Bukefalos 28 år!

Tränsbett- hur går era hästar på det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Menar du alltså att löphästar går med en mjuk och följsam kontakt?
Gast

Ja jag kan inget om körning men som jag har förstått det är travare och galopphästar helt olika i handen, vilket också brukar märkas på hur de är att rida (i munnen). Det går inte att jämföra.

Fullblod kan ridas med mjuk och känslig kontakt och är inte ett dugg svåra att "skola om", inte i närheten av de problem en travare ofta har, bla i munnen.

De har inte alls travarens sätt att köra upp huvudet och ta stöd, de drar ingen sulky efter sig, de bär ryttare, vilket blir något helt annat.

Det går inte att likställa alls.


Håller annars med dej ang bett! Det är är ridningen det handlar om.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Ja jag kan inget om körning men som jag har förstått det är travare och galopphästar helt olika i handen, vilket också brukar märkas på hur de är att rida (i munnen). Det går inte att jämföra.

Fullblod kan ridas med mjuk och känslig kontakt och är inte ett dugg svåra att "skola om", inte i närheten av de problem en travare ofta har, bla i munnen.

De har inte alls travarens sätt att köra upp huvudet och ta stöd, de drar ingen sulky efter sig, de bär ryttare, vilket blir något helt annat.

Det går inte att likställa alls."

Jag tycker att det går att likställa, givetvis är inte alla travare eller galoppörer varandra lika liksom inte alla andra rasers individer är lika heller, men...

Jag talade om hur de uppför sig när de tävlas, då måste de gå med stöd annars går det inte bra med tanke på balanspunkten.
Jag håller helt med om att det är lättare att skola om fullblod än travare men det har nog mer med exteriören och rörelsemönstret att göra.
Jag har kört travare och jag har ridit fullblod, båda sorterna i full träning, och stödet måste finnas där i den "verksamheten" annars står dom på näsan!
Gast
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Det är också denna träning med fast stöd och full fart framåt som gör det svårt och mödosamt att skola om dessa hästar. Så fort de får (enligt deras tyckande då..) ett "fast stöd" så slår springa-reflexen till, något de har fått beröm för i sitt tidigare liv och något som de också är trygga i.

Det var detta jag inte höll med om. Det stämmer inte med galopphästar. Ja, stöd, för att springa fort, men inte det "tunga" stöd som jag har förstått att travare har. :confused:

Det gäller ju alla hästar att de kan ta ett starkt stöd och dra iväg, om de är dåligt ridna. Är väl det folk kallar att hästen "sticker":angel:

En galopphäst är känslig i munnen, (och rids oftast på delat bett dessutom. )
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Det är här man lätt går fel, hästen spjärnar inte med underhalsen. Den spjärnar med bakbenen. Ta bort mothållet i bakbenen och handen och den har inget att spjärna mot. Lösningen sitter i att den låter dig kontrollera bakbenen.

Gast

Absolut, det är en viktig del.
För att kunna göra det måste man först och främst kunna kontrollera tempot hyfsat! ;)
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Vi har lite olika erfarenhet bara, de jag red hade inget emot ett rejält stöd när de skulle springa fort i alla fall. Kanske beror på den tränare de stod hos, vad vet jag?
Gast
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

det är du som ältar : )

jag har inte ens avsett att fokusera på dina bilder när jag skriver om höga eller låga huvuden och halsar. Rent allmänt går väldigt många hästar man ser som rids för tidigt eller av andra motiverade anledningar på stång, i för djup och framtung form. En häst över tygeln är knappast som sagt mer framtung.

haha, möjligt! ;)
Just mitt kallblod och bettval där verkar vara ett ständigt återkommande ämne, trots att jag själv inte hade dragit in den i diskussionen :angel:

Rent allmänt går många "inte tillräckligt utbildade" hästar framtungt... så ser man det så hade det varit för tidigt med vilket bett som helst! :p
Och ja, om man sitter och tror att hästen går i en bra och hälsosam form när den i praktiken bara fulkröker sig i en djup och rund, eller allmänt tror att den formen är bättre och därför använder stången, då känns det lite fel ute. Och tråkigt eftersom det blir en himla omväg. Om man är medveten om att formen inte är bra och hästen hamnar "djup och rund" när man har fokus på annat, då ser jag det inte som lika farligt.

En häst som är över tygeln behöver givetvis inte bli mer framtung än en häst som är "på tygeln" (utan att vara ärlig i formen) eller låg, det är jag med på. Snarare kan vissa säkert gå mer fritt fram om de får höja huvudet.
Om de däremot höjer huvudet så mycket att halsen nästan är lodrät uppåt och låser ryggen rejält, ja då blir de väldigt bogtunga! :crazy:
Sen var (och är, fast i mycket mindre grad) det problem med att kuse ville snedda à la vända med vagn i sidled istället för att vända som folk (häst :p)! Då måste de liksom spjärna med hals och bog och blir väldigt framtunga. Ytterligare en grej jag försökte lösa med tydliga halvhalter som påminnelse när den glömde bort sig, men då har hästen redan satt sig själv i obalans vilket orsakar spänning.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Det var detta jag inte höll med om. Det stämmer inte med galopphästar. Ja, stöd, för att springa fort, men inte det "tunga" stöd som jag har förstått att travare har. :confused:

Hmm, fast travare har inte så tungt stöd heller upplever jag det som?
Man filosoferar uppenbarligen lite annorlunda vid när man kör trav, t ex så skulle hästen snubbla till så skulle farsan åtminstone ta tag ett mer rejält stöd för att försöka balansera upp hästen. När det ska gå fort har nog många ett "stadigt" stöd (dock inte "tungt" såvitt jag vet?), vid snabbjobb, men de ska ju även kunna gå med lösare stöd och de flesta kan jogga/skritta utan stöd alls. Dock är det ju inte så mycket finlir med tömmarna, har man lite stöd för att balansera upp i högre tempo och då ska bromsa så blir det genast segdragande som måste vara med högre tryck än själva stödet.

Skamligt nog är mitt varmblod mjukare/lättare i handen vid körning än vid ridning :angel: (inte hård vid ridning, men otroligt mjuk och fin i munnen vid körning) har väl iofs att göra med att det är lättare att balansera sig utan ryttare på ryggen och lättare rakt fram.

Däremot så finns det nog dom som lär sig spänna emot som en försvarsmekanism om man dragit dom lite väl hårt i munnen vid körning.. Att de har det där lite heta/tuffa psyket och inte blivit riktigt inlärda vad som förväntas när man drar i tömmarna. Och att de "drar emot" i ren protest. Tror det är vanligare bland kallbloden än varmbloden.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Och ja, om man sitter och tror att hästen går i en bra och hälsosam form när den i praktiken bara fulkröker sig i en djup och rund, eller allmänt tror att den formen är bättre och därför använder stången, då känns det lite fel ute. Och tråkigt eftersom det blir en himla omväg. Om man är medveten om att formen inte är bra och hästen hamnar "djup och rund" när man har fokus på annat, då ser jag det inte som lika farligt.

En häst som är över tygeln behöver givetvis inte bli mer framtung än en häst som är "på tygeln" (utan att vara ärlig i formen) eller låg, det är jag med på. Snarare kan vissa säkert gå mer fritt fram om de får höja huvudet.

Det håller jag med om!
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Men inte biten om att hästarna kan bli extremt framtunga av att gå med huvudet i skyn och spänna ihop överlinjen? :p
Blev sugen på att rota fram någon riktig rysar-bild för att illustrera! :devil:
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Inte så framtunga som hopvikta på stång när de redan från början är framtunga i sig själva, nej.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Jag tror det här diskussionen uppkommer varje gång för att det ÄR synd om hästarna ibland. Alla som rider med stång rider inte katastrofalt illa. Men en hel del gör det. Och det är ledsamt. För det är en annan levande varelse som får ta skiten. Det är ju för fasen någons mun vi har järngrejorna i!

Jag vet inte om du klassade mig som dressyrkärring eller vad. Jag rider dressyr. Med mycket, mycket hämtat från AR och Klassiskt. Jag sa tom att jag red AR under många år. Men efter att ha sett mer så vill jag inte längre säga att jag rider rent AR. Jag är dessutom rätt less på att sätta etiketter på allt.

Jag har dessutom en ponny som är dåligt byggd. Han är rejält överbyggd och i naturlig framvikt med dålig halsansättning etc. Dessutom är han hälften Islandshäst. Det drar med sig lätthet för orena gångarter och 4 rena som han kan kombinera i många olika varianter. Han är även rätt förstörd mentalt av sitt tidigare liv. Och även om han är bättre nu har han fortfarande lätt att stressa ur totalt.

Trots det har ja alltid varit välkommen på alla träningar jag velat. Ja, jag har fått höra att min häst är dåligt byggd och dåligt lämpad för dressyr. Men det ÄR ju så! Utöver det har vi behandlats precis som alla andra. Om vi gjort något dåligt får vi skäll och tvärtom då vi gjort något bra.

Jag tror man väljer mycket själv hur man behandlas. Att vara martyr är inte smickrande för någon. Och det gör inte att man behandlas bättre. Var stolt och glad över dig och din häst, men medveten om era brister! Då kommer du bemötas därefter.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Jag har två olika bett. När jag rider ut har jag ett oledat pelham med två tyglar, har det också på banan ibland. Annars tränsbett,tvådelat med fasta ringar, på ridbanan.

Har provat en kapson, det var ok vid hand, tillsammans med tränsbettet, men det kändes inte bra vid ridning, jag är ovan vid bettlösa huvudlag.

Tränsbettet och pelhamet är ungefär likvärdiga vid träning tycker jag, kanske ska tillägga att jag bara använder "bridong"tygeln på pelhamet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Inte så framtunga som hopvikta på stång när de redan från början är framtunga i sig själva, nej.

Då går våra erfarenheter isär. Finns inget mer framtungt jag sett än en häst som går på bogarna à la upp med huvudet till den nivån.
Särskilt enligt känslan när man rider en sån häst, att varje steg blir stötigt som attans (att de liksom står emot men springer på samma gång) och som att man hamnar i en brant nedförsbacke i obalans, att rygglinjen blir totalt ihopspänd och bakbenen skyfflar stelt och stumt. Ofta i kombination med att hästen "viker" sig tar kanske 80% av vikten på innerbogen i kurvorna... Utan chans att parera nämnvärt när hästen är i det tillståndet.
Visst, det kan kännas illa med hästen "rund och djup" också. Men i en helt annan grad enligt mig, och betydligt mindre skadligt för ryggen! :crazy:
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Då går våra erfarenheter isär. Finns inget mer framtungt jag sett än en häst som går på bogarna à la upp med huvudet till den nivån.
Särskilt enligt känslan när man rider en sån häst, att varje steg blir stötigt som attans (att de liksom står emot men springer på samma gång) och som att man hamnar i en brant nedförsbacke i obalans, att rygglinjen blir totalt ihopspänd och bakbenen skyfflar stelt och stumt. Ofta i kombination med att hästen "viker" sig tar kanske 80% av vikten på innerbogen i kurvorna... Utan chans att parera nämnvärt när hästen är i det tillståndet.
Visst, det kan kännas illa med hästen "rund och djup" också. Men i en helt annan grad enligt mig, och betydligt mindre skadligt för ryggen! :crazy:

fast för att det känns bättre för dig innebär inte nödvändigtvis att det är mindre framtungt för den skull.
ser inte hur du kan sitta i mer nedsförsbacke än på en redan framtung häst ihopböjd på stång och därmed ännu mer framtung. en stjärnkikare lutar inte neråt utom på mitten :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

kl

Ang travare så den lilla erfarenhet jag har av min egen springare är att han inte kan trava "riktigt" utan att ha som ett femte ben i min hand. Det är då han får sin "flygande trav". Det blir också svårt när han är pigg och rids av någon som inte riktigt förstår håller i honom för att bromsa upp och då kopplas "travet" på och det blir en omöjlig kombination - det blir shettisrejs och ryttare flyger av i någon kurva. Då är det lätt att sätta på pessoa eller annat (har testat själv)

Nu har han börjat lära sig skillnaden

Det är stor skillnad på det jag får i handen vid körning med min lilla travarshettis och halvblodets "sug" i handen.

Nu kan däremot shettisen även trava med sulkyn med lite sug och mer bärig trav.. tror han är förstörd som travarshettis nu tyvärr :o

:D
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Trots det har ja alltid varit välkommen på alla träningar jag velat. Ja, jag har fått höra att min häst är dåligt byggd och dåligt lämpad för dressyr. Men det ÄR ju så! Utöver det har vi behandlats precis som alla andra. Om vi gjort något dåligt får vi skäll och tvärtom då vi gjort något bra.

Jag tror man väljer mycket själv hur man behandlas. Att vara martyr är inte smickrande för någon. Och det gör inte att man behandlas bättre. Var stolt och glad över dig och din häst, men medveten om era brister! Då kommer du bemötas därefter.

Jag är väl medveten om våra brister som ekipage men tyvärr i min landsända så vill tränarna slå sig för bröstet när deras elever tar placeringar på tävlingar. Vi kommer inte komma dit tyvärr och därför anses det inte värt att träna oss. Folk undrar varför jag lägger ner så mkt tid och pengar när jag ändå inte kommer någonstans. Om jag vill rida ska jag skaffa något vettigt att rida på....
Jag vill inte leka martyr det är inte det det handlar om.
Jag vill bara berätta om hur olika det kan vara och att man inte ska döma någon pga hästval, utrustning eller ridinriktnign.
Vi gör väl alla så gott vi kan.
/T
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av Totola
Då går våra erfarenheter isär. Finns inget mer framtungt jag sett än en häst som går på bogarna à la upp med huvudet till den nivån.
Särskilt enligt känslan när man rider en sån häst, att varje steg blir stötigt som attans (att de liksom står emot men springer på samma gång) och som att man hamnar i en brant nedförsbacke i obalans, att rygglinjen blir totalt ihopspänd och bakbenen skyfflar stelt och stumt. Ofta i kombination med att hästen "viker" sig tar kanske 80% av vikten på innerbogen i kurvorna... Utan chans att parera nämnvärt när hästen är i det tillståndet.
Visst, det kan kännas illa med hästen "rund och djup" också. Men i en helt annan grad enligt mig, och betydligt mindre skadligt för ryggen!

fast för att det känns bättre för dig innebär inte nödvändigtvis att det är mindre framtungt för den skull.
ser inte hur du kan sitta i mer nedsförsbacke än på en redan framtung häst ihopböjd på stång och därmed ännu mer framtung. en stjärnkikare lutar inte neråt utom på mitten

men om man tänker att en häst som är eftergiven och rund, får med sig sitt bäcken och till viss del får bakbenen längre in under kroppen, femur pekar framåt, sittbenen nedåt, då är väl den hästen lite mindre framtung än den som spänner upp sin rygg och skyfflar på bakom sig och trycker emot sin framdel?
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

men om man tänker att en häst som är eftergiven och rund, får med sig sitt bäcken och till viss del får bakbenen längre in under kroppen, femur pekar framåt, sittbenen nedåt, då är väl den hästen lite mindre framtung än den som spänner upp sin rygg och skyfflar på bakom sig och trycker emot sin framdel?

Ja det scenario du beskriver är goddag yxskaft. Det är inte det jag beskriver ö.h.t Utan om hästen är så framtung och hopböjd ytterligare extra på tex en stång att den har 80% av vikten på fram så är en sån häst över huvud taget inte särskilt eftergiven, rund och får med sig sitt bäcken, så jag tycker inte jämförelsen är relevant ö.h.t.
Sen är jag väl medveten om att ryttarna väldigt gärna vill tro att det är bättre, det känns bekvämare osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 922
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 642
Senast: SiZo
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 427
Senast: Nikan
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp