Bukefalos 28 år!

träna muskler-tråden!

Tinuri

Trådstartare
som rubriken lyder: sätt in era bästa tips på hur man tränar olika muskler, skriv oxå gärna om de sätten hjälpt din häst att bygga muskler, en annan bra sak kan vara hur ofta ni tränar det i veckan.. sätt i gång! :bump:
 
Sv: träna muskler-tråden!

Att klättra och tömköra bygger väldigt mycket rygg och bakbensmuskler, att hoppa små hinder långsamt bygger också mycket bakbensmuskler och gör dom smidiga. Studs förbättrar även det smidigheten. Att gå i djup snö/högt gräs är också jobbigt och bygger även det ben, rygg och bakbensmuskler :)

mitt vecko shema ser ut så att jag klättrar en dag i veckan, kantrar en, hoppar en, rider markarbete en, vilar en dag och rider dressyr 2 dagar. Ibland så byter jag ut vilodagen mot att tömköra. Hästen står aldrig helt en dag utan går antingen på promenad eller i skrittmaskin. Att hästen får gå i skrittmaskin är väldigt bra, är avslappnande + att hästen håller bättre då den även bygger muskler utan ryttare ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: träna muskler-tråden!

tycker det är rätt meningslöst att bygga muskler om det är "fel" muskler så; försöker utveckla mig själv i dressyren så sätter hästen "rätt" muskler av sig själv, och uteritter i den värsta terräng man kan hitta och gärna lite ridning i djupsnö i rimliga mängder (detta på fria tyglar med uppmuntran till hästen att hitta en bra balans, när de gör det sätter terrängen massor med muskler!) :p

Sen finns det såklart en massa sätt att sätta muskler, men såhär filosoferar alltså jag.
 
Sv: träna muskler-tråden!

Longering/tömkörning (tömkör inte själv men ialf), klättring, cavalettibommar, studshoppning är det som hjälpt mig bäst för att träna upp bakkärran och ryggen.
Speciellt cavalettibommar!! Superbra! :)
och förstås att rida i snö.
 
Sv: träna muskler-tråden!

Varierande träning och återhämtning! Tränar man för hårt utan vila hinner inte musklerna bygga upp sig. Jag brukar lägga en veckas vila (rör sig i hagen och ev. skritta ut) vår och höst och mina hästar "sväller" väldigt tydligt under dessa veckor och är extremt härliga att rida efter veckans slut.

Ut och skritta på långa tyglar i skogen över stock och sten, galoppera i lätta uppförsbackar, klättra, tömköra, rida med motstånd (snö eller vikter, i lagom mängd såklart), cavaletti och studsarbete. Varierande dressyrarbete med utgångspunkt kvalite istället för kvantitet sam fodra rätt!

:)
 
Sv: träna muskler-tråden!

det enda jag kan tillföra efter Murrays utlägg är att vara konsekvent och tålmodig.

tycker att det sista tiden på buke varit lite hysteri ang. muskler. rid hästen målmedvetet och i korrekt arbetsform så kommer rätt muskler i rätt mängd att finna sig!
 
Sv: träna muskler-tråden!

:bow:

Just det där med att låten hästen vila en vecka och återhämta sig är ovanligt i mina trakter. själv får min ponny en veckas vila då och då, då hon går i hagen, och att jag kanske tar ut henne på en skrittpromenad 1-2 ggr den veckan.
Funkar jättebra!
 
Sv: träna muskler-tråden!

Om jag får hem en väldigt dåligt musklad häst så arbetas den ca 20 minuter varannan dag. Korrekt, varierat arbete ger muskler, kosta pass gör att man slipper mjölksyra och vilodagarna ger musklerna tid att utvecklas. Rider sällan mer än en halvtimme om jag rider i paddocken och oftast runt tre ggr i veckan även på de vuxna musklade hästarna och de håller sig jättefina!
 
Sv: träna muskler-tråden!

när det gäller att träna rygg och rumpa så brukar jag backa i uppförsbacke, funkar jätte bra, dock måste ju hästen vara tränad innan, jag backar uppför ganska branta backar, man känner verkligen hur hästen tar i!
 
Sv: träna muskler-tråden!

knapp

kan man träna knäna och benen så de blir starkare?
 
Sv: träna muskler-tråden!

Om det går att träna upp knäna vet jag ej men min häst har problem med bakknäna (försvagade/instabila) och jag försöker optimera/effektivisera träningen för att undvika onödigt slitage. Det som sliter mest är mycket trav, volter/svängar, för mycket hoppning och klättring. Träning (dressyr, hoppning, tömkörning, klättring osv) i lagom dos stärker men för mycket sliter. Vila gör honom stel. Galopp rakt fram ute i naturen är bäst.
 
Sv: träna muskler-tråden!

knapp

kan man träna knäna och benen så de blir starkare?

Risken med det är att man överbelastar, ofta har de i själva verket t ex lite kass ländrygg som försvårar för hästen att använda bakknänas muskulatur ordentligt, försöker man "tvinga" dom till det då så kan de få ont eller dåliga leder :crazy:
Allt samlande jobb tränar knämusklerna, kolla på en häst i galoppiruett - deras knämuskler jobbar ordentligt! ;)
Jobbar med den biten själv men försöker som sagt köra den "snälla" vägen, jobbar mycket i skritt, skrittskolor, bakdelsvändningar och dylikt. Skulle ha tränat mycket uteritter i terräng också om hästarna inte varit oskodda fram tills idag = halt! :eek:
 
Sv: träna muskler-tråden!

*Lånar tråden lite grann hoppas det e okej annars ignorera mig eller svara på PM...Jo jag har ju ett stos om är dräktig nu och jag måste bygga koodisen och muskler på henne emn nu ahr det uppkommit ett stort problem hon orkar inte med att göra cavaletti,klättring och kantar utan jag märkte idag för nu har hon gått i 185 dygn med fölet så kan förstå varför.Så går det att bygga muskler i skritt?...Muskler behöver jag p.g.a inga ryggmuskler och kondis behövs när dem ska föla..SÅ PM:A om ni inte gillar mitt inlägg tråden
 
Sv: träna muskler-tråden!

Klart det går att bygga muskler i skritt!
Vad tror du AR-ryttare tragglar med i evigheter? ;)

Tänk på att det då snarare blir gymnastiserande/styrketränande än kondistränande, så man bör inte ha för högt tempo utan normalt eller lågt tempo beroende på hur snabb man är i koordinationen. Träna öppna, sluta, piruetter, lite ryggningar, utveckla till förvänd öppna/sluta, diagonalsluta, samla upp skritten och öva att växla mellan lite friare och samlad form, med mera.
Som variation kan man tömköra i skritt.

Ju bättre kvalitet man får i rörelserna - att hästen är rätt böjd (inte förböjd, inte bogen innanför eller utanför böjningen, inte för rak), avslappnad och kortar ihop insidan i rörelserna, desto mer styrketränande kommer det bli, samling tränar som bekant magmusklerna bra också. Sen om den orkar lite mer kan man testa att "samla hästen till trav" dvs du ökar energin och samlingen och plockar in hästens bakben till travtakt. Men det är ju om den orkar, för orkar den inte cavaletti, terräng, trav galopp osv så tvivlar jag egentligen på att den kommer orka så mycket i skritten heller.
 
Sv: träna muskler-tråden!

Jag är precis i början av min hästkarriär, har dock ingen egen häst, men om jag lär mig tillräckligt mycket kanske det blir så en dag, vi får se, hur som helst vill jag också ställa en följdfråga, och jag skriver som tidigare nämnt, ignorera om eller skicka pm om denna följdfråga stör.
Jag tänker att man som hästägare får lite extra kraft och energi vissa perioder på året, så är det ju lite med allt, att man när det är lite ljusare blir lite piggare osv.
Det jag tänker på är hästens anatomi, hur mår en häst om man vissa perioder låter den ha "vanlig" motion och vissa perioder med flaggan i topp tränar och har stor och stark lust (som kanske vacklar periodvis) och muskla sin häst ?

Hur snabbt kommer musklerna? Visst förstår jag att det kan bero på olika variabler, men för människor kan det ju ta flera månader innan styrketräning syns, för hundar räcker det bara några dagar innan man ser resultat. osv.

Är det farligt att träna okonsekvent med hästen så länge den får den vardaliga motionen?

Min fråga är förutsatt att hästen har en bra fysik och inte har något problemområde som behöver byggas upp osv.

Tack! :D
 
Sv: träna muskler-tråden!

Hästar mår bra av att få röra på sig. Och om en häst inte är van vid att röra på sig på ett visst sätt behöver den byggas upp successinvt. Det är väl i princip bara dom två sakerna man behöver tänka på.

Själv försöker jag helst åtminstone behålla en kondis när man väl skaffat den (kan ju räcka med att rida lika "hårt" 1-2 gånger i veckan när de väl satt musklerna och kondisen) för att hästen ska slippa bygga upp den om och om igen. Nu kanske jag förmänskligar lite men jag upplever det som mentalt jobbigt att bygga upp precis från början - att veta att man normalt sett orkar en sak lätt som en plätt men plötsligt tycka "allt" är jobbigt. För att inte utsätta hästen och mig själv för det i onödan så försöker jag alltså behålla kondisen istället.

En annan tänkvärd sak är att när hästarna väl har hyfsat bra styrka och kondis, då kan de vila upp till en månad utan någon större förändring i kondis och styrka. Hellre alltså t ex rida aktivt 10 månader om året och ta en vilomånad mitt i vintern och en mitt i sommaren än att ställa av ett halvår för att sen börja om igen. Hästar är som sagt gjorda för att röra på sig och sliter på sig mer när de är omusklade, lättare att få skador osv.
Så vill man använda hästen till ridhäst och inte bara sällskapshäst eller ren promenadhäst som rids väldigt lätt, då skulle jag undvika längre glapp.
 
Sv: träna muskler-tråden!

Hur snabbt kommer musklerna? Visst förstår jag att det kan bero på olika variabler, men för människor kan det ju ta flera månader innan styrketräning syns, för hundar räcker det bara några dagar innan man ser resultat. osv.

Styrketräning kan synas snabbt. Förutsatt att det blir just STYRKEträning, det kräver att hästen jobbar med rätt muskler. Ibland kan jag uppleva att det märks redan efter ett enda hårdare pass, men först ett par dagar senare när musklerna hunnit bygga upp sig.
Men för att inte ta det för hårt med hästen skulle jag räkna med att efter en månad har hästen byggt upp sig synbart.
För att totalt muskla om en häst (en häst som varit snedmusklad eller gått med mycket spänningar t ex) kan det ta upp till ett år. Mao - lättare att sätta muskler än att sätta "rätt" muskler eller muskla om.

Min fråga är förutsatt att hästen har en bra fysik och inte har något problemområde som behöver byggas upp osv.

Fast det här är ju det som oftast är avgörande, få hästar är helt utan "problemområde" även om det oftast är i liten grad. Och så msåte man se till att hästen får lagom med energi och tillräckligt med protein för det kan vara väldigt avgörande.
 
Sv: träna muskler-tråden!

Tack snälla för era väldigt givande svar!:idea:

Nu har jag lärt mig något nytt och är ytterligare ett steg mot en sund hästhållning oavsett det gäller en egen häst eller "lånad". :bump:

Tack!:bow:
 
Sv: träna muskler-tråden!

Jag köpte en häst som inte var igång i aug(efter 1års hagvistelse). Nu börjar vi komma i riktigt fin form. Mitt tipps till att bygga muskler är en skadefri häst;)
Jag varierar alltid min träning och rider mycket i skog och mark, hopptränar med studs,cavaletti för att på ett lättsamt sätt träna samlande muskler och styrka, klättrar. Jag "sattsar" på dressyren och där tränar jag mycket övergångar, öppna, sluta tepoväxlingar. Men jag anser att det är otroligt viktigt att hästen får vila i mellanåt. Hon har haft två veckors vila under 1/2året, endast skrittas i skogen då. Märkte efter att det gav mycket tillbaka.
Rätt foderstat hjälper också till, tillskott av selen tex VSL.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 558
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 404
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 106
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 237
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp