Bukefalos 28 år!

Träningstråd!

GotAsecret

Trådstartare
(sökte, men hittade inte vad jag letade efter, beach/vikttrådarna känner jag till!)
Jag tänkte att vi kunde ha en tråd för oss som tränar! :bump:
Här kan vi berätta lite om vår träning, dela med oss av tips/pepp till varandra o.s.v.


Hur tränar ni?
Hur länge har ni tränat?
Var?
Vad?
Tränar ni ensamma, eller med sällskap?
Gym, PT, grupp? (eller allt)
Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?)
Hur är ett bra pass för er?
Hur ser era pass ut?
Vad har ni för utbud där ni tränar?
Är instruktörerna bra?
Hur får ni motivation till att ta er iväg?
När låter ni bli att träna?

(...och så vidare)

Berätta! :bump:
(visa gärna bilder på era träningsoutfits, om ni vill, jag tycker det är kul att se! :D )
 
Sv: Träningstråd!

Jag får väl svara själv då, och se om någon hänger på :rofl:

Hur tränar ni? Gym, pass och styrka
Hur länge har ni tränat? Lite mer än ett år.
Var? Kraftkällan uppsala
Vad? Styrka, zumba (1-3 ggr/v), bodybalance (1gg/v) och bodyjam (1-3 ggr/v)
Tränar ni ensamma, eller med sällskap? Oftast ensam, ibland är pojkvännen med.
Gym, PT, grupp? (eller allt) Gym och grupp
Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?) Energi och allmänhälsan + smärtlindring.
Hur är ett bra pass för er? Styrka: Så man snubblar ut ur gymmet, glad och energifylld!
Pass: Energifyllt, svettigt, roligt!
Hur ser era pass ut?
Styrkepass tar både ben, lår, armar, mage, rumpa
Vad har ni för utbud där ni tränar? Enormt! Många LesMills-program, ett antal Zumba-pass, yoga/bodybalance o.s.v
Är instruktörerna bra?
De flesta, några är för dåliga på att förklara, alla är trevliga dock.
Hur får ni motivation till att ta er iväg?
Pass är enklast, då finns en utsatt tid, annars brukar jag gå upp på morgonen.
När låter ni bli att träna? Om jag är sjuk så att det är skadligt, eller har för ont så att det inte skulle förbättras av träning.
 
Sv: Träningstråd!

Hur tränar ni? Gym (för styrka), löpning. Har även hållit på med mycket aerobics och stepup men har ingen bra möjlighet till det just nu, så blir mest löpträning och styrka. Prövar gärna olika pass, gympa, dans, boxercise, core osv
Hur länge har ni tränat? Perioder sen högstadiet egentligen.
Var? Hemma eller jobbet (har gym på jobbet).
Vad? se första punkten
Tränar ni ensamma, eller med sällskap? Helst ensam
Gym, PT, grupp? (eller allt) Gym, grupp ibland
Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?) Ska springa tjejmilen i höst och ev något vårlopp
Hur är ett bra pass för er? Svettigt, haha
Hur ser era pass ut? Olika
Vad har ni för utbud där ni tränar? Går en del på Friskis och där finns ju hyfsat utbud
Är instruktörerna bra? Jovars
Hur får ni motivation till att ta er iväg? Planering, lägger gärna in det i kalendern
När låter ni bli att träna? Om jag är sjuk eller har ont någonstans där det blir sämre av träning
 
Sv: Träningstråd!

Hur tränar ni? Löpning, kompletterande styrketräning
Hur länge har ni tränat? Länge, men löpning sedan 2009
Var? På asfalt, betongen, i skogen och på gym
Vad? För närvarande: Distanspass, långpass, tröskelpass, bålstyrka, höftstyrka och löpskolning
Tränar ni ensamma, eller med sällskap? Allt som oftast ensam
Gym, PT, grupp? (eller allt) Fick ett gratispass med PT för ett par veckor sedan och det var kul och kanske något jag vill lägga pengar på så småningom.
Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?) Ha kul. Springa maraton och halvmaraton så fort som möjligt.
Hur är ett bra pass för er? Att passet kan genomföras som planerat
Hur ser era pass ut? Se ovan under "Vad"
Vad har ni för utbud där ni tränar? Jag har precis bytt gym så jag har inte riktigt koll på läget. Men de har allt från aerobics och kampsportsklasser till funktionell styrka och spinning.
Är instruktörerna bra? Vet ej.
Hur får ni motivation till att ta er iväg? Det är roligt och om det inte känns roligt innan så kommer det att göra det senare. Men jag tycker absolut inte att man ska underskatta ett konkret och lockande mål
När låter ni bli att träna? När jag är sjuk
 
Sv: Träningstråd!

Hur tränar ni?
Promenader, hemma till olika träningsvideos, dans på egen hand hemma
Hur länge har ni tränat?
Tränat regelbundet sedan 6 januari när jag satte igång med min viktnedgång
Var?
Hemma och i skogen omkring där vi bor
Vad?
Promenad, videos med cardio, styrka mm, dans
Tränar ni ensamma, eller med sällskap?
Ensam när inte sambon hakar på
Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?)
Nå min målvikt och må bättre, orka mer och leva längre
Hur är ett bra pass för er?
Svettigt och det ska kännas skönt efteråt
Hur ser era pass ut?
Väldigt olika. Allt från promenad i ojämn terräng till ett kortare kompakt träningspass framför tvn
Vad har ni för utbud där ni tränar?
Inte så mycket, därför jag tränar hemma. Då är utbudet oändligt ;)
Är instruktörerna bra?
På dom videos jag har är dom det
Hur får ni motivation till att ta er iväg?
Jag vill helt enkelt komma tillbaka till formen jag haft tidigare. Är less på att inte orka och på att magen är ivägen.
När låter ni bli att träna?
När jag är sjuk eller har varit igång med annat hela dagen.
 
Sv: Träningstråd!

Hur tränar ni? Kendo (japansk fäktning) och jogging.
Hur länge har ni tränat? Kendo drygt en termin och jogging till och från i flera år.
Var? Uppsala Kendo och "hemikring"
Tränar ni ensamma, eller med sällskap? Grupp
Gym, PT, grupp? (eller allt)-
Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?) Förberedelse för zombieapokalysen.
Hur är ett bra pass för er? När teknikerna sitter, när man är helt slut och känner att man gått framåt.
Hur ser era pass ut? Lite olika. Börjar alltid med uppvärmning där vi joggar runt i dojon och sjunger en ramsa för att värma upp rösten (man "skriker" mycket i Kendo) Sen kör vi ofta huggövningar (suburi) som uppvärmning. Sen samling, påhälsning och man tar på sig rustningen. Sen följer teknikövningar, slag mot mottagare, fullkontaktstekninker eller stiliserade övningar (kator) och ibland sparring.
Vad har ni för utbud där ni tränar? Förutom Kendo finns Karate, aikido, ju-jutsu, naginata och Iado i samma lokaler
Är instruktörerna bra? Helt suveräna.
Hur får ni motivation till att ta er iväg? Det är så otroligt roligt, mentalt stärkande, fysiskt jobbigt. Sen ser man galet cool ut i full rustning. Man blir stresstålig och reaktionssnabb samtidigt som det är fysiskt krävande (träna hårt med flera kg rustning liksom).
När låter ni bli att träna? Vid sjukdom eller om jag helt enkelt inte vill (händer någon enstaka gång om året och är då ofta befogat).
 
Sv: Träningstråd!

Härligt med svar! :bump:

Ska ni träna idag? :)
Jag ska iväg på Zumba med "energiknippe-instruktör" snart -var på "tant-zumba" igår, en instruktör som passar mig bra då hon inte har så bråttom, och faktiskt är tydlig med instruktioner, plus att upplägget är lite annorlunda.
Men jag gillar de två energiska instruktörerna också, det ger en annan energi :)

Fick veta igår att det inte blir någon mer Afro alls, då förra (grymt duktiga!) instruktören slutade förra terminen, och hon som skulle ha denna termin slutade hastigt nu i februari :(
Fast man kan ju alltid hoppas att det kommer någon annan! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Träningstråd!

Hur tränar ni?Löpning & canicross, agility, gym, pass, hemma
Hur länge har ni tränat? "alltid"
Var?Gymmet, ute, i skogen, på brukshundklubben
Vad?Just nu olika styrkeprogram för att främja löpningen. Höfter, core och axlar. CXWORX, Body Pump och liiiiite löpning. När jag tränar hunden får jag kortare intervallträning "på köpet".
Tränar ni ensamma, eller med sällskap?Både och
Gym, PT, grupp? (eller allt) Gym, löpcoach
Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?) Bli snabbare.
Hur är ett bra pass för er? Just nu tränar jag mycket teknik, så när jag lyckats utföra övningarna på ett korrekt sätt och på så sätt får till en bättre träning.
Hur ser era pass ut? Olika
Vad har ni för utbud där ni tränar? Gymmet kör Les Mills
Är instruktörerna bra? Varierar
Hur får ni motivation till att ta er iväg? Vet inte, är oftast motiverad utan att göra något speciellt ;)
När låter ni bli att träna? Om jag inte känner för det, är trött eller sjuk.
 
Sv: Träningstråd!

Jag tränar då ofta jag bara hinner!

Tränar på gym men allra helst gruppträning.
Då är det Body Combat jag brinner för och kör det gärna 3ggr i veckan!

Varvar det med att köra 20-10 ett högintensivt pass på 30min, liknande tabatha träning. Hög puls och mkt uthållighetsträning.

Styrketränar ca 1 pass i veckan, mer om jag missar något av gruppträningspassen. Då kör jag oftast nästan helkroppspass.
Ben kör jag dock separat.

Låter som jag tränar massor men det blir 2-4 pass i v beroende på tid.

Har tränat på detta gym i ca 5 år och trivs! Bra instruktörer på passen och lite mindre gym.

Ett bra pass är när jag känner att kroppen gett allt och man är helt slut men ändå glad ;) när tekniken sitter känns det i kroppen!

Målet är lite viktnedgång o fastare hull ;)
 
Sv: Träningstråd!

Hur tränar ni? - mest med vikter, men en hel del cardio också, samt att jag simmar lite nu och då
Hur länge har ni tränat? - regelbundet de senaste tre åren, dessförinnan sporadiskt under många år
Var? - på lokala gymmet 3 minuters gångväg från där jag bor
Vad? - Ben, rumpa, armar, axlar, rygg, mage, kondition
Tränar ni ensamma, eller med sällskap? - Ensam
Gym, PT, grupp? (eller allt) - gym
Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?) - både för att vara i hyfsad form, för hålla kroppen stark och därmed ryggen besvärsfri och för att det är roligt
Hur är ett bra pass för er? - Ett bra pass är när energin finns för att genomföra alla övningar i korrekt form och att kunna maxa ut bra
Hur ser era pass ut? - Uppvärmning och sedan går jag över på vikter
Vad har ni för utbud där ni tränar? - Stor lokal med stort utbud av både fria vikter, maskiner, spinningrum och gruppträningsrum för zumba, corepass etc.
Är instruktörerna bra? - Ja
Hur får ni motivation till att ta er iväg? - För det mesta är det bara roligt, en del av rutinen, men de dagar när det är motigt så är det bara att komma sig iväg ändå
När låter ni bli att träna? - När jag är sjuk

Träningsklädsel för det mesta, oftast med ett ill-cerise eller neongult linne över ett sånt där linne som jag har på bilden och givet tränar jag heller inte barfota :D

bfe8c2c1-8c03-4c21-8ff7-a1914fa53d2b_zps44ce2388.jpg
 
Sv: Träningstråd!

Jag började träna för ett drygt år sedan - jag fick en Garmin av min man i julklapp, efter att ha slitit mig runt Vätterns 30 mil med bara pannben.

Jag vägde då 20 kilo mer än idag, dvs 80 kg, och när jag bärjade springa klarade jag 300 meter innan jag måste stanna, HELT utpumpad.

Under vintern cyklade jag i garaget på min trainer (Trainer Road-programmet och min vanliga racercykel) och gick ner ganska många kilon i vikt. På vårvintern började jag springa igen och kunde plötsligt springa en hel kilometer utan att stanna!!!!!!

Ju mer jag gick ner, ju längre kunde jag kuta. Det var MAGISKT! Jag behövde knappt banta längre, kilona bara trillade av. Jag simmade också, och kämpade mig, den sommaren, genom Vansbrosimmet (3 km) även om jag trodde jag skulle dö på slutet.

Idag springer jag som mest 15 km, inte fort (6-tempo) men jag springer. Jag får en kick av det. Jag njuter. Jag har ALDRIG idrottat - var den som blev vald sist i skolan när lag skulle väljas, osv.

Mitt mål är en Ironman (3,8 km sim, 18 mil cykel, 42 k löpning på max 16 timmar sammanlagt) inom 2 år. Mitt STORA mål är Kona, Hawaii. Pga min ålder (jag är 56) har jag inte lika stor konkurrens vid kvalningen, men fixar jag det före 60 blir jag hur lycklig som helst.

Jag har lärt mig att göra saker, dvs träna, oavsett hur jag känner det. Jag ska göra det. Jag ger inte mig själv några alternativ. Det är det enda som fungerar. Och efteråt - mår jag JÄTTEBRA!!!
 
Sv: Träningstråd!

Hur tränar ni?
Gym ca 2-3ggr varje vecka. Promenader och spår i naturen med hunden. Oftast 3-5 ggr i veckan blir det ridning.

Hur länge har ni tränat?
Började på gymmet för ca 3 veckor sedan. Har ridit sedan 2000.

Var?
Gymmet, offroad i skogen när det gäller spår och sedan blir det blandat ridhus/ skogen när jag rider

Vad?
På gymmet är fokuset att bli stabilare i höftpartiet men även axlar, armar och rygg har jag program för.

Tränar ni ensamma, eller med sällskap?
Ensam tyvärr. Min svägerska är gravid så hon kan inte hänga med på gruppträningar. Min sambo jobbar oftast annars hade han velat.

Gym, PT, grupp? (eller allt)
Allt. Har en PT för peppning och hjälp med övningar. Och gruppträningar är för att göra något annat roligt :)

Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?)
Först och främst är det för att "räta upp" kroppen och bli starkare i de svaga partierna. Dessutom få bort spänningar som kommer från ojämnheten.

Andra målet är att förlora i vikt.

Hur är ett bra pass för er?
Där man har rört hela kroppen och kört järnet.

Hur ser era pass ut?
Mitt personliga ser ut så här:
Löpband i rask takt 15min
Knäböj = 3x15
Trexen (dra upp kroppen från typ \ till l) = 3x15
Sitta på pilatesboll och hålla upp ett ben i taget = 3x10
Höftlyft = 25-30st
Stretching

Vad har ni för utbud där ni tränar?
Många och olika gruppträningar, gym, PT och medlemsrådgivare som går igenom var 12e vecka hur det går för en. Dessutom håller de koll så man kommer regelbundet. Det är ett gym som är specialeserat på folk som vill komma igång.


Är instruktörerna bra?
Ja det tycker jag :)

Hur får ni motivation till att ta er iväg?
Att passen inte är så långa. Enkla pass och att jag har en plan att följa inför varje träning om jag väljer att köra "mina övningar"

När låter ni bli att träna?
När det blir för stressigt att få ihop vardagslivet. Eller som idag när jag gjort en operation (visserligen i tandköttet bara) men har lite ont trots att jag tagit Ipren.


Jag får försöka ta ett kort på outfitten men jag döljer magen med lite löst sittande t-shirts. Jag avskyr kärlekshandtagen :cautious:
 
Sv: Träningstråd!

Träningsklädsel för det mesta, oftast med ett ill-cerise eller neongult linne över ett sånt där linne som jag har på bilden och givet tränar jag heller inte barfota :D

Jag brukar träna barfota :o

Löpbandet har jag strumpor på men sen åker dom av.. Soma som jag brukar gå på, tar alla av sig både skor och strumpor. Jag har ännu inte provat på några andra pass men vissa tränar utan skor och andra använder skor.
 
Sv: Träningstråd!

Snyggt! :love:
Jag kom precis hem från kvällens Zumba (hinner ett till innan veckan är slut :rofl: ) och jäklar vad svettig jag blev!
Det märks sådan skillnad när man börjar lära sig koreografin tycker jag :)
(sedan hade jag avsvalnat, svart, te i min vattenflaska istället för vatten - vilket gjorde att jag fick mer energi och hänge med lättare :) )

Kan dock inte jobba med armarna över axelhöjd, vilket försvårar vissa moment, men det funkar ju ändå - har ofta fullt upp med att försöka hålla ordning på fötterna...

Hur ser lokalerna ut där ni tränar?

Stora? Små? Moderna (bra utrustade gym, salar som är anpassade till passen o.s.v.?

Vi har en jäkla blandning.
Lilla gymmet är LITET - inte större än en normalstor lgh, kommer det in två personer till så känns det trångt.
Duger för basic-övningar dock.
(ingen gruppträning, bara bemannat typ 3 timmar/v)

Mellangymmet ligger i stans största galleria (praktiskt att kunna äta, shoppa, handla mat och träna i samma sväng :D ) har en lagom stor sal för gruppträning (25 pers är max) och gymmet är precis lagom stort och rymmer det mesta man behöver.

Stora gymmet är ENORMT!
Speciella rum för cyklar/spinning.
Olika storlekar på salar (den största med glasvägg ut i korridoren, det gäller att hålla fokus på det man gör - så man inte tänker allt för mycket på "publiken"...:D) de mindre salarna är lagom för lättare gruppträningar med ca 20 deltagare.
Gymmet är toppmodernt och har ALLT. (jag hatar det :rofl: )

Praktiskt för mig, jag har "student" (pensionärs-)rabatt så jag betalar 345:- för att träna överallt.
Annars kostar ett allkort typ 590 tror jag :eek:

Har ni bra öppettider?/bra bemannat?
Våra gym är öppns 05-23, bemannat dagtid. (mellan 10-19 typ)
 
Sv: Träningstråd!

Härligt när man känner att man gjort ett bra pass :)

"Mitt" gym är inte så stort. Vi har en stor sal för aktiviteter som kräver mer utrymme (typ zumba), en mindre sal för stillsammare aktiviteter och sedan två öppna salar med redskap där den ena används till grupp aktiviteter.

Betalar 799kr inkl 12PT träningar under 1år. Sedan kommer dessa finnas till hand om man vill diskutera eller ha någon att bolla med.

Inte jättebra öppetider precis. Från 06-21 på vardagar förutom fredag då de stänger 19 tror jag. Lördagar 09-14 och söndagar 15-20. Alltid bemannat.
 
Sv: Träningstråd!

Ska ni träna idag? :)

Jag har sprungit idag. Drygt 11 km i maklig fart blev det fram till jag kom till djuraffären där jag stannade till och köpte 8 kg fryst hundmat. Sedan sprang jag knappt två kilometer hem med maten - men det gick så långsamt och såg så lustigt ut att det nog inte räknas.
 
Sv: Träningstråd!

Oj, nej :o i månaden. Rätt så dyrt men än så länge är det värt det. Hade jag inte valt till PT träningar utan kört själv så hade det blivit runt 450kr/månad.
 
Sv: Träningstråd!

Aha! Nä men ingår PT i priset så är det ju ändå rätt "billigt". Våra PT kostar 600:-/timmen :o

Philosophia - Klart som 17 att det räknas! Grymt! :bow::banana:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, det finns ju en sökfunktion men det är så klart roligare att skapa en helt egen individuell tråd som handlar om bara mig och mitt...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 486
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 212
Senast: Wonna
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 172
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp