Bukefalos 28 år!

Träns eller grimma vid promenad?

Sv: Träns eller grimma vid promenad?

kl

alltid grimma o lomgerlina. Går just nu promenader med min konvalecent, han är mer i luften än på marken, stegrar, bockar o sparkar o jg kan inte hålla honom bättre i träns, tvärtom skulle han bli tokstressad av trycket i munnen o jag vill verkligen inte tappa honom med träns på :crazy:
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Min häst kan rycka till för både det ena och det andra även när jag rider. Då kan det hända att han får sig ett mindre ryck i munnen nån gång när jag inte är riktigt beredd men det innebär inte att jag kommer sluta rida med bett och träns. Vad gör man då?

Sitter man på har man bett. Enkelt och det finns inte mycket att göra mer än att vara lätt i handen. Man kan iaf undvika den risken när man leder hästen, eller hur? :)
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag försöker rida i bettlöst så mkt det går.
Dock får min dam lätt skav på just näsan, och eftersom jag ev tänkt att ställa ut henne så vill jag ju inte ha några märken på nosryggen. Men sen kommer hon nog ridas på bettlöst nästan jämt.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag har själv redan en åsikt om detta men undrar vad andra tycker hur ni gör när ni går på promenad (om ni nu gör det) med er häst. Vi tänker oss att ni ska gå en runda som går i skog, på grusväg, förbi hus mm. Vintertid får man även räkna in halkan i säkerhetstänkandet.
För min del är det självklart att hästen bär träns eller likvärdigt eftersom man inte har någon möjlighet att hålla kvar en skrämd häst med grimma och grimskaft.

Repgrimma använder jag alltid, hur eller hur så har man ingen möjlighet att hålla kvar en skrämd häst oavsett vad, vill de dra så drar de...
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag håller med i det allra mesta du skriver!

Delvis KL

Jag tror inte att någon, eller i alla fall väldigt få, har "stensäkra" hästar. Men det jag tror att många olika olyckor kommer av är:

*Bristande kommunikation mellan häst och människa
*Bristande förmåga av människan att läsa hästen
*Slarvighet och oförmåga att förutse en situation. Står man i sparkzon vid situationer där det kan tänkas hända något, är det ju inte så konstigt om det går illa. Som någon skrev som hade blivit sparkad när en tjej satt upp på hennes häst, och den som satt upp hade råkat sparka till hästen, varpå hästen sparkade personen på marken. Hade personen stått framför hästen hade det troligen inte skett. Vill inte peka ut någon, men det var ett bra exempel!
*Bristande bedömningsförmåga om vilka situationer man ger sig in i. En oerfaren person som kanske ger sig ut i trafik med en ung häst som inte är van vid situationen, då är det som upplagt för att något ska hända.

Jag vidhåller min åsikt om att jag själv hellre har grimma än träns på mina hästar när vi är ute och går.

:bow: Helt enligt mina åsikter likaså kimmis87

KL

Och nej det handlar inte om att man tror sig ha så himla bra kontakt med sina hästar, men man vet hur hästen kan reagera i vissa situationer, man läser sin häst, är tydlig och hästen har tillit och man kommunicerar via ett tydligt kroppsspråk då våra djur läser oss heeeela, hela tiden.

Många som inte fixar den biten och då sker det olyckor. Jag är uppvuxen med hästar och blev uppfostrad med en stor portion logiskt tänkande utav min far och faktiskt har jag aldrig under mina 36 år med hästar blivit sparkad, just för att jag lärde mig tidigt att läsa signaler och hålla rätt avstånd, rätt position, titta på rätt kroppsdel utav hästen, inte stressa med yviga rörelser osv, kanske ren tur enligt en del men jag använder min hjärna hela tiden och tänker konstant hur jag håller grimskaftet, hur jag sätter fötterna osv, kanske min adhd diagnos hjälpt till en hel del.

Ska man alltid tänka på säkerhet ang väst och hjälm på skallen i all hantering -ja då ska man inte ge sig ut i trafik eller utsätta sig för andra människor i fordon överhuvudtaget, för den risken är fasiken mycket större. Jag litar mer på djurens tydliga signaler än människans slarvande på vägar och dyligt
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

:bow: Helt enligt mina åsikter likaså kimmis87

KL

Och nej det handlar inte om att man tror sig ha så himla bra kontakt med sina hästar, men man vet hur hästen kan reagera i vissa situationer, man läser sin häst, är tydlig och hästen har tillit och man kommunicerar via ett tydligt kroppsspråk då våra djur läser oss heeeela, hela tiden.

Många som inte fixar den biten och då sker det olyckor. Jag är uppvuxen med hästar och blev uppfostrad med en stor portion logiskt tänkande utav min far och faktiskt har jag aldrig under mina 36 år med hästar blivit sparkad, just för att jag lärde mig tidigt att läsa signaler och hålla rätt avstånd, rätt position, titta på rätt kroppsdel utav hästen, inte stressa med yviga rörelser osv, kanske ren tur enligt en del men jag använder min hjärna hela tiden och tänker konstant hur jag håller grimskaftet, hur jag sätter fötterna osv, kanske min adhd diagnos hjälpt till en hel del.

Ska man alltid tänka på säkerhet ang väst och hjälm på skallen i all hantering -ja då ska man inte ge sig ut i trafik eller utsätta sig för andra människor i fordon överhuvudtaget, för den risken är fasiken mycket större. Jag litar mer på djurens tydliga signaler än människans slarvande på vägar och dyligt

Håller med om det mesta enda jag inte alls håller med om är hjälm och väst vid all hantering. Enbart vid ridning i min mening ;) Annars mycket bra i allt.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Menar du att du bara har hjälm och väst vid ridning? för då menar vi samma sak, fast jag använder inte väst, klarar inte av det helt enkelt :(
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Grimma. Har en välhanterad och lydig häst. Brukar vara ute och springa med honom (tränar löpning) 7-10 km i grimma och grimskaft, behöver aldrig ens ta i honom, på sin höjd lätt skaka i grimskaftet. Han har dessutom stora problem med bett och rids endast på sidepull, så vanligt träns är uteslutet.
Min unghäst leder jag i repgrimma.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Menar du att du bara har hjälm och väst vid ridning? för då menar vi samma sak, fast jag använder inte väst, klarar inte av det helt enkelt :(

Förstår dig Jag klarar inte av väst heller har en ryggskada så inget jag tycker om att inte ha :(. Dock så rider jag inte mycket ännu står i tagen att köpa en isis :)
Och vi menar samma Hjälm och väst vid ridning inte annars.

Fick höra det ena och det andra på min s.k. skola jag gick på där "säkerheten" var enorm:grin: jag hade då aldrig hjälm då jag leder ut supersnälla hästar till hagen:angel:.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag har grimma och grimskaft på alla våra promenader oavsett vart vi går.
Båda mina är väluppfostrade och snälla.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

*kl*

Jag går alltid ut med grimma (ibland repgrimma) ch grimmskaft på "min" häst :) Han rids med hackamore = inget vidare att leda i, och vanliga bett är uteslutet då han blir nervös av det.
Men hade jag kunnat ha bett (dvs träns) hade jag nog lett honom med det, eftersom det känns som att man har mer kontroll då :)
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Hej!
När jag promenerar med min häst använder jag alltid träns. Jag tar bort tyglarna ( så att hästen inte fastnar i dom om den lyckas slita sig eller ngt ) och sätter ett grimmskaft i bettringen. :) Det är omöjligt att hålla en häst som försöker sticka även i träns, men det skulle vara 1000 ggr omöjligare i en grimma. :)

Mvh Wilma

P.s I mitt stall får man inte leda hästarna i grimma, vilket jag tkr är bra. :D )
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag har själv redan en åsikt om detta men undrar vad andra tycker hur ni gör när ni går på promenad (om ni nu gör det) med er häst. Vi tänker oss att ni ska gå en runda som går i skog, på grusväg, förbi hus mm. Vintertid får man även räkna in halkan i säkerhetstänkandet.
För min del är det självklart att hästen bär träns eller likvärdigt eftersom man inte har någon möjlighet att hålla kvar en skrämd häst med grimma och grimskaft.

Jag har alltid träns på, dock har jag grimma och grimmskaft ut till hagen.

Om jag inte ska gå långt bara se att hästen rör sig korrekt har jag grimma och kedjegrimmskaft.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag föredrar grimma och grimskaft.. Jag har en halvrädd häst så detta kan verka tokigt MEN jag tycker det är precis lika enkelt att hålla kvar en häst i grimma/träns när jag står bredvid, i ''stundens hetta'' är det ju helt omöjligt i princip oavsett vad. Samt så äter ju pollen lite när man är ute och går och då är det skönt att han inte har bett i munnen men den huvudsakliga anledningen är att en gång kom ett rådjur och han blev då rädd såklart, sprang iväg 10 - 20m (springer aldrig längre bort) men eftersom han hade träns på sig då så kom tyglarna över huvudet och han fastnade och det höll på att gå riktigt illa. Skaderisken är mycket mindre när det är ett grimskaft..
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

"Halsband och koppel" dvs. halsrem och grimskaft. Alltid-överallt. Det har jag haft på alla djur jag hanterat oavsett om det varit schettis eller 1600 kilo muskulös tjur. För mig har det alltid funkat bäst.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag har grimma och grimskaft på alla våra promenader oavsett vart vi går.
Båda mina är väluppfostrade och snälla.

Jag går också alltid med hästen i grimma (skrev mera i inlägget över). Visst är ''min'' häst uppfostrad och så men om en verklig fara skulle komma fram tror jag inte det skulle spela någon roll att ens häst är det. Hästen hade nog blivit rädd och sprungit bort en bit ändå :)
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

"Halsband och koppel" dvs. halsrem och grimskaft. Alltid-överallt. Det har jag haft på alla djur jag hanterat oavsett om det varit schettis eller 1600 kilo muskulös tjur. För mig har det alltid funkat bäst.

Har aldrig förstått varför man har halsband :confused:
Finns hästar på ridskolan som har det, bl.a. den suraste hästen har det vilket jag tycker är svårt att förstå, borde inte den ha grimma så man kan ha mera kontroll över den? Vad är fördelen med halsband? Är det att hästen får mera frihet eller?... :confused::)
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Ja den får mera frihet. Tillit, kärlek och ömsesidig respekt är nyckeln och då behövs oftast inte ens halsband utan hästen följer med lös. Så har vi också gjort ibland.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Har aldrig förstått varför man har halsband :confused:
Finns hästar på ridskolan som har det, bl.a. den suraste hästen har det vilket jag tycker är svårt att förstå, borde inte den ha grimma så man kan ha mera kontroll över den? Vad är fördelen med halsband? Är det att hästen får mera frihet eller?... :confused::)

En häst på ridskolan där jag rider har halsring pga att han är en mästare på att ta sig ur grimmor :p
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Ride on: Jo, jag håller med om att det ger mera frihet än vad en grimma gör.
Sheisnea: Haha! Kanske därför han har halsring :D Men det bore väl egentligen vara svårare att ta sig ur än grimma än en halsring? :confused: Eller iofs kan hästen nog inte trycka ut hela huvudet genom halsringen...
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 661
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 871
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp