Träning och hälsa del 11

@Niyama upplever att det finns lika många vikt-upplevelser som maskiner 😅
Men på vissa är det pounds istället för kilo (sällsynt), eller olika utväxling på kablarna (ofta), eller bara olika trögt att dra i maskindelarna. 😂 svårt det där!


Jag kom iväg till gymmet i fredags, och igår.
Fredag:
Walking lunges 26st x 3, 2x12kg kettlebells
Bänk, lastdrag.

Äntligen hittat rätt teknik i latsdrag, så ligger stabilt på 50kg x 10, och får numera gryyym träningsvärk i hela latsen. Nöjd! Nån gång ska jag klara en pullup :D
Hände nåt med bänken också, har ju varit svagare sista året. Men från att dö när jag kommit upp till 40kg x 3, blev det nu 40kg x 5, följt av 35kg x 10 🥳

Igår blev det mark, axelpress, latsdrag och armar. Känner mig väldigt bra i mark igen nu, och allmänt stark 💪

Visa bifogad fil 143859
Har du några tekniktips för latsdragen?! Jag tycker de är lite kluriga. Tycker de blir tunga i bottenläget (alltså att komma hela vägen ner till bröstbenet) mkt snabbare än vad de är tunga att dra ner och vet inte riktigt hur jag ska få till en bra känsla i de 😊
 
Har du några tekniktips för latsdragen?! Jag tycker de är lite kluriga. Tycker de blir tunga i bottenläget (alltså att komma hela vägen ner till bröstbenet) mkt snabbare än vad de är tunga att dra ner och vet inte riktigt hur jag ska få till en bra känsla i de 😊
Håller med!

Jag tog de tips jag fått för pull-up och tog med dem till latsdragen.
Eftersom en pull-up är mitt största mål här i livet (ahem) så tänker jag att det säkert hjälper om jag försöker göra dem så likt som möjligt.

Så nu tittar jag snett uppåt (ganska mycket uppåt) istället för rakt fram och har en liten lutning bakåt i draget.
Alltså ungefär som när jag hänger i pull-up bar eller assisted pull up och ska dra mig uppåt. Så har släppt det här med att titta rakt fram och dra rakt ner. För mig har det hjälpt mycket, känns stabilare och jag får nu en helt galen aktivering i just latsen, snarare än lite lats, rygg, axlar (som alltid vill blanda sig i allt 😅 ).
 
Har du några tekniktips för latsdragen?! Jag tycker de är lite kluriga. Tycker de blir tunga i bottenläget (alltså att komma hela vägen ner till bröstbenet) mkt snabbare än vad de är tunga att dra ner och vet inte riktigt hur jag ska få till en bra känsla i de 😊
Ett tips från mig, som även gäller när det kommer till pull ups, är att tänka att du ska dra ner armbågarna till höftbenen. Det är ganska vanligt åtminstone i pull ups att folk aktiverar armar och axlar istället för att utnyttja ryggmuskulaturen (där man ju generellt sett är mycket starkare) fullt ut, men detta tips har i alla fall hjälpt mig att aktivera ryggen och att undvika att armarna/trapsen får ta för mycket.
 
Ett tips från mig, som även gäller när det kommer till pull ups, är att tänka att du ska dra ner armbågarna till höftbenen. Det är ganska vanligt åtminstone i pull ups att folk aktiverar armar och axlar istället för att utnyttja ryggmuskulaturen fullt ut, men detta tips har i alla fall hjälpt mig att aktivera ryggen och att undvika att armarna/trapsen får ta för mycket.
Kom på nu att det nog är skillnad på pull ups på svenska och pull ups på engelska - jag menar alltså de med pronerat och brett grepp när jag säger pull ups! Men tipset kan nog gälla för båda två, tänker jag :)
 
Kom på nu att det nog är skillnad på pull ups på svenska och pull ups på engelska - jag menar alltså de med pronerat och brett grepp när jag säger pull ups! Men tipset kan nog gälla för båda två, tänker jag :)
Ah, åh, jag med!
Annars får de heta chin-ups 😅

(men många verkar kalla båda för chins här i Sverige iaf, såå jag har ingen aning :rofl: )

@Bulldoozer bra beskrivet!
 
Efter uppmaning (från mig själv :angel: ) hamnar min spännisbild inte bara i bildtråden utan även här :D
Men är ju så glad. Och det har kommit lats! Tränat i 2.5år ordentligt, men de har inte dykt upp förrän nu. Vem vet, kanske kommer det bröstmuskler snart med!

IMG_7088.jpeg
 
Efter uppmaning (från mig själv :angel: ) hamnar min spännisbild inte bara i bildtråden utan även här :D
Men är ju så glad. Och det har kommit lats! Tränat i 2.5år ordentligt, men de har inte dykt upp förrän nu. Vem vet, kanske kommer det bröstmuskler snart med!

Visa bifogad fil 143874
Det var ju min uppmaning med! 😁

Som jag skrev där med, du ser riktigt stark ut! Otroligt bra jobbat att hållt igång i 2,5 år 👏👏
 
Klämde in ett kort träningspass på jobbet igår, mellan alla möten. Fokus triceps och mage, kort och kvickt var ledorden. Idag körde vi ett pass i tabata-stil med fokus på grepp, biceps och bål. Helt slut i underarmarna och händer nu, det var mycket hänga i chinsräcket på olika vis 😅 men nöjd med att jag klarade 3 enkla reps av pull ups/chins med neutralt grepp. Det var ju hundra gånger enklare än en vanlig chin och lovar gott inför att jag ska klara labyrinten på OCR-riggen en vacker dag.
 
men nöjd med att jag klarade 3 enkla reps av pull ups/chins med neutralt grepp. Det var ju hundra gånger enklare än en vanlig chin och lovar gott inför att jag ska klara labyrinten på OCR-riggen en vacker dag.
Hmm, vad menar du med neutralt grepp? Frågar bara för att jag personligen tycker att chins, vilket jag kallar det man gör med supinerat och smalt grepp, är mycket lättare än pull ups så jag blir nyfiken på om du menar samma eller om vi har helt olika preferenser helt enkelt :D
 
Kul Hyroxpass idag! Dessvärre innebär det fina vädret att coacherna börjat lägga in mer löpning utomhus vilket jag har en stor mental spärr inför (särskilt när det görs i sällskap av andra), men jag tyckte faktiskt att jag tog mig igenom det riktigt bra idag!

Efter 600 m löpning + rörlighet som uppvärmning delades vi in i par och hjälptes åt att göra:
  1. 5 min AMRAP med 20 utfall bakåt, 20 burpees och 20 kcal på assault bike.
  2. 400 m löpning tillsammans
  3. 4 min AMRAP med 20 thrusters, 20 burpees to plate och 20 kcal på stakmaskin
  4. 400 m löpning tillsammans
  5. 3 min AMRAP med 20 wall balls, 20 box jumps och 20 kcal på cykel
Löpningen var föga oväntat det värsta för mig, men jag tycker som sagt ändå att jag knatade på rätt bra. Hade en himla trevlig partner också som var väldigt peppande! Det är så övertydligt att det verkligen bara handlar om det mentala, jag spänner mig och andas så grunt att jag får kramp i halsen/övre delen av bröstkorgen vilket sedan sitter kvar i flera minuter efter att vi slutat springa, så jag behöver verkligen jobba på det där. Jag KAN ju springa, det vet jag ju, så det gäller bara att fokusera på att andas genom näsan och inte jaga upp mig så förbannat 🙄 Svårt dock när man springer tillsammans med en massa andra människor som är på alla möjliga olika nivåer, och när man vet att så fort man kommer in igen så är det rakt på nästa jobbiga övning. Ja ja, en vacker dag kanske jag lyckas få ordning på den saken också!
 
Var på gymmet igår värsta smärtan i knät har lagt sig. 10 minuters lågintensiv cykling som uppvärmning sen rehab- och styrkeövningar på det. Kändes ok. Ska försöka gå imorgon igen. Vill inte köra igång för hårt nu så kör på lågintensiv cykling en vecka från idag tänkte jag. Så måste jag sen lära mig att ta i lagom på spinningpassen är svårt för jag känner att jag har gått upp så mycket i vikt senaste halvåret. Vill så gärna få ner min vikt igen. Haft lite kämpigt med maten också men försöker jobba på den biten nu.
 
Testat hoppa på nytt program för variation, var inte speciellt peppad på träna idag men är sjukt nöjd med dagens prestation efter omständigheterna!
Tiden stämmer inte helt, blev avbruten av jobbtelefonen några gånger och missade att pausa 🫣
Finns både för och nackdelar med att jobba på gym 😅
1000011296.jpg
 
Testat hoppa på nytt program för variation, var inte speciellt peppad på träna idag men är sjukt nöjd med dagens prestation efter omständigheterna!
Tiden stämmer inte helt, blev avbruten av jobbtelefonen några gånger och missade att pausa 🫣
Finns både för och nackdelar med att jobba på gym 😅
Visa bifogad fil 143906
Nu kommer Fröken Nyfiken här med sina frågor igen :angel: Pysslar du med bodybuilding eller är det bara passet som heter så? :)

Också: 150 kg?! :eek:
 
Nu kommer Fröken Nyfiken här med sina frågor igen :angel: Pysslar du med bodybuilding eller är det bara passet som heter så? :)

Också: 150 kg?! :eek:
Nej det är bara programmet som heter så 😅 Upplägget är 3dgr träning 1 dag vila, 3dgr träning och så rullar det på. Ett klassiskt upplägg för bodybuilding till formen, men jag ville som sagt bara ha lite variation och nya övningar 😁 Mina mål är "bara" att bli starkare 🤸 150kg är i benpress, så inte lika mkt som det låter 🤭
 
Jag har ställt till det för mig. 😁
Tränade ben i söndags, har fortfarande träningsvärk och ska köra ben på lördag igen.
Körde mage i förrgår, har träningsvärk.
Körde överkropp igår, har inte fått träningsvärk än.

Har lovat en kompis att träna ikväll, saknar kroppsdelar utan träningsvärk. 🥺😂 Vad i hela friden ska jag träna för stackars muskler? 🤪
 
Hmm, vad menar du med neutralt grepp? Frågar bara för att jag personligen tycker att chins, vilket jag kallar det man gör med supinerat och smalt grepp, är mycket lättare än pull ups så jag blir nyfiken på om du menar samma eller om vi har helt olika preferenser helt enkelt :D
Jag googlade som tusan för att hitta vad det kallades 😅 men det heter tydligen så när man har handflatorna mot varandra, alltså att du har en sån här stång:
Screenshot_20240425-124036.png

och håller där jag ringat in.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 446
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 315
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 529
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 323
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp