Bukefalos 28 år!

Träningshetsens följder?

Sv: Träningshetsens följder?

Vart tror du isåfall att begreppet kommer ifrån, eller bakgrunden till artikeln?

Jag har hört om detta långt innan jag läste artikeln, ingen rök utan eld. Vem skulle hitta på något sådant "bara på kul?" Jag vet iaf att problemet förekommer i de mer ansträngande delarna av hundsporten. Jag fick en gång höra "Idag har min hund vilat, så vi var bara ute och spårade hela dagen"..
Denne menade att spår inte var ansträngande för hund.

Att hunden är låg på tävling tycker jag inte behöver ha med träning att göra över huvud taget. Endera reagerar den på förarens nervositet eller så har man inte tränat tillräckligt i liknande sammanhang. Dessutom behöver det ju inte vara i tävlingsammanhang alls, det kan gott och väl vara på träningsplanen på klubbarna.
 
Sv: Träningshetsens följder?

Jag tror att nerverna har betydelse. Som någon annan skrev att en hund som påverkas negativt av träningen inte tränas rätt (pressas, förstår inte osv.) Då tror jag att nervfasta hundar pallar bättre "dålig träning".

Sen beror det på hur mycket man drar upp hunden i varv när man tränar (tror jag) Jag har alltid tränat med godis och lydnadsträning har varit lugnande. Hade jag kastat bollar, kampat och tränar hetsigt på annat vis hade jag kanske fått annat utslag??

Däremot apportering som var ENORMT självbelönande för min hund gav ju stress, pip och gnäll hemma direkt!! Där fick jag verkligen hålla efter. Det var så kul så jag hade kunnat apportera jämt ;)

Min ena hund fick stresspåslag av att leka med min andra hund. Direkt vi gick utanför ytterdörren började salivsträngar rinna runt munnen på henne. Det tog många promenade utan bus innan hon lugnade ned sig. Men det var väl roligast just då tyckte hon.

Jag tror absolut att hundar övertränas. Min kompis hund "slocknade" helt av all träning. Jag tror att man måste ha fingertoppskänsla och veta hur mycket och hur hunden ska tränas. Men även att hundar klarar av MASSOR av träning om det är rätt hund, rätt förare och rätt träning :)

Jag är helt inne på ditt spår, även om jag vet att även bra hundar som tränas rätt "efter mallen" (men kanske inte efter individen?) inte heller alltid pallar.
Jag får känslan av att man förväntar sig mer av en hund med vissa linjer och av viss ras, och har kanske för bråttom många gånger eller blir överentusiastisk?

Jag erkänner härmed att jag förväntar mig mer av min schäfer med arbetslinjer än av min westie :D , dock av ganska naturliga skäl. Däremot förväntar jag mig jättemycket av min nuvarande westie i jämförelse med min förra, då jag noga valt ut denna killen och verkligen handplockat honom. Jag tror det ligger något bakom det där och tycker mig förnimma det i trådar här på buke och andra forum också. Någon har köpt en ny tävlingshund efter att ha haft sällskaphund hela livet och blir besviken när det inte går som förväntat, och likadant när man "uppgraderat" sig i tävlingshundsammanhang...
 
Sv: Träningshetsens följder?

självklart förekommer det! det har jag aldrig ifrågasatt. men jag tror det är rätt sällsynt, för hur många hundägare har tillräckligt med tid att träna flera timmar varje dag? jag tror också att du mycket väl kan bränna slut på en hund även om den bara tränas 3-4 gånger i veckan.

jag ifrågasätter den självklara kopplingen mellan mycket träning - utbränd hund. jag tycker kopplingen är felaktig träning - utbränd hund. jag tolkar inte heller artikeln som att enbart mycket träning ger utbränd hund, vilkt är helt i linje med min egen erfarenhet. däremot tolkar jag din text som att du gör den kopplingen?

det sista du skrev till brandgul håller jag med om till 100 %. jag brukar säga "stackars min nästa hund" :D. jag har längtat så mycket efter den nya valpen som ska bli min första riktiga brukshund, och som åtminstone på pappret har en helt annan snabbhet och samarbetsvilja än min gamla. så går det inte vägen kommer jag nog bli lite besviken. men jag har verkligen inte tid att träna flera timmar varje dag. kanske tur det?;)
 
Sv: Träningshetsens följder?

Jaså då fattar jag hur du tänker, och vi är med andra ord inne på samma spår...jag tror dock att mängd kan ha betydelse också beroende på träningen (som inte behöver vara felaktig). Som med exemplet jag gav ungefär.
 
Sv: Träningshetsens följder?

Jag tror att det beror lite på vad man definerar som träning. För mig betyder träning att man har ett planerat pass där man tränar ett antal lydnadsmoment (på plan), spårar, gör en patrullstig etc. Då tränar vi i genomsnitt fyra dagar i veckan (hund av bruksras).

Men ser man träning som att man under en promenad lägger in 10 meter fritt följ, att man gör ett framåtsändande när man tar ut hunden från bilen, att hunden får ligga plats medan man hämtar posten och sedan apportera posten osv. så tränar vi sju dagar i veckan 365 dagar om året.

Jag "känner till" folk som hela tiden måste öka träningen för att inte hunden ska äta upp hela huset, då har man kanske främst inte tränat för mycket utan fel, tror jag.

En duktig hundförare som verkligen kan läsa hund kan säkerligen träna 7 dagar i veckan 5 timmar om dagen utan att riskera att hunden lessnar eller blir utbränd. Med rätt upplägg, belöningar, kontroll av hundens fysiska och mentala status osv är det säkert möjligt. Men; behövs det? Är hundar så "korkade" att de behöver den träningsmängden för att komma upp i elitklass?
Vore ju intressant att veta hur ekipagen som snabbt tar sig upp i elitklass och presterar bra där tränar?

Jag hörde i alla fall en person som tävlar elitklass lydnad och spår, vad h*n hade för strategi med sin valp. Första året skulle h*n befästa två saker: hunden skulle lära sig att alltid ha kontakt, och den skulle få lära sig kryp. Allting annat skulle sedan gå "som en dans" att lära in. Ska bli mycket spännande att se, valpen blir ett år till våren.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 324
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Igår blev hunden opererad efter en livmoderinflammation, egentligen inga konstiga symtom, mer än att jag reagerade på att hon var inne...
Svar
10
· Visningar
890
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 507
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp