Tränarbyte pga olika målbild?

Myy

Trådstartare
Jag och min häst har varit på dressyrclinic för en utländs ryttare/tränare. Vi fick mycket beröm och jag kände mig verkligen taggad efteråt. Startade en lokal tävling direkt efteråt med vinnst som resultat. Kommer hem till min "vanliga" tränare som direkt tycker att allt jag gjort under clinicen är fel. Rider som min vanliga tränare vill, han är nöjd och viss,t även jag. Åker för att tävla Msv C. Katastrof. Kommer hem och får höra av min tränare att "jag inte ska ha förväntningar för så bra är inte min häst" (vilket han tyckte att jag borde ha (förväntningar alltså), när han såg oss dagen före. Känner att jag borde se mig om efter en ny tränare. Men har verkligen trivts bra med den jag har nu och han har hjälpt oss jättemycket under dessa 4 åren som jag tränat 1-2 gånger i veckan för honom. Så vet inte riktigt hur jag ska ta upp detta med honom. Jag vet inte heller hur jag hittar en annan tränare, på den nivån jag vill träna på. Jag vill gå hela vägen med min 12 åring.

Så jag undrar: Hur skulle ni ha sagt detta till er tränare, att ni vill byta för att ni känner er "nerplattade i skosulorna" och inte har samma målbild. Jag skulle också vilja ha tips på hur jag hittar en duktig ryttare/tränare som är villig att undervisa någon som "inte är någon" utan som "bara" vill lära sig.
Jag bor i Mälardalen.
 
Det där är jättesvårt. Dels för att vissa tränare kan ge en hjälp som ger enorma resultat för stunden men som inte är hållbara i längden.

Som tex har jag en kompis som brukade träna för en tränare som var väldigt noggrann med grunderna och viktigt att hästen bar sig själv.

Så var hon iväg på en clinic och där blev hon uppmanad att bl.a. plocka upp hästen. Plötsligt gick hästen jätteflashigt efter clinicen. Detta tack vare att grunderna var så väl befästa.

Tyvärr så bytte min kompis tränare till den nya tränaren för hästen gick ju så mycket bättre då. Efter ett halvår började bakslagen komma.

Så med den gamla tränaren så tog framstegen lång tid medan med den nya kom framstegen snabbt men de höll inte i längden.

Så bara för att det går jättebra när man rider för en ny tränare så behöver det inte betyda att den nya är bättre. Utan den nye kanske åker snålskjuts på den gamle tränarens arbete.

Detta är ju något du får ta en rejäl funderare över. Varför går det så mycket bättre att träna för just den tränaren? Vad är skillnaden? Är det en verklig hållbar skillnad?

Ibland är det ju faktiskt så att man behöver byta tränare. Vissa tränare passar bättre till vissa hästar.

Man får helt enkelt gå mycket på sin magkänsla men ändå vara eftertänksam.
 
Du kanske kan rida för flera!? Det gör de flesta jag känner. Då "slipper" du ha det jobbiga snacket med din nuvarande tränare.

Vad säger din magkänsla om den ridning du fick prova på clinicen? Vilken klass var det du startade direkt efter clinicen? Det kan ju vara ganska stor skillnad i bedömningen mellan olika klasser, vad som krävs osv. Så även mellan domare. Glöm inte att det är bedömningssport vi håller på med.

Om du vill gå hela vägen så finns det nog inga genvägar. Känner din nuvarande tränare till dina mål? Stöttar hen dig i dem?
 
Ta ett samtal om hur du känner? Vad menade han med att din häst inte är så bra att du skulle förvänta mer? Vad ansåg han att den andra gjort fel och varför? Be honom förklara. Det kan finnas bra skäl, och innan du avslutar är det nog bra att få veta vad han menar.
 
Hur har din kännsla med din nuvarande tränare varit under de fyra åren som gått? För mig låter det lite konstigt att man varit nöjd och glad och fått massor av bra hjälp i fyra år och så poff är allt borta?
Så klart du inte ska vara kvar om du inte är nöjd, men hur du ska lägga upp det och vad du ska säga beror ju på vad du känner inte fungerar längre.

Jag har tränat i flera år för min tränare och vi har en röd tråd att följa, vi jobbar mot samma mål och jag kan vara öppen med diskutioner om hur andra ser på saker (om jag varit på någon kurs med anna tränare eller så).
Jag håller helt med Tora, fundera på hur du vill träna, vilket system har du och din tränare och vad är du inte nöjd med?
 
Jag förstår inte hur EN träning för din ordinarie tränare kan resultera i katastrof på tävlingsbanan om du vann förra gången och att detta skulle bero på den gamla tränaren? Vad red du för klass när du vann?

Annars är det väl bara att byta? Du behöver inte ens ge en orsak till det om du inte vill. Frågar tränaren är det väl bara att säga som det är?
 
Hej alla. Tack för era svar. Nej, såklart är det inte ett tillfälle som gör att det inte blev bra på tävlingen, men det som inte kändes bra var just det att det var bra på träningen, min tränare tyckte att jag kunde ha förväntningar och så blev det skit på tävlingen och jag får då höra att jag kanske inte borde ha haft förväntningar eftersom min häst aldrig kan förväntas bli så bra som jag vill. Typ.
Jo, jag har också tänkt på detta med att den Nya tränare kanske åker snålskjuts på det vi redan har lagt grunden till under dessa fyra åren, och grejen är ju att den utländska tränaren bara kommer två gånger om året. Vilket innebär att jag i alla fall måste ha en vardagstränare. Fast borde inte den tränaren sträva mot samma mål som jag?
Jag tycker också att det är jättesvårt att hitta en tränare som har kunskapen att utbilda upp till Grand Prix-nivå utan att jag som ryttare har referenser eller tävlingsresultat.
Kände verkligen att jag behövde få höra lite åsikter om detta.
 
Jag och min häst har varit på dressyrclinic för en utländs ryttare/tränare. Vi fick mycket beröm och jag kände mig verkligen taggad efteråt. Startade en lokal tävling direkt efteråt med vinnst som resultat. Kommer hem till min "vanliga" tränare som direkt tycker att allt jag gjort under clinicen är fel. Rider som min vanliga tränare vill, han är nöjd och viss,t även jag. Åker för att tävla Msv C. Katastrof. Kommer hem och får höra av min tränare att "jag inte ska ha förväntningar för så bra är inte min häst" (vilket han tyckte att jag borde ha (förväntningar alltså), när han såg oss dagen före. Känner att jag borde se mig om efter en ny tränare. Men har verkligen trivts bra med den jag har nu och han har hjälpt oss jättemycket under dessa 4 åren som jag tränat 1-2 gånger i veckan för honom. Så vet inte riktigt hur jag ska ta upp detta med honom. Jag vet inte heller hur jag hittar en annan tränare, på den nivån jag vill träna på. Jag vill gå hela vägen med min 12 åring.

Så jag undrar: Hur skulle ni ha sagt detta till er tränare, att ni vill byta för att ni känner er "nerplattade i skosulorna" och inte har samma målbild. Jag skulle också vilja ha tips på hur jag hittar en duktig ryttare/tränare som är villig att undervisa någon som "inte är någon" utan som "bara" vill lära sig.
Jag bor i Mälardalen.

Du skriver att du vill gå hela vägen med en 12-årig häst som i dagsläget tävlar lätt klass/MsvC. Nu vet jag inte vad du har för häst eller hur du rider/har för erfarenhet av att rida klasser, men tycker kanske att ditt mål kanske är lite svårt att nå...

Sa tränaren från utlandet att ni som ekipage hade GP-kvaliteter?
 
Men nu tror jag du missuppfattat ts @break_a_leg? Jag uppfattar det som att nya tränaren sett potential i ekipaget, inte uttalat att det skulle vara på GP nivå, utan potential att nå sina mål. Vad dessa mål är är inte uttalat.
Det ts funderar över är ju om hon ska bryta ett långtgående samarbete för ny tränare eller om det var en ren tillfällighet att det råkade gå så bra på tävlingen. Jag kan tycka att gamla tränarens kommentar om att hästen inte är så bra är lite tråkig om han inte sagt samma sak under alla år hon öst ut pengar på träning för honom.
 
Du skriver att du vill gå hela vägen med en 12-årig häst som i dagsläget tävlar lätt klass/MsvC. Nu vet jag inte vad du har för häst eller hur du rider/har för erfarenhet av att rida klasser, men tycker kanske att ditt mål kanske är lite svårt att nå...

Sa tränaren från utlandet att ni som ekipage hade GP-kvaliteter?

Ja det var ju verkligen en produktiv kommentar i sammanhanget.
Jösses.

TS: Jag har också lite svårt att se att om du varit nöjd tidigare osv, att en enda clinic för en annan tränare skulle själpa eller hjälpa helhetsbilden över lag.
jag hade definitivt utifrån det inte förhastat mig ang. att byta tränare om du under dessa 4 år varit nöjd och känner att ni verkligen utvecklas hela tiden? Om du INTE kännt det under åren men fortsatt än då, ska du ju byta tränare såklart. Men annars så hade jag pratat med tränaren om vad du vill och hur du känner. En vettig tränare är faktiskt till för att ha en öppen dialog med så att bägge parter förstår hur den andre resonerar och utifrån det kan skapa ett bättre sammarbete.
 
Hej alla. Tack för era svar. Nej, såklart är det inte ett tillfälle som gör att det inte blev bra på tävlingen, men det som inte kändes bra var just det att det var bra på träningen, min tränare tyckte att jag kunde ha förväntningar och så blev det skit på tävlingen och jag får då höra att jag kanske inte borde ha haft förväntningar eftersom min häst aldrig kan förväntas bli så bra som jag vill. Typ.
Jo, jag har också tänkt på detta med att den Nya tränare kanske åker snålskjuts på det vi redan har lagt grunden till under dessa fyra åren, och grejen är ju att den utländska tränaren bara kommer två gånger om året. Vilket innebär att jag i alla fall måste ha en vardagstränare. Fast borde inte den tränaren sträva mot samma mål som jag?
Jag tycker också att det är jättesvårt att hitta en tränare som har kunskapen att utbilda upp till Grand Prix-nivå utan att jag som ryttare har referenser eller tävlingsresultat.
Kände verkligen att jag behövde få höra lite åsikter om detta.

Jag tycker du får fundera kring systemet du vill utbilda din häst efter. Om du själv inte känner dig säker i det så fråga din nuvarande tränare hur den ser på saken. Varför gör ni det ni gör nu? Vad är planen med det?
Kolla på träningar och clinics med andra tränare och försök läsa på och skaffa info om olika sätt/system/skolor och tränare i sig. Se om du kanske trots allt tycker det ni gör känns bäst eller om du vill byta.

Jag tycker nog att en del också kan missuppfatta det man säger. Ens häst och ens ridning är något väldigt känsligt för många.
Jag säger inte att du missuppfattat din tränare. Men kan det finnas möjlighet att man tyckte du skulle ha förhoppningar om plac "under förutsättning att" och att när man sen såg hästen nästa gång eller hörde om ritten och vet hur ekipaget är fattar att en viss grej skedde och just då är ni inte bra nog?
Annars tycker jag det är jäkligt märkligt att ena dagen påstå att man har chans och några dagar senare mer påstå att ekipaget inte är bra nog för klassen, om det nu är så det menas.
Isf har man ju som tränare gjort bort sig. För mig är det viktigt att eleven alltid känner tillit till mig. Jag säger alltså "det kan jag inte svara på/jag vet inte/etc" istället för att säga att "det här grejar ni" om det inte är 100% säkert.
Och med tävling är det ju omöjligt att garantera något. Man kan säga att om ni rider som vanligt eller något sämre bör ni bli godkända alt få bra %. Men allt kan ju hända.
Blir det pannkaka så behöver inte det betyda att ekipaget inte är redo för klassen. På't igen om rutinen brister, nerverna ställer till det etc! Är det det rent ridtekniska bör man ju veta det innan.
Jag tycker det är fult att skicka ut elever i klasser som är för svåra för dem utan att de är medvetna om det. Vill de köra iaf och tycker det är kul- ok!
Men man säger inte att det är fantastiskt för att efter misslyckande dra tillbaks det och säga att det är skit.

Oavsett hade jag nog frågat min tränare. Pratat om saken om jag hade frågetecken.
Det gäller både startande, åsikter om kvalitet och funderingar kring utbildning/mål/etc.

Jag vill att mina tränare ska ha tänk som går att väva ihop, samma signalsystem etc.
Jag rider för ett par som rider för varann. De är lite olika iom olika bakgrund och att de är individer. Men de har samma tänk, system i utbildning etc.
Har också en tredje tränare som jag mest bara kört inridnings-träning med. Det funkar fint att väva ihop utan att behöva bryta något system.
 
Hej alla. Tack för era svar. Ska göra som några har föreslagit och pröva att ha två tränare under en period. Så får jag se var det tar vägen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 357
I
Hästmänniskan Skriver under anonymt nick, måste få "prata" av mig lite... Har väl egentligen inget ovanligt problem, jag är en av de som alltid...
Svar
15
· Visningar
1 477
Senast: amanin
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp