Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte om jag ska vara glad eller ledsen men jag börjar på nåt vänster få så bra kondition att det inte känns tillfredställande att konditionsträna. På något sätt är det mer :heart att vara död efter 1h löpning än att tiden passerat medans man disträlyssnar på spotify.

Hur/var springer du?
 
Fixade stallet imorse och sen var tanken att röja undan här hemma.. men det blev att jag satt i soffan och kuckelurade istället.. :p Längesen jag "bara va" så det behövdes nog, städa kan jag väl göra en annan dag..
Red sen pålle i eftermiddags, ett bra pass i ridhuset fokus galopparbete, fina pålle! :love:

Sen var det fotboll nu ikväll, blåser typ storm, men inte jättekallt.. tränade i shorts och mössa.. :rofl:
Bra träning, en övning hade dock blivit roligare och mer givande om det inte blåst så in i helvete.. Spelade på halvplan sista 20 och tog två bollar på mitt stackars höger ben.. en på insida lår och en på utsida lår, svider gött när man är lite kall i huden.. :crazy:
Laddar för seriepremiär på söndag nu!!
 
Just nu bara löpband på gymmet i samband med styrketräning men med tanke på vädret nu så kanske man får börja ge sig ut i djungeln runt årstaviken. Då får man nya utmaningar när man duckar mellan barnvagnar och pensionärer.

Då kan jag också förstå att det börjar bli tråkigt.. ut med dig! :) Spring i backar, trappor, offroad, hoppa över stockar, på stranden, i vatten! Finns hur mycket som helst man kan göra för att göra det lite jobbigare! Använda viktväst osv :D
 
Då kan jag också förstå att det börjar bli tråkigt.. ut med dig! :) Spring i backar, trappor, offroad, hoppa över stockar, på stranden, i vatten! Finns hur mycket som helst man kan göra för att göra det lite jobbigare! Använda viktväst osv :D
Jobbigt kan jag alltid göra det är mest att nu kommer det kräva mer medvetet jobb för att göra det förr räckte det med att man sprang. Nu kommer man behöva pusha sig :D Sen tränar jag så ofta att jag måste tänka lite på belastningen också.

Men ja definitivt lyxproblem och ska ge mig ut och löpa det var bara att jag kom på mig själv idag med att ha löpt min timme och knappt ha märkt det, hade helt zone:at ut på gott och ont.
 
Uppnådde inte mitt dagliga aktivitetsmål igår :p En kort promenad på morgonen, vedklyvning och kvällsfodring var det enda jag gjorde utöver jobb och det var behövligt :)

Idag ska jag rida på lunchen, ska ta med unghästen som handhäst. Ikväll gym och lite vedklyvning.
 
Jobbigt kan jag alltid göra det är mest att nu kommer det kräva mer medvetet jobb för att göra det förr räckte det med att man sprang. Nu kommer man behöva pusha sig :D Sen tränar jag så ofta att jag måste tänka lite på belastningen också.

Men ja definitivt lyxproblem och ska ge mig ut och löpa det var bara att jag kom på mig själv idag med att ha löpt min timme och knappt ha märkt det, hade helt zone:at ut på gott och ont.

Jag förstår faktiskt inte vad problemet är..? :confused:
Man utvecklas och blir bättre så man behöver andra utmaningar för att fortsätta utvecklas..?
 
Jag förstår faktiskt inte vad problemet är..? :confused:
Man utvecklas och blir bättre så man behöver andra utmaningar för att fortsätta utvecklas..?
Ja det är ungefär vad "problemet" är, krävs mer medvetenhet nu för att uppnå önskad prestationsökning. Det var skrivet med glimten i ögat :)
 
Vi har verkligen otroligt fint väder idag :love: Flera plusgrader, strålande sol och blåser lite ljummet. Riktig energiboost att ta en tur ihop med hunden och hästarna på lunchen. Nu längtar jag tills arbetsdagen tar slut så hela familjen kan gå ut och leka och greja sen :)
 
Har inte blivit så mycket simträning senaste tiden men en del stalljobb, så kroppen har hållits igång lite iaf.

Men nu är våren här och det börjar bli dags att få igång benen med lite löpning. Men förutom att jag har usel löpkondis så är jag på tok för tung för att springa enligt mina knän. Äger ingen våg men skulle tippa på 90-95 till mina 161cm.

Så jag undrar om ni har tips på någon bra app, gärna gratis, där man kan ställa in intervallerna och totaltiden själv?
 
Tack ska ni ha för svaren om löpartights! Jag har sett att det finns fina tights av ett märke som heter Eivy, någon som har erfarenhet av det märket? Tänkte på det här att vissa märken känns mer "ordentliga" och mindre springa med rumpan bar än andra. Annars var ju en längre tröja som går ner en bit också ett bra tips :)
 
Här kommer en rapport från militärträningen! (@Mineur ;)) Håll tillgodo, jag försökte hålla det kort men det gick inte :angel:

Det var SÅ jobbigt men superkul! Hela min kropp känns totalt genomtränad och jag har skrapsår lite överallt. Det är fantastiskt väder idag och det var superhärligt att vara ute i vårsolen och bli trött! Här kommer passet, ska se om jag kommer ihåg :p

Uppvärmning i par med höga knän, plankan, boxas i magen, jägarvila mm. Sen ställde vi upp oss i två led och började jogga iväg. Genomgående under hela passet var att ledaren sa "lätt jogg" och jag tyckte att det var typ det tempo jag håller när jag försöker springa på liksom :D Men vi joggade på några minuter och la in lite indianhopp, utfallsgång mm.

Vi sprang lite offroad och kom fram till en grusplan. Där var det nya övningar i par:
1. Ena personen står i låg planka, den andra hoppar över, byter till hög planka, den andra kryper under. Och så kör man så tills han säger "byt" och då byter man roll.
2. Armhävning och när man kommer upp gör man high five med motsatt hand.
3. Upphopp med klapp.

Sen fortsatte vi springa och klättrade upp över en stor snöhög. Efter det skulle vi springa i armkrok med vår "stridskompis" (dvs. personen i ledet bredvid), även utfallsgång och grodhopp i armkrok.

Sen kom vi fram till en ny grusplan där det fanns en backe. Här skulle vi göra "8-8-8", vilket var 8 övningar med 8 repetitioner av varje och 8 st backlöpning. Såhär:

8 armhävningar - spring i backen - 8 upphopp - spring i backen - 8 situps - spring i backen - 8 rygglyft - spring i backen - 8 ligg ner/stå upp - spring i backen - 8 knäböj - spring i backen - 8 fällknivar - spring i backen - 8 burpees - spring i backen.

Tror ni det var jobbigt eller??! :crazy::rofl: Man fick välja att springa hela backen, eller att vända vid en punkt som var knappt halva vägen upp. Första varvet var jag kaxig och tänkte "det är klart jag springer hela vägen upp". Varv två gav jag upp, det var tillräckligt jobbigt :p Backen var rätt brant i början och mjölksyran slog till. Mot slutet var jag heeelt slut och började andas ansträngt så att en person till och med frågade om jag var okej :o

Jaha, efter det här tror man kanske att det är slut? Nä! Vi joggade hemåt i armkrok och halvvägs tillbaka stannade vi i typ en dikeskant. Där skulle vi ha en tävling :cool: Vänster led mot höger led. Alla skulle stå i hög planka och sen skulle den sista personen åla igenom och ställa sig i planka längst fram, och så höll vi på så tills ett lag kom över mållinjen. Det var fruktansvärt jobbigt! Ålandet var helt okej, men att stå i plankan! :eek: Jag höll på att avlida för att det var så jobbigt mellan skulderbladen, aldrig känt nåt liknande förut.

Sen skulle vi jogga sista vägen tillbaka. Med en twist såklart... När han blåste i visselpipan skulle det sista paret springa på utsidan och spurta förbi allihop för att komma längst fram, typ tre gånger per par. Oooooch sen trodde jag vi var helt klara när vi kom tillbaka och ställde oss i en ring med armarna på varandras axlar. Men nejdå, då skulle vi tillsammans i den här ringen göra 33 st upphopp i rad... Jeeez.

Men sen var det klart :laugh:
 
Här kommer en rapport från militärträningen! (@Mineur ;)) Håll tillgodo, jag försökte hålla det kort men det gick inte :angel:

Det var SÅ jobbigt men superkul! Hela min kropp känns totalt genomtränad och jag har skrapsår lite överallt. Det är fantastiskt väder idag och det var superhärligt att vara ute i vårsolen och bli trött! Här kommer passet, ska se om jag kommer ihåg :p

Uppvärmning i par med höga knän, plankan, boxas i magen, jägarvila mm. Sen ställde vi upp oss i två led och började jogga iväg. Genomgående under hela passet var att ledaren sa "lätt jogg" och jag tyckte att det var typ det tempo jag håller när jag försöker springa på liksom :D Men vi joggade på några minuter och la in lite indianhopp, utfallsgång mm.

Vi sprang lite offroad och kom fram till en grusplan. Där var det nya övningar i par:
1. Ena personen står i låg planka, den andra hoppar över, byter till hög planka, den andra kryper under. Och så kör man så tills han säger "byt" och då byter man roll.
2. Armhävning och när man kommer upp gör man high five med motsatt hand.
3. Upphopp med klapp.

Sen fortsatte vi springa och klättrade upp över en stor snöhög. Efter det skulle vi springa i armkrok med vår "stridskompis" (dvs. personen i ledet bredvid), även utfallsgång och grodhopp i armkrok.

Sen kom vi fram till en ny grusplan där det fanns en backe. Här skulle vi göra "8-8-8", vilket var 8 övningar med 8 repetitioner av varje och 8 st backlöpning. Såhär:

8 armhävningar - spring i backen - 8 upphopp - spring i backen - 8 situps - spring i backen - 8 rygglyft - spring i backen - 8 ligg ner/stå upp - spring i backen - 8 knäböj - spring i backen - 8 fällknivar - spring i backen - 8 burpees - spring i backen.

Tror ni det var jobbigt eller??! :crazy::rofl: Man fick välja att springa hela backen, eller att vända vid en punkt som var knappt halva vägen upp. Första varvet var jag kaxig och tänkte "det är klart jag springer hela vägen upp". Varv två gav jag upp, det var tillräckligt jobbigt :p Backen var rätt brant i början och mjölksyran slog till. Mot slutet var jag heeelt slut och började andas ansträngt så att en person till och med frågade om jag var okej :o

Jaha, efter det här tror man kanske att det är slut? Nä! Vi joggade hemåt i armkrok och halvvägs tillbaka stannade vi i typ en dikeskant. Där skulle vi ha en tävling :cool: Vänster led mot höger led. Alla skulle stå i hög planka och sen skulle den sista personen åla igenom och ställa sig i planka längst fram, och så höll vi på så tills ett lag kom över mållinjen. Det var fruktansvärt jobbigt! Ålandet var helt okej, men att stå i plankan! :eek: Jag höll på att avlida för att det var så jobbigt mellan skulderbladen, aldrig känt nåt liknande förut.

Sen skulle vi jogga sista vägen tillbaka. Med en twist såklart... När han blåste i visselpipan skulle det sista paret springa på utsidan och spurta förbi allihop för att komma längst fram, typ tre gånger per par. Oooooch sen trodde jag vi var helt klara när vi kom tillbaka och ställde oss i en ring med armarna på varandras axlar. Men nejdå, då skulle vi tillsammans i den här ringen göra 33 st upphopp i rad... Jeeez.

Men sen var det klart :laugh:
Åh herregud! Näe, jag tror inte att jag vill testa något sådant där längre. Blev typ andfådd bara jag läste om det! :laugh: Men bra jobbat, verkligen!
 
Jag har Sverigebesök den här helgen och idag var vi ute och vandrade en liten sväng! Vi valde en tur som väl bäst beskrivs som "kort men intensiv" och som går ut på att man traskar upp på den här knölen:

cc.png

(bild från Google, såhär fint väder hade inte vi!)

Det tar bara ungefär 1,5-2 timmar tur och retur, men det är tidvis ganska brant uppförsbacke så man blir rätt trött! Jag räknar alltså in det här på träningskontot, och kommer att skippa den träning jag planerat för imorgon. Laddar upp för crossfit på måndag istället! :bump:
 
Söndagen bjöd på en promenad på dryga timmen tillsammans med lillasyster och shettisen, jag gick alltså med den stora. Vi har haft bilkrångel i familjen hela veckan, så det har blivit lite hattigt då jag har fått köra x antal familjemedlemmar någonstans varje dag hela veckan, och det kulminerade med en ny Skåne-tripp igår för att hämta en ny bil till pappa. Var hemma så pass sent, åksjuk som ett as, att jag verkligen inte pallade ta ut hästarna, jag var glad att jag orkade mocka. Alla sa att det skulle växa bort, tydligen inte på mig. :meh:
 
Äntligen är den här veckan slut och maken är hemma igen. Jag låter det stanna vid att berätta att veckan i mångt och mycket varit skrutt och skit, men att idag har jag äntligen mått lite bra igen och jag ser fram emot den kommande veckan. :)
 
Här kommer en rapport från militärträningen! (@Mineur ;)) Håll tillgodo, jag försökte hålla det kort men det gick inte :angel:

Det var SÅ jobbigt men superkul! Hela min kropp känns totalt genomtränad och jag har skrapsår lite överallt. Det är fantastiskt väder idag och det var superhärligt att vara ute i vårsolen och bli trött! Här kommer passet, ska se om jag kommer ihåg :p

Uppvärmning i par med höga knän, plankan, boxas i magen, jägarvila mm. Sen ställde vi upp oss i två led och började jogga iväg. Genomgående under hela passet var att ledaren sa "lätt jogg" och jag tyckte att det var typ det tempo jag håller när jag försöker springa på liksom :D Men vi joggade på några minuter och la in lite indianhopp, utfallsgång mm.

Vi sprang lite offroad och kom fram till en grusplan. Där var det nya övningar i par:
1. Ena personen står i låg planka, den andra hoppar över, byter till hög planka, den andra kryper under. Och så kör man så tills han säger "byt" och då byter man roll.
2. Armhävning och när man kommer upp gör man high five med motsatt hand.
3. Upphopp med klapp.

Sen fortsatte vi springa och klättrade upp över en stor snöhög. Efter det skulle vi springa i armkrok med vår "stridskompis" (dvs. personen i ledet bredvid), även utfallsgång och grodhopp i armkrok.

Sen kom vi fram till en ny grusplan där det fanns en backe. Här skulle vi göra "8-8-8", vilket var 8 övningar med 8 repetitioner av varje och 8 st backlöpning. Såhär:

8 armhävningar - spring i backen - 8 upphopp - spring i backen - 8 situps - spring i backen - 8 rygglyft - spring i backen - 8 ligg ner/stå upp - spring i backen - 8 knäböj - spring i backen - 8 fällknivar - spring i backen - 8 burpees - spring i backen.

Tror ni det var jobbigt eller??! :crazy::rofl: Man fick välja att springa hela backen, eller att vända vid en punkt som var knappt halva vägen upp. Första varvet var jag kaxig och tänkte "det är klart jag springer hela vägen upp". Varv två gav jag upp, det var tillräckligt jobbigt :p Backen var rätt brant i början och mjölksyran slog till. Mot slutet var jag heeelt slut och började andas ansträngt så att en person till och med frågade om jag var okej :o

Jaha, efter det här tror man kanske att det är slut? Nä! Vi joggade hemåt i armkrok och halvvägs tillbaka stannade vi i typ en dikeskant. Där skulle vi ha en tävling :cool: Vänster led mot höger led. Alla skulle stå i hög planka och sen skulle den sista personen åla igenom och ställa sig i planka längst fram, och så höll vi på så tills ett lag kom över mållinjen. Det var fruktansvärt jobbigt! Ålandet var helt okej, men att stå i plankan! :eek: Jag höll på att avlida för att det var så jobbigt mellan skulderbladen, aldrig känt nåt liknande förut.

Sen skulle vi jogga sista vägen tillbaka. Med en twist såklart... När han blåste i visselpipan skulle det sista paret springa på utsidan och spurta förbi allihop för att komma längst fram, typ tre gånger per par. Oooooch sen trodde jag vi var helt klara när vi kom tillbaka och ställde oss i en ring med armarna på varandras axlar. Men nejdå, då skulle vi tillsammans i den här ringen göra 33 st upphopp i rad... Jeeez.

Men sen var det klart :laugh:

Om tränaren/instruk säger att ni ska springa Mogadishu mile, då kommer det bli jobbigt. "Military training" folk brukar gilla den :D
 
Underbar helg vi haft :love: Fantastiskt väder och så varmt att vi gått i linne och t-shirt!

Sammanfattar förra veckan med sju ridturer, två styrkepass, två löppass (ett långt och ett intervall), några promenader och så all vedhantering då :)

Idag började jag dagen med 20 min promenad med hunden. Ikväll ska vi klyva ved annars lugnn kväll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 968
· Visningar
63 260
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 104
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 468
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
91 395
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp