Bukefalos 28 år!

Transportera häst lös?

Sv: Transportera häst lös?

finns faktiskt ingen lag som uttalat säger att hästen ska vara bunden. Jag har kollat med transportstyrelsen sist detta var på tapeten debattmässigt för några år sen.
 
Sv: Transportera häst lös?

Fast definitionen säkrad last uttrycks inte med att hästen ska vara bunden oavsett. Det finns inte ens en lag som uttryckligen säger att du måste ha bakbom i transporten.
 
Sv: Transportera häst lös?

Jag tog kompetensbeviset för några månader sedan, och jag är helt säker på att i en av de tre regelverken står det specat att hästen ska vara bunden. Bakbom har jag däremot aldrig ens hört diskuteras, medan bogbommen är tvingande om hästen ska resa i färdriktningen.
 
Sv: Transportera häst lös?

Jag skulle gärna vilja se den lagtexten.
bakbommen kom in i argumentet pga att jag ville visa att definitionen säkrad last inte är särskilt detaljerat för häst.

I TS fall ska ju hästen utöver detta resa baklänges. Är det osäkrad last då om den inte är bunden?
 
Sv: Transportera häst lös?

Har kor man ofta hastar losa. Det ar mycket vanligt med "stock trailers" som ar stora oppna "boxar" dar man antingen kan knyta fast grimmskaftet eller lamna hasten los.
Jo, fast jag är inte övertygad om att det är resultatet av några mer ingående resonemang om djurens säkerhet - utan lika gärna för att det är enklast så och för att man "alltid gjort så". :crazy:
Titta pa vad hasten vill ha.:laugh:
Det jag mest av allt tror hästen vill, är att inte fara omkring i släpet som i en maraccas vid t.ex en hastig undanmanöver... :angel:
 
Sv: Transportera häst lös?

Jag förstår inte det där med bakbom, lasten är ju säkrad genom baklämmen. Hästen kommer inte bakåt för lämmen tar emot. Däremot kan den komma över frambommen med tanke på att det är utrymme där - alltså osäkrad last. 100 % framåt, 50 % bakåt och åt sidorna.
 
Sv: Transportera häst lös?

Det är rätt intressant att köra hästar helt utan inredning i trailer, lösa och ha kamera så man ser vad de gör.
De flesta vänder runt ett tag innan de hittar rätt sätt att stå. Vilket ofta brukar vara baklänges.
Jag har varit med då hästar som panikat under färd och i vissa fall lyckats slå sig ur ska börja transporttränas igen. Då har man valt den här metoden. Givetvis lasttränar man och har sig länge innan man börjar köra på riktigt.
Men när det väl är dags att åka så har man först kört dem lösa som ett led i åkträningen. De får inte samma panik då de kan vända runt.
Har man en häst som redan slagit sig ut så är träningen a och o. Man får lära hästen vända runt och vara med den i trailern och vända runt stillastående först. Så att den hellre väljer det än att försöka slå sig fri. För en häst som redan lyckats VET att det går.
Iom att jag jobbar med sånt här så har jag sett en hel del. Och det där med att säkra lasten är ju för mig lite lätt skrattretande om det är så att man tror att "lasten"=hästen är säkrad för att man har grimskaft och mellanvägg.
Många har panikhake eller grimskaft som garanterat kommer gå sönder om hästen rycker till. Annars har man grimmor som kommer ge vika. Det är en helvetes kraft i en häst som råkar i panik.
För mig består "säkringen" av lasten i att lastträna hästen innan.
Annars får man ju binda med rap runt hästens nacke och ev kropp också om man vill säkra så att "lasten" absolut inte kan komma loss.

Så jag är inte helt övertygad om att man bara råkat göra så som man alltid gjort i USA. Iaf inte mer än vi gör i Sverige.
Får hästarna åka ihop panikar de mindre. De yngre ser hur de åkvana uppför sig. Och de blir då inte lika rädda. En häst som inte sitter fast kan få utlopp för den energi som rädsla bygger upp i deras kropp.
På så sätt kan man om man har ont om tid att träna hästarna(typ som rancharbetare där hästen MÅSTE funka och man har annat att göra) slippa en del problem.

Sen beror ju hästens inställning till åkande till på hur man kör. De flesta kör inte bra nog, även om man tror det.
 
Sv: Transportera häst lös?

Har du lagtexten som sagt? Vore verkligen guld att ta del av då dessa påståenden om vad som är säkrad last och inte florerar friskt i trådar som denna men när myndigheterna ombeds referera och kommentera vad som egentligen gäller så står det odefinierat .

Varför har du bakbom ?

PÅ vilket sätt är din häst säkrad om du binder med panikhake eller andra frekvent använda lösningar ? Visa mig lagtexten så ska jag omvärdera .
 
Senast ändrad:
Sv: Transportera häst lös?

Det är rätt intressant att köra hästar helt utan inredning i trailer, lösa och ha kamera så man ser vad de gör.
De flesta vänder runt ett tag innan de hittar rätt sätt att stå. Vilket ofta brukar vara baklänges.
<snip>
Så jag är inte helt övertygad om att man bara råkat göra så som man alltid gjort i USA. Iaf inte mer än vi gör i Sverige.
Får hästarna åka ihop panikar de mindre. De yngre ser hur de åkvana uppför sig. Och de blir då inte lika rädda. En häst som inte sitter fast kan få utlopp för den energi som rädsla bygger upp i deras kropp.
På så sätt kan man om man har ont om tid att träna hästarna(typ som rancharbetare där hästen MÅSTE funka och man har annat att göra) slippa en del problem.

:bow:
Min ena vill helst aka diagonalt baklanges. Star han lost ar det sa han staller sig. Nu finns tyvarr ingen transport som lastar sa, och eftersom han vill luta sig kopte jag en transport som lastar diagonalt, fast som vanligt frammat. Han aker i annat ocksa, men om han star rakt fram (eller bak) eller los ar han jatte trott nar vi kommer fram efter 6-7 timmars fard. (Vi aker ganska ofta till Florida) Kan han luta sig ar han mycket piggare.

Sen beror ju hästens inställning till åkande till på hur man kör. De flesta kör inte bra nog, även om man tror det.

:bow: :bow: Det har tal att upprepas. Om min hast far runt i slapet som i en maraccas sa kor jag inte bra nog och behover definitivt trana mer pa att kora hast slap.
 
Sv: Transportera häst lös?

Ja, diagonalt vill många stå också. Baklänges verkar vara vanligast. Men diagonalt är rätt många med.
Så svenska standartransporter som är raka och framlänges är absolut möjliga att träna hästar till att åka lugnt i. Men får de välja själva ställer de sig oftast inte så. Möjligen de som åkt myyycket och är vana vid det. Men tom de hästarna brukar vilja stå diagonalt isf.

Intressant med lutandet i långkörningen!
Har ni jämfört lastbil och släp i pigghet efter färd med?
 
Sv: Transportera häst lös?

Vet inte varför du blir så rabiat av den här diskussionen, jag tycker inte det är något brännbart ämne.

Nej, jag är inte i den livssituationen just nu att jag kan leta igenom tre rätt massiva texter för att tillfredställa ett nätforum. Den som vill fördjupa sig får helt enkelt göra det på egen hand.

Jag skulle aldrig någonsin säkra ett halvt ton maskin med panikhake. Och så heller inte en häst. Det är bara korkat och obetänksamt och säger mer om den som gör det än om lagarna som styr handlingen.

Nu kör jag inte häst i första hand, utan betydligt större och tyngre saker. Och jag skulle inte drömma om att lastsäkra illa, det handlar ju om både mig, lasten och mina medtrafikanter.
 
Sv: Transportera häst lös?

Han har bara akt i min trailer sedan vi flyttade fran Florida. Innan akte han i alla mojliga trailers, bland annat en lang resa till Tennessee i en rak dar han stod frammat tillsammans med en till hast. De rev ner mellan "vaggen" under fard:eek: tursamt nog hade ingen gjort illa sig mer an ett litet riv sar pa benet pa den andra hasten trots att de lyckades fa ner (som en halv vagg fran ryggen pa hastarna till deras knan) mellan vaggen och stod pa den. Vi misstankte att det var min juvel som hade kranglat tillrackligt for att bryta sonder lasningen pa vaggen sa den akte upp och lossnade nar han lutade sig. Krafterna ar som sagt stora nar de satter den sidan till.

vi har aldrig haft tillfalle att prova en lastbil, de ar inte sa vanliga har. Daremot ar min rigg valdigt tung och 'stadig'. Har ar den ... men nu letar jag efter en lite mindre. Da jag fortfarande vill ha "halvblods hojd", diagonal lastning, och 'dressing rum' men tva stall istallet for tre ... lar jag fa leta.:grin:

IMG_8228.jpg
 
Sv: Transportera häst lös?

För mig består "säkringen" av lasten i att lastträna hästen innan.
Jag tror att vi bara kanske pratar litet olika språk. :) Att en häst är lasttränad och är lugn under transporten ser jag också som en förutsättning, men det ersätter inte funktionen och nyttan hos bommar och mellanvägg. Även en snedställd eller sidoförflyttad mellanvägg är bättre än ingen alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Transportera häst lös?

Jag är helt med på hur du menar. Men som problemlösare så är det inte alltid bäst iom att man kan behöva arbeta med hästars problem under lastning eller tom under körning. Och då kan mellanvägg vara en grej som gör att hästen flippar ur totalt och slår sönder trailern för att ta sig ut. En stor häst kan slå sönder en trailer.

De trailers som de har i USA är ju inte sällan i rejält mkt kraftigare material än de som finns här. Det är ju inga glasfiber-burkar de kör hästarna lösa i. Där är det rejäl metall etc.

Jag tror man ska fundera både en och två gånger varför man gör som man gör med hästar överallt. Även i Sverige. Vi har många, många traditioner som ärligt talat är rätt korkade vi med.
Så man gör klokt iatt ifrågasätta det mesta.

Hastflicka:
Cool! Det där ser man inte ofta här!
 
Sv: Transportera häst lös?

Den mellanvagg som brots sonder av en eller tva (ingen kamera i det slapet sa det ar svart att veta) hastar var av rent stal, med en stal lasning som jag skulle ha svurit inte skulle ga att ha sonder. Vi misstankte att en av hastarna (formodligen min da han gillar att luta sig, men foredrar att aka snett) lutade sig och knokade pa den tills den borjade aka uppat tills lasningen tog emot ... och nar, i runda tal, 500 kilo ror sig och trycker pa ska det mycket till for att det ska halla sa till sist brast lasningen (2-3 cm tjockt stal "stift" var bojt och gick av) och da gled vaggen uppat tills den maste ha varit nastan i taket innan den gled ur hallarna och var los.
 
Sv: Transportera häst lös?

Vad roligt att du ska få hem 2 hästar. Ser fram emot att höra om dem.:bump:
Jag läser till mitt e-kort och har uppfattat säkrad/osäkrad last som Lovisaleonora beskriver.
 
Sv: Transportera häst lös?

Vet inte varför du blir så rabiat av den här diskussionen, jag tycker inte det är något brännbart ämne.

Nej, jag är inte i den livssituationen just nu att jag kan leta igenom tre rätt massiva texter för att tillfredställa ett nätforum. Den som vill fördjupa sig får helt enkelt göra det på egen hand.

Jag skulle aldrig någonsin säkra ett halvt ton maskin med panikhake. Och så heller inte en häst. Det är bara korkat och obetänksamt och säger mer om den som gör det än om lagarna som styr handlingen.

Nu kör jag inte häst i första hand, utan betydligt större och tyngre saker. Och jag skulle inte drömma om att lastsäkra illa, det handlar ju om både mig, lasten och mina medtrafikanter.

du är verkligen sjukt otrevlig så fort ngn frågar ngt minsta lilla som du inte tänkt dig. Om du är så säker på att det står i lag att man måste binda fast hästen, så undrar jag vart det står, för jag har som jag skrev tidigare fått info som säger annat, att det inte finns ngn lag som så detaljerat säger att hästen ska vara fastbunden, för att lasten ska räknas som säkrad. Varför behöver du bli dryg och kalla mig rabiat för den skull? Har jag fel så backar jag givetvis på detta, jag ville ärligt bara få koll på läget och vad den texten isåfall säger.

Jag skulle aldrig köra en häst lös i transporten. Så har du den bilden klar för dig. Nu var det inte det det handlade om däremot, utan att du så definitivt påstår att det står i svensk lagtext att hästen ska vara fastbunden för laglig transport. Jag bad helt enkelt om ngn kunde visa mig den texten, varken mer eller mindre. Sluta vara dryg och otrevlig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! ni som något nyligen kört hem häst genom att låta en hästtransportör köra hem den åt er, vad har ni betalat? jag har kontaktat...
Svar
16
· Visningar
2 630
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 039
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Nu närmar det sig, efter år av smärta i knät :banana: I bästa fall blir det i juni, annars direkt efter sommaren. Någon här som bytt ut...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: Solis
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp