Bukefalos 28 år!

träns ur transporten

Sv: träns ur transporten

Nej du har helt rätt du får LEDA omkring din häst på vilket bett sen helst på dressyrtävling (bara du ser till att du tränsar om i tranporten eller i en box), men inte rida på vad som helst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: träns ur transporten

Det låter ju vettigt.
Få se om det kommer upp ngt fall där ngn nekats att anväda sidepull på vissa tävlingar.

Är sidepull så lik grimma? Det visste jag inte! Men å andra sidan är ett sidepull inget jag väljer att använda, för jag gillar inte idén att "snara" hästen för lydnad. Dessutom gillar jag inte ens ett hack om jag rider annat än raktfram, då jag inte tycker man kan ta ledande tygeltag med hacket.
 
Sv: träns ur transporten

I dressyr behöver du ju inte fundera på om det är tillåtet med sidepull, för där får man ju ändå inte tävla med det.

Regler för ponny och storhästtävling är olika på flera punkter. Bla genom åldersgränser, vissa bett är tillåtna för stor häst men inte ponny, osv.
 
Sv: träns ur transporten

Nej, det står inte "träns" i TR, det står "huvudlag med bett eller motsvarande", så texten i TR täcker alltså även upp att man får leda i hackamore.

Dock är det ju väldigt opraktiskt att leda i något annat än det man ska rida i, för då måste man ju lasta en extra gång för att byta.
 
Sv: träns ur transporten

Det beror på, är man på flerdagars meeting och har boxplats så kan man vilja gå och beta sin häst en stund, då är hackamore inget problem. och det är lättare fär hästen att tugga.
 
Sv: träns ur transporten

Ja, då är det ju inget problem att byta, då slipper man ju lasta en extra gång, bara att ta in hästen i boxen igen.
 
Sv: träns ur transporten

Men då är det ju rätt fritt fram för tolkning vad detta "motsvarande" är?
Tänkte på att detta sidepull är så likt en grimma som ngn påpekade.
 
Sv: träns ur transporten

Det ser vi mycket på våra klubbtävlingar, eller folk som skiter i att ha träns helt enkelt.
Och alla blir så ARGA när vi påpekar det. Varför?
Vi vill ju följa TR, för alla försäkrningar och sådant, och för "olyckschansen" eller hur man ska säga..
Nej, jag förstår det inte.
Vi fick en utskällning av en tjej som varit och tävlat på våra tävlingar, och tydligen var det länge sen hon tävlade. Hon fick tillsägelse att man måste leda hästen i träns eftersom hon gick omkring med grimma. Efter några tillsägelser blir man faktsikt rätt less på att säga till folk, de har ju Grönt Kort för sjutsiken!
Men i vilket fall så fick vi utskällning av henne eftersom det var så länge sen hon tävlade och det kunde hon ju itne veta eller va det var. Så det var ju tydligen fel av oss att säga till henne.
Även om det var länge sen hon tävlade och även om hon bott utomlands tex. så har man grönt kort är man väl "skyldig" att känna till vad som står i TR?
Just en sån grej som gäller ÖVERALLT som man alltid ser på tävlingar borde vara enkelt att kolla upp dessutom, och itne ge klubben en utskällning efter en tillsägelse!
Lite off topic kansek men..
 
Sv: träns ur transporten

Precis det jag tänkte försöka komma fram till,
att den gren där man får tävla på sidepull, ja där kanske man får..
Men dressyr tex. varför ta med sig både ett sidepull och ett träns när man ändå bara får tävla på träns?(huvudlag+tränsbett)
Hoppning är väl lite friare.

Men ändå, om man får leda i sidepull kan man lika gärna leda i grimma tycker jag iaf.
 
Sv: träns ur transporten

Jag undrar om den här regeln/lagen med tränsad ut ur transport gäller jämt och överallt eller bara på tävlingar???
 
Sv: träns ur transporten

Man är som ryttare skyldig att känna till TR, det har du helt rätt i!

Vilket man också lär sig när man tar det gröna kortet! :smirk:
Även på den tiden när jag tog grönt kort och inte behövde göra annat än ett teoriprov, så upplystes om det.
Och nu för tiden så är ju studiecirkel obligatorisk.

Jag begriper inte heller varför ngn kan bli förbannad när man påpekar att de inte följer TR?! :confused:
På klubbar med ridskola och/eller privathästar är ju arrangörerna tom så seriösa att de använder träns på hästarna som bor där och inte ens är med i tävlingen på tävlingsdagen!
De leder snällt sina kolugna hästar till/från hagarna med tränset på.

Själv så klampade jag dock den enda gången klubben jag förut var uppstallad på hade dressyr DM för ponny in från hagen med min häst med grimma och grimskaft... :o
Mitt enda försvar på det om ngn påpekat det hade ju varit att be om ursäkt och lova att inte göra om det.
 
Sv: träns ur transporten

Det vi diskuterar här gäller bara på tävlingar på klubbar anslutna till Ridsportförbundet.

I andra situationer/tävlingar är det du själv som avgör hur din häst ska vara "klädd". Såvida du inte tex är på en klubb som har några egna regler för de som vistas där.
 
Sv: träns ur transporten

Regeln gäller på tävlingsplats och inom hela tävlingsområdet. Även de hästar som bor på tävlingsplatsen och inte är med på tävlingen utan bara ska ledas till/från hagen måste alltså ledas i träns (eller 'huvudlag med bett elelr motsvarande' om man ska vara noga), inte i bara grimma.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: träns ur transporten

*lånar*
såklart jag vet att man inte får tävla med sidepull i dressyr.

Anledningen att jag la mig i denna tråd var att jag ville höra om någon visste det korrekta, eller bara trodde sig veta.

så tillbaka till frågan: räknas sidepull som huvudlag? Får du leda hästen med sidepull på alla olika tävlingar?

Ja, jag vet att det är jobbigt att tränsa om, och att det ska göras i transporten, jag vill bara veta om det är TILLÅTET!
 
Sv: träns ur transporten

En fundering bara. Jag vet att det gäller för alla hästar på en tävlingsplats att de ska följa TR angående huvudlag vid ledning osv men samtidigt har ju deras ägare (eller de som hanterar dem) inte skrivit under nån anmälan där de intygar att de känner till TR och kan ju inte anses skyldiga att känna till TR om de inte tävlar själva. Är det tävlingsledaren ansvar at upplysa dem eller vad är det som gäller?
 
Sv: träns ur transporten

Det står förstås inget on det i TR, men man kan nog tänka sig att förbundet anser att det är tävlingsledaren (tävlingskommittén), som, i förväg, ska upplysa de som hanterar de 'icke-tävlande' hästar som bor på tävlingsplatsen om vad som gäller. Om förbundet ens tänkt så långt som till att det kan finnas hästar på tävlingsplatsen som inte tävlar...
Det är ju tävlingsledarens/-kommitténs ansvar att se till säkerheten på tävlingsplatsen, och detta med att inte leda i bara grimma är ju en del av säkerheten (minskar risken för att hästar kommer lösa)

I praktiken brukar det bli så att överdomaren säger till och då är det bara att lyda.
 
Sv: träns ur transporten

X_tremless skrev:
*lånar*
såklart jag vet att man inte får tävla med sidepull i dressyr.

Anledningen att jag la mig i denna tråd var att jag ville höra om någon visste det korrekta, eller bara trodde sig veta.

så tillbaka till frågan: räknas sidepull som huvudlag? Får du leda hästen med sidepull på alla olika tävlingar?

Ja, jag vet att det är jobbigt att tränsa om, och att det ska göras i transporten, jag vill bara veta om det är TILLÅTET!

Svaret på detta är JA!
Sidpull räknas som ett huvudlag ( tex hoppning-storhäst är det tillåtet att tävla på tom)
Så vill du leda runt din häst i detta på en dressyrtävling så får du det, måste dock lasta hästen och tränsa om INNE i släpet.
 
Sv: träns ur transporten

Tack! äntligen någon som förstog vad jag frågade om. Är det bekräftad från sv.ridsportförbund./överdomare eller?
 
Sv: träns ur transporten

lån*
Jag tycker det låter väldigt konstigt.
Ifall jag skulle leda runt i ett sidepull skulle jag lugnt få tillsägelse, iallafall där jag tävlar. Dels för att då kan man ju förtusan lika gärna leda i grimma, ta ett kedjegrimskaft så är det bättre tom. Och sen för att om det inte är godkänt att TÄVLAS med, varför skulle jag få leda i det då? (som är nästan likvärdigt med grimma liksom)
Jag kan kanske acceptera att hästarna som BOR på tävlingsplatsen blir ledda i det, men inte tävlingsekipagen..
 
Sv: träns ur transporten

finns de nån mening med att leda runt hästen i sidepull på dressyrtävling då den ändå inte kommer att ha de på banan?
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 497
Senast: Sootie
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 479
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 114
Utrustning Är det någon som vet några transporter, förutom Fautras som jag redan har koll på, som har bakbommar man kan stänga från där man står...
Svar
11
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp