Bukefalos 28 år!

träns ur transporten

M

mathil

Jag vet att man alltid måste ha hästen tränsad from det att man lastar ur hästen tills den står i transporten igen när man rör sig på tävlingsområdet.

Min fråga är om det står i Tr att remmarna måste vara åtspända också? Kanske en dum fråga men i alla fall. :D
 
Sv: träns ur transporten

Nej, det står inget i TR om att remmarna ska vara åtspända.
Många har jag sett har ett ledträns utan nosgrimma, och då finns ju ingen nosgrimma att spänna.
 
Sv: träns ur transporten

ett stigbett måste väl räknas som träns....
 
Sv: träns ur transporten

...och då måste man väl få använda det? står inget i TR om det (är inte 100% säker men....)
 
Sv: träns ur transporten

jag vet att jag använt det när jag var ute och tävlade för sådär 100år sedan och då var det ju ingen som sa något!
Det är så smidigt att ta på och av om man har många hästar som bara ska ur lastbilen till stallarna tex.......
 
Sv: träns ur transporten

mathil skrev:
Jag vet att man alltid måste ha hästen tränsad from det att man lastar ur hästen tills den står i transporten igen när man rör sig på tävlingsområdet.

Min fråga är om det står i Tr att remmarna måste vara åtspända också? Kanske en dum fråga men i alla fall. :D

Sladdar lite från själva ämnet, men...
När man är på en tävlings plats, många lastar ju UR sin häst utan tränset, alltså bara i grimma å grimskaft, tränsar när man kommer ut ut transporten...
Varför?
Om hästen sliter sig i det momentet, men bär ansvaret?
Försäkringar osv?

Och folk som leder omkring häst i grimma å hingstkedja(antingen över nosen eller under hakan)...
Varför inte leda i träns...?

Som sagt lite sladd från huvudfrågan, men...
 
Sv: träns ur transporten

har själv funderat på samma saker. hästar som slänger sig ur transporten tex. då har man ju ingen chans å hålla i bara grimma.....
nä, själv tränsar jag alltid innan jag lastar ur!
 
Sv: träns ur transporten

Så får man itne göra längre. Förut var det tillåtet att leda hästen i grimma, och många tränsade då utanför transporten (=korkat).
Men nu SKA man alltid ha träns utanför transporten, så det är mot reglerna att göra så..
 
Sv: träns ur transporten

*lånar*

visst borde det vara tillåttet att leda hästen i sidepull? men gäller det i såfall även på dressyr & ponnytävlingar? någon som har tänkt på detta, eller frågat någon överdomare.
 
Sv: träns ur transporten

Ja det är det. Eftersom det står "träns" i TR, och det inte specificeras mer än det.

Poängen med att man måste ha "träns" är ju att alltför många inte kan hantera sin häst med bara grimma och grimskaft, och inte själva inser det. Och då med tränset så slipper hästar komma lösa, med ökad skaderisk som följd.
 
Senast ändrad:
Sv: träns ur transporten

Det du beskriver är brott mot TR.
Inte tillåtet alltså.
Och varför folk inte följer TR, det undrar jag också?! :confused:
 
Sv: träns ur transporten

Sidepull måste ju helt klart vara tillåtet.
Eftersom hackamore är det. Hacket räknas ju som "träns" fast det är bettlöst.
 
Sv: träns ur transporten

kopparberg skrev:
Det du beskriver är brott mot TR.
Inte tillåtet alltså.
Och varför folk inte följer TR, det undrar jag också?! :confused:

Ja men när trädde denna regel i kraft med krav på träns UT UR trailern?
Jo va jag vet så är det får några år sedan, å man ser ändå folk som lastar ut sin häst i grimma+grimskaft, å leder om kring den så...
:crazy:
Många många gör det...På en å samma tävling...
Varför? :confused:
 
Sv: träns ur transporten

Minns inte exakta ordlydelsen i TR, men det står att man utanför trailern måste ha hästen i träns.
Och utanför kärran är ju hästen så fort hästen kliver ner/går ut på lämmen med en enda hov.

Minns inte när den regeln kom?! Men det var ngn gång i slutet på
80-talet i allafall.

Men ngt år så var det tillåtet att välja på träns eller grimma + grimskaft med kedja, och då ha kedjan över/under nosryggen på hästen.
Vilket alltför många då inte förstod (eller missförstod med flit?) och ledde hästen i grimma och kejdegrimskaft "vanligt".
Året efter så var det krav på träns igen.
 
Sv: träns ur transporten

Sidepull är per defiition ett huvudlag och inte ett träns. Idag används ordet träns till allting hästen har på huvudet när den rids, men egentligen är det huvudlag. Ett träns är per definition ett huvudlag med ett tränsbett (två eller tredelat bett, det "vanliga" som man tävlar dressyr på). En vidare beteckning på träns idag är alla huvudlag som har godkänt bett, alltså kan även ett huvudlag med ex. pessoabett kallas träns. Ett kandar kallar man aldrig träns, det kallas kandar, likaså brukar hackamore kallas just det och inte träns (även fast definitionen sladdar lite där också). Jag tror inte att förbundet är beredda att ta in sidepull i definitionen träns, eftersom jag tror att grejen mer regeln är att hästen ska ha något i munnen för ökad kontroll. En välanpassad grimma ger ju samma kontroll över hästen som ett sidepull.

Enda undantaget kan jag tänka mig är på distanstävlingar, den enda gren där man får tävla på sidepull. Men då kan man undra om det står någonting om det i TR...
 
Sv: träns ur transporten

På hopptävlingar för storhästar så är det ju tillåtet att tävla på sidepull. Ska man då tränsa om efter man har ridit klart?

och om det då ska vara tillåtet att leda hästen i sidepull på DEN tävlingen, så BORDE det vara det oxå på Ponnyhoppning & på dressyr.

Nån som har några fler idéer?
 
Sv: träns ur transporten

på dressyrtävlingar får du endast ha godkända bett. alltså så får du inte leda hästen i hackamore eller sidepull för det får du inte tävla på i dressyr
 
Sv: träns ur transporten

Oj då, jag visste inte att det var godkänt med sidepull på hopptävlingar. Men det är klart, där får man väl i princip tävla på "vad som hellst" (tävlar inte hoppning själv...). Jag tar för givet att man får leda i det man rider i, men jag är inte helt säker. Det kanske ska förtydligas i TR?
 
Sv: träns ur transporten

Det finns väl inga bestämdelser att du tex inte få leda i hackamore på dressyr. Eller har jag missat nåt? (eller kom det -05?)
att bara få leda i enkla/vanliga och inte tex. stigbett verkar lite konstigt.

nu tycker jag att Ylva ska komma och leda ut lite saker!
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 497
Senast: Sootie
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 474
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 111
Utrustning Är det någon som vet några transporter, förutom Fautras som jag redan har koll på, som har bakbommar man kan stänga från där man står...
Svar
11
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp