Bukefalos 28 år!

Transportera häst lös?

Capable Case

Trådstartare
Jag ska inom en vecka åka och hämta hem 2 nya familjemedlemmar.. Det är två halvblod som ska flytta hem till mig.

Nu till min fråga som nog kan verka lite korkad men jag måste fråga hur jag ska göra, den ena hästen har enligt nuvarande ägare lagt sig ner i transporten vid nåt tillfälle (eller trillat, ingen som vet) och då hamnat så tokigt att hon höll på att strypas av att hon satt fast.
Nuvarande ägare föreslår att jag ska köra henne lös hem men jag tvekar väldigt, var tror ni om detta? Känns inte helt safe att hon kan trampa runt i transporten och vända sig, känns som det kan bli vingligt, eller vad tror ni? Får man ens köra dom lösa i transporten enligt lag? Släpet är ett Umesläp A50 Boggie där de åker baklänges. Vi kommer även ha övervakningskamera i släpet så vi kan se vad som händer.
Resan är ganska lång, ca 40 mil så jag vill ju att det ska bli en så säker tur som möjligt hem.
Jag vet inte om det är vid ett tillfälle hon lagt sig eller om det är vid flera, alltså att hon alltid lägger sig. Den gången jag vet om har hon stått smalt med mellanväggen uppe, om hon står brett kanske det blir lättare eller borde ju bli..


Hur hade ni transporterat denna häst? Några tips på hästar som lagt sig ner och hur man får dom att inte göra det? Måste få in lite bra idéer så jag kan ta hem henne tryggt.
Lastbil är tyvärr inget alternativ. Det här handlar om 2 hästar som ska omplaceras akut då ägaren blivit svårt sjuk och vi är tvungna att flytta dom ett visst datum för att det ska klaffa med alla andra hästarna som också ska omplaceras och tillsynen av dom. Finns ingen transport som går det datumet åt mitt håll så därför blir det med bil och transport.

Hästarna kommer självklart åka i varsin transport.
 
Sv: Transportera häst lös?

Är hästen en bredåkare kan det vara bäst att ta bort mellanväggen. Vi hade en ponny som var bredåkare, och hade ett umesläp där vi kunde flytta hela mellanväggen åt ena hållet, dvs flyttade den höga stolpen fram åt ena hållet och längde resp kortade teleskåpbommarna. Det fungerade jättebra på honom och han stod hur lugnt som helst i transporten. När vi sålde ponnyn så fattade inte de nya ägarna att han var bredåkare (eller vad det innebar) så första gången dom hade åkt så ringde dom i panik då ponnyn var alldeles svettig och darrig efter en resa på ca tio minuter. Har senare hört att det bästa dock är att dom har hela transporten och kan ställa sig snett.
 
Sv: Transportera häst lös?

Tack för ditt svar! Ja min tanke är ju också att det kanske hjälper att åka brett, tänker ju prova det första biten iaf.. Min erfarenhet är också att många hästar hellre åker brett!
Svårt att avgöra bara nu när jag inte transporterat denna häst tidigare så jag inte har sett vad som händer och hur hon beter sig. Det kan mycket väl vara så att hon lagt sig en enda gång och att det då berodde på att hon åkte smalt men eftersom ägaren föreslog att ha hästen lös blev jag fundersam om det är vanligt förekommande att hon lägger sig ner och hur man löser en sån situation lämpligast.
Jag ska nog försöka köra brett och ha stenkoll i kameran..

Men lös då som jag fått föreslagit, är det någon som har kört så eller vet om det ens är lagligt/ok?
 
Sv: Transportera häst lös?

Jag har kört min unghäst till lösdrift vid 8 månaders ålder och hem igen vid 14 månader. Jag körde hennelös vägge gångerna men vägen hem tyckte jag det var snuskigt pga att det hade blivit mycket vikt ifall hon hittat på något. Nu gick allt bra men när jag kom hem tog jag tag i att vänja henne vid att stå bunden och har efter det inte kört löst något mer.
Jag minns tydligt en gång när Novan (mor till ovanstående unghäst) fick spel i transporten och dansade hambo. Det var inte kul med tanke på att ekipaget for som en vante över vägen (kändes det som). Jag lastar även ur genom att låta hästen vända sig och som transporten studar runt då så...
Jag hade inte kört en vuxen häst lös då det känns alldeles för farligt.
 
Sv: Transportera häst lös?

Det är precis min känsla också att hon kan börja knöla runt för mycket och att hela ekipaget då blir vingligt.. Nä, jag får helt enkelt sätta fast henne och kolla i kameran vad som händer, lägger hon sig ner får vi väl stanna och lasta om henne!
 
Sv: Transportera häst lös?

Det är inte lagligt att köra med osäkrad last, oavsett vad lasten består av. Det finns dock ingen lag på att de ska vara bundna, men är de ej bundna måste man försäkra sig om att de inte kan flytta sig/fastna e d
 
Sv: Transportera häst lös?

Jag kör alltid min tävlingshäst lös. Han är den större modellen av halvblod, ca 175 cm hög och bredåkare. Han står absolut mest stilla när han har stor rörelsefrihet med huvud och hals. Han är dessutom så pass stor att det är nästan omöjligt för honom att vända sig om, han kan inte ens ta ett steg bakåt, och lägga sig ner vet jag inte hur han någonsin skulle klara av.
Däremot får det inte ligga någonting löst som han kan komma åt eftersom han är helt hopplös på att dra in saker under sig i tranporten. En gång fick han tag i en höbal från andra sidan mellanväggen och släpade in den under sig och längst bak mot bakbenen. Fråga mig inte hur han lyckades med det dock. :p
 
Sv: Transportera häst lös?

Jag hade misstänkt att hösten körts smalt och är bredåkare då den lagt sig .
Jag hade inte kört en okänd häst lös i trailern och inte tillsammans med en annan häst heller om den rapporterats ha lagt sig .
Om det varit jag hade jag försökt få fram fakta om hästen de facto åkte smalt när den lade sig .
Om ja är svaret hade jag låtit den åka helt utan mellanvägg och bundit den med Sido uppbindning på bägge sidor . Ni har kamera och kan rycka in direkt om ngt ser oroligt ut .
 
Sv: Transportera häst lös?

Det tillfället som jag hört om hade den åkt smalt, men sen är jag osäker på om den lagt sig fler gånger och om den då åkt brett. Det får jag fråga om. Men jag förutsatte att det var ett återkommande problem eftersom den föreslogs åka lös. Men jag gör nog så att jag flyttar mellanväggen åt sidan och ställer henne som vanligt och har uppsikt i kameran hela tiden.
 
Sv: Transportera häst lös?

Ja kolla lite mer . Och kör den brett . Skillnaden att binda uppbind sidorna och att binda rakt fram är också stor på många hästar reaktionsmässigt.
 
Sv: Transportera häst lös?

De lägger sig ju oftast ner för att de inte hittar ett bra sätt att hålla balansen på och känner sig osäkra.
Kör man dem lösa(helt lösa och utan mellanvägg och bommar, men säkrade öppningsmekanismer innifrån så de inte kan råka öppna) så brukar de vända runt ett tag innan de hittar bästa sättet att stå. Det brukar vara baklänges och med benen lite breddade.

Som jag fattat det är lagen svårtolkad. Man måste säkra lasten. Men hur man gör det näms inte som jag förståttvdet. Och eg hur säkrat är en häst i grimskaft med panikhake? Det har ju en hel del. De skulle inte åka fast i kontroll. Men har man sett hästar panika vet man att de kan slita sönder och slå sönder betydligt starkare saker än så.

Går det inte att lastträna lite med hästen innan? Åka dit några dagar innan eller så?
Jag personligen hade haft svårt för att bara pytsa in en sån häst och lite grann hoppas på det bästa. Jag hade velat safe:a. Jag hade inte velat ge den ett ev nytt trauma alt riskera skada på oss alla.

Hade det varit jag hade jag hyrt lastbil och bett någon jag känner som har sånt kort köra. Så hade de fått åka ihop och den otrygga fått sällskap av lugn kompis som kan visa hur man ska göra. Och de hade fått åka betydligt bättre den rätt långa resan. Det kan ju göra att den som lagt sig inte försöker det heller. Dels ligger lastbilen stadigare. Men de brukar vara luftigare och större.

Så gjorde vi då vi nyligen blev inhyrda att flytta 3 förvildade hästar som inte skötts alls(trots att ägaren betalade för det och fick rapporter om att de mådde fint) under några år och skulle flyttas till nytt hem(då ägaren kom dit från boende i utlandet). De kunde alltså inte tränas innan. Vi bor i annan stad och var där över på annat jobb och gjorde detta som en tjänst till en vän kvällstid.
Vi grejade lastbil för att minska trauma för den häst som hade någn form av transporttrauma. Samtliga var ju lite svåra iom att de blivit så skygga att de inte gick att fånga normalt i hagen. Men de andra två hade åkt mycket förr. Så de lugnade sig fort. Då hade de en lugnande inverkan på den ängsliga hästen. Vi stannade också en hel del längre pauser på vägen. Vi passade på att äta, vila etc..

Hade jag kunnat hade jag lasttränat. Annars lastbil eller testa köra hästen helt lös lite på vägarna runt stallet först. Verkar den cool hade jag kunnat testa köra brett.
 
Sv: Transportera häst lös?

Tack för ditt svar!
Hyra lastbil har jag undersökt och jag hittar tyvärr ingen bra lösning på det då blir det massa bök med den som har Lastbilskort osv och vi fick helt enkelt inte ihop det. Lastträna innan hinner jag inte heller då det är så mycket att göra innan. Tyvärr är det så att jag måste flytta hästarna just den dagen då det sedan inte finns någon som har möjlighet att kolla till dom, jag har verkligen vridit och vänt på detta och det kommer få bli så att vi måste ta dom den dagen och jag kommer inte ifrån jobbet några dagar tidigare så att jag kan åka upp innan. Tyvärr! Annars hade jag mer än gärna åkt upp och provat hur hon fungerar.
Vad jag förstår så ska hon inte vara nervös för att åka utan ska verka helt ok med det och går rätt på transporten vid lastning också.

Släpet är ett baklängessläp, har också hört att hästar hellre åker baklänges om de får välja!
Jag ska försöka ta några varv runt stallet med henne i transporten innan vi drar iväg och se hur det går. Tack för det tipset!
Känns iaf mycket bättre nu när vi inhandlat en övervakningskamera så jag kan se vad som sker inne i transporten och stanna direkt om det händer något.

Tack alla för att ni delar med er av era erfarenheter, det verkar ju som att några faktiskt kör sina hästar lösa, då vet jag att det alternativet finns om det skulle bli problem.
 
Sv: Transportera häst lös?

Jag hade en häst som plötsligt blev bredåkare (la sig ner och fick panik), fungerade dock utmärkt att transportera med mellanväggen ställd på sidan.

Jag binder alltid med grimskaft ring satt i transportens framvägg (om man nu transporterar framåt), på så vis kan hästen parera sin balans med sitt tunga huvud. Binder man dem för kort i frambommen blir det betydligt svårare för dem att balansera up sig.
 
Sv: Transportera häst lös?

Jag skulle aldrig ha ett vuxet halvblod löst i transporten. Då skulle man behöva plocka ur all inredning, även frambom, vilket skapar risken att man får 600 kg genom släpets framruta vid en panikinbromsning. Ta bort mellanvägg och åk brett men uppbunden är ett alternativ, ett annat är att se över möjligheterna till B-kortsbil alternativt transportör som kör i "boxar".
 
Sv: Transportera häst lös?

Det brukar vara baklänges och med benen lite breddade.
Lite OT
Min unghäst åkte ju lös två vändor. Bägge gångerna stod hon med huvudet framåt antingen helt fritt eller med stöd av bogen mot bommen (har ingen kamera så vet inte exakt). Hon hade inte haft några problem att stå åt andra hållet då hon inte är så stor (dagen efter den andra transporten var hon 139) cm. Jag körde henne som föl ett par gånger tillsammans med stoet och då ställde jag henne baklänges så hon skulle kunna dia. Märra är bredåkare och åker utan vägg, vägg ställd åt sidan duger inte för den damen.
Saken förvånade mig lite iom att jag hört att de helst åker baklänges och att hon dessutom stått baklänges tidigare.
 
Sv: Transportera häst lös?

Inte lös iaf. Han ni kamera så ser ni ju vad som händer, skulle hästen hänga sig så borde ju en panikhake lösa ut, annars är det väl alltid bäst att ha en bra kniv/bältesskärare till hands.
 
Sv: Transportera häst lös?

Nuvarande ägare föreslår att jag ska köra henne lös hem men jag tvekar väldigt, var tror ni om detta? Känns inte helt safe att hon kan trampa runt i transporten och vända sig, känns som det kan bli vingligt, eller vad tror ni? Får man ens köra dom lösa i transporten enligt lag?
Överhuvudtaget är jag väldigt främmande för tanken att köra hästar utan mellanvägg - de finns där av en anledning, och det handlar inte bara om att hålla två hästar åtskilda utan som du själv resonerar, om lastsäkring både för hästens och min egen skull.
Jag kanske inte hade dragit för stora växlar på att hästen någon gång sägs ha lagt sig under transport utan skulle nog, som du är inne på, köra med mellanvägg (eventuellt litet utvinklad) och ha löpande uppsikt i kameran och stanna om det håller på att bli tokigt.
 
Sv: Transportera häst lös?

Har kor man ofta hastar losa. Det ar mycket vanligt med "stock trailers" som ar stora oppna "boxar" dar man antingen kan knyta fast grimmskaftet eller lamna hasten los. Det ar ocksa vanligt att man har hasten bak och fram ... eller en transport dar hastarna star diagonalt (det ar vad jag har) ... det beror helt pa vad hasten i fraga foredrar. Sjalv forsoker jag fundera ut vad hasten mar bast av. Min Paso ar aldrig fastknuten, det behovs inte da han lutar sig mot den diagonala delaren och inte ror sig under transport ... mitt nya fullblod, har jag redan upptackt, behover vara fastknuten da han annars forsoker flytta runt eller vanda sig sa fort transporten stannar.
Titta pa vad hasten vill ha.:laugh:
 
Sv: Transportera häst lös?

Lagen är helt solklar på punkten att hästen ska vara bunden om den åker i färdriktning. Själv har jag alltid velat ha hästen uppbunden om den åker så den kan komma över sidoväggar, bommar, fastna etc.

Jag vill ha min last säkrad, och veta var den är. Trots att jag har en riktigt rejäl dragbil som inte flyttas av släpet.

Det är ingen kul upplevelse att ha en häst som rockat loss i släpet och kommit loss. Skadorna när de kommit över t ex mellanvägg och fastnat med benen är inte roliga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! ni som något nyligen kört hem häst genom att låta en hästtransportör köra hem den åt er, vad har ni betalat? jag har kontaktat...
Svar
16
· Visningar
2 634
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 073
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Nu närmar det sig, efter år av smärta i knät :banana: I bästa fall blir det i juni, annars direkt efter sommaren. Någon här som bytt ut...
Svar
4
· Visningar
906
Senast: Solis
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp