Bukefalos 28 år!

träning av ridtravare

K

kakelibrak

hej! jag ska/har köpt e travare som jag får hem till helgen! Jag har haft häst tidigare dock ingen travare. Skulle gärna vilja ha lite tips på hur man kan arbeta fram en ren trav och galopp. Ser fram emot att ni hör av er med tips och gärna lite bilder!
Mvh karin
 
Sv: träning av travare

Mitt bästa tips är att du använder dig av sökfunktionen.
Sök på exempelvis travare eller ridtravare - det finns massor av trådar som handlar om omskolning av travhästar.

Immer
 
Sv: träning av travare

tänk på att ge det tid, tid och ännu mer tid! Se till att få upp en bra travmuskulatur, innan du börjar galoppera. Rid på volt, då de har lättare ´för att bära sig då. det är inte samma sak att rid-trava och att trav-trava på ett vbl.
 
Sv: träning av travare

*Knapplån*

Som Immer redan har sagt, finns det HUNDRATALS trådar i ämnet omskolning av travare. Bara för att den egna hästen är så fruktansvärt speciell, så omskolas inte hästarna annorlunda. Utan finns det trådar i ämnet, så gäller de idéerna och tipsen för alla ridtravare på ett eller annat sätt.

Nu nålar jag denna tråd och kommer det nya trådar i ämnet "hur tränar jag min travare", kommer dessa trådar att låsas och hänvisas hit. MEN med tiden kommer jag lossa nålningen.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Hur får man en fd travare att trava runda volter?

Jag har en fd travare som jag ridit snart i två-tre år.
Jag får jätte fina runda volter med henne i skritt men i trav går det absolut inte, hon svänger men med en rak kropp, det varken känns bra och ser inte särskilt bra ut. Någon som har tips till mig???
Tack på förhand // Johanna
 
Galopp på en fd travare??

Mitt sto som är en fd travare så hon fattar galopp själv i hagen hur bra som helst och när jag rider ut med henne men då måste man trava ruskigt fort först och det är obehagligt. :( På bana eller vid longering är det hopplöst att få henne att galoppera.
I hagen älskar hon att galoppera.
Men kan det vara så att hon har sitt "travar-sinne" kvar änn och tror att hon absolut inte får galoppera?? Hon har inte varit med i travet många ggr o det är ett par år sedan, hon är bara elva ännu och det är mycket att bygga upp i ridningen ännu. Hur ska jag isåfall bli kvitt det där "travar-sinnet"???
För hon är sååå himla stressig när man ska rida dressyr på banan och om man rider ut.. :confused:

Tacksam för hjälp/tips. // Johanna
 
Sv: Galopp på en fd travare??

kan det vara så att hon inte förstår, att hästen är outbildad och blir stressad när hon inte vet vad hon skall göra....:angel:

ta hjälp av en duktig tränare vettja!
 
Sv: Galopp på en fd travare??

det kan vara så att hon är dåligt musklad.galopp på volt eller runt spåret är långsammare än ute och därför krävs mer muskler.samma sak gäller i trav, långsammare tempo = jobbigare.
 
Sv: Hur får man en fd travare att trava runda volter?

Hon är helt enkelt stel. Du måste mjuka upp henne i sidorna så att hon blir mjuk och följsam.
Säger som tidigare sa, ta hjälp av en tränare.
Under tiden kan du göra serpentiner, gå mellan konor eller bara ut o gå i skogen runt träd. Det ger även muskler, det verkar hon med behöva.
 
Sv: Galopp på en fd travare??

Håller med om att tråden bör ligga under fritidsridning, hoppas moderatorn flyttar den. :angel:

Svarar ändå, det är en tämligen "lätt" fråga att svara på (får jag skäll nu?). Din hästs beteende beror på flera saker:
1. Under en lång tid har den i princip bara haft ett prestationsbeteende som belönats (nu hårddrar jag det) och det är att springa fort. Det är den verklighet din häst känner till och det beteende som den tror att du belönar.

2. Din häst har troligtvis inte tillräckligt eller rätt muskler för att röra sig mer samlat. Den har inte rätt förutsättningar just nu för att klara av det du kräver av den. Att galoppera med ryttare eller på volt när du longerar kräver mycket balans och muskler.

Sänk kraven och behandla henne som en unghäst. Start och stopp, tempoväxlingar och svängar. Traggla mycket lösgörande i skritt och rid gärna i varierad terräng.

Lycka till!
 
Sv: Hur får man en fd travare att trava runda volter?

när de voltar i vagn gör de så, svänger utan att böja sig, rid runt bommar som ligger på marken, och verkligen tänk dig att nu ska hon runt bommen.
 
Sv: träning av travare

Så gör även min pålle, fast han är dock bara riden i strax över ett halvår. Ofta beror det på för svaga muskler, precis som många andra har påpekat redan.
Om hon förstår skänklarna och handen på ett bra sätt, så är det bara att jobba mycket mycket mycket med inner och ytter.
I början kan det nästan vara enklast att "överböja" henne i skritten till att börja med något och berömma när hon gör rätt, för det kan vara ganska obehagligt för en som är van att gå rakt att helt plötsligt springa helt böjd i kroppen.
När hon väl är mjuk och så i skritten kan du försöka i traven med, dock mindre böjd så hon inte tappar balansen. Låt det ta tid, beröm mycket och ofta, bara hon gör tecken på att göra rätt, minsta lilla böjning kan vara jättejobbigt för henne!

Stretcha efteråt, det hjälper ganska mycket det med :p
 
Sv: Galopp på en fd travare??

Mitt sto som är en fd travare så hon fattar galopp själv i hagen hur bra som helst och när jag rider ut med henne men då måste man trava ruskigt fort först och det är obehagligt. :( På bana eller vid longering är det hopplöst att få henne att galoppera.
I hagen älskar hon att galoppera.
Men kan det vara så att hon har sitt "travar-sinne" kvar änn och tror att hon absolut inte får galoppera?? Hon har inte varit med i travet många ggr o det är ett par år sedan, hon är bara elva ännu och det är mycket att bygga upp i ridningen ännu. Hur ska jag isåfall bli kvitt det där "travar-sinnet"???
För hon är sååå himla stressig när man ska rida dressyr på banan och om man rider ut.. :confused:

Tacksam för hjälp/tips. // Johanna

Det kan vara muskelaturen som spelar henne ett spratt, att hon är lite för svag. men om hon galopperar mycket i hagen skulle jag tvivla på det.
Ofta är det som du säger, att de tror att de gör fel iochmed att de galopperar. Om du har en ganska brant backe i närheten skulle jag tipsa dig om att du rider dit. Försök trava, lätta efter i handen REJÄLT så att du inte på något sätt förhåller, och så ska du se att hon tycker att det är så jobbigt att hon hellre galopperar lite. Om hon gör det, så beröm som bara den med rösten och om du är för beröm med godis, kan du försöka stanna upp henne och ge henne godis med en gång. Beröm henne helt enkelt som om hon precis skulle ha vunnit OS-guld! :angel:
Efter några gånger brukar de galoppera ganska lugnt och då kan du förflytta dig till plant område.

När du rider annars, se till att hon inte tror att allt handlar om att springa, springa och springa, utan ta det lite lugnt och kör lite volter i skritt o trav om hon klarar det.
Travarhuvudet försvinner oftast ganska lätt, när de väl förstår att det är helt okej att inte kuta på 180 utan att de kan lägga ner energin på att arbeta istället.
Travarna är ju de underbaraste med kanonpyske och personlighet när de väl förstår vad ridningen innebär! :) Lycka till ;)
 
Sv: Galopp på en fd travare??

Hej! JAg är än nyägare av travare, önskar dock lite tips då jag inte ägt en sådan förut. Hur tränar man en lugn och avslappanad galopp på dom... tips på hur man får ett rent steg önskas även!
MVH karin
 
Sv: träning av travare

Hejhej!
Om du vill kan du alltid skicka ett mail till mig om du undrar nått, för det blir så lätt ett så låångt svar :angel:

men enklast, det beror på hur långt den kommit inom galoppen och ridningen annars såklart, är att använda antingen backen i skogen, bommar hemma på gårdsplan/ridbanan om det finns tillgång till det, eller också att man kör lite ute på någon jämn äng.
det tar låång tid att få en fin, jämn och avslappnad galopp, men det brukar gå efter några månader.
Ta draghjälp av kompisarna när ni är ute, allteftersom kan du nog plocka upp hästen lite och börja få den lite mer på bakdelen, för det är ju därifårn det bra steget kommer. Travare blir ju gärna långa, låga och springer kring på bogarna :p men jaa.. oj, det finns miljoner olika sätt att träna på, det är väl kanske det som är så kul :p om jag ska skriva allt jag kommer o tänka på kraschar nog bukefalos :o
 
Sv: träning av ridtravare

kl

Har ett fd travare som ridhäst. Har bara tränats för travet ej gått något lopp. Men iaf. Ibland får en skumpig trav (travare traven) och undrar hur man tränar upp hästen för att trava rent. Det är ibland hon hamnar i sånt läge där hon är trött och tar den för att slippa trava. Typ när jag tränade för instruktör i veckan och vi skulle göra öppna på volt. Arbetstrav och jag fick bara henne inte att trava rent utan det blir bara skump av det hela. Så har någon bra tips hur man kan träna bort den skumpiga traven??
 
Sv: träning av ridtravare

hej! jag ska/har köpt e travare som jag får hem till helgen! Jag har haft häst tidigare dock ingen travare. Skulle gärna vilja ha lite tips på hur man kan arbeta fram en ren trav och galopp. Ser fram emot att ni hör av er med tips och gärna lite bilder!
Mvh karin

Jag rider travare, och galoppen är oftast väldigt snabb. För att få en någorlunda kort galopp brukar jag både trava och galoppera i uppförsbackar och träna mycket tämpoväxlingar för att bygga muskler. :D
 
Sv: träning av ridtravare

börja inte att lära hästen att fatta galopp genom att springa in i den.. för att hästen ska klara att fatta galopp och bibehålla den krävs att den är rätt musklad, dett bör du börja träna i skritt.. och kanske börja göra dina fattningar från mkt samlad skritt.. att hästen stressar upp sig i traven, trava korta sträckor, gör halter, ta trav från halt, så hästen din inte vet vad som väntar..
för mer tips, skicka pm.
/wippi
 
Sv: träning av ridtravare

Jag har precis börjat om från början med min vbl´s hingst , gick på banan tills han var 9 är nu 11, bara skogsridit tills i våras då jag halkade in på AR och fastnade, nu gör vi Öppna, Sluta, Böjd rakt fram vid handen och skall försöka överföra detta till ryggen så småning om.
Men som tips är det jätte bra att börja passen med att lossa och mjuka upp så dom inte ser ut som om dom går med en vagn bakom sig.
Men börja till ex. med att lära in sökning framåt nedåt, därefter böjning i bägge sidor, därefter bibehållen böjning samtidigt som h*n ska flytta sig framåt= böjd rakt fram. Kan bli hjärnstillestånd i början.
Min kille var efter första dagens kurs så slut att han inte trodde det gick att gå framåt samtidigt som man var böjd. Men dagen efter hade han fattat galoppen..
Och framför allt var inte rädd för att be om hjälp, fråga mycket och plocka ut dom godaste bitarna ur kakan( samla på dig tips överallt ifrån och lås dig inte vid bara en sak)
Och har du möjlighet så ta gärna hjälp av en tränare om inte en gång i veckan så några gånger om året.
Lycka till!!:banana:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 022
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 424
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
796
Senast: Nova123
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp