Bukefalos 28 år!

Transport problem :(

I mitten av vagnen eller fortfarande på en sida? Alltså om man tar ur mellanväggen :)
Alltså, tar du ut mellanväggen kan inte du styra vart hästen står. Den står så som den känner att den behöver stå. Eller hur menar du att du då skulle kunna påverka hur hästen står?
 
Alltså, tar du ut mellanväggen kan inte du styra vart hästen står. Den står så som den känner att den behöver stå. Eller hur menar du att du då skulle kunna påverka hur hästen står?
Alltså, tar du ut mellanväggen kan inte du styra vart hästen står. Den står så som den känner att den behöver stå. Eller hur menar du att du då skulle kunna påverka hur hästen står?
ts undrar om hon ska binda upp hästen mot en vägg eller i mitten,
jag sätter hästen på den sidan den brukar stå och har då bara det vanliga transportgrimskaftet, då kan hästen stå diagonalt eller bara bredda med bakbenen.

min står på vänster sida och står där även utan mellanväggen då hon tar stöd av ytter väggen.
 
ts undrar om hon ska binda upp hästen mot en vägg eller i mitten,
jag sätter hästen på den sidan den brukar stå och har då bara det vanliga transportgrimskaftet, då kan hästen stå diagonalt eller bara bredda med bakbenen.

min står på vänster sida och står där även utan mellanväggen då hon tar stöd av ytter väggen.
Fast även om man binder upp hästen på en sida så står ju hästen inte på den sidan. Om man inte binder den extremt kort i ena sidan då. Hästen väljer ju som sagt lite hur den står. Alltså om man tar ut väggen.

Min häst föredrog att åka med mellanväggen flyttad åt sidan, då tog han stöd av mellanväggen, jag upplevde iallafall att han stod mycket stabilare med mellanväggen kvar i än när han hade hela transporten att "gå" i så att säga.
 
Fast även om man binder upp hästen på en sida så står ju hästen inte på den sidan. Om man inte binder den extremt kort i ena sidan då. Hästen väljer ju som sagt lite hur den står. Alltså om man tar ut väggen.

Har man ett transportgrimskaft på ca 50cm i en väggring så har den ju bara 50cm att röra huvudet åt sidan och kan då bara flytta framdelen 50cm åt sidan. Bakdelen kan hästen flytta hur som och då välja att stå på snedden eller mot väggen den är fäst i.
Hästen väljer ju hur den ska stå själv men den kan inte byta sida helt, binder man den i mitten ( i väggen framför dvs) så har den mer att röra sig från sida till sida.)

Så även om man inte har mellanvägg så är hästen begränsad i sin rörelse frihet i och med att hästen är uppbunden i grimmskaftet.
 
11055837_821597264555628_912906500_n.jpg

Såhär väljer min bredåkare att stå.
 
Vad ska jag göra för att få honom lugn och stilla i transporten?
Har ni försökt ta reda på vad problemet är, rent konkret? Antingen med kamera i transporten (rekommenderas oavsett) eller genom att åka med i den, och se hur hästen uppför sig? Försöker den stå bredare med benen än vad mellanväggen tillåter? I så fall instämmer jag i förslagen att flytta eller vinkla den litet, och se hur hästen uppfattar det. Alternativt använda en mellanvägg med mjuk underdel.
Går transporten stabilt och jämnt i kurvor? Gungar den kanske, pga veka däck eller för lågt däcktryck?
Om det verkar som att hästen inte behöver större golvyta än den har idag, så kanske man behöver titta på själva hästen. Kanske räcker det att distrahera honom med ett hönät att äta ur under resan. (Sen antar jag att man inte kan utesluta att enskilda hästar kan bli åksjuka, även om jag aldrig hört om någon sådan.)
 
20 km/h i en rondell? :eek::eek::eek::eek:
Min häst hade haft sönder hela släpet då.

Rulla försiktigt på 1:an med dragläget i lite lätt. Det går för fort om jag släpper upp kopplingen enligt damen.

Iomed den upplevelsen i rondellerna så kan ni behöva vara extremt extra försiktiga i alla kurvor en tid tills hästen får upp förtroendet för släpet i kurvor igen. Räkna med minst 6 månader där du kör så långsamt att du kan nästan åla dig förbi bilen i kurvor.
 
I mitten av vagnen eller fortfarande på en sida? Alltså om man tar ur mellanväggen :)

Kan det vara så att du binder upp den för tajt, med tanke på att du frågar var den ska stå när den åker brett?

Jag har också problem med min häst. Han lastar sig själv, älskar att komma till nya ställen (nyfiken och glad), och står som ett ljus i transporten när den står stilla. Jag kör ytterst försiktigt, men han hoppar och dansar rejält medan vi kör. Så snart jag stannat bilen, alltså innan jag ens har klivit ur, så står han blick stilla igen, och är inte särskilt upphetsad när jag öppnar. Provat både smalt och brett. Just nu åker han brett. Provat med och utan hö i transporten, ingen skillnad. Äter inget medan vi kör, men stoppar mulen i höet så snart vi stannar. Lugn och glad. Vad fasen ska man göra.
 
Kan det vara så att du binder upp den för tajt, med tanke på att du frågar var den ska stå när den åker brett?

Jag har också problem med min häst. Han lastar sig själv, älskar att komma till nya ställen (nyfiken och glad), och står som ett ljus i transporten när den står stilla. Jag kör ytterst försiktigt, men han hoppar och dansar rejält medan vi kör. Så snart jag stannat bilen, alltså innan jag ens har klivit ur, så står han blick stilla igen, och är inte särskilt upphetsad när jag öppnar. Provat både smalt och brett. Just nu åker han brett. Provat med och utan hö i transporten, ingen skillnad. Äter inget medan vi kör, men stoppar mulen i höet så snart vi stannar. Lugn och glad. Vad fasen ska man göra.

För tajt är det inte nej, han får ca 40 cm i grimskaft att röra sig med. :)
 
För tajt är det inte nej, han får ca 40 cm i grimskaft att röra sig med. :)

Låter extremt kort i min värld, om du vill att hästen ska ha rörelsefrihet. Prova spiralgrimskaft, och bind upp i båda sidor. Inget som hänger och dinglar, och full rörelsefrihet för hästen.

När det gäller körningen har jag lärt mig att man saktar ner till kryphastighet innan kurvan, för att sedan gasa lätt när man svänger. Ska visst vara lättare för hästen att balansera när bilen drar framåt. Det har funkat bra på alla mina tidigare hästar. (Den jag har nu dansar mest hela tiden, oavsett om jag kör rakt fram eller svänger.)
Eftersom det verkar vara kurvorna som är problemet, kan du ju testa den varianten. Lycka till! :)
 
Jag har en liten dam som också härjar runt i transporten och jag binder henne superkort eftersom hon har hoppat över bommen en gång. Jag försöker att lägga ner tid på att lastträna och få henne att känna sig trygg. Hon är mest stressad för att hon har förväntningar på att det skall hända spännande saker så jag försöker sänka hennes stress genom att lasta på hemma och sedan låta henne stå och äta för att sedan lasta av henne igen. Hon är en temperamentsfull dam så jag tror att det är något som jag kommer att få tampas med länge....

Jag läste en gång om en forskning som hade gått ut på att mäta stresshormon på hästar som fick åka transport med en spegel framför sig och på hästar utan spegel. Stresshormonet var klart lägre hos de hästar som hade en spegel framför sig än de som var utan. Kanske värt att pröva:)
 
Låter extremt kort i min värld, om du vill att hästen ska ha rörelsefrihet. Prova spiralgrimskaft, och bind upp i båda sidor. Inget som hänger och dinglar, och full rörelsefrihet för hästen.

När det gäller körningen har jag lärt mig att man saktar ner till kryphastighet innan kurvan, för att sedan gasa lätt när man svänger. Ska visst vara lättare för hästen att balansera när bilen drar framåt. Det har funkat bra på alla mina tidigare hästar. (Den jag har nu dansar mest hela tiden, oavsett om jag kör rakt fram eller svänger.)
Eftersom det verkar vara kurvorna som är problemet, kan du ju testa den varianten. Lycka till! :)

Tack, men eftersom han håller på som han gör och stressar sig, så är jag rädd att han ska hoppa över bommen om han får längre grimskaft
 
Tack, men eftersom han håller på som han gör och stressar sig, så är jag rädd att han ska hoppa över bommen om han får längre grimskaft

Han kanske blir stressad av att vara uppbunden med så kort grimskaft? Jag har haft två bredåkare, den ena är min nuvaranade häst. Ingen av dem har kunnat ha mellanvägg öht, inte ens en mjuk som står snett. Den första hästen kunde inte ens ha kvar mittstolpen som går mellan tak och golv i vissa släp (den som sitter mellan frambommarna. Jag binder helst hästen framåt, dvs i en ring som sitter i väggen rakt framför hästen, går inte det så föredrar jag att binda i båda sidorna. Tyvärr är det många släp som bara har möjlighet för uppbindning i utkanten av frambommarna och det tycker jag är värdelöst; det är så lätt att dom råkar få huvudet under bommen då.
 
Ni som tycker 20 km/h är okej i kurvor, montera en kamera i transporten och ta er en titt även om era hästar inte visar problem...
Samtliga hästar jag kört kastar sig mot väggarna om man kör fortare än krypfart, detta är något man inte ens märker utan kamera. Tycker att väldigt många kör alldeles för fort med sina hästar. Tror detta är ett vanligare problem än många tror, både vad gäller hästar som är oroliga vid körning och även svårlastade.
Har hästen problem hade jag dels breddat och dels skaffat en kamera, det är guld värt!
Min före detta bredåkare (efter att ha lagt sig i panik i transporten) kan numera åka smalt tack vare kameran och upptäckten att det vi trodde var sakta (betydligt saktare än 20 km/h!!) var för snabbt i vänstersvängar för honom.
 
Angående det här med att hästen är orolig i transporten så kan ju det ha en mängd olika orsaker. Gäller att ta reda på varför just din häst blir orolig. Om det är körningen, åka brett/smalt eller något annat.

Min förra häst kunde under inga omständigheter åka med överluckan stängd för då blev han superstressad och trampade omkring som en tok. Med luckan nedfälld var det frid och fröjd så han fick åka så i alla väder.

Man får med andra ord prova sig fram så att man hittar det hästen trivs bäst med. Att köra försiktigare än vad man tror är nödvändigt är dock ALLTID en bra idé.
 
Ni som tycker 20 km/h är okej i kurvor, montera en kamera i transporten och ta er en titt även om era hästar inte visar problem...
Samtliga hästar jag kört kastar sig mot väggarna om man kör fortare än krypfart, detta är något man inte ens märker utan kamera.
Fast det måste vara en väldigt väldigt stadig och stor transport då om du inte känner av när hästen kastar sig i väggen? För en normal transport så känner man ju bara hästen trampar om där bak tycker jag. Tar stöd mot väggarna förstår jag att dom flesta gör, men inte kastar sig. Då är det hästar som verkligen inte är tillfreds.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 048
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 876
Senast: Vallmo
·
Hästhantering Var på lokal hoppning idag. Och blev både förvånad och förfärad över det här med hästar i transporten utan tillsyn. Om en häst är stökig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 936
Senast: Beeboppe
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 366
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp