riktigt brantbacke passar för skritt. Hästarna ska gå samlade i båda backarna. Båda ska göras en gång var varje vecka. Ordentliga trav och galoppsträckor före och efter backarna.
Konditionsgalopp men 4*5 min galopp. 15 min trav innan galoppen och 10-15 min trav efteråt för att lösgöra hästen igen.
I all träning ska hästen vara ordentligt samlad och jobba under sig.
 
Sv: träna muskler-tråden!

Jag säger klättra om de flesta backar jag rider i. Jag kan klättra "off road" på ett berg, då får jag mycket lydnad och samling iom att vi måste undvika träd, berg och ha ett bra samspel samtidigt som det går ordentligt uppför.
Jag har dessutom turen att kunna rida i en skidbacke på sommarn, det är riktig klättring för mig. Att rida hästen i form där går knappt, uppe på toppen är det riktigt brant så de får verkligen kämpa sig upp. Älskar den träningen!
 
Sv: träna muskler-tråden!

Jag har nu möjlighet att själv bygga upp en yngre, dock inriden, häst från grunden rent konditions- och muskelmässigt.

Vad jag då tycker ger otroligt mycket är att rida rakt ut i skogen samt på väldigt kuperade stigar. Mycket skritt är viktigt, men skritt rakt fram på en grusväg tycker jag är tråkigt när hästen ändå är så pass ur form att den inte orkar jobba i rätt form.
Så mitt grundrecept är massor av skritt över stock och sten, det blir små backar men ingen direkt überklättring så hästen blir helt slut. Sen lägger jag in kortare trav och galoppsträckor de stunder vi rider på stigar/skogsvägar för att checka av hans kunskaper och jobba upp kondisen. Jag tycker det märks väldigt fort på en häst som är ur form vad mycket sån här träning ger.

Detta tillsammans med tömkörning tycker jag är en utmärkt start för att börja bygga upp en hästs muskler.
 
Sv: träna muskler-tråden!

*kl*

Jag har lärt mig att hästen ska tränas/vila varannan dag för att få bäst effekt i muskeluppbyggande syfte. Hur gör ni, vad har ni fått lära er?

jag har inte lärt mig detta men efter att ha testat mig fram så märker jag att hästen och jag trivs bäst med det. Han sätter muskler snabbare och är piggare och fräschare då vi tränar :)
Jag tror det är lite individuellt det med varannan dag träning och varannan vila, men däremot så tycker jag att alla hästar behöver vila regelbundet, annars börjar man bryta ner muskler istället. Ingen vila, ingen återhämtning så muskler kan byggas och psyket hinner heller inte komma ifatt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: träna muskler-tråden!

Jag håller på att sätta igång min häst efter lååång vila pga skada och vi började med att rida 2 dagar, vila 1 dag och nu rider vi 3 dagar och vilar 1 dag. Tänkte öka på allt eftersom. Borde funka tycker jag....? Hon behöver MYCKET muskler!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: träna muskler-tråden!

själv håller jag ju fast vid min varrannandag-metod:angel: Men personligen tycker jag inte att var fjärde dag = vila är för lite.

Inte för att vara glädjedödare men räkna med att det tar lång tid. Tar ca 6-9 månader för en häst att sätta ordentliga muskler;)

Lycka till :)

Nu ska jag gå och se på piloterna...
Godnatt
 
Sv: träna muskler-tråden!

jag har inte lärt mig detta men efter att ha testat mig fram så märker jag att hästen och jag trivs bäst med det. Han sätter muskler snabbare och är piggare och fräschare då vi tränar :)
Jag tror det är lite individuellt det med varannan dag träning och varannan vila, men däremot så tycker jag att alla hästar behöver vila regelbundet, annars börjar man bryta ner muskler istället. Ingen vila, ingen återhämtning så muskler kan byggas och psyket hinner heller inte komma ifatt.

Tror precis som du att det är individuellt (men att både mentalitet och fysik behöver återhämtning givetvis, bara olika ofta och olika hög grad av "vila").
Om man tränar väldigt lätt fysiskt men är inne i en inlärningsfas tycker jag varannandagsträning fungerar lite sämre. För att man kanske inte hunnit befästa det man lärt in tills nästa träningspass och får "börja om" inlärningsmässigt. Utan att riskera att man blir för tjatig eller krävande under ett och samma pass.
Med det inte sagt att man behöver jobba 7 dagar i veckan, då blir såklart hästarna uttråkade. Jobba 2-3 dagar med en sak, sen lägga in något annat som variation alt. vila, sen börja om och förhoppningsvis kunna börja med en ny övning att befästa brukar jag tycka fungerar bra. Varannandagsträning däremot om det är väldigt krävande fysiskt (men då brukar det räcka att ta ett lättare pass nästa dag mest i uppmjukande syfte).

Tycker själv att varannan- var tredje dag blir alldeles för lite nu under igångsättningen, blir så mycket repetition från pass till pass! :p Även om fysiken helt klart är glad över att det inte är 6-7 dagar i veckan under uppbyggnadsfasen.
 
Dåligt med muskler över korset

Min häst har ett ganska omusklat kors, hur tränar man upp det på bästa sätt?


Vi rider varierat. Tävlar både hoppning, dressyr och har planer på fälttävlan. Tränar en hel del i backar och brukar ta långa galopper längs stranden.

Har inga bra bilder...
18040482.jpg
 
Sv: träna muskler-tråden!

Själv tycker jag att man behöver ge mer vila mentalt än fysiskt (missförstå mig inte nu, givetvis ska man ge tillräckligt med fvila fysiskt också) men jag tycker det ibland kan kräva längre tid för en häst att smälta någonting under en inlärningsperiod än att 'smälta' fysiskt efter ett hårt dressyrpass tex.
Själv märker jag iallafall inga problem med att lägga några dagars mental vila under en inlärningsgrej. Skulle inte tro att de 'glömmer' så fort :confused:

man får väl helt enkelt prova och se vad ens egen häst kan klara av och samtidgt må bra :)
 
Sv: Dåligt med muskler över korset

Min häst har ett ganska omusklat kors, hur tränar man upp det på bästa sätt?


Vi rider varierat. Tävlar både hoppning, dressyr och har planer på fälttävlan. Tränar en hel del i backar och brukar ta långa galopper längs stranden.

Har inga bra bilder...
18040482.jpg

*Se till att den får tillräckligt med protein
*Kolla att hästen inte har en massa låsningar eller spänningar som ställer till det, sadel som ligger dåligt osv.
(de gäller alltså om du inte redan kollat det)
Den ser ut att stå ojämnt så att det sitter något i SI-led/kors/höfter/ländrygg känns långt från omöjligt. Svårt att sätta muskler då.

Sen gäller väl det mesta som tänar upp magmusklerna eftersom mag- och ryggmuskler samverkar. Gå i vatten, klättra upp och ner (gärna i sakta tempo, ffa nedför, då blir det jobbigare för musklerna eftersom hästen måste balansera upp sig/dig), cavaletti, hoppa studs, massa galoppFATTNINGAR osv.
 
Sv: träna muskler-tråden!

Själv tycker jag att man behöver ge mer vila mentalt än fysiskt (missförstå mig inte nu, givetvis ska man ge tillräckligt med fvila fysiskt också) men jag tycker det ibland kan kräva längre tid för en häst att smälta någonting under en inlärningsperiod än att 'smälta' fysiskt efter ett hårt dressyrpass tex.
Själv märker jag iallafall inga problem med att lägga några dagars mental vila under en inlärningsgrej. Skulle inte tro att de 'glömmer' så fort :confused:

man får väl helt enkelt prova och se vad ens egen häst kan klara av och samtidgt må bra :)

Hmm. Mja. Jag håller med, MEN då måste hästen ha fattat vad den ska lära sig upplever jag :p
Första passet brukar bli ett förvirrat frågetecken ungefär, lite beroende på VAD man ska lära in såklart och hur pedagogisk man lyckas vara, där hästen kanske först i slutet av passet börja förstå vad det handlar om. Därför brukar jag köra ett längre förstapass när man ska lära in något nytt. Nästa dag brukar det sitta ganska bra när man först börjar repetera det = hästen har hunnit smälta det hela. MEN då vill man ju i regel utveckla det lite, sällan man får till något bra första passet. Blir ett lite kortare pass i regel och ofta blandat med något annat, men ganska intensivt. Tredje dagen blir det lite avdramatisering så hästen inte ska tycka det är jobbigt men ändå befästa det den har lärt sig. Den här tredje dagen känns nästan viktigast för mig om man ska lära in något helt nytt. Den kommer förmodligen fortfarande inte kunna det perfekt. Tredje passet brukar det alltså inte bli så mycket träning på det man försökte lära in utan snarare repetition. Ibland kan det då räcka med en kvarts "träning" och sen sluta för dagen eller göra något annat.
Den fjärde dagen *måste* jag nästan göra något annat för att inte känna mig för tjatig :p Och jovisst - DÅ brukar det ha sjunkit in ganska bra till nästa gång man kommer tillbaka till dressyrandet igen. Men då är det oftast dags att fokusera på något nytt. Tror jag och hästen kanske är lite tröga? :angel:
Bara för att ha ett exempel på vad det kan handla om så t ex lära in skänkelvikning från att hästen aldrig har flyttats för sidförande i princip. Inte direkt träna travövergångar på en häst som har kunnat det i flera år, det är ju snarare finslipning än inlärning.
Det KAN bli bättre ändå om man har en dags vila emellan, men jag kör hellre många korta pass (med något längre pass inlagt i början eller i mitten så man hinner "få igenom" det i skallen om det är svårt att få till) och så kan jag variera med något annat samma dag istället. Typ ta en kort sväng ut före eller efter att man dressyrar, släppa lös hästen så den får springa lite i ridhuset, varva jobb från marken med ridning osv. Annars brukar den kanske 50% av gångerna ha glömt bort det man tränade på förra passet. Kör man en repetition eller följetång dagen efter så brukar man få ett helt annat läge att jobba ifrån.

Men det varierar som sagt säkert massor från ekipage till ekipage. En häst jag brukat jobba med t ex *måste* nästan få vila en dag emellan om den jobbat mycket styrkejobb eller med mycket tankeverksamhet alt. att man lägger in någon annan typ av träning emellan, annars kan den bli odräglig till slut! :p Fortfarande passar många men korta pass, bara inte många dagar på raken. Max 2.
 
Senast ändrad:
Sv: träna muskler-tråden!

*knapplån* En liten nattlig fundering bara..
Hur lång tid tar det innan hästen börjar få en riktigt maffig musklad hals? En sån riktig "dressyrhäst"-hals alltså...
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 555
Senast: Askur2017
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 597
Senast: tuaphua
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 003
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp