Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej och hå vilken bra helg jag har haft med min vän! Intensiv, men väldigt bra. Jag är dock väldigt glad att jag har en lite mer normal vecka framför mig nu, och tänkte träna enligt följande:

Måndag: 3 km transportpromenad, crossfit.
Tisdag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Onsdag: 3 km transportpromenad, crossfit.
Torsdag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Fredag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Lördag: Crossfit.
Söndag: Ridning.

Från och med idag har jag även som mål att skära ner på tillsatt socker fram till den 18 maj då vi ska åka till Sverige för 60-årsfest. Det handlar inte om några extrema förbud som sådant, men jag ska låta bli "självklart sötade" saker som godis, kakor, glass, fruktyoghurt och söta drycker. Jag tycker att det har sprungit iväg lite för mycket med sådant det här året och vill bryta det mönstret. Det enda undantaget jag kommer att göra är att äta en glass den dagen det eventuellt bestämmer sig för att bli vår på det här stället, för känslan av att sätta sig ner och äta årets första glass i solen är banne mig värd allt socker i världen! :D
 
Förra veckan sammanfattar jag med
Måndag - en timme promenad (med ponny, hon har varit med på alla promenaderna).
Tisdag - vila.
Onsdag - en timme promenad.
Torsdag - 70 minuter promenad.
Fredag-lördag- vila.
Söndag - en timme promenad med båda hästarna tillsammans med min syster.

En vilodag för mycket egentligen, men lördagen försvann helt på bilköparresan, så det får väl bli så. Lilleman fick en lugn vecka dels som resultat av att det var bilbrist i familjen (jag blev chauffören) och dels för att medryttarna inte hann rida den dagen de skulle haft honom. Jag tror inte han led av det direkt. :p
 
Dagen idag har bjudit på första ridturen sen innan vintern kom! :bump: Jag måste ge en stor tummen upp dels för att utrustningen har hållit sig jättefin under den här tiden (på de andra ställena vi varit har det möglat efter en vecka utan ridning, nu var den lika fin som när jag sist hängde in den) och dels till ponny som var sjukt mjuk och härlig att rida trots det är ofrivilliga uppehållet. Jag trodde jag skulle få kämpa med ett fruset torskblock, som dessutom skulle kasta sig åt sidan för allt och ingenting, men hon var fantastiskt mjuk och fin. :love: En timme var vi ute, och jag är löjligt nykär i min häst.

Efter det blev det 45 minuter promenad med Lilleman.
 
Dagen idag har bjudit på första ridturen sen innan vintern kom! :bump: Jag måste ge en stor tummen upp dels för att utrustningen har hållit sig jättefin under den här tiden (på de andra ställena vi varit har det möglat efter en vecka utan ridning, nu var den lika fin som när jag sist hängde in den) och dels till ponny som var sjukt mjuk och härlig att rida trots det är ofrivilliga uppehållet. Jag trodde jag skulle få kämpa med ett fruset torskblock, som dessutom skulle kasta sig åt sidan för allt och ingenting, men hon var fantastiskt mjuk och fin. :love: En timme var vi ute, och jag är löjligt nykär i min häst.

Efter det blev det 45 minuter promenad med Lilleman.
Åh vad glad jag blir för din skull! :banana:
 
Använde mig av min friskvårdstimme och var på gymmet i eftermiddags. Har aldrig varit med om SÅ MYCKET FOLK! Var seriöst rädd för att träffa någon med kettlebellen när jag värmde upp. Hade tänkt knäböja men alla rack var upptagna så det blev marklyft istället. Efter några uppvärmningsset körde jag tvåor på 90 kg. Vet inte hur många set det blev, sex-sju nånting kanske? Kändes bra i alla fall!

Blev lite full i skratt när två pojkar (ja, pojkar, för de kan inte ha varit mer än 15-16) kom fram och frågade vad det var för vitt jag hade på händerna och var de kunde köpa det. :rofl:

Och några minuter senare gick en megabiff förbi precis när jag släppte ner stången efter avslutat set, och han höll fram ett av gymmets bälten och frågade lite försynt på engelska om jag ville ha det. Vet inte om han tyckte att jag hade kass teknik eller om han typ flirtade, men jag tackade och sa att jag har ett eget men att jag inte ville använda bälte. :D
 
Idag var en sådan där dag då jag verkligen behövde träningen. En sådan där dag då den var det enda jag såg fram emot och det enda som kunde pigga upp mig på riktigt. Annars har jag haft en riktig skitdag med massor av stress, press, och tvivel på mig själv. Det var länge sedan jag kände för att begrava mig under täcket och bara gråta, men idag har jag velat göra det vid åtminstone tre separata tillfällen.

Nåja, crossfit var ett underbart avbrott i alla fall och dagens pass var okomplicerat men svinjobbigt. 5x3 minuters jobb (med 3 minuters vila mellan seten) enligt följande:

12 marklyft
9 hang power cleans
6 push jerks
Burpees - så många man hann med på den tid som var kvar.

För mig gick styrkeövningarna rätt fort eftersom jag fortfarande kör på låga vikter tills jag sätter tekniken, men det innebar ju bara att jag fick göra ännu mer burpees... Fy satan vad det sved i lungor och lår framåt set 3! Räknade till att jag gjort ca 130 burpees när vi var klara :wtf:

Ser fram emot en gladare och förhoppningsvis lugnare dag imorgon! :)
 
Seriepremiär igår, vår första match i div 3 och vi spelade 3-3! Så jävla grymma vi är! :D
Och jag va sååå nära att få in mål nr 4, men det ville sig inte..
Krockade knä mot knä med en motståndare :crazy: fick gå av en stund men spelade sen vidare, var duktigt svullen igår natt när jag jobbade, men med hjälp av BoT när jag sov idag har svullnaden lagt sig! Blev även glidtacklad med dubbarna före rakt in i ankeln och fick ett sår ca 3cm långt.. Det har alltså tagit genom strumpa, kinesiontejp och en mjuk del av benskyddet som går ner över ankeln.. sjysst.. Det såret är i vägen ÖVERALLT.. Det blev med andra ord ingen fotbollsträning för min del idag.. va bara där och tittade på..
Bokade in ett besök hos kiropraktorn på onsdag så får jag se vad han säger, kanske får stå över träningen på onsdag igen, men hoppas vara spelklar tills på söndag då nästa match är!

Pålle gick fint på ridbanan idag! :love: Lite miljöträning blev det också med traktor och fyrhjuling :)
 
Senast ändrad:
Morgonpromenad och vedkyvning blev gårdagens träning :) Vi har bara stora jäklar kvar att klyva så jag och maken måste hjälpas åt att lyfta upp dom på klyven för vi orkar dom inte själva. Så det är ett styrkepass i sig :p

Idag började jag med en morgonpromenad igen och ikväll är det gym :)
 
Åh herregud! Näe, jag tror inte att jag vill testa något sådant där längre. Blev typ andfådd bara jag läste om det! :laugh: Men bra jobbat, verkligen!

Haha! Inte meningen att skrämma bort dig :D

Om tränaren/instruk säger att ni ska springa Mogadishu mile, då kommer det bli jobbigt. "Military training" folk brukar gilla den :D

Inte hört talas om men det låter inte som något att se fram emot :rofl:
 
Jag hade en liknande dag som dig i söndags @Mineur , det kändes bara BLÄÄÄÄ utan anledning och jag kände prestationsdjävulen på axeln vid såna töntiga tillfällen som typ när jag bytte däck på bilen?! Så onödigt.

Tänkte hela dagen att jag skulle ta en promenad eller röra mig på något sätt men det kändes som det tråkigaste i världshistorien så jag la mig på soffan, spelade tv-spel och åt choklad istället :idea:

Till slut, vid 19 på kvällen, bestämde jag mig så för att försöka springa bort regnmolnet. Trots träningsvärk efter militärträningen dagen innan. Så jag sprang en halvtimme och det gick så jävla bra rent ut sagt. Det var inte som att problemen suddades ut men det kändes betydligt lättare efteråt i alla fall :)
 
Upp som en sol och ner som en pannkaka var det, ja. Min hyresvärd har bokat in installation av fiber i huset idag. Just idag har jag möte med bemanningsföretaget. Hyresvärden jobbar utomlands, min bror som varit hemma i flera månader åkte också utomlands på jobb igår, mamma som är ledig idag hade en tandläkartid som krockade. Jag är inte bekväm med att hyresvärdens föräldrar ska ta hand om det, enbart för att de är gamla och har svårt att röra sig snabbt och med andra ord skulle kunna råka släppa ut katterna av misstag. Jag sa som det var till min manliga handledare förra veckan och det var inga problem, men han ville att jag skulle säga till kvinnan också eftersom hon skulle hålla i dagens aktivitet. Vi funkar absolut inte ihop, och jag vågar inte ens kolla min mejl för att se vad hon svarat. Nu kunde inte installationen slutföras, för att det var fel i någon huvudledning någon annanstans. Killen som var här sa att det förmodligen blir en annan dag den här veckan. Med min otur lär det ju helt garanterat bli på torsdag när det är möte igen. Eller fredag, när katterna ska till veterinären. :banghead:
 
70 minuter ridning blev det i alla fall efter den snöpliga historien med fiberinstallationen. Något tjurigare häst idag, men fortfarande positivt överraskad över hur mjuk hon är trots den här extrema vilan.
 
Jag hade en liknande dag som dig i söndags @Mineur , det kändes bara BLÄÄÄÄ utan anledning och jag kände prestationsdjävulen på axeln vid såna töntiga tillfällen som typ när jag bytte däck på bilen?! Så onödigt.

Tänkte hela dagen att jag skulle ta en promenad eller röra mig på något sätt men det kändes som det tråkigaste i världshistorien så jag la mig på soffan, spelade tv-spel och åt choklad istället :idea:

Till slut, vid 19 på kvällen, bestämde jag mig så för att försöka springa bort regnmolnet. Trots träningsvärk efter militärträningen dagen innan. Så jag sprang en halvtimme och det gick så jävla bra rent ut sagt. Det var inte som att problemen suddades ut men det kändes betydligt lättare efteråt i alla fall :)
Åh vad härligt att du lyckades reda ut det till slut, även om det tog lite tid (och choklad) :D Jag har för en gångs skull faktiska anledningar till prestationsångest och tvivel (superklurigt, superstressigt projekt på jobbet där alla utom jag tycks fatta och reda ut sin bit) vilket försvårar saken, men jag gör mitt bästa för att hålla det i schack ändå. Idag var marginellt bättre än igår, och jag vågade faktiskt erkänna lite svaghet och be om hjälp vilket kändes skitjobbigt och pinsamt men det är väl ändå bra på något höger antar jag. Så jag hoppas att det ljusnar lite från och med nu!
 
Longerade äldsta hästen igår medan maken och äldsta dottern tog en körtur med unghästen. Efter att barnen lagt sig och maken gått till skogen med motorsågen gick jag ner i gymmet och marklyfte. Körde även lite pressar över huvudet med hantlar. Svettigt pass och träningsvärken kommer nog smyga sig på snart :p

Idag sov jag lite längre istället för att gå upp och promenera. Ska rida på lunchen och springa milen ikväll så jag kunde sova lite längre med gott samvete kände jag :D
 
Min farmor har gått bort. Jag har världens sämsta samvete eftersom jag inte var med på hennes (jämna) födelsedag för en månad sen på grund av förkylning. Jag vet att jag hade haft ännu sämre samvete om jag gått dit i och med att hon var sjuk och absolut inte fick smittas, ens av något så "banalt" som ont i halsen. Men det hjälper ju inte när det är för sent nu.

Vad är det egentligen med det här sista j-vla halvåret, är det helt omöjligt att det kan låta bli att hända hemska, skitjobbiga, negativa saker? :cry:
 
Min farmor har gått bort. Jag har världens sämsta samvete eftersom jag inte var med på hennes (jämna) födelsedag för en månad sen på grund av förkylning. Jag vet att jag hade haft ännu sämre samvete om jag gått dit i och med att hon var sjuk och absolut inte fick smittas, ens av något så "banalt" som ont i halsen. Men det hjälper ju inte när det är för sent nu.

Vad är det egentligen med det här sista j-vla halvåret, är det helt omöjligt att det kan låta bli att hända hemska, skitjobbiga, negativa saker? :cry:

Beklagar, Kiwi. :(

Spöa inte på dig själv. Du fattade vad som då var helt rätt beslut, klart att man inte ska gå på en gammal persons kalas när man är sjuk.
 
Blev något sorts knäböjspass imorse.

20 kg * 10
30 kg * 8
45 kg * 6
55 kg * 4
65 kg * 2
75 kg * 1
80 kg * 1
55 kg * 8 * 3

Avslutade med 100 kg * 8 * 3 i benpressen med hög fotplacering för att få lite blodgenomströmning i benen men avlasta ryggen (som var lite trött sedan marklyftandet i måndags).
 
Min farmor har gått bort. Jag har världens sämsta samvete eftersom jag inte var med på hennes (jämna) födelsedag för en månad sen på grund av förkylning. Jag vet att jag hade haft ännu sämre samvete om jag gått dit i och med att hon var sjuk och absolut inte fick smittas, ens av något så "banalt" som ont i halsen. Men det hjälper ju inte när det är för sent nu.

Vad är det egentligen med det här sista j-vla halvåret, är det helt omöjligt att det kan låta bli att hända hemska, skitjobbiga, negativa saker? :cry:
Åh! Jag beklagar verkligen. Och jag förstår att det känns tungt att ha missat hennes kalas, men du kunde ju omöjligt veta att det här skulle hända. Jag har flera gånger undvikit att träffa mina mor- och farföräldrar på grund av sjukdom och även om det känns tungt då, så är det ju tyvärr det enda rätta eftersom en simpel förkylning kan bli så många resor värre för dem. Så snälla försök låta bli att klanka ner på dig själv, det är inte rättvist! Stor kram :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 928
· Visningar
61 543
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 448
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
90 591
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp