Bukefalos 28 år!

Träna ögat med denna film

Här kommer en film på ca 11 minuter. Den visar en duktig ryttare som rider sin häst på ett harmoniskt och mjukt sätt. Det jämförs med ryttare vars hästar går med mycket spänningar och därför har svårt att utföra samlande rörelser på ett hälsosamt sätt.
Jag tycker det är en bra film att se och träna sitt öga.
http://epona.tv/dressage-astray-part-one

Man må tycka vad man vill om GH. Men jag tycker det är bra att någon öppet vågar gå ut och påtala hur ganska många vet att det funkar i domartoppen. Man kan inte döma annorlunda och det kommer inte bli förändring så länge som sittande domare väljer in nya. De kommer ju inte välja in någon som tycker annorlunda än de gör.

Och det är bra att någon påtalar att det som visas på dressyrbanan inte är detsamma som uppbyggande arbete som är gynnsamt för hästen. Eller att det ens är de korrekta dressyrrörelserna ibland.
Jag har sagt något om det i någon dressyrtråd och det väckte starka känslor bland vissa. Jag håller med om tt det inte är passage om hästen dubbeltrampar, det är inte piaff om hästen tranglerar, har 3:e nackkotan högst och ligger i handen.
Personligen så tycker jag ju också bättre om den ökade traven som är kommen ur piaffen och är samlad. Just för att fart dödar. Men är hästen samlad nog att bära ordentligt i ökningar så sparar man framdelen.

För mig ska dressyr handla om uppbyggande arbete. Det är aldrig uppbyggande i spänning. Och man får aldrig bra bakben i spänning.
 
För att få en korrekt bärighet med svingande rygg ska hästen skjuta upp kroppen i luften med sina steg - inte rycka upp benen som om den trampade i kvicksand.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 642
Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 643
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp