Bukefalos 28 år!

Träns eller grimma vid promenad?

Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Japp, det är därför han har halsring ;) Tycker också det borde vara lättare att ta sig ur halsringen, men den är "spänd" precis under huvudet så det blir nog rätt svårt att ta sig ur :)
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag har en lite fråga till de som är totalmotståndare till träns här och alltid leder i grimma.... Hur gör ni på unghästar när det gäller att bett och tränsvänja dem i början? Går ni inga promenader i träns då heller eller är det longering, tömkörning och ridning direkt eller har de bara "smakat på bettet" i stallet? Grimma + träns är ju ett alternativ men någon gång måste man väl låta hästen vara "stor nog" att klara av att ledas i träns.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Föredrar nog grimma och långt grimskaft. Om hästen skulle bli rädd på riktigt så kan jag inte hålla den oavsett...
Fast om det är en häst som min ena som fjantar sig och låtsas bli rädd för allt möjligt så kan det hända att jag tar tränset.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag sätter på grimma över och leder dem i den i så fall. Fast jag brukar mest tömköra dem ute och inte bara gå promenad. Det ger mer tycker jag!:)

Jag ser ingen anledning till att leda dem i träns. Ska jag tävla så kan jag sätta på ett sidepull och lasta ur i det så behöver inte hästen ha bett i munnen!
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag har en lite fråga till de som är totalmotståndare till träns här och alltid leder i grimma.... Hur gör ni på unghästar när det gäller att bett och tränsvänja dem i början? Går ni inga promenader i träns då heller eller är det longering, tömkörning och ridning direkt eller har de bara "smakat på bettet" i stallet? Grimma + träns är ju ett alternativ men någon gång måste man väl låta hästen vara "stor nog" att klara av att ledas i träns.

Sätter på träns med bett och repgrimma alt. sidepull utanpå som jag leder i. Tygeltag lärs in genom jobb på lång tygel alt. tömkörning men om vi bara går på promenad är det repgrimma/sidepull som gäller.

Hästen fattar vitsen snabbt och klarar av att ledas oavsett vad jag har för utrustning. Det har inte med tränsets vara eller icke vara att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag har en lite fråga till de som är totalmotståndare till träns här och alltid leder i grimma.... Hur gör ni på unghästar när det gäller att bett och tränsvänja dem i början? Går ni inga promenader i träns då heller eller är det longering, tömkörning och ridning direkt eller har de bara "smakat på bettet" i stallet? Grimma + träns är ju ett alternativ men någon gång måste man väl låta hästen vara "stor nog" att klara av att ledas i träns.

Träns under grimma på promenad sedan ridning när hästen inte längre störs av bettet tycket jag är lämpligast. Sedan ledning när hästen är trygg med bettet och förstår det under ryttare. Just för att slippa missförstånd om man behöver ta i hästen vid promenad, är den van vid bettet blir det inga missförstånd.

Jag personligen har som ryttare mycket större chans att påverka hästen utan att använda bettet för mycket eller fel och på så vis lära hästen förstår bettet. Mao är hästen stor nog att ledas i träns när den förstår det under ryttare i min mening. Men det är mest för att jag är kass på att tömköra :p Det vill jag lära mig till nästa unghäst :)
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

jag tycker precis som dig:)även om man går i skogen kan hästen bli rädd och då är det svårt att hålla kvar den i grimma:)
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

*kl* jag använder alltid grimma och grimskaft på elma. hon är så pass känslig, och även om hon är pigg så gör hon inte så mycket mer än att sprätta till om hon blir rädd och jag vill inte råka dra henne i munnen ifall hon blir rädd och hoppar till då hon är superkänslig i munnen speciellt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag skulle inte ens vilja försöka hålla kvar en skrämd häst i träns... :crazy: O när den väl lyckas slita sig så har man alltid risken att den skall förstöra sin mun om den fastnar...

Ne, Grimma och Grimskaft, alternativt Repgrimma är mitt val. Men jag har aldrig haft problem med hästar som dummar sig över saker längs vägarna. Andi leder jag ibland bara med en lös halsring -sån som hänger inne vid bogarna. Funkar kanonbra!


Ang. hur man gjort med unghäst... Jag har vant två vid bett. Och det har gått till med bl.a. promenader givetvis- MEN INTE med tygeln/repet i bettet!! Mina hästar fick ha bett medan vi red- utan att ha tygeln i. När tygeln skulle med i leken så drog jag ut repgrimman genom bettringen och fäste tygeln i den. Så gör jag oxå ibland när jag tömkör, repgrimma+bett, men oftast tömkör jag bara i grimma.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

:rofl: skulle aldrig gå ut med träns på hästen när man bara ska ut o gå! Skulle känna mig superfånig. Sen är ju min familjs hästar som små lamm att leda (alla tre är tränade sen första dagen de kom till oss att följa ledaren och "märkas av" så lite som möjligt). Har grimma eller repgrimma och vanligt grimskaft.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 670
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 931
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp