Bukefalos 28 år!

transport problem

M

Mirjami

Vi skall reparera transporten och jag har funderat på att i stället för en bom bakom hästen använda någon typ av halvdörr
som man stänger före man fäller upp lämmen.
Min häst har förut försökt att både komma över och under kedjan och jag tvivlar på att han skulle reagera på något annat
sätt med en bom. Är det någon här som har något liknand eller som har någon annan åsikt?
 
Visst kan du sätta dörr om du vill. Går att köpa till de flesta märken. (Innerdörrar alltså)

Men det är faktiskt STOR skillnad på kedja och bom. Min valack spränger kedjorna, men en bom kastar han sig på en gång och inser sen att den inte ger sig.

En kedja är ju inte stum, utan även om man spänner den hårt så 'ger den efter' lite när de kastar sig på den, alltså indikerar den till hästen att det är inte stängt bakom utan man KAN forcera kedjan. En bom rubbar sig inte en millimeter utan tar tvärstopp och ger inte efter och indikerar för hästen att här är det stängt och stopp.

Så det kan göra rejäl skillnad med bom faktiskt. Sen är ju dörrar än mer 'stoppande' för hästen för att det mentalt är 'stängt' med. Så vill du ha nnerdörrar så köp det (jag skulle INTE försöka göra själv!). Men det kan räcka med bom som sagt, om du vill slippa dörrar.

Du kanske kan prova i någon annans transport med bom? Min kastar sig soms agt på bommen en gång och inser sen. (Första ggn med bom kastade han sig iofs flera ggr, van som han var med att man kunde språnga kedjan. Men det var ju bara låta honom hållas tills hans insåg). Med kedja så fortsätter han kasta sig tills han spränger kedjan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 185
Senast: Thera
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 706
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp