Träningsrum hemma

snorp

Trådstartare
Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd.

Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad kan ni träna där? Vad har ni på golvet? Om ni har det i en annan byggnad är bostaden, är det uppvärmt?

Känner att jag borde kunna få till nån yta dedikerad till träning här hemma men behöver inspiration.
 
Jag har ett rum på ca 50 kvm. Isolerat, men väljer att inte värma
Rummet används även vid tillfällen när vi har många gäster vid födelsedagar och fester, men i huvudsak har jag det som träningsrum.
Golvet är målat betongggolv, men jag har lagt mattor också

Tränar rally och lydnadsmoment, specialsök, nosework och har det även som lek och busrum där de kan härja med varandra om det är dåligt väder ute. Rätt lyxigt att ha detta rummet faktiskt. Det tillhör en av ekonomibyggnaderna som inte värms i övrigt.

Här förvarar jag ju allt hundrelaterat också.
 
Jag har ett rum på ca 50 kvm. Isolerat, men väljer att inte värma
Rummet används även vid tillfällen när vi har många gäster vid födelsedagar och fester, men i huvudsak har jag det som träningsrum.
Golvet är målat betongggolv, men jag har lagt mattor också

Tränar rally och lydnadsmoment, specialsök, nosework och har det även som lek och busrum där de kan härja med varandra om det är dåligt väder ute. Rätt lyxigt att ha detta rummet faktiskt. Det tillhör en av ekonomibyggnaderna som inte värms i övrigt.

Här förvarar jag ju allt hundrelaterat också.
Låter som en dröm att få till ett så pass stort utrymme.
 
Jag håller på att fixa en "mini-hall" hemma att kunna träna i.
Det är en fd ligghall till hästarna (som nu är avskaffade). Måtten är 8x10 m, så 80m2.
Jag har köpt begagnat konstgräs som ska läggas in till våren när jag byggt igen de 2 stora öppningarna, de ersätts av en dörr istället. Jag kommer inte värma upp den, det räcker att slippa regn och rusk. :)
Jag har köpt 8 stora speglar som är uppsatta på väggarna, också begagnat, från en gym som skulle byggas om.
Kommer köra lydnad där.
 
Vi har ganska avskalat hemma och för två år sen satte vi in en billig matta i vardagsrummet och tränade i den större halvan över vintern kanske 7x5 meter. Inte överdrivet rymligt men ändå helt okej till att träna på.
Ångrar lite att vi inte gjort samma över denna vintern, det lite halt med parkett golvet även om vi inte tränat nåt hetsigt och vi äter sällan vid matbordet så den hade gott kunnat stuvas undan de kalla månaderna..
 
Jag fick aldrig tummarna ur, men jag kollade upp balkongmatta som finns att köpa på löpmeter på tex Hornbach förra året, när jag ville göra.

Innan har IKEA (tror jag det var) haft spegel som gick att "klistra upp" som jag var inne att sätta på tex skärmavdelare för att få till vinkel eller helt enkelt köpa några speglar på rusta.
Har man tur så säljs det speglar på marketplace, men det verkar mest finnas runda där är min erfarenhet.

Jag har väl egentligen inte helt lagt ner planen helt. Vi kör ju inte lydnad direkt längre, så projekter blir mindre när jag vill ha det till att träna med balansbollar och liknande.
Förra året var jag beredd att offra vardagsrummet för att ha ett träningsrum, nu hade jag nöjt mig med ett hörn.
 
Jag bor i ett gammalt hus så rummen inne är för små för att få plats med nått annat än det de används till just nu. Jag planerar att få till nånting i garaget, behöver dock få lite mer ordning där ute först. Matta av nått slag behövs för golvet är kall betong. Funderar på sån balkongmatta som redan nämnts. Speglar är inget akut just nu så både rallyn och lydnaden ligger på is för tillfället. Vill träna grunder i hoopers, specialsök och viss fys just nu. Eventuellt lite freestyle också.
 
Jag gjorde en liten hunddel i ett av våra extra-sovrum när jag var motiverad och tänkte ta tag i ena hundens rallyträning och den andra hundens utställningsträning. Det blev klart precis innan pandemin slog till, och med den dog min motivation till hundträning så nu för tiden är hundarna bara familjehundar 😅 Men jag hade träningsmatta från Biltema (såna pusselbitar) på golvet och speglar man klistrar på väggen från Ikea. Funkade fint de få gångerna jag utnyttjade det 😁 Speglarna pajade dock tapeten när jag skulle ta ner dem, men det var en risk jag förstod att jag tog när jag satte upp dem och det var inte en tapet jag var rädd om.
 
Jag har ett litet rum hemma på kanske 40kvm max som jag inrett till träningsrum. Jag har en stor lite tung matta i mitten för fotfäste. Jag tränar mest tricks därinne som slalom, sitt fint etc. Balansövningar gör vi också där, jag har en dobo-boll, en soffkudde och en pall som vi använder till det nu. :)
Tycker det är lite skönt att kunna träna en hund i taget eftersom jag har flera.
 
Jag har ett litet rum hemma på kanske 40kvm max som jag inrett till träningsrum. Jag har en stor lite tung matta i mitten för fotfäste. Jag tränar mest tricks därinne som slalom, sitt fint etc. Balansövningar gör vi också där, jag har en dobo-boll, en soffkudde och en pall som vi använder till det nu. :)
Tycker det är lite skönt att kunna träna en hund i taget eftersom jag har flera.
Jag har 3 hundar och tränar också gärna en i taget.

Vad är en dobo-boll?
 
Jag anvander vart dubbel garage som tranings rum. Just nu ar det massor med "skrot" dar, men ett par bokhyllor for garage har inhandlats och ska nu fyllas upp med allt som ligger pa golvet. Jag har ocksa fem (5) :cautious: sadlar jag maste salja for att fa bort fran garaget.
Pa golvet ligger gammal heltackningsmatta vi rev ut ur sovrummen nar vi kopte huset. Det gor ju att det blir inget hoppande dar, men lydnad, nosework, och sadant fungerar mycket bra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 753
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 779
Senast: ako
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 697
Senast: Badger
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp