Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Körde igenom corepasset också i eftermiddag eftersom jag jobbar i två dagar sen och kanske har svårare att få till det. Läste i tidningen att snön förhoppningsvis försvinner inom en vecka här nere i söder så avvaktar lite med broddarna och låter hästarna ha lite lov istället. Jag är alltså livrädd att den stora ska sparka den lille om hon har broddarna i hagen och hon är så jobbig att lyfta hovarna på (med hovslagaren och sånt som inte bara är att kratsa) så jag kommer aldrig orka skruva i och ur dem. Hoppas prognosen stämmer.
 
Uuuuh börjar känna ett litet förkylningsvirus i kroppen :cautious: Eller kanske tom är ett litet influensavirus??:nailbiting:
Har under eftermiddagen försökt hjälpa mitt immunförsvar med en tupplur, C-vitamin (apelsiner och vindruvor), te med honung och lite antioxidanter (mörk choklad :angel:). La till litegrann chips också för rätt saltbalans... :up: Och nu kokar en stor kastrull potatis- och purjolöksoppa med vita bönor.
Håll tummarna för att jag klarar mig! :D
 
Skulle tro att det nyper nånstans i nacke/axlar. Följer axlarna med upp när du tar armarna rakt upp eller kan du hålla dem nere?

Typ så här:

scap-pullup_orig.jpg
Njae, de följer med upp som på bilden till vänster och jag får spänna mig för att hålla dem som på bilden till höger. Vet inte om det är bra eller dåligt?
Inte vid träning just, men om jag jobbar, stickar, eller lirar på datorn länge så blir det så. Håller jag armarna över huvudet stramar och trycker det på insidan av överarmen precis ovanför armhålan. Var skitnojig först men kom fram till samma som du :p jag är stel från midjan upp till nacken typ. Mitt blir bättre av yinyoga/stretching!
Ah, nä jag har bara lagt märke till det ett fåtal gånger vid träning. Ska försöka vara lite mer uppmärksam på det och se ifall det finns tendenser även när jag gör annat! Och jag får lite samma känsla som du, det stramar i området kring armhålan liksom. Borde förmodligen unna mig en massage, men är för snål / prioriterar att lägga de pengarna på fler PT-pass just nu :angel:
Körde igenom corepasset också i eftermiddag eftersom jag jobbar i två dagar sen och kanske har svårare att få till det. Läste i tidningen att snön förhoppningsvis försvinner inom en vecka här nere i söder så avvaktar lite med broddarna och låter hästarna ha lite lov istället. Jag är alltså livrädd att den stora ska sparka den lille om hon har broddarna i hagen och hon är så jobbig att lyfta hovarna på (med hovslagaren och sånt som inte bara är att kratsa) så jag kommer aldrig orka skruva i och ur dem. Hoppas prognosen stämmer.
Vad bra du håller igång med träningen! Heja heja! :banana:

Uuuuh börjar känna ett litet förkylningsvirus i kroppen :cautious: Eller kanske tom är ett litet influensavirus??:nailbiting:
Har under eftermiddagen försökt hjälpa mitt immunförsvar med en tupplur, C-vitamin (apelsiner och vindruvor), te med honung och lite antioxidanter (mörk choklad :angel:). La till litegrann chips också för rätt saltbalans... :up: Och nu kokar en stor kastrull potatis- och purjolöksoppa med vita bönor.
Håll tummarna för att jag klarar mig! :D
Usch då, håller både tummar och tassar för att det ger sig!
 
Njae, de följer med upp som på bilden till vänster och jag får spänna mig för att hålla dem som på bilden till höger. Vet inte om det är bra eller dåligt?

Då tror jag att lite rörlighetsträning för området skulle göra susen för dig. :) Axlarna (eller rättare sagt skulderbladen) ska hållas nere för att man ska kunna använda musklerna på rätt sätt och för att slippa just att det klämmer åt där det inte ska klämma åt.

Kolla vad du har för utgångsläge genom att ställa dig med fötterna höftbrett isär och armarna hängande längs med sidorna. Lyft sakta armarna ut åt sidorna med handflatorna vända framåt (eftersom när armarna är rakt upp är det ju så man håller t.ex. en skivstång). När du har armarna rakt ut från sidorna, känn efter var du har axlarna och skuldrorna, gärna framför en spegel. Tänk dig att du ska stoppa ner vänster skuldra i höger bakficka och höger skuldra i vänster bakficka. Fortsätt nu att lyfta armarna och notera när skuldrorna vill upp ur bakfickorna och axlarna vill upp mot öronen.

Vilka övningar som du ska göra vet jag inte riktigt sådär på rak arm eftersom jag inte vet var nånstans det tar stopp för dig (och jag är verkligen ingen anatomiexpert, så även om jag visste skulle eventuella råd vara kvalificerade gissningar ;) ), men det torde finnas ungefär tusen olika övningar och program att prova. :)
 
Senast ändrad:
Hey.. jag lever! :D Lite kaos just nu bara.. Eftersom att jag jobbar natt och sover dagar så kan jag inte sova hemma just nu då det renoveras balkonger i mitt hus.. jag har inte ens en balkong.. :meh:
Och min lur dog i förgår..
Men pålle går bra och fotbollen är svinkul! Dessutom ledig en vecka nu! Har ingen aning om vad jag ska hitta på, men jag ska iaf inte jobba! :)
Fotboll innan ikväll, efter obligatoriska uppvärmningen (2varv runt plan) körde vi upphopp och knäböj om vartannat 3 och 3 i en "ring", efter det joggade vi över planen långsida till långsida och när tränaren blåste i pipan så joggade vi baklänges till han blåste igen då joggade vi framåt tills han blåste osv, sen en massa olika passningsövningar, spel på mindre plan med två små mål och så avslutade vi med kuvertet på halvplan x2 (jogga långsamt kortsida, 100% diagonalt över planen, jogga långsamt kortsida, 100% diagonalt över planen).. ville kräka när vi var klara.. :rofl:

Nu blir det sängen!
 
Blev träning hemma ikväll :) Körde ett helkroppspass och avslutade med att stretcha och massera onda punkter på sätesmusklerna. Det gör så ont att använda den där bollen så jag står nästan inte ut :arghh: Behöver göra det oftare så kanske det släpper lättare.

Jag kör varje dag med den där jävla bollen när jag behöver.. det är inte trevligt what so ever, men det hjälper! :)

Uuuuh börjar känna ett litet förkylningsvirus i kroppen :cautious: Eller kanske tom är ett litet influensavirus??:nailbiting:
Har under eftermiddagen försökt hjälpa mitt immunförsvar med en tupplur, C-vitamin (apelsiner och vindruvor), te med honung och lite antioxidanter (mörk choklad :angel:). La till litegrann chips också för rätt saltbalans... :up: Och nu kokar en stor kastrull potatis- och purjolöksoppa med vita bönor.
Håll tummarna för att jag klarar mig! :D

Svälj några vitpepparkorn när du ändå är igång också! :up:
 
Uuuuh börjar känna ett litet förkylningsvirus i kroppen :cautious: Eller kanske tom är ett litet influensavirus??:nailbiting:
Har under eftermiddagen försökt hjälpa mitt immunförsvar med en tupplur, C-vitamin (apelsiner och vindruvor), te med honung och lite antioxidanter (mörk choklad :angel:). La till litegrann chips också för rätt saltbalans... :up: Och nu kokar en stor kastrull potatis- och purjolöksoppa med vita bönor.
Håll tummarna för att jag klarar mig! :D

Håller tummarna!
 
Gym igår! Tyvärr var vårt lilla gym fullt i ungdomar som mest slöade runt så vi fick varken använda skivstången eller multigymet. Det blev militärpressar med en mindre stång, bicepscurl (som jag aldrig kör annars), triceps med en viktplatta och avslutade med goblet squats med en kb som vikt. Blev ett okej pass ändå men ursprungsplanen var marklyft :p

Idag ska jag rida på lunchen och eventuellt rida även ikväll. Hoppas få till det i alla fall så planen med hästarna håller.
 
Vaknade tyvärr med ont i halsen idag :down: Då blir det några lugna dagar då...
Tack för alla tumhållningar :love:
 
Är lite förkyld men är inte särskilt allmänpåverkad.
Cyklat en timme i rätt bra fart. Ätit två ägg.
Nervös för torsdagens spinningpass.
 
Tänker jag rätt om jag tänker "styrketräning" (med hjälp av appen eller annat) hemma några kvällar i veckan och att kanske satsa på kondition i så fall på helgerna?

Det är ungefär så jag tränar just nu i alla fall :) Styrketräning två dagar i veckan, springer en dag i veckan. Ca 30 minuter per pass. Det är vad som funkar just nu i min vardag :)
 
Det är ungefär så jag tränar just nu i alla fall :) Styrketräning två dagar i veckan, springer en dag i veckan. Ca 30 minuter per pass. Det är vad som funkar just nu i min vardag :)

Tack för svaret. Jag får ju lite kondition gratis genom ridningen och promenaderna med hästen (i alla fall den stora) men lite kondition även utanför stallet behövs nog för flåset.
 
Jag har insett att jag behöver göra något åt min (o)rörlighet... Googlade fram några enkla rörlighetsövningar som passar till mina problemområden, skrev ut dom på ett A4 papper och hängde över dataskärmarna vid mitt skrivbord. Gjorde dom förut och det tar inte ena 10 minuter totalt så jag ska försöka göra dom några dagar i veckan + använda tortyrbollen i ländryggen och på sätet oftare.
 
Då tror jag att lite rörlighetsträning för området skulle göra susen för dig. :) Axlarna (eller rättare sagt skulderbladen) ska hållas nere för att man ska kunna använda musklerna på rätt sätt och för att slippa just att det klämmer åt där det inte ska klämma åt.

Kolla vad du har för utgångsläge genom att ställa dig med fötterna höftbrett isär och armarna hängande längs med sidorna. Lyft sakta armarna ut åt sidorna med handflatorna vända framåt (eftersom när armarna är rakt upp är det ju så man håller t.ex. en skivstång). När du har armarna rakt ut från sidorna, känn efter var du har axlarna och skuldrorna, gärna framför en spegel. Tänk dig att du ska stoppa ner vänster skuldra i höger bakficka och höger skuldra i vänster bakficka. Fortsätt nu att lyfta armarna och notera när skuldrorna vill upp ur bakfickorna och axlarna vill upp mot öronen.

Vilka övningar som du ska göra vet jag inte riktigt sådär på rak arm eftersom jag inte vet var nånstans det tar stopp för dig (och jag är verkligen ingen anatomiexpert, så även om jag visste skulle eventuella råd vara kvalificerade gissningar ;) ), men det torde finnas ungefär tusen olika övningar och program att prova. :)
Men alltså gud, hur vet du så mycket egentligen? Det är en fråga jag ställer mig ganska ofta - min hjärna är avundsjuk! :D

Tack för tipsen!
 
Men alltså gud, hur vet du så mycket egentligen? Det är en fråga jag ställer mig ganska ofta - min hjärna är avundsjuk! :D

Tack för tipsen!

:o

Som gammal kontorsråtta och sedermera student har jag väl lite erfarenhet av stela axlar. :D Men mycket av det lilla jag kan om anatomi och hur saker hänger ihop kommer från mina yoganördår. Det kanske inte är medicinskt korrekta termer, eller ens medicinskt korrekt :D, alla gånger, men de kan förklara saker så man fattar.

(Skuldrorna i bakfickorna är dock en ny grej, det hörde jag på nån podd för inte alls så länge sen. Tycker den är asbra för att sätta skuldrorna rätt!)
 
Körde igenom dagens utmaning samt ben innan jobbet idag. Såg i appen att imorgon är vilodag egentligen, men velar lite mellan att köra nästa dags pass på morgonen (eftersom jag jobbar hela dagen sen hinner jag absolut ingenting annat) och sen ta vilodagen på torsdag, eller om det är skönt att ta den imorgon. Får suga lite på den karamellen ett tag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 928
· Visningar
61 543
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 448
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
90 591
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp