Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det klippt, bokstavligen talat! Jag är supernöjd, och den som är nyfiken får allt smyga in i bildtråden där bevis på kalaset finnes! :D

Firade med chokladbakelse på väg hem och förbereder nu för vin & spelkväll tillsammans med några vänner. Förutom promenaden till frisören rör jag mig inte många knop idag, men tänkte träna ett kort pass på gymmet imorgon bitti innan sambo och jag ger oss iväg på en liten road trip till en by uppe i högländerna där vi har bokat övernattning med middagspaket :)
Det blev jättefint!

Tog en skidtur precis när det började skymma. Hur fint som helst uppe på myrarna. Skejtade på i lite halvslappt tempo. Kallt som tusan sista biten, nu har jag gömt mig under en filt.
 
Idag hade en egenföretagare anordnat livslopp på gymmet så jag tränade ett pass på förmiddagen och körde mindfulness på eftermiddagen. 1 kr per tränad minut skulle skänkas till cancerfonden :up:. Så nu sitter jag i soffan med en filt för jag skrev tenta tidigt igår så jag åkte ner till skolans ort redan i torsdags eftermiddag. Imorn åker jag till Malmö för 3 dagar då vi har ny kursstart på universitet. Tar med träningskläder ifall jag hittar gymmet denna gång :rofl:

Fick träningsprogram med fria vikter i onsdags;
Marklyft - 20 kg
Knäböj med raka armar framåt
Utfall
Axelpress med skivstång 8 kg
Bröstpress med 5 kg hantlar
Rygglyft med boll där man ska byta hand vid svanken
Rodd i cable maskin
+ att jag behöll mina vanliga magövningar då magen är inte jättelycklig över dessa fria vikter. Vi provade tex med stång vid knäböj men magen protesterade rejält där, likadant vid 10 kg axelpress :cautious: Så jag märker stor skillnad att ha stöd i maskinerna vid träning och nu belasta magen på ett annat sätt vid fria vikter. Men jaja, det har bara gått 4 mån sen operation så jag får vara nöjd så länge :D
 
Nu är det klippt, bokstavligen talat! Jag är supernöjd, och den som är nyfiken får allt smyga in i bildtråden där bevis på kalaset finnes! :D

Firade med chokladbakelse på väg hem och förbereder nu för vin & spelkväll tillsammans med några vänner. Förutom promenaden till frisören rör jag mig inte många knop idag, men tänkte träna ett kort pass på gymmet imorgon bitti innan sambo och jag ger oss iväg på en liten road trip till en by uppe i högländerna där vi har bokat övernattning med middagspaket :)

Blev ju hur bra som helst! Supersnyggt :up: Ha så trevligt på roadtrip!
 
Tjoho, jag vågade mig äntligen på att lägga till 5 kg på militärpressen idag! Jag har gått och tänkt på det länge, men alltid hittat en anledning att låta bli. Men det gick ju hur fint som helst! Ett av mina huvudsakliga mål med träningen i år är att bli starkare i just militärpress, så det känns skönt att ha börjat redan nu :up:

Förutom detta blev det z-press, latsdrag, rodd, assisterade pull-ups samt 2 minuter plankan som avslutning. Även i assisterade pull-ups vågade jag gå lite tyngre och fixade (med nöd och näppe:angel:) två treor med 27 kg assist. När jag började med den övningen lite mer seriöst för ett par månader sedan var jag bekväm med fyror på 41 kg assist, så lite har det allt hänt! :)

Veckan kan alltså summeras med 3 pass varav två var bra och ett (det ostrukturerade i tisdags) halvbra. Planen för kommande vecka är som följer:

Måndag: Vila.
Tisdag: 6 km transportpromenad och så ska jag testa ett nytt pass på gymmet som verkar vara lite styrkelyft-inspirerat. Ska bli jättespännande!
Onsdag: 3 km transportpromenad, annars vila.
Torsdag: 6 km transportpromenad, benpass.
Fredag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Lördag & söndag: Det blir ett överkroppspass någon av dagarna och annars en långpromenad (till & från min favorit-vinaffär som ligger 6 km bort :laugh:) hade jag tänkt.

Hej hopp, nu ska vi packa in oss i bilen och styra kosan mot Inveraray!
 
Dagens motion blev 70 minuter ridning, med en överladdad ponny som såg spöken precis överallt och gjorde sitt paradnummer, riktiga westernsnurrar x antal gånger. Hon verkar inte riktigt trivas när det blir kyligare temperaturer, för då kommer spökperioderna som ett brev på posten. Dessutom passade hon på att reagera på is som knäpper, prasslande löv, fåglar och lite osynliga grejer, men när vi mötte en man med röjsåg reagerade hon inte alls. Du bevisade nog precis att du inte var rädd på riktigt, ponnyskrälle. :cautious:

Efter det tömkörde jag shettisen en halvtimme ensam, och det gick bra. Avslutade med att köra armpasset från appen. :up:
 
Är träningsvärken bättre @Kiwifrukt ? Min är lite bättre idag iallafall. Får se hur det känns efter dagens appträningspass, i 30-dagarsutmaningen så verkar det byggas på och öka intensiteten och styrkan som krävs dag för dag. Finns också vilodagar inlagda så det är bra tycker jag. Jag gillar att det finns så många olika övningar i appen att det blir väldigt varierat. :)
 
Är träningsvärken bättre @Kiwifrukt ? Min är lite bättre idag iallafall. Får se hur det känns efter dagens appträningspass, i 30-dagarsutmaningen så verkar det byggas på och öka intensiteten och styrkan som krävs dag för dag. Finns också vilodagar inlagda så det är bra tycker jag. Jag gillar att det finns så många olika övningar i appen att det blir väldigt varierat. :)

Jag kör ju de passen som är renodlade för olika kroppsdelar, men kör ihop vissa. Låren blev lätt slaktade av det där rumppasset i torsdags, och det känns lite fortfarande. Därför körde jag bara armar idag och de där förbaskade armhävningarna kommer definitivt ge mig träningsvärk igen till imorgon.

Tänkte prova ett av helkroppsprogrammen också någon dag.
 
Har ägnat dagen hittills åt att baka och äta bullar, härlig söndag! :D Min pojkvän krävde att vi gjorde fyrdubbel sats så det tog sin tid.. :p

Men ska ta lite av extraenergin till ett team-pass tänkte, sticker till boxen om en halvtimme typ :bump:
 
Ett pass med skivstången den här veckan, alltid något! Marklyft och militärpress, tre arbetsset med 12 repetitioner styck. Tänkte köra så några veckor med marklyft, knäböj och militärpress som basövningar. Två pass per vecka, ena passet marklyft och militärpress och andra passet knäböj och militärpress. Fler övningar än så är bara bonus. Jag skulle gärna styrketräna mer men tiden och orken räcker inte till eftersom jag även vill göra andra saker (rida, springa, yoga). Så just nu får det räcka bra så :) Opti-nojan is not strong with this one ;)
 
Blev ingen träning förutom ridning och promenader förra veckan. Hade hoppats på något lätt pass men det var nog lika bra med en hel lugn vecka pga förkylningen. Denna veckan hoppas jag det blir som vanligt igen :) Planen idag är ridning på lunchen och promenad ikväll.
 
Sammanfattning av förra veckan.
Måndag - en timme ridning och 20 minuter tömkörning.
Tisdag - 70 minuter promenad med ponny, coreträning.
Onsdag - 75 minuter promenad med ponny, 20 minuter shettispromenad.
Torsdag - fem kilometer promenad utanför stallet, rump- och benpass enligt appen. Hästarna planerad vilodag.
Fredag - en timme ridning och 20 minuter shettispromenad.
Lördag - 80 minuter ridning.
Söndag - 70 minuter ridning, 30 minuter tömkörning och armpass enligt appen.

Riktigt nöjd med veckan. Hästarna rörde på sig precis så mycket som jag hade tänkt, enda skillnaden var en extra promenad med stora (onsdag) och att det blev tömkörning på söndagen istället för ridning lördag. Fick till bra pass i övrigt.
 
Och för att fortsätta på samma tema så är den här veckan istället en riktig prövning. Jag jobbar tisdag-torsdag riktiga monstertider som jag är noll och åter noll sugen på. Och på fredag har jag möte med arbetsförmedlingen. Men veckan har kickats igång med 70 minuter promenad med stora ponnyn och 20 minuter promenad med dem lille. Nu försöker jag tagga till för att gå ut och mocka, men det är så kallt så jag vill inte. :arghh:
 
Bra ridpass på lunchen med unghästen :) Är typ 4 minusgrader och blåser isvindar så det är riktigt ruggigt ute! Tacka vet jag min overall :love:
 
Har blivit förslappad av att inte ha tränat på över en vecka! Men nu ska jag kränga på mig träningskläderna och ta en lättare intervallpass på bandet och köra miniband för rumpan så jag kommer igång igen!
 
Hur är passen på utmaningen @nickan1? Jag kikade lite på det, men kunde bara se första (utan att köra passet). Vilken nivå tog du?
Jag kör det som heter mellanhårt program 1. Vet inte om det är någon skillnad på nr 1 och 2. Jag testade lätt program första gången men det var alldeles för lätt. För mig är det programmet lagom för jag får en rejäl utmaning och då var jag ganska otränad vad gäller styrka när jag satte igång.
 
Jag kör ju de passen som är renodlade för olika kroppsdelar, men kör ihop vissa. Låren blev lätt slaktade av det där rumppasset i torsdags, och det känns lite fortfarande. Därför körde jag bara armar idag och de där förbaskade armhävningarna kommer definitivt ge mig träningsvärk igen till imorgon.

Tänkte prova ett av helkroppsprogrammen också någon dag.

Ja det är ju en annan variant man kan köra såklart. Jag vet dock sen tidigare att min kropp behöver verkligen vilodagar för att det ska bli optimalt för mig.
 
Fyllde på motionskontot för dagen med en promenad på kanske 3,5 kilometer (får ju försöka hitta en ny runda hemifrån mig). Nu hotar de med att det ska bli snökaos, varför, varför, varför när det är enda veckan jag måste ta ut bilen? :arghh: Börjar oroa mig på riktigt för vad som händer om det blir så på riktigt, kollegan jag ska jobba med de här dagarna har typ åtta mil till jobbet och bor i inlandet = större risk för kaos, och han har nycklarna.... :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 559
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 391
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
102 406
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
92 063
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp