Bukefalos 28 år!

Träns eller grimma vid promenad?

Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Inte nuvarande men en annan häst jag haft har jag släppt lös mer än en gång.
Var sån som gärna knatade iväg i värsta möjliga terräng som man trodde man skulle överleva (hästen var väldigt säker på fötterna) och ofta helt off-road alltså utan stig. Som ex. någon gång när det var halkigt (klippor efter regn) så släppte jag lös hästen för att den skulle slippa balansera upp mig samtidigt och för att den skulle få välja bästa vägen. Vad tror ni pålle gör? Går rätt upp på toppen av den lilla klippan och sen rakt ner där det var brantast! :crazy: men det gick finfint, och sen följde den snällt med sin flock. Det enda som kunde vara lite opålitligt var att den var sån som gärna ville vara ute, inte lika gärna gå hem, så ibland kunde den tycka "det här hållet verkar spännande!" och vända av när man nästan var hemma. Men ropade man på den så kom den alt. så kom den när den märkte att vi kom för långt bort. Samma häst fick också gå lös vid något tillfälle på gården, men även om det gick bra så kom vi såklart fram till att det var lite overkill med E4:an ganska nära :angel:

Samma sak där - hade det funnits hus i närheten eller varit skog som man brukar träffa på folk i, eller med mycket störningsmoment, då hade jag såklart inte släppt lös den. Har man förutsättningarna och hästen är snäll, så varför inte minsta möjliga liksom? :p
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Har alltid träns och lina på min häst.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag tror inte att någon, eller i alla fall väldigt få, har "stensäkra" hästar. Men det jag tror att många olika olyckor kommer av är:

*Bristande kommunikation mellan häst och människa
*Bristande förmåga av människan att läsa hästen
*Slarvighet och oförmåga att förutse en situation. Står man i sparkzon vid situationer där det kan tänkas hända något, är det ju inte så konstigt om det går illa. Som någon skrev som hade blivit sparkad när en tjej satt upp på hennes häst, och den som satt upp hade råkat sparka till hästen, varpå hästen sparkade personen på marken. Hade personen stått framför hästen hade det troligen inte skett. Vill inte peka ut någon, men det var ett bra exempel!
*Bristande bedömningsförmåga om vilka situationer man ger sig in i. En oerfaren person som kanske ger sig ut i trafik med en ung häst som inte är van vid situationen, då är det som upplagt för att något ska hända.

Jag vidhåller min åsikt om att jag själv hellre har grimma än träns på mina hästar när vi är ute och går.

:bow:

Ett mycket bra inlägg!

Jag har haft egen häst i snart 20 år, jobbat med hästar i ett flertal och således ridit och hanterat närmare 100. På samtliga (även hingstar tillsammans med ston) har grimma/repgrimma+grimskaft varit det bästa alternativet.
Allting handlar om kommunikation och ledarskap. Ett uttjatat begrepp som dock tydligen inte är tillräckligt uttjatat med tanke på vad man ser varje dag försiggår i stallarna runtom i vårt land.

Exakt ovanstående punkter är det som orsakar olyckor. Vad som behövs är mer kunskap hos ryttare och hästmänniskor (varför barn på ridskolor till exempel tillåts lära sig rida innan dom ens vet hur en häst fungerar övergår mitt förstånd, men det är en annan diskussion)!

Är jag ledare för min häst och är den på det klara var gränserna går så finns det ingen situation där jag inte kan leda den i grimma/grimskaft. Får den panik rycker den möjligtvis till eller springer något steg men stannar såklart bakom mig. Det finns ingen häst i världen som springer ifrån något om dess ledare står kvar.

Sen är det såklart även en fråga om att kunna bedöma sitt eget kunnande och var man står kommunikationsmässigt. Är man inte säker på att ens relation är befäst och på att man kan kontrollera sin häst i alla situationer ska man inte heller ge sig ut där man riskerar liv och lem på sig själv, hästen eller andra.
Ett bra exempel är ju alla människor som har svåra lastproblem med sin häst och står på tävlingsplatsernas parkering och utsätter andra människor och deras hästar för fara. Stanna hemma tills ni har löst detta!

Jag har sett ett antal olyckor där hästar har varit inblandade genom åren och förutom en där hästarna blev utsläppta från betet av fulla ungdomar har samtliga berott på bristande kommunikation och människors oförmåga att bedöma en situation (samt kunskapen att hantera den).
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Oftast kör jag grimma och grimskaft, ibland träns utan tyglar med grimskaft. Väldigt sällan träns.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag använder träns på min ponny när vi är ute och går. :)
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Givetvis träns och ett rejält grimskaft som inte går sönder vid minsta ryck.
Har även träns när jag rider ut och har med mig den andre hästen som handhäst.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

*kl*
Beror på varför jag är ute och promenerar - "lulllull"-promenad = grimma/repgrimma + långt grimskaft, "träningspromenad" = träns + långa tyglar eller tömmar. Hingsten bland andra hästmänniskor = oftast grimma+ långt grimskaft med kedja eller träns med långt grimskaft och kedja, brukade bli sånt liv annars...
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Givetvis träns och ett rejält grimskaft som inte går sönder vid minsta ryck.
Har även träns när jag rider ut och har med mig den andre hästen som handhäst.

Va? Hur vågar du det? Min unghäst har varit handhäst sedan 2.5 (blir nu 6) och är väldigt följsam o lättmanövrerad men det har hänt mor min (som är den som har honom som handhäst när jag är borta över veckorna o pluggar) tappat honom både en och två gånger eller fått kvickt stanna ridhästen när han kommit fel och tvärnitat då ridhästen har grinat lite på honom. Skulle aldrig våga ha träns på då. Hur tänker du med tränset?
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Givetvis träns och ett rejält grimskaft som inte går sönder vid minsta ryck.
Har även träns när jag rider ut och har med mig den andre hästen som handhäst.

Det skulle jag inte våga. Är lite för rädd om hästens muns känslighet. Repgrimma alt. vanlig grimma håller jag mig till.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Träns på hästen ifall man ska längre än till hagen, det har jag fått lära mig och det tycker jag är en vettig regel :)
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Orkat verkligen inte läsa hela tråden men såg att en del säger träns. Dock inser nog inte många att man riskerar munnen på hästen då man går på promenad med den så. Vad händer som hästen rycker till för en katt eller en vindpust?
Jo du omedvetet rycker till hästen i munnen vilket kan ge skador.
Grimma och långt skaft dock ska man inte låta hästen gå för långt ifrån en.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

en ganska vanlig fråga tror jag! Själv använder jag bettlöst (grimma vid promenad) och istället fokuserar jag på att få ett bra samspel med mina hästar, tillit som gör att de inte finner anledning att "sticka" ens vid ev. rädsla. Springer inte jag så springer inte de.
Min åsikt enkom! :)
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag har alltid repgrimma på vid promenader, men ledrep på ca 4 meter. Viktigt med säkerheten.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Själv använder jag bettlöst (grimma vid promenad) och istället fokuserar jag på att få ett bra samspel med mina hästar, tillit som gör att de inte finner anledning att "sticka" ens vid ev. rädsla.

Respekterar din åsikt fullt ut men hur gör du innan du byggt upp det förtroendet? Inte gå utanför gårdsplanen eller har du nån superlösning som går fort som även jag kan ha nytta av :angel:?
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Orkat verkligen inte läsa hela tråden men såg att en del säger träns. Dock inser nog inte många att man riskerar munnen på hästen då man går på promenad med den så. Vad händer som hästen rycker till för en katt eller en vindpust?
Jo du omedvetet rycker till hästen i munnen vilket kan ge skador.
Grimma och långt skaft dock ska man inte låta hästen gå för långt ifrån en.

Min häst kan rycka till för både det ena och det andra även när jag rider. Då kan det hända att han får sig ett mindre ryck i munnen nån gång när jag inte är riktigt beredd men det innebär inte att jag kommer sluta rida med bett och träns. Vad gör man då?
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

du har ingen chans att hålla fast en skrämd häst i träns heller, om du tror det så tar du fel. vill den sticka så gör den det. man har inte en chans i havet oavsett vad man har på hästen....

väldigt lydiga hästar kan jag leda i grimma. min gammla häst tex. han förstod allt jag sa och var ovanligt klok och förståndig. mina andra har jag träns på om jag ska gå någon längre sträcka. mest för säkerhets skuld, dom går lika snäll i bara grimman.
 
Senast ändrad:
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

*kl*

Ang promenad så var vi alla 4:a på promenad igår medan mor min fixade påskmat. Dvs jag tömkörde min häst, hade mammas häst i snöre och hunden lös. Min häst tömkörs alltid bettlöst av mig eftersom han inte tycker jag hanterar tömmarna nog bra och vi håller oss av samma anledning till myspromenader rakt fram ute. Förr hade jag grimma men pga hans jäkla bus (som inkluderar massa huvudkast och sådant :D) så åkte alltid nackstycket ner så nu har vi ett litet träns av en bred remontgrimma som spänns högt, pannband och en käkrem. Mammas häst gick i grimma och normallångt grimskaft och hunden hade visserligen ett reflexhalsband :p

Konstigt nog mötte vi en del bilar faktiskt! Vår lilla väg tar nämligen slut 5 km bortanför oss. Men vår lilla kolonn stannade som vanligt i kanten och lät bilarna passera. Ingen big deal.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 696
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 949
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 976
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 835
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp