Bukefalos 28 år!

Tränsbett- hur går era hästar på det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

jag säger inte emot att det är ganska lätt att få en unghäst i form ifrån utgångsläget lite över tuygeln.

men jag håller inte med om jämförelsen ihopkrullad och bakom hand, det jag pratar om är en lång och låg form där hästen inte börjat jobba upp styrka för att samla sig.

Jag tycks inte kunna göra mig förstådd ö.h.t

det jag säger är ju att du och jag inte pratar om samma saker. så det är inte konstigt att du inte håller med :D

citat från tidigare inlägg:
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av Lusidor
men om man tänker att en häst som är eftergiven och rund, får med sig sitt bäcken och till viss del får bakbenen längre in under kroppen, femur pekar framåt, sittbenen nedåt, då är väl den hästen lite mindre framtung än den som spänner upp sin rygg och skyfflar på bakom sig och trycker emot sin framdel?

Ja det scenario du beskriver är goddag yxskaft. Det är inte det jag beskriver ö.h.t Utan om hästen är så framtung och hopböjd ytterligare extra på tex en stång att den har 80% av vikten på fram så är en sån häst över huvud taget inte särskilt eftergiven, rund och får med sig sitt bäcken, så jag tycker inte jämförelsen är relevant ö.h.t.
Sen är jag väl medveten om att ryttarna väldigt gärna vill tro att det är bättre, det känns bekvämare osv.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

[
QUOTE=mackan;10256285]Öppen form är ett vanligt begrepp i dressyr domar kretsar när hästen anses över tygeln. Det används flitigt i protokollen och avser exakt den defintionen jag har angett. Om du har en annan så är det helt okej, men det är den jag redogjort för som jag avser inget annat.

Jag tävlade dressyr förut och har varit domarsekreterare i många år. Jag har aldrig varit med om att uttrycket öppen form används när en häst är över tygeln. Där har vi totalt olika erfarenhet.
En häst som rids i L:B form går i en mer öppen form än en häst som rids i MSV:B form. Men hästen i en bra form för L:B går ju inte över tygeln för det. Det måste vara ett lokalt sätt att använda uttrycket på det viset. Helt missvisande tycker jag.
Det är lätt att det blir missförstånd när ord och uttryck används olika. (som nu)

Visst kan jag hålla med dig om att det finns ryttare som använder stångbettet på felaktigt sätt, likaväl som det finns ryttare som använder vilka bett som helst galet. Inget specifikt med just stång tycker jag. Det finns ju ryttare som använder vanligt tränsbett men ändå envisas med att hänga i munnen och ha hästen långt bakom hand så fram och bakdel inte hänger ihop öht. Det är lika illa vilket som för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Jag har samma bakgrund som du, troligtvis dömer folk olika och använder olika begrepp : ) Begreppet använts i kritiken och kommentarerna där hästen anses gå i en för öppen form för kriterierna i det programmet. Inga konstigheter med andra ord.

Jag tycker det är en vesäntlig skillnad mellan användande av tränsbett och stång. Om en sån ryttare som du beskriver, som inte kan hantera tränsbettet, eller en häst som inte har grund balans och styrka att bära upp sig korrekt, istället använder stång, så blir resultatet dåligt både för häst och ryttare.
 
Senast ändrad:
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Det finns ju många sätt att använda bett fel, alla sorters bett. Det allra värsta är kanske inte ens dessa som du beskriver

Det finns ju ryttare som använder vanligt tränsbett men ändå envisas med att hänga i munnen och ha hästen långt bakom hand så fram och bakdel inte hänger ihop öht

utan de som har en helt eller nästan helt okontrollerad hand som flaxar o far, och som sätter på skarpa bett eller graman för att hästen är så orolig med huvudet:(

Även om dessa med stångbett rider på helt lång tygel som de påstår så måste de nån gång ta i tygeln och det blir inte snällare precis om det är en obalanserad ryttare med en hand som följer den egna kroppens studsande i sadeln:crazy:

Om man sen sätter på stången för att få mindre "stjärnkikare" så vad har man uppnått:cool: Samma som med graman. Känns bättre för ryttaren men för hästen:confused:

Nu var detta inte så mycket ett svar på det du och mackan diskuterade utan mer reflektion ang betts användning.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Jag tycker det är en vesäntlig skillnad mellan användande av tränsbett och stång. Om en sån ryttare som du beskriver, som inte kan hantera tränsbettet, eller en häst som inte har grund balans och styrka att bära upp sig korrekt, istället använder stång, så blir resultatet dåligt både för häst och ryttare.

Ja det var det jag menade i förra inlägget.:bow:
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Jag vill bara upplysa herrskapet om att tråden snart kommer låsas, pga att man inte kommer någonstans genom att stånga huvudet i en vägg och det gäller vare sig man stångar från ut- eller insidan...

Med vänliga hälsningar

IngelaH
Moderator, som opererade även andra ögat för starr igår och hade så kort stubin att hon blev utslängd från avdelningen för permis och blev utskriven idag... (bara en hint) :devil:
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Jag vill bara upplysa herrskapet om att tråden snart kommer låsas, pga att man inte kommer någonstans genom att stånga huvudet i en vägg och det gäller vare sig man stångar från ut- eller insidan...


Jag uppskattar humorn i påpekandet och håller med, jag lägger "debatten" på is då jag håller med om att den inte mynnar ut i mkt mera än det vi redan kommit överrens om att vi är o-överens om. :D

:bow:
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Tackar för visad förståelse, då kan jag i lugn och ro njuta av ett glas vin till innan pappa o jag far till stallet o go'nattpussar hästarna.

s005.gif
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Men jag har väl aldrig förespråkat att man ska använda stång om man inte kan hantera den. Det har du fått om bakfoten. För min egen del använder jag stångbett för att det går att påverka hästen på flera olika sätt jämfört med tränsbettet. Jag skulle aldrig förespråka att stång ska användas om ett ekipage inte är redo för det. Jag hör till dem som tycker alla nybörjare ska rida med knut på tygeln tills de har en tillräckligt stabil hand för att få hålla i tyglarna öht. Målet är att handen används så lite som möjligt.

Ingen häst mår bra av att vara ihopböjd och framtung vare sig av ett tränsbett eller en stång. Det handlar mycket om utbildning tror jag. Många ryttare vet inte hur hästen ska använda sin kropp när den arbetar med ryttare på ryggen. Tyvärr är ju inte alla instruktörer bra på att lära ut och förklara. I en ridskolesituation kan det också vara svårt med kanske 12 ryttare att undervisa samtidigt. Missförstånd kommer lätt. Men i grund och botten tror jag det är där problemet egentligen ligger. I bristande utbildning och kunskaper hos många ryttare. En brist på intresse kan också finnas. Alla vill ju inte lära sig utan bara ta till sig vissa delar. (tror att det finns genvägar)

När det gäller bedömning i dressyr så menade jag just det du skrev, att hästen kan gå i en för öppen form för klassen, men med det menas inte att hästen är över tygeln. När jag gick domarkurser pratade vi mycket om det här också och det är två helt olika saker att formen är öppen och att hästen är över tygeln.
 
Senast ändrad:
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Jag tänker inte tjafsa vidare med dig huruvida dina domare har rätt och mina har fel etc etc. Vi har olika erfarenheter av det hela helt enkelt, så ta Ingelas kommentar och låt saken bero. ang. det övriga så är jag benägen att hålla med dig. vi uttrycker oss olika kort och gott, i grund och botten tror jag inte att vi är alltför oense.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
887
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Hästmänniskan Vad köper man för häst nuförtiden om man vill ha en häst som går bra i terräng? Tycker dom flesta hästar är så tävlingsavlade och gör...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
12 351
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
655
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 605
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp