Bukefalos 28 år!

träna muskler-tråden!

Sv: träna muskler-tråden!

En tränare gav mig tipset att sätta inspänningstyglar på hästen och leda den eller tömköra upp för en backe. Då tränas ryggmusklerna.
 
Sv: träna muskler-tråden!

Jag är precis i början av min hästkarriär, har dock ingen egen häst, men om jag lär mig tillräckligt mycket kanske det blir så en dag, vi får se, hur som helst vill jag också ställa en följdfråga, och jag skriver som tidigare nämnt, ignorera om eller skicka pm om denna följdfråga stör.
Jag tänker att man som hästägare får lite extra kraft och energi vissa perioder på året, så är det ju lite med allt, att man när det är lite ljusare blir lite piggare osv.
Det jag tänker på är hästens anatomi, hur mår en häst om man vissa perioder låter den ha "vanlig" motion och vissa perioder med flaggan i topp tränar och har stor och stark lust (som kanske vacklar periodvis) och muskla sin häst ?

Hur snabbt kommer musklerna? Visst förstår jag att det kan bero på olika variabler, men för människor kan det ju ta flera månader innan styrketräning syns, för hundar räcker det bara några dagar innan man ser resultat. osv.

Är det farligt att träna okonsekvent med hästen så länge den får den vardaliga motionen?

Min fråga är förutsatt att hästen har en bra fysik och inte har något problemområde som behöver byggas upp osv.

Tack! :D

Muskler och kondition tar ca 3-6 månader att bygga upp, lite beroende på hur mycket. Leder och ligament behöver upp till ett ¨år på sig att anpassa sig.

Så problemet blir att när man under tex vinter halvåret drar ner lite så får man inte undvika hårdare underlag eller så.

Vi rider våra hästar all round. På sommaren har vi tillgång till ridbana dagligen men på vintern måste vi åka till ridhus.

Jag gör så att jag under vintern försöker konditions rida 1 ggr/vecka, åka till ridhus 1 ggr/mån och tömköra lite mera än på sommaren. Mest för att "hålla igång" Även om det normalt sett blir mindre ridning på vintern än på sommaren.

Hopas ni förstår! :angel:

/L
 
Sv: träna muskler-tråden!

det där vill jag direkt motsätta mig mot...

alla distansryttare vet att det tar ca 2 år för en vuxen häst att träna upp senor leder och ligament, för en unghäst (upp till 6 år ca) tar det så långt tid som 3 år... så bara ett år räcker tyvärr inte, även om det vore så himla mkt enklare då!
 
Sv: träna muskler-tråden!

Men sen är det ju knappast så att de snabbt tappar senor, leder, ligament-tålighet *poff* sådär. Har de väl en bra grund borde det ta lång tid innan man måste börja om igen, särskilt om de härdats gradvis som hyfsat unga?
Nu har jag inga siffror på det här, men jag har svårt att tänka mig att något som tar 1-3 år att bygga upp skulle försvinna särskilt snabbt.

Sen är det ju skillnad också att härda en häst till distans med extremt höga krav på leder/senor (att få muskler kompensera för slitaget på framdelen skulle vara sjukt svårt, musklerna skulle förtvina av det jobbet! :crazy: alltså, hästen skulle omöjligt kunna gå i en form som avlastar framdelen en hel ritt) jämfört med en häst som ska gå fritidsridning eller dressyrridning på lägre nivå - det känns som milsvid skillnad. För det senare kan det säkert räcka med ett år, för en häst som faktiskt kommer slita mycket på senor/leder/ligament måste man givetvis härda för ändamålet.
 
Sv: träna muskler-tråden!

självklrt går hästen en form som avlastar framdelen, annars skulle de ju bli halta efter bara några mil, dock är det självklart inte nån dressyr form vi pratar om, men de måste lägga tyngd på baken, annars funkar det inte! så det är inte bara att lulla runt som folk tror...

en kompis till mig säger: distans är den lättaste grenen att börja med, men svårast att bli bra på!:bow:

sen finns det olika sätt att träna upp hållbarheten på... alla är ofta väldigt olika från gren till gren!
 
Sv: träna muskler-tråden!

Nej. Hästarna kan inte jobba i en form som avlastar framdelen nämnvärt en så lång sträcka som i distansridning. Därav att det är extra viktigt att härda frambenen successivt - man kommer inte komma undan slitaget fram så lika bra att härda ordentligt.

Sen förstår jag om ambitionen är att slita så lite som möjligt på framdelen, men det är fysiskt omöjligt - de skulle inte orka helt enkelt hur vältränade de än är.

Att man inte har en häst som är på bogarna däremot, det är jag med på. Skulle man inte jobba alls med form och avslappning så skulle ju hästen till slut gå med hängmatterygg och slita något enormt på framdel och rygg. Så ett "normalläge" dvs 60-40 tror jag är det man som distansryttare rimligen kan sikta på.

Däremot så är jag införstådd med att distans inte är någon "lulla runt"-sport, verkar snarare för ansträngande för min del! ;)
 
Sv: träna muskler-tråden!

som rubriken lyder: sätt in era bästa tips på hur man tränar olika muskler, skriv oxå gärna om de sätten hjälpt din häst att bygga muskler, en annan bra sak kan vara hur ofta ni tränar det i veckan.. sätt i gång! :bump:

min syster köpte en fyra åring förra våren som hon red in sj och nu är
de i full gång med träning inför deras första tävlingssäsong ;)
hon tränar mkt för och får mkt tips av maria eriksson - galliano.
kanske är bekant ? jaja ;)

hon skulle iaf jobba med att få igång traven på henne, så maria
rådde henne att rida med graman, mkt tempoväxlingar men ändå
hålla ett högt grundtempo. hon har blivit enorm ;D skillnaden är stor
och det var väl bra att det hjälpte (: jag rider ut henne på helgerna
och då är det mkt klättra, tränar det här så länge det är nödvändigt.

hur gör du sj? (:
 
Sv: träna muskler-tråden!

jag som då tävlar distans (vilket jag upplever att du inte gör, rätta mig om jag har fel) vet att de inte går 60/40 det skulle aldrig funka! de måste gå mer 50/50 annars går det inte! hästkroppen är inte skapad för att gå med tyngd på bogen!

de ryttare som rider distans 60/40 får redan första säsongen garanterat halta hästar, först inflamationen i carpus, nästa säsong inflamation i kota fram.... så håller det på så och 3 e året blir hästen utdömd... det är inget konstigt...

jag vet inte hur dina hästar är men utan ryttare i hagen är det banne mig inget 60/40 på mina iaf, snarare tvärt om... förutom i skritt där det är mer 50/50

en distanshäst vill man gärna ha "ovanför" marken så mkt som möjligt... att du tror att en häst inte skulle orka visar bara att du tänker som alla andra ryttare som inte vet jätte mkt om distans... världs eliten rider 16 mil på genomsnittshastigheter på 22km/h det är snabb galopp i 16 mil... hästar klarar otroligt mkt mer än man tror, rent konditions mässigt (ska jag tillägga att det ofta är banor det nästan aldrig är plan mark? dock är ju hstigheten något lägre kanske ca 19...) så att en häst inte skulle orka att gå konstant balanserat i så många mil finner jag nästan skrattretande... om hästar klarar av konstant galopp när det bara är extrema backar i 16 mil men den klarar inte av att gå balanserat... förstår du själv nu att det verkar orimligt?

kan ju tillägga att vid vetgrindarna så räknaas tävlingstiden tills det att man pulsar... så vi säger att det tar 5 min varje grind att få ner pulsen 5*5=25 sen stannar man upprepade gånger för att ge hästen vatten o mat (även ryttaren förstås) jag gissar att det går åt minst 35 min (just 35 för det blir enkelt räknat) åt det... så ska man räkna ut den igentliga tiden så får man dra bort 1 timma... för att få fram genomsnittshastighet under rörelse... förstår du hur fort det går???

jag personligen får det här uttrycket när resultatlistorna kommer in :eek:
det är för att jag vet vilken hastighet många som rider första gången rider i utan att rida jättelångsamt....
 
Sv: träna muskler-tråden!

jag som då tävlar distans (vilket jag upplever att du inte gör, rätta mig om jag har fel) vet att de inte går 60/40 det skulle aldrig funka! de måste gå mer 50/50 annars går det inte! hästkroppen är inte skapad för att gå med tyngd på bogen!

de ryttare som rider distans 60/40 får redan första säsongen garanterat halta hästar, först inflamationen i carpus, nästa säsong inflamation i kota fram.... så håller det på så och 3 e året blir hästen utdömd... det är inget konstigt...

jag vet inte hur dina hästar är men utan ryttare i hagen är det banne mig inget 60/40 på mina iaf, snarare tvärt om... förutom i skritt där det är mer 50/50

en distanshäst vill man gärna ha "ovanför" marken så mkt som möjligt... att du tror att en häst inte skulle orka visar bara att du tänker som alla andra ryttare som inte vet jätte mkt om distans... världs eliten rider 16 mil på genomsnittshastigheter på 22km/h det är snabb galopp i 16 mil... hästar klarar otroligt mkt mer än man tror, rent konditions mässigt (ska jag tillägga att det ofta är banor det nästan aldrig är plan mark? dock är ju hstigheten något lägre kanske ca 19...) så att en häst inte skulle orka att gå konstant balanserat i så många mil finner jag nästan skrattretande... om hästar klarar av konstant galopp när det bara är extrema backar i 16 mil men den klarar inte av att gå balanserat... förstår du själv nu att det verkar orimligt?

kan ju tillägga att vid vetgrindarna så räknaas tävlingstiden tills det att man pulsar... så vi säger att det tar 5 min varje grind att få ner pulsen 5*5=25 sen stannar man upprepade gånger för att ge hästen vatten o mat (även ryttaren förstås) jag gissar att det går åt minst 35 min (just 35 för det blir enkelt räknat) åt det... så ska man räkna ut den igentliga tiden så får man dra bort 1 timma... för att få fram genomsnittshastighet under rörelse... förstår du hur fort det går???

jag personligen får det här uttrycket när resultatlistorna kommer in :eek:
det är för att jag vet vilken hastighet många som rider första gången rider i utan att rida jättelångsamt....

menar du mej när du sejjer tygnd på bogen eller vad ?
hästar är inte ens skapta för att ridas på så vad är
isf problemet med graman i det här fallet ?
gramanen förändrar inte mitt sätt att rida henne i rätt form
för formen får du inte genom att dra i tyglarna utan den kommer
genom hur du sitter och använder dina skänklar. jag har hört och
sett många som inte använder graman, bara för att deras hästar kan gå i form ändå. och där har vi det. gramanen ska man inte använda
om hästen inte kan gå i den form som krävs på träning. utan den hjälper precis som tygeln att tillrätta visa hästen. i vårt fall handlar
det om att hålla henne låg, det ska nästan kännas som hon är lång;
för att få igång traven på henne. alla tränar sina hästar olika, och det är bra att du tycker. men våra hästar är också olika.
trönaren ska råda om graman och ha en förklaring, inte sejja att den ska på för att få ner huvudet, för det ska den klara av sj utan graman. och det gör den om den har muskler som gör att den orkar bära sej sj. så kom inte och sej att man rider hästar fel med graman.
det är gramanen som är på fel häst isf ..
 
Sv: träna muskler-tråden!

nu har jag inte ens läst igenom ditt inlägg, men om du tittar så är det inte dig jag har svarat till, jag har inte nämt ordet graman i mitt inlägg ens utan inlägget handlar om distans. och jag undrar varför du reagerar så? jag förstår inte hur du ens skulle kunna tro att inlägget var till dig
 
Sv: träna muskler-tråden!

jag som då tävlar distans (vilket jag upplever att du inte gör, rätta mig om jag har fel)
vet att de inte går 60/40 det skulle aldrig funka! de måste gå mer 50/50 annars går det
inte! hästkroppen är inte skapad för att gå med tyngd på bogen!

det var därför jag frågade, lät som om du menade mej eftersom det va jag som skrev innan.
 
Sv: träna muskler-tråden!

Om du tittar i högra hörnet på varje inlägg ser du vem svaret är till. kimmis87 svarade på totalas inlägg, inte ditt.
 
Sv: träna muskler-tråden!

jag som då tävlar distans (vilket jag upplever att du inte gör, rätta mig om jag har fel) vet att de inte går 60/40 det skulle aldrig funka! de måste gå mer 50/50 annars går det inte!

Då lyckas ni distansare alltså med mer samlad form än massor med dressyrryttare, och dessutom under en extremt mycket längre sträcka? ;)


hästkroppen är inte skapad för att gå med tyngd på bogen!

Nej, fast samtidigt är 60-40 den vikt hästen bär på utan ryttare. Så skulle den gå sönder av det vore det slitande även för hästar som inte rids. Då vore det illa för t ex travhästar som joggas långa sträckor regelbundet. Men travare får snarare felbelastningsskador av att gå ojämnt alternativt högbelastningsskador vad jag förstått.
 
Senast ändrad:
Sv: träna muskler-tråden!

hästkroppen bär inte 60/40 när den är utan ryttare på ryggen.

iaf inte enligt många tränare som jag har tränat för, de övriga har jag inte diskuterat det med...

men jag har för mig att A tränaren jag var hos (nämner inget namn då det kanske kan ses som reklam) sa att i naturen är det mer 50/50, honom litar jag på då jag ser honom som mkt kunnig!

men visst kan han ha fel angående procenten, men grjen är iaf att de bra ryttarna inte låter hästen lägga all tygd på bogen... då går hästen sönder så snabbt, och troligen blir den halt på sin första 8-12 milare redan... hästen måste gå balanserat med tyngd på baken, och ja det finns hästar som går mer eller mindre i form hela tävlingarna! har dock inte sett det på högre än 8 mil...

hästar orkar mkt mer än man tror tex en häst som brukar vara med på tävlingarna, från start till mål går den i form, och dessutom hoppar från sida till sida hela tiden... jag skulle aldrig klara en sån häst, men den säg jag sist på 8 mil iaf... så de orkar bra mkt... (jag skulle dock inte tillåta ett sånt beteende, men det är en annan sak)
 
Sv: träna muskler-tråden!

hästkroppen bär inte 60/40 när den är utan ryttare på ryggen.

iaf inte enligt många tränare som jag har tränat för, de övriga har jag inte diskuterat det med...

men jag har för mig att A tränaren jag var hos (nämner inget namn då det kanske kan ses som reklam) sa att i naturen är det mer 50/50, honom litar jag på då jag ser honom som mkt kunnig!

men visst kan han ha fel angående procenten, men grjen är iaf att de bra ryttarna inte låter hästen lägga all tygd på bogen... då går hästen sönder så snabbt, och troligen blir den halt på sin första 8-12 milare redan... hästen måste gå balanserat med tyngd på baken, och ja det finns hästar som går mer eller mindre i form hela tävlingarna! har dock inte sett det på högre än 8 mil...

Eftersom de allra flesta andra och det i de allra flesta böcker står naturlig vikt = 60% på framdelen (iom den tunga halsen och huvudet som sitter framtill) och 40% på bakdelen.
När man sätter upp en ryttare på hästen blir det ca 70% fram och 30% bak, lite beroende på hur mycket sadel och ryttare låser, hur mycket ryttaren väger, hur långt fram ryttaren sitter (fast för långt bak är ju inte bra heller iom att man skulle sitta på njurarna..) osv. Men rent generellt 70/30. Det är det man först och främst måste jobba bort, för annars sliter det som sjutton. Det har du absolut rätt i, så snart man börjar rida en häst bör man eftersträva att den inte går "bogtungt" som det blir med den extra vikten på ryggen av att ryggen och bröstkorgen sjunker ner.

Men det är enligt mig inte samma sak som att gå i en "samlad form", det ställer mycket högre krav på skolning (många misslyckas :angel: ) och är svårt att kombinera med att man (stundvis åtminstone) vill att hästen ska röra sig snabbt framåt.

hästar orkar mkt mer än man tror tex en häst som brukar vara med på tävlingarna, från start till mål går den i form, och dessutom hoppar från sida till sida hela tiden... jag skulle aldrig klara en sån häst, men den säg jag sist på 8 mil iaf... så de orkar bra mkt... (jag skulle dock inte tillåta ett sånt beteende, men det är en annan sak)

Fast jag tvivlar fortfarande på att den går särskilt samlat. Om hästen är för spänd i kroppen (som det låter på din beskrivning...) så är bara det en sak som hindrar hästen från att avlasta ordentligt fram. Då låser de sig och energin kommer inte fram på rätt sätt :p skulle hästarna gå i en såpass samlad form som runt 50/50 så lång sträcka så skulle hästen förmodligen spänna sig förr eller senare för att träningen/formen blir för statisk. Och bara där faller det...
Dressyrhästar som tränas för mycket i en och samma form lär sig ju också lätt att fuska, på grund av att det blir för påfrestande och statiskt helt enkelt. När de väl har lärt sig att fuska kan det vara halvtomhalvt hopplöst att lära dom gå "rätt" igen. Skulle vilja se den distansryttare som upprepade gånger plötsligt svänger av på en åker för att dressyra tillbaka formen igen mitt i en ritt! ;)

Som sagt, missförstå mig inte nu. Jag har absolut inget emot distansritt och vill inte nedvärdera det på något sätt, men det *går* inte att tänka och träna på samma sätt med en distanshäst som med t ex en dressyrhäst. Man måste anpassa sig till det jobb man ska utföra för att få det bli så bra som möjligt helhetsmässigt.
Att få hästen sluta gå "på bogarna" är en mycket bra del, och det i kombination med att man är noggrann med att härda hästens leder/senor/ligament kan garanterat kompensera en del av den samling dressyrryttare (?) strävar mot.
 
Sv: träna muskler-tråden!

det där vill jag direkt motsätta mig mot...

alla distansryttare vet att det tar ca 2 år för en vuxen häst att träna upp senor leder och ligament, för en unghäst (upp till 6 år ca) tar det så långt tid som 3 år... så bara ett år räcker tyvärr inte, även om det vore så himla mkt enklare då!

* Även till totola*

Sorry lite oklart kanske i min beskrivning. Det tar ett år tills senor och ligament ens är så pass vana att de hänger med i ett lite tyngre arbete. Sen tar det på unghästar, distanshästar och andra hästar som ska gå långa och/eller hårda jobb längre tid än 1 år.

Jag tänkte i mitt uttalande på en vuxen häst som redan går lite lätt skogsmulle typ 1-2dgr/v. Då tar det ca 1 år innan den hästen klarar hårdare träningar/arbete, även om den har musklerna för det på 1/2 år.

Sen är det klart att det tar längre tid för unghästar för där måste man vara extra försiktig. De har ju dessutom med lite tur knappt växt färdigt vid 5 års ålder, har man otur så inte förrän de är 6.

Tack för rättningen!:bow:
 
Sv: träna muskler-tråden!

Vilken diskussion det blev!

Kul att läsa! (men måste ni skriva så långt? Det tar ju tid...:rofl:):angel:

Fast jag kan säga att ni nog har fastnat lite. Det är nog ingen av eras mening att hacka på den andra... Men diskutera i frid!:bump:
 
Sv: träna muskler-tråden!

fast den är ju inte spänd, den är ju pigg, upplevde jag det som iaf

men skit samma angående siffror och procent. min tränare säger att de är 50/50 utan ryttare och 60/40 med ryttare, så det är ju samma skillnad, bara olika siffror. det jag vill poängtera är att distanshästar måste gå balanserat, annars (som vilken häst som helst igentligen) går den sönder.

det är väldigt många som tror att distanshästar aldrig har sett en dressyr bana och knappt ens kan flytta för skänkeln, än mindre arbeta i form!

det jag då vill intyga är att iaf jag (jag kan ju inte svara för alla) arbetar min häst ganska mkt, varje ridtur innehåller form och mkt samling, minst en gång per ridtur så vill jag känna att rumpan sjunker och fronten höjs och att han verkligen arbeta med "dressyrmusklerna" sen blir det lägre längre form men hästen ska ha bra påskjut och gå balanserat! skänkelvikning och öppna/sluta är oxå saker som jag gör varje ridtur, ganska mkt i framskrittningen men även i samlad trav efter det, och det för att jag tyckr att man känner att hästen blir "rundad" bäst av det, sen tycker jag det är kul att rida i ridhus nån gång ibland oxå, gör det ca 1 gång varannan månad, och jäklar vad bra hästen går då! då vet han att äntligen ska vi jobba ordenkligt!

det jag vill få bort ur vissa människors huvudet är alltså att en distanshäst behöver bara kunna gå rakt fram och svänga. därför säljs många travare som distans hästar utan att ens vara inridna, och det tycker jag är fel(inget ont om travare men jag tycker man måste ha kommit så långt att hästen kan sänka huvudet och arbeta i iaf halvform innan man kan säga den skulle passa till det och det)

oj oj, nu vart det långt igen... känns nästan som att vi greppar om nästan samma sak, med lite olika siffror...

till faust_86:
många hästar växer inte klart förens de är 8 år tillomed! läste nån forskningsrapport om det för 1-1,5 år sen, dock var det muskelfästen i ryggen som inte var färdiga, men ändå!
det finns ju en anledniing til att ponnyer slutmäts vid 8 år...

självklert vill jag inte hacka på nån! jag tycker det är dö kul med bra diskussioner, man kan lära sig så himla mkt nytt och man kan få många nya tankegångar!
 
Sv: träna muskler-tråden!

fast den är ju inte spänd, den är ju pigg, upplevde jag det som iaf

Vet inte om det är någon idé att försöka förklara hur jag menar, och jag har ju inte sett ekipaget heller så engentligen blir det lite meningslöst..
Med "spänd" menar jag inte som en stålfjäder som taktar omkring som man kanske tänker på då. Snarare kan det vara bara en spänning i ryggen (som det lätt blir öht av att man sätter upp en ryttare på ryggen eller när man tar i tyglarna/ger en hjälp, så det är något de flesta (om inte alla?) behöver jobba bort med varierande resultat... För att formen ska kunna vara ärlig (enligt "min" lära och de bästa teoretiska/logiska förklaringar på hur hästen fungerar jag lyckats komma i kontakt med) så får det inte finnas dylikt i ryggen, då försvinner effekten att få loss framdelen, rygglinjen sträcks inte så manken kan höjas. Magen måste istället spännas och "lyfta" ryggen och framdelen, och bäckenet vara vinklat. Skulle någon muskel i rygglinjen vara spänd så skulle det 1. bli svårare för hästen att vinkla under sig bak, 2. man skulle inte få samma effekt av undervinklingen för att ryggen inte sträcks, någon del av ryggen hänger inte med - skillnaden på att höja ryggen i spänning och att höja ryggen med magen, skillnaden på rollkür/djup form/innanför lod och en form där halsen är lång och hästen har en chans att utnyttja kraften rätt :p I galopp tror jag det kan fungera hyfsat för en häst att gå "rätt" lite längre sträckor - för att galoppen är en "samlad gångart", ganska energisparande och inte så statisk. Om de har lätt för galoppen och en bra teknik så de inte motarbetar sig själva. Vill man ha högre samlingsgrad däremot så blir det rätt mycket/statisk spänning för buken och svårt för hästen att hålla kvar det även om den ska sträcka ut - mycket lätt att man tappar framdelen då och att hästen "fuskar" genom att korta upp sig.
Mao tycker jag inte en samlad form skulle vara användbart just på en distansritt. Skulle vara för stor risk för mjölksyra, eller helt enkelt att hästen börjar fuska för att den blir överansträngd, och då har man ju plötsligt inte en lätt framdel :p Den här långa utläggningen var alltså bara för att försöka förklara varför den hästen du beskrev - som jag inte ens sett - inte låter "samlad" i mina öron :rofl:

Att däremot få till en ändamålsenlig form - som du beskrev den, det tror jag absolut på. Att få hästen loss från den "naturliga" bogtungheten som uppstår när man sätter upp en ryttare, få den i bra balans och med sökning framåt/nedåt. "Egentligen" behöver man ju inte heller mer samling än så, beroende på vad man satsar på. Duger långt för att få en mer hållbar häst iaf.
De pusselbitar jag nämnde ovan måste ju också finnas, men det kan räcka med att vara på en unghästnivå som inte är så krävande för hästen att det skulle bli för jobbigt läge att gå i en aplång sträcka.


det är väldigt många som tror att distanshästar aldrig har sett en dressyr bana och knappt ens kan flytta för skänkeln, än mindre arbeta i form!

Nej nej. Eller jo- det är det säkert, men som sagt - jag tror inte distansryttare är korkade - vilket man skulle vara om man inte jobbar för att få hästen hållbar vid såna fysiska krav! ;)

det jag då vill intyga är att iaf jag (jag kan ju inte svara för alla) arbetar min häst ganska mkt, varje ridtur innehåller form och mkt samling, minst en gång per ridtur så vill jag känna att rumpan sjunker och fronten höjs och att han verkligen arbeta med "dressyrmusklerna" sen blir det lägre längre form men hästen ska ha bra påskjut och gå balanserat! skänkelvikning och öppna/sluta är oxå saker som jag gör varje ridtur, ganska mkt i framskrittningen men även i samlad trav efter det, och det för att jag tyckr att man känner att hästen blir "rundad" bäst av det, sen tycker jag det är kul att rida i ridhus nån gång ibland oxå, gör det ca 1 gång varannan månad, och jäklar vad bra hästen går då! då vet han att äntligen ska vi jobba ordenkligt!

Ja det låter klokt. Men som sagt, hade inte trott något annat!

det jag vill få bort ur vissa människors huvudet är alltså att en distanshäst behöver bara kunna gå rakt fram och svänga. därför säljs många travare som distans hästar utan att ens vara inridna, och det tycker jag är fel(inget ont om travare men jag tycker man måste ha kommit så långt att hästen kan sänka huvudet och arbeta i iaf halvform innan man kan säga den skulle passa till det och det)

Haha, kul att du tog upp det som exempel! :D Jag och syrran delade på en häst för rätt länge sen (travare, inriden men inte så mycket "seriöst" riden) som syrran skulle ha till distansridning :rofl: (skulle klassat henne som nybörjare och en sån som inte orkar lära sig dressyr utan hellre tränar hästens kondis...) och det blev mest montéridning av det..
Men att min nybörjare till syster vill rida distans betyder ju knappast att alla distansryttare är såna som inte har tålamod nog att lära sig rida! ;)
 
Sv: träna muskler-tråden!

Vet inte om det är någon idé att försöka förklara hur jag menar, och jag har ju inte sett ekipaget heller så engentligen blir det lite meningslöst..
Med "spänd" menar jag inte som en stålfjäder som taktar omkring som man kanske tänker på då. Snarare kan det vara bara en spänning i ryggen (som det lätt blir öht av att man sätter upp en ryttare på ryggen eller när man tar i tyglarna/ger en hjälp, så det är något de flesta (om inte alla?) behöver jobba bort med varierande resultat... För att formen ska kunna vara ärlig (enligt "min" lära och de bästa teoretiska/logiska förklaringar på hur hästen fungerar jag lyckats komma i kontakt med) så får det inte finnas dylikt i ryggen, då försvinner effekten att få loss framdelen, rygglinjen sträcks inte så manken kan höjas. Magen måste istället spännas och "lyfta" ryggen och framdelen, och bäckenet vara vinklat. Skulle någon muskel i rygglinjen vara spänd så skulle det 1. bli svårare för hästen att vinkla under sig bak, 2. man skulle inte få samma effekt av undervinklingen för att ryggen inte sträcks, någon del av ryggen hänger inte med - skillnaden på att höja ryggen i spänning och att höja ryggen med magen, skillnaden på rollkür/djup form/innanför lod och en form där halsen är lång och hästen har en chans att utnyttja kraften rätt I galopp tror jag det kan fungera hyfsat för en häst att gå "rätt" lite längre sträckor - för att galoppen är en "samlad gångart", ganska energisparande och inte så statisk. Om de har lätt för galoppen och en bra teknik så de inte motarbetar sig själva. Vill man ha högre samlingsgrad däremot så blir det rätt mycket/statisk spänning för buken och svårt för hästen att hålla kvar det även om den ska sträcka ut - mycket lätt att man tappar framdelen då och att hästen "fuskar" genom att korta upp sig.
Mao tycker jag inte en samlad form skulle vara användbart just på en distansritt. Skulle vara för stor risk för mjölksyra, eller helt enkelt att hästen börjar fuska för att den blir överansträngd, och då har man ju plötsligt inte en lätt framdel Den här långa utläggningen var alltså bara för att försöka förklara varför den hästen du beskrev - som jag inte ens sett - inte låter "samlad" i mina öron :rofl:

Att däremot få till en ändamålsenlig form - som du beskrev den, det tror jag absolut på. Att få hästen loss från den "naturliga" bogtungheten som uppstår när man sätter upp en ryttare, få den i bra balans och med sökning framåt/nedåt. "Egentligen" behöver man ju inte heller mer samling än så, beroende på vad man satsar på. Duger långt för att få en mer hållbar häst iaf.
De pusselbitar jag nämnde ovan måste ju också finnas, men det kan räcka med att vara på en unghästnivå som inte är så krävande för hästen att det skulle bli för jobbigt läge att gå i en aplång sträcka.

vad häftigt! du satte ord på vad jag alltid har tyckt om form, utan att nån har sagt det till mig!:banana: jag är inte helt hopplös iaf!

jag har helatiden upplevt att traven blir mer statisk, visst går det att samla, men... det är inte samma sak... galoppen blir ju hästen så där supermjuk ryggen blir verkligen rund. en sak som jag jobbar mkt med är att hästen ska gå i den form jag väljer, oavsett om hästen ska ha nästan i backen eller i hööög dressyr form, det värsta jag vet är hästar som har en bestämd form och stannar där.

för mig känns det då som att hästen inte går i form då jag tycker att hästen ska vara mjuk och följbar i alla riktningar, framåt som bakåt! men vad vet jag? är väl 5 år sen som jag red dressyr för dressyr tränare! jag rider nu dressyr för en westerntränare :rofl:

haha så kan det gå...





Haha, kul att du tog upp det som exempel!Jag och syrran delade på en häst för rätt länge sen (travare, inriden men inte så mycket "seriöst" riden) som syrran skulle ha till distansridning (skulle klassat henne som nybörjare och en sån som inte orkar lära sig dressyr utan hellre tränar hästens kondis...) och det blev mest montéridning av det..
Men att min nybörjare till syster vill rida distans betyder ju knappast att alla distansryttare är såna som inte har tålamod nog att lära sig rida!

haha ja du ser ju att det finns några som inte riktigt greppat...
vägen till all ridning är dressyr!
måste fråga, hur gick det för den travaren då? klarade de sig?

jag måste nog säga att anledningen till att ma inte ser så många travare i högre klasser är nog dressyren och förmågan att bära sig...

måste bara berätta om min förra arab han hade så bra egen bärighet att jag knappast samlade honom alls ute... red dressyr var 7:e dag... och ändå hade jag kunnat rida i bomlös sadel utan padd!!! jag slutade med bomsadel för att de inte kunde göra hans storlek!
o vad jag saknar den hästen ibland...

roligt att diskutera med dig, trevligt att lära sig nya saker:idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 555
Senast: Askur2017
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 597
Senast: tuaphua
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 003
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp