Bukefalos 28 år!

Tränsbett- hur går era hästar på det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

ecila

Rider ni era hästar med tränsbett? och isf hur går dom med tränsbett jmf med hur dom går på stång och kapson?
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Min häst roas inte av tränsbett, eller ledade bett öht då han skramlar omkring med det i munnen, tuggar som en galning och vippar omkring med sin tunga, det ser ut som att han försöker peta bort bettet med tungan, och detta stör självklart koncentrationen både hos häst och ryttare. jag har testat det mesta i ledade bett på honom med olika nosgrimmor, med eller utan, olika grader spänt osv. Och jaaa, jag har kollat tänderna, han gillar helt enkelt inte bara ledade bett.

Med stångbett däremot är han helt still i sin mun, tuggar någongång sådär när han koncentrerar sig men är i övrigt lugn. Helt klart en grym förbättring.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Rider på enbart tränsbett.

Kallblodet hänger sig i handen så fort jag har kapson & tvärlåser nacken.
Stång blir han nervös & svår att ställa men är mjuk & eftergiven.

Har gett upp det där nu :crazy:
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Min häst gillar inte tränsbett speciellt mycket. Hon är lite orolig i munnen då och signalerna oss emellan blir mera otydliga av det. Jag rider bara på stång nuförtiden. Det gillar hon. växlar mellan olika stänger.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Jag har egentligen lättare rent allmänt för att rida på tränsbett. Tycker det känns tydligare "statusen" i handen alltså kvittot på jobbet jämfört med stången där man inte kan ha så tydlig kontakt utan att det blir skarpt, och jämfört med kapsonen där man inte känner på samma sätt - utanpå nosen istället för i munnen, inte lika direkt kontakt med överlinjen. Och att man kan inverka på en sida i taget och får just denna "direkta" kontakt utan att den blir lika skarp som stången som hästen riskerar att fly undan för. Visst kan de fly undan från ett tränsbett också, men på stång tycker jag det kan vara skitsvårt att avgöra hur långa tyglar man ska ha utan att råka få för kort hals på hästen eller tvinga den bakom lod! :crazy: nybörjarfel, men men.

Men något fel gör jag eller så har hästarna helt enkelt inte trivts med tränsbett. De har kunnat gå bra och avslappnat de glimtar man verkligen JOBBAT sig till "ärlighet" och avslappning och allt faller på plats, och däremellan tyckt att bettet varit pest och pina, ibland även när man ridit på långa tyglar.

Fast nu utgår jag från två hästar som trivdes bäst på enbart bettlöst (den ena tycker kapsonen är för skarp... kan acceptera stången så länge man rider med rätt "fria" tyglar och mest använder vikten av tygeln) och en som jag inte gärna rider med tränsbett än så länge. Börjar dock bli dags för ett försök snart bara för att se hur långt vi kommit i kommunikationen.
 
Senast ändrad:
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Jag har egentligen lättare rent allmänt för att rida på tränsbett. Tycker det känns tydligare "statusen" i handen alltså kvittot på jobbet jämfört med stången där man inte kan ha så tydlig kontakt utan att det blir skarpt, och jämfört med kapsonen där man inte känner på samma sätt - utanpå nosen istället för i munnen, inte lika direkt kontakt med överlinjen. Och att man kan inverka på en sida i taget och får just denna "direkta" kontakt utan att den blir lika skarp som stången som hästen riskerar att fly undan för. Visst kan de fly undan från ett tränsbett också, men på stång tycker jag det kan vara skitsvårt att avgöra hur långa tyglar man ska ha utan att råka få för kort hals på hästen eller tvinga den bakom lod! :crazy: nybörjarfel, men men.


Ja det är väl ett bra skäl för att man inte ska rida på stång innan häst och ryttare är färdiga för det. :angel: Om alla fattade det, ändå..... :crazy:

Jag rider på tränsbett, ibland nån gång kandar, men hästen går precis lika bra och är lika lyhörd på tränsbettet.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

När jag köpte min dam, var hon "het som en kamin", helt galen med andra ord att rida med tränsbett om man inte använde martingal, eller "fegsnöre" (gummisnodd). Jag betslade om till jaktkandar och damen blev trevlig, både i dressyren och i skogen. Ridlärarna på ridskolan, tyckte att det var helt OK och även min tränare inom AR.

Med tiden gick jag över till pelham, där jag alternerade med delta innan jag kom på hur dubbel tygel fungerade. Det var väl något sånär i skogen, med delta men tveksamt i dressyrarbetet.

Min AR-tränare introducerade då kandarbetsling och voila vilken HÄST jag hade, både på ridskolan och på AR-kurserna och i dressyrarbetet hemma. Jag använde det bett, som behövdes för det arbete jag bad om. Det kunde mkt väl hända att stångtygeln vilade HELA passet och det kunde även hända att bridongtygeln vilade halva passet.

Jag införskaffade en portugisisk unghäststång, som jag brukar lägga in i dressyrarbetet "på hemmaplan" men min AR-tränare önskar kandaret och då är det det som gäller.

På ridskolan har jag mer och mer gått över till tredelat tränsbett, som jag också kan använda mer och mer ute i skogsridningen. Emellanåt, får jag dock betsla upp till någon form av stång i skogen, då min 24-åring kan vara väl övertänd, för min ryggmärgsskadas välbefinnande... :angel:

Numera fungerar min dam bra i dressyrarbetet, vare sig vi rider på stångbetsling eller tredelat. Därför använder jag främst kandaret på AR-träningar och tredelat tränsbett "på hemmaplan".
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Jag rider bara på tränsbett. Undantaget är om någon häst är åtgärdad i munnen/ växlar tänder etc. Då är det sidepull eller kapson som gäller.
Mina gamla kandar hänger i sadelkammaren och dammar igen.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Ja det är väl ett bra skäl för att man inte ska rida på stång innan häst och ryttare är färdiga för det. :angel: Om alla fattade det, ändå..... :crazy:

Nybörjare kommer alla vara någon gång. Vill inte påstå att ett tränsbett är särskilt "snällt" heller med en grön ryttare på ryggen. Framförallt måste man någon gång lära sig bettet om man vill kunna rida med det. Ärligt talat tror jag det tar längre tid att verkligen LÄRA sig rida med ett tränsbett på det sätt jag skulle kunna vilja använda mig av det.

(Observera, ingen promotion för stång - snarare bettlöst! :crazy: )
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Kl
Rider för närvarande på tredelat på känsliga "mjukhalsade" hästen som har lätt för att länga ut sig och trivs med yttepyttesignaler i tränsbettet. Hon låser sig mot kapsoner och hänger sig på stänger. Ingendera av de betten behövs heller i det jobb som görs nu. hästen har ridits en del på stång av andra en längre tid, o var synnerligen avknäppt i nacken första tiden hemma.

Har hävstångseffekt (hackamore) på travaren ute för att ha nödbroms och komma runt problematiken med inlärt beteende mot tränsbett.
Situationen -springa ute längs vägen- triggar en spänning med underhalsen framme och samma svar på tygeltag som i vagn.
- rör på bettet, omedelbar ökning och tryck mot handen.
Det går att rida igenom, men känns onödigt inkonsekvent gentemot hästen, som är ärlig och svarar som den är van.
På böjda spår däremot går det att inverka annorlunda med skänkel o sits och få rätt svar på tränsbett. -Annan situation och lättare för hästen att skilja på de två uppgifterna.

Så alltså, på ridplan i dressyrövningar blir det helst tränsbett, men är inte emot att lägga på annat för att kolla vad som händer i hästkroppen. Det mesta som ingår i en medveten plan är ok kan jag tycka, om man har ögonen öppna för eventuell urspårning.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Min häst roas inte av tränsbett, eller ledade bett öht då han skramlar omkring med det i munnen, tuggar som en galning och vippar omkring med sin tunga, det ser ut som att han försöker peta bort bettet med tungan, och detta stör självklart koncentrationen både hos häst och ryttare. jag har testat det mesta i ledade bett på honom med olika nosgrimmor, med eller utan, olika grader spänt osv. Och jaaa, jag har kollat tänderna, han gillar helt enkelt inte bara ledade bett.

Med stångbett däremot är han helt still i sin mun, tuggar någongång sådär när han koncentrerar sig men är i övrigt lugn. Helt klart en grym förbättring.

det finns oledade tränsbett, man behöver inte välja stång för att hästen inte gillar ledat : )
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Nybörjare kommer alla vara någon gång. Vill inte påstå att ett tränsbett är särskilt "snällt" heller med en grön ryttare på ryggen. Framförallt måste man någon gång lära sig bettet om man vill kunna rida med det. Ärligt talat tror jag det tar längre tid att verkligen LÄRA sig rida med ett tränsbett på det sätt jag skulle kunna vilja använda mig av det.

(Observera, ingen promotion för stång - snarare bettlöst! :crazy: )

Varför skulle det ta längre tid att lära sig tränsbett än en stång menar du?
anledningen att folk gillar stången är ju ofta att hästen ger efter i nacken på stången. det betyder inte för den skull att den arbetar rätt. detta kommer fram när man sen rider på tränsbett, dvs tränsbettet avslöjar oftast lite dolda fel om man har en häst som helt enkelt bara gett efter för stången utan att för den skull bjuda och arbeta ärligt på den.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Pink tycker inte om tränsbett, munnen är vidöppen äve fast jag inte håller i tyglarna. Om jag ska försöka rida eller träna på det så får han ibland panik och då är han inte kontaktbar.

På stången är det mycket bättre. han är helt lugn i munnen och stängd även om man tar i stången. Han får aldrig sån panik som han alltid fick innan och han lyssnar jättefint på stång eller stång+kapson.
Jag rider också bättre på enhandsfattning och tycker att det är lättare att rida på stång är tränsbett.
Vi tränar alltså på ett bett som vi båda trivs bäst på:)
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

måste bara säga att kapsonen är mer i direktkontakt med överlinjen än tränsbettet.;) eftersom nosbenet sitter ihop med nacken:) Med tränsbettet kan hästen lägga underkäken på sne men det kan den inte på samma sätt med kapsonen:) inte meningen att klaga;)
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Varför skulle det ta längre tid att lära sig tränsbett än en stång menar du?
anledningen att folk gillar stången är ju ofta att hästen ger efter i nacken på stången. det betyder inte för den skull att den arbetar rätt. detta kommer fram när man sen rider på tränsbett, dvs tränsbettet avslöjar oftast lite dolda fel om man har en häst som helt enkelt bara gett efter för stången utan att för den skull bjuda och arbeta ärligt på den.

Precis ett tränsbett är mkt avslöjande när det gäller hur lösgjord hästen egentligen är, det märkliga är att inga AR hästar verkar acceptera tränsbett när både dressyr och hopphästarna inte har några problem med att gå på vanligt tränsbett :confused:
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Precis ett tränsbett är mkt avslöjande när det gäller hur lösgjord hästen egentligen är, det märkliga är att inga AR hästar verkar acceptera tränsbett när både dressyr och hopphästarna inte har några problem med att gå på vanligt tränsbett :confused:
Kan det bero på handen som håller i det:angel:
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Precis ett tränsbett är mkt avslöjande när det gäller hur lösgjord hästen egentligen är, det märkliga är att inga AR hästar verkar acceptera tränsbett när både dressyr och hopphästarna inte har några problem med att gå på vanligt tränsbett :confused:

Inte har några problem..? Nähää... Kanske är så att de inte ges så stort val?
Jag har varit på ett tiotal tävlingar dom senaste månaderna och fått med mej hur mycket bilder som helst på en massa hästar som inte har NÅGRA PROBLEM ALLS att gå på tränsbett.;)
Lägger inte ut något här av hänsyn till ryttarna men ett bildspel är på gång!:bump:
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Varför skulle det ta längre tid att lära sig tränsbett än en stång menar du?
anledningen att folk gillar stången är ju ofta att hästen ger efter i nacken på stången. det betyder inte för den skull att den arbetar rätt. detta kommer fram när man sen rider på tränsbett, dvs tränsbettet avslöjar oftast lite dolda fel om man har en häst som helt enkelt bara gett efter för stången utan att för den skull bjuda och arbeta ärligt på den.

Och jag tycker att problemen syns ungefär lika tydligt oavsett bett.
Idealet är att få en häst som söker sig framåt/nedåt till handen - utan att hänga sig i handen eller använda sig av den som femte ben, att hästen är avslappnad och länger överlinjen, att hästen "öppnar" nacken och är framme med nosen, att hästen även om den såklart gärna ska lyssna på enbart sits lyssnar på och lyder fina hjälper med handen som går igenom hela rygglinjen till bakbenen.

Det som är svårast enligt mig är att få dessa pusselbitar på plats och bruka det begränsade verktyget rätt för att kunna få alla pusselbitar på plats. Många fällor att falla i. Givetvis sitter det inte bara i bettet utan resten av ridningen. Med tränsbett är det lätt att ta tygeltagen bakåt -hästen spänner emot, ta ledande tygeltag - lätt att av misstag faktiskt uppmuntra hästen att falla ur ramen (inte ha framdelen riktad framför bakdelen), lätt att man accepterar att hästen har lite stöd för att den söker sig fram till handen - när den i själva verket blir framtung av sitt femte ben, lätt att man trivialiserar bettets skarphet eftersom det anses vara "snällt" - inget metallskrot i munnen på hästen är "snällt" enligt mig, lätt att få falsk ställning i nacken som inte går igenom ända till höfterna osv.
Många fällor som sagt. Fast det här är väl mest hur JAG upplever tränsbett i förhållande till andra varianter jag testat rida på. Lyckas man undvika fällorna så kan det absolut vara ett bra verktyg = anledningen att jag föredrar det (även om man givetvis fortfarande kan falla i fällor).
Med stång upplever jag det lite som kanon eller kalkon. Fast som du säger finns det säkert de som luras av stången precis som jag beskriver att det är lätt att luras av tränsbettet.
Med bettlöst ser jag nackdelen att man inte har "direktkontakt" med överlinjen på samma sätt, men ser samma sak som en fördel om man vill ha ett milt alternativ. Känns egentligen som det alternativ som borde vara mest logiskt både för häst och ryttare, lättast att lära sig. Lite begränsat - men just därför bra- svårare att missbruka utan att hästen avlärs och till slut stänger av.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Precis ett tränsbett är mkt avslöjande när det gäller hur lösgjord hästen egentligen är, det märkliga är att inga AR hästar verkar acceptera tränsbett när både dressyr och hopphästarna inte har några problem med att gå på vanligt tränsbett :confused:

Vart har du fått ifrån att inga AR-hästar verkar acceptera tränsbett?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
872
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Hästmänniskan Vad köper man för häst nuförtiden om man vill ha en häst som går bra i terräng? Tycker dom flesta hästar är så tävlingsavlade och gör...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
11 801
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
601
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 570
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp