Bukefalos 28 år!

träning av ridtravare

Sv: träning av ridtravare

Har en fråga bara, jag har ett vmb travre som jag ridit i 4 mån ordentligt så att säga i mer än bara skritt. jag har lyckats få en lugn och sansad trav o små börjat med gallopen det funkar väl lite se så där inte riktigt musklerna till att orka sträka på sig ordentligt än.
men i övriga gångarter går hon bra,jag har hoppat ca 4 gånger samnalgat med henne nu men om man inte är beräd viker hon gärna av, inte det att hon inte kan hoppa utan kanske mer det att det är enklare att springa brevid.
Men finns det nått bra sätt man kan träna bort det på?
några bra förslag?
fundearar att ställa upp i en clear round tävling i maj bara för att testa,
inga krav på att gå fel fri eller så utna bara kul.:d
 
Sv: träning av ridtravare

Har själv haft min senaste travare i 4 månader. Då jag första gången skulle testa att galoppera ute, på ett kortare rakt spår, åkte jag på mitt livs första avslängning, efter 3 steg. Har tidigare haft 2 travare som inte kunde galoppen, men lärde sig fort. Först ute. Den ena som var ett sto liksom min nuvarande, var väl också studsig och ville bocka till, men inte som denna. Hon älskade sedan att galoppera och kunde gå i kort galopp till och med. Den jag har nu är 6 år och har tävlat lite. Och det sitter ju såklart i. Har i övrigt lätt för skänkelvikningar, framdelsvändningar osv. Men känns som det låser sig vad gäller galoppen. Har ändå tagit det lugnt, tömkört, ridit i skog, klättrat. Provat fatta vid longering. Då tar hon två steg, kastar sig, reste sig. Har dock tagit några steg vid longering med min dotter på. Men vill då helst öka farten i trav och rusa. Aldrig upplevt det så svårt. Det låter ju så enkelt när man läser andras inlägg, om förslag på övningar. Då jag testar stressar hon bara upp sig, som med bommar t.ex. Besviken. Borde kanske väntat betydligt längre, men trodde inte att hon skulle reagera så. Hon är ju så snäll och go annars, i hanteringen.
 
Sv: träning av ridtravare

hur ska man göra för att få pållen att inte korva sig när man ska volta i trav?jag vet att det är från tävlingstidens voltstarter o liknande,men jag vet inte riktigts hur jag ska få honom att ställa sig åt rätt håll,nu ställer han sig utåt och det känns som att man sitter på en otsbåge:crazy:
 
Sv: träning av ridtravare

Det är väl bara att träna vidare, mjuka upp honom i sidorna, och ställa honom inåt när ni rider på volt. :):D
 
Sv: träning av ridtravare

hur ska man göra för att få pållen att inte korva sig när man ska volta i trav?jag vet att det är från tävlingstidens voltstarter o liknande,men jag vet inte riktigts hur jag ska få honom att ställa sig åt rätt håll,nu ställer han sig utåt och det känns som att man sitter på en otsbåge:crazy:

Blir inte specifikt ett svar till dig utan mer ett suckande: "vart har grundkunskaperna tagit vägen egentligen?" :p Det är inte riktigt individernas fel heller, tycker det verkar som att man får alldeles för lite kunskaper om grunder på ridskolorna (jag är inget undantag).
Att träna ridtravare vore mycket enklare om man redan sen tidigare fått lära sig grunderna bättre - hur och varför skolar man hästen?

Hursomhelst så det där korvandet kan antingen (eller både och) bero på något fysiskt, att hästen är stelare/mer spänd eller t o m låst så den har lättare att böja sig åt ena hållet eller försöker avlasta. Eller så är det helt enkelt en felinlärd teknik som behöver läras om från grunden. Att den behöver lära sig avlasta bogarna (som det blir nu så gissar jag att den lägger massvis med tyngd på ena bogen men bara skyfflar på bak?).
Innan man fokuserar på ställningen i sig så skulle jag dels försöka justera vikten mellan bogarna och dels försöka fördela över lite av vikten bak istället. Försöka få en bra harmoni och takt mellan fram - och bakdel men plocka bort onödig skjutkraft och lägga dit lite bärkraft för balansens skull.

Inget som är gjort i en handvändning mao! ;) Men lite grovt kan man såklart förbättra genom tydlighet, halvhalter och att man försöker placera hästen bara som förbättring av volterna i sig.
 
Sv: träning av ridtravare

jag vill oxå häånga med här och hoppas på liote tips!!:)
har ju som sagt lånat hem en travare på foder och har haft han ungefär en 1 1/2 månad lite varierat beroende på jag inte riktigt vet vem jag skall lyssna på.han har stått till och från i ett år(gått ca 1dag i veckan)
han är väldigt mjuk och fin men behöver mera muskler osv konditionen har ökat betydligt mera:)skrit6tade en vecka i början sen travade jag men sen började jag nu skritta igen och har skrittat ca 1 1/2 vecka...han är mjuk som sagt(har bara skrittat nu rakt fram på lång tygel)innan klättrade jag lite och red lite off roads.
men jag undrar nu lite om jag kan börja så igen jobba i skritt,klättra lite och lite off roads osv?och kanske ta en 100meters trav varje pass ett tag?
 
Sv: träning av ridtravare

Ja, jag tkr du ska jobba supermkt skritt, mycket offroad, klättring osv. Tror inte det gör något om du travar nåra m heller =)
 
Sv: träning av ridtravare

okej tack för svar:)han känns redo för trav nu oxå så:)men en fråga till hur länge ska jag trava rakt fram?
 
Sv: träning av ridtravare

Blir inte specifikt ett svar till dig utan mer ett suckande: "vart har grundkunskaperna tagit vägen egentligen?" :p Det är inte riktigt individernas fel heller, tycker det verkar som att man får alldeles för lite kunskaper om grunder på ridskolorna (jag är inget undantag).
Att träna ridtravare vore mycket enklare om man redan sen tidigare fått lära sig grunderna bättre - hur och varför skolar man hästen?

Hursomhelst så det där korvandet kan antingen (eller både och) bero på något fysiskt, att hästen är stelare/mer spänd eller t o m låst så den har lättare att böja sig åt ena hållet eller försöker avlasta. Eller så är det helt enkelt en felinlärd teknik som behöver läras om från grunden. Att den behöver lära sig avlasta bogarna (som det blir nu så gissar jag att den lägger massvis med tyngd på ena bogen men bara skyfflar på bak?).
Innan man fokuserar på ställningen i sig så skulle jag dels försöka justera vikten mellan bogarna och dels försöka fördela över lite av vikten bak istället. Försöka få en bra harmoni och takt mellan fram - och bakdel men plocka bort onödig skjutkraft och lägga dit lite bärkraft för balansens skull.

Inget som är gjort i en handvändning mao! ;) Men lite grovt kan man såklart förbättra genom tydlighet, halvhalter och att man försöker placera hästen bara som förbättring av volterna i sig.

det funkar fint i skritten,så det kan ju också vara att han inte är tillräckligt stark än för att trava på volt.så jag får väl först arbeta med att stärka honom ordentligt genom mkt skrittarbete och trav rakt fram innan jag ger mig på travvolterna igen;) sen är det också så att han har svårt att lära om sig,så man får lirka bit för bit med honom.
 
Sv: träning av ridtravare

Nja, egentligen tycker jag inte man ska behöva traggla så mycket på skritten OM man lyckas komma åt dom där grundbristerna redan i skritten (där det är lättare eftersom problemen inte blir lika stora), men grejen är att man kanske inte kom åt det i skritten och då kan man skritta i åratal utan att förbättra traven för det! :p Då kanske det är bättre att ta tjuren vid hornen och ge sig sjutton på att få till en volt i trav men att inse att det är man själv som måste vara övertydlig och hjälpa hästen och inte tjata med det i onödan utan lite i taget med mycket beröm och eftergift när den gör rätt.

Jag brukar tänka att om bogen faller in, då är innertygeln och innerskänkeln där och bromsar redan innan hästen börjat tvära medans yttertygeln försöker få till lite böjning för att innerbak ska placeras lite bättre. Samtidigt som man försöker undvika att låsa hästen eller ta bort hästens egen balans, hellre så "fritt" som möjligt men att hästen får lära sig att balansera ekipaget lite successivt. Inte för små volter mao. Tänk att vägen är det viktigaste och hjälp så lite som möjligt men starkare hjälper OM det behövs, kanske även i förebyggande syfte när man lärt sig att det är "på g" att hästen faller inåt.
 
Sv: träning av ridtravare

Nja, egentligen tycker jag inte man ska behöva traggla så mycket på skritten OM man lyckas komma åt dom där grundbristerna redan i skritten (där det är lättare eftersom problemen inte blir lika stora), men grejen är att man kanske inte kom åt det i skritten och då kan man skritta i åratal utan att förbättra traven för det! :p Då kanske det är bättre att ta tjuren vid hornen och ge sig sjutton på att få till en volt i trav men att inse att det är man själv som måste vara övertydlig och hjälpa hästen och inte tjata med det i onödan utan lite i taget med mycket beröm och eftergift när den gör rätt.

Jag brukar tänka att om bogen faller in, då är innertygeln och innerskänkeln där och bromsar redan innan hästen börjat tvära medans yttertygeln försöker få till lite böjning för att innerbak ska placeras lite bättre. Samtidigt som man försöker undvika att låsa hästen eller ta bort hästens egen balans, hellre så "fritt" som möjligt men att hästen får lära sig att balansera ekipaget lite successivt. Inte för små volter mao. Tänk att vägen är det viktigaste och hjälp så lite som möjligt men starkare hjälper OM det behövs, kanske även i förebyggande syfte när man lärt sig att det är "på g" att hästen faller inåt.

tack för ett bra svar:bow:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 072
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
834
Senast: Nova123
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 636
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp