Bukefalos 28 år!

träns ur transporten

Sv: träns ur transporten

Har jag missat något eller har reglerna ändrats igen, har inte varit ute på några år men vet att reglerna ändrades från att bära huvudlag/träns till att det räckte med grimma och kedjegrimskaft tror det var 2002 eller 2003. Jag skulle kunna leda runt mina hästar i grimma och grimskaft utan problem, de är lätta att hålla men det är ju en fråga om kännedom, litar man så på hästen, känner man den så väl så man vet att den lyssnar även med vanlig grimma på.

Intressant att man får rida hoppning på sidepull, det visste jag inte. :smirk:

Intressant tråd får den lite ringrostige tävlingsryttaren ;)
 
Sv: träns ur transporten

Det finns bara ett håll som det är svårt att hindra en häst att gå med träns, och det är bakåt. Om man lastar av en häst i träns och den får bråttom ur transporten hinner man själv oftast inte med ut.
Tränset kan då åka av huvudet på hästen, man kan tappa taget om tygeln eller tygeln kan gå av (oftast vid spännet). med följd att hästen kommer lös på tävlingsområdet vilket man vill undvika.
Om man använder grimma och ett långt grimskaft (dubbla längden mot normalt) och hästen får bråttom ut har man fortfarande kontroll över hästen. Så fort hästen kommit ut ur transporten och nedför rampen brukar den stanna till och se sig omkring då hinner man ut och kan korta av skaftet och kontrollera hästen. På hopp- eller dressyrtävlingar lastar jag av med hästen i träns med grimma över tränset. Tyglarna ligger över hästhalsen och jag håller i det långa grimskaftet.
På distanstävlingar där jag tävlar oftast är tränstvånget inte strikt.
Hästar i tävlingsklass får ledas på tävlingsområdet i grimma om de sköter sig. Tävlingstiden är ju lång och hästarna får svårt att äta och dricka tillräckligt med bett i munnen. Vid veterinärbesiktningarna ska dock hästen visas i huvudlag. Alla huvudlag är tillåtna även sidepull, hackamore, bosal, kapson, ridgrimma etc.
Många ryttare byter från bett till bettlöst på viloområdet efter första slingan. Jag har aldrig sett några problem eller löshästar.
 
Sv: träns ur transporten

Du kan ju också sätta ett grimskaft genom bettringarna, som vid longering, att leda hästen i så blir det inte lika kort som bara tyglar. Själv tävlar jag en supersnäll liten shettis som inte är några som helst problem att hålla koll på i grimma, men regler är ju regler. Om regeln skulle vara "Snälla hästar får ledas i grimma, dumma måste ha träns" skulle det nog bli rörigt. Hästar är ju oberäkneliga djur så det är ju en säkerhetsåtgärd. Bättre än gång för mycket än en gång för lite...
 
Sv: träns ur transporten

Visst kan jag sätta ett grimskaft genom bettringarna men om hästen försöker kasta sig ur transporten har bettet ingen som helst verkan.
Inom distansritten fungerar det utmärkt att leda hästar i grimma och att domarna kan kräva skarpare huvudlag om hästen inte sköter sig.
Men det har jag aldrig sett.
För övrigt anser jag att en häst som inte kan uppföra sig i grimma inte har på en tävlingsplats att göra. Den ska vara hemma och träna.
 
Sv: träns ur transporten

Om hästen försöker kasta sig ut ur transporten ska man väl inte försöka hålla den kvar? Jag tror att hon gav tipset för att du inte skulle behöva ha grimman över tränset när du lastade ur. Och ur den synpunkten så går det ju att koppla lös tygeln på ena sidan, då blir den ju lång.
 
Sv: träns ur transporten

På t ex Agrias hemsida står inget om det. Det står "grav oaktsamhet" men att leda hästen i grimma och grimskaft längs vägen är väl knappast grav oaktsamhet? Det är ju normal hästhållning.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 497
Senast: Sootie
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 475
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 111
Utrustning Är det någon som vet några transporter, förutom Fautras som jag redan har koll på, som har bakbommar man kan stänga från där man står...
Svar
11
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp