Bukefalos 28 år!

träns ur transporten

Sv: träns ur transporten

Precis, det är det jag försökte syfta på med. Och eftersom jag tycker sidepull är likvärdigt med grimma, så borde man lika gärna kunna få leda i grimma om det är tillåtet med sidepull.
 
Sv: träns ur transporten

lånar din knapp

Men en häst kan väl slita sig även med träns.
Visstm, det är lättare att hålal i träns men ändå. Krångligt och tränsa inne i släpet :crazy:
 
Sv: träns ur transporten

Jo, men de har väl tänkt som så att du har mer kontroll på din häst med träns, och att du "har mer att hålla i" än med grimma..
För det är ju ur säkerhetsaspekt iaf.
Så svårt är det väl inte?
 
Sv: träns ur transporten

Ylva skrev:
Det står förstås inget on det i TR, men man kan nog tänka sig att förbundet anser att det är tävlingsledaren (tävlingskommittén), som, i förväg, ska upplysa de som hanterar de 'icke-tävlande' hästar som bor på tävlingsplatsen om vad som gäller. Om förbundet ens tänkt så långt som till att det kan finnas hästar på tävlingsplatsen som inte tävlar...
Det är ju tävlingsledarens/-kommitténs ansvar att se till säkerheten på tävlingsplatsen, och detta med att inte leda i bara grimma är ju en del av säkerheten (minskar risken för att hästar kommer lösa)

I praktiken brukar det bli så att överdomaren säger till och då är det bara att lyda.


Fast det verkar skumt. Vad ska tävlingsledningen eller liknande göra åt att icke-tävlande ekipage inte leder i träns? Du kan väl få konsekvenser i ditt tävlande, typ uteslutningen eller (ingen aning!!) men det borde ju inte en utomstående bry sig ett smatt om...
 
Sv: träns ur transporten

Eftersom det är ekipage tillhörande klubben kan ju klubben straffas eftersom den inte följer säkerheten. Kan säkert få konsekvenser nästa år då klubben ansöker om att anordna tävlingar.
 
Sv: träns ur transporten

Följer man inte TR, så kan man bli anmäld till disciplinnämnden.
Så det går alldeles utmärkt att få ett straff "i efterhand", det sker ofta!

Är det gröver saker, då blir det böter och/eller avstängning.
Men ofta är det "bara" en erinran. Men man är ju då uthängd med namn i hela ridsportsverige, i allafall ngt jag inte skulle vilja! :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: träns ur transporten

Men hur är det egentligen med stallområdet? På vissa meeting så ligger ju stallarna en bit bort i från själva tävlingsområdet. Behöver man ha träns där? Ingår stallområdet per definition i tävlingsområdet?

Är ju dock inte helt ovanligt med hästar med grimma (ev. med kedja) när man lastar av hästarna eller går ut och betar lite på kvällen... :angel:
 
Sv: träns ur transporten

Ja, stallar, parkering, framridning samt vägarna emellan dessa områden räknas som tävlingsplats, eller med citat från TR:

"Med tävlingsområde menas det område inom vilket tävlingen arrangeras. Detta inkluderar tävlings- och framridningsbanor, väg till och från tävlings- och framridningsbanor, stallar och stallområden, parkeringsområde samt övrig plats för riding eller köring som tävlingsledningen anvisar."
 
Sv: träns ur transporten

Ja yippie säg EN ENDA stor tävlingsplats där hästarna leds omkring i träns runt uppstallningsområdet osv :angel:
 
Sv: träns ur transporten

Ylva skrev:
Om förbundet ens tänkt så långt som till att det kan finnas hästar på tävlingsplatsen som inte tävlar...

Det har jag väldigt väldigt svårt att tro att dom överhuvudtaget kan tänka så långt :rofl: :rofl:

Men hur långt skall dom här reglerna sträcka sig gällande TR för icke tävlande? Hjälm och vid ledning träns, men kan det finnas något mer?
 
Sv: träns ur transporten

Allt som rör hantering av häst. De reglerna gäller inte bara tävling utan även träning och de gäller ALLA ryttare, även de som aldrig har tänkt tanken att tävla.
 
Sv: träns ur transporten

Sidepull ÄR godkänt att tävla med på hoppning/storhästar, alltsa ska det vara godkänt att leda runt med på ALLA tävlingar.


Sen om det är jobbigt att tränsa om är en annan historia...
 
Sv: träns ur transporten

Nej inte på ALLA tävlingar, på HOPPtävlingar i sånnafall.
Det borde inte vara godkänt på dressyrtävlingar där det inte är godkänt att tävla med heller.
Sen så är det nog en tolkningsfråga.. Om man läser allmänna TR o sen dressyr TR så skulle iaf jag tolka det på ett annat sätt, men det mesta är ju beroende på hur man tolkar det så..
Dessutom så är det ju säkerheten man tänker på, så varför ska folk ha så svårt att acceptera att man ska lasta ur i träns? Jag kan inte förstå det, är man inte rädd om sin häst? Andras hästar, andra människor, sig själv?
 
Sv: träns ur transporten

varför bara på hopptävling? När regeln står i TR I.

den frågan har inget med att göra om man inte "orkar tränsa om" eller "inte vill ha bett i munnen" utan helt enkelt en diskussion om det var TILLÅTET eller ej.

vi hade precis konstaterat att det var det.
 
Sv: träns ur transporten

Ja jag vet också att det är tillåtet men det beror ju också lite på hur man tolkar tr, en ändring där borde de genomföra iaf..
 
Sv: träns ur transporten

Varför ska reglerna för vad man får leda hästen i vara hårdare för dressyrtävlingar? Om någon medvetet tränsar sin häst med sidepull istället för träns med bett så har de förhoppninsvis en rätt lydig häst. Att folk leder hästen i grimma och grimmskaft är ren lathet och ignorans. Och varför skulle de inte? Hur många får tillsägelse egentligen? Jo, vi har fått det när vi lastade ut en av våra hästar i grimma. När tävlingen var slut. Vi skulle hem och lastade hästarna i fel transport med bråk i transporten som följd. Vi ville ha ut hästen snabbt innan någon gjorde illa sig. För att försvara sig. ;) Men oftast är det ingen som säger till och oftast händer det inget. Alltså ser folk ingen anledning att tränsa.
 
Sv: träns ur transporten

Att hästen ska inte får ha bara grimam och grimskaft är inte bara en säkerhetsfråga, utan även en försäkringsfråga. Om hästen kommer lös och t.ex. springer på en bil eller ut på vägen framför en bil och blir påkörd, så kan bilägaren/föraren(s försäkringsbolag) hävda att den som ledde hästen var oaktsam och då blir det hästägaren/hanteraren som får stå för skadorna istället för bilens försäkringsbolag.
 
Sv: träns ur transporten

Betyder det att man måste leda hästen i träns hemma också? För försäkringens skull menar jag.
 
Sv: träns ur transporten

Lady_S skrev:
Betyder det att man måste leda hästen i träns hemma också? För försäkringens skull menar jag.

Till och från hage hemma bör du använda minst grimskaft för att försäkringen ska gälla. Leder du efter väg, eller utanför tomt skall du enligt de flesta försäkringar ha någon form av bett, te.x träns el stigbett.

Stigbett är tillåtet att använda på tävlingsplats.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 497
Senast: Sootie
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 475
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 111
Utrustning Är det någon som vet några transporter, förutom Fautras som jag redan har koll på, som har bakbommar man kan stänga från där man står...
Svar
11
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp