Transportera häst till Norge

Shaggy

Trådstartare
Igår blev jag ombedd att hjälpa till med transport av en häst till Norge. Den ska dit på betäckning. Frågan är nu vad behöver man ha koll på innan man kör.
Det jag vet är att man måste ha ett intyg från en officiell veterinär som är utskrivet max 48 timmar före lastning men i övrigt?
Jag har hittat uppgifter om att man måste betala tull för hästen. Stämmer det?
Jag har hört ryckten om att den ska vara vaccinerad men inte mer än så. Är det samma bestämmelser som för svenska tävlingar?
Finns det några regler för ekipaget, förutom godkänt körkort?
Kort sagt, vad måste jag veta om resan blir av?
 
Igår blev jag ombedd att hjälpa till med transport av en häst till Norge. Den ska dit på betäckning. Frågan är nu vad behöver man ha koll på innan man kör.
Det jag vet är att man måste ha ett intyg från en officiell veterinär som är utskrivet max 48 timmar före lastning men i övrigt?
Jag har hittat uppgifter om att man måste betala tull för hästen. Stämmer det?
Jag har hört ryckten om att den ska vara vaccinerad men inte mer än så. Är det samma bestämmelser som för svenska tävlingar?
Finns det några regler för ekipaget, förutom godkänt körkort?
Kort sagt, vad måste jag veta om resan blir av?
Det finns regler för transporten om det tar mer än åtta timmar från det man börjar lasta tills hästen är framme och installad kolla på Jordbruksverkets hemsida.
När det gäller tull så kommer det att behövas anmälas att hästen lämnar Sverige /EU och att den åker in i Norge. Lite beroende på hur länge den ska stanna kvar så kan det bli tal om import /export eller temporärt. Blir det import ska alla avgifter inkl moms betalas om det blir temporärt ska säkerhet för avgifterna lämnas/ställas. Enklast är att vända sig till en speditions firma som kan hjälpa till med tullhandlingarna och vilka regler som gäller i just det här fallet. En sådan firma har kredit hos Tullverket och kan på viset hjälpa till med betalningen och säkerhet.
 
Det låter som om det inte bara är att få det där veterinärintyget och sen dra iväg. Får kolla upp det hela med personen det gäller. Jag har ingen lust att fastna i tullen.
 
Jag importerade tillfälligt en häst till Norge (inkörning) och förutom veterinärintyg måste man vara beredd på att betala både moms (hur mycket beror ju på hur mycket hästen är värd) och "köttull", det är troligen för att man ska slippa få in och ut smuggelhästar. Denna beror på vikten på hästen.

Du har anmälningsplikt i tullen vilket gör att om man inte anmäler import vid gränsen kan de ta en någon kilometer därifrån.

Dock är det inte alltid lätt att veta vad som krävs av en och de i tullen säger olika samt vet inte heller alltid vad som krävs och vad som ska fyllas i.

Man säger till att man ska importera tillfälligt. Det i sin tur sker alltid på begränsad tid och ibland får man tydligen frågan om det gäller 1 mån, 3 mån eller 6 mån. Jag fick inte frågan och det sattes automatiskt till 6 månader. Be alltid om 6 månader för säkerhets skull, det kostar inget extra. Man kan bli sjuk, hästen kan bli sjuk o.s.v.

Oftast ber de om en värdehandling som berättar vad hästen är värd, typ köpekontrakt. Om du inte har det får du (jag iallafall) skriva ett eget papper som berättar vad den är värd och du står för underskriften.

De kollar frågar hur mycket hästen väger och du får betala efter det.

De kollar chip ibland. Ibland kollar de inte ens om du har en häst i transporten.

Du får stämplar och papper i massor. Dessa ska sparas minst ett år har jag fått erfara. Tur att jag sällan slänger saker.
Du får också ett papper där du, efter att hästen åkt tillbaka till Sverige, kan skicka in så får du momsen tillbaka.

För att ta in den i Norge med okunnig personal tog det ca 1-1,5 timmar innan vi kunde lämna tullen. Räkna med tid där så du inte blir förvånad.

Är det du som ska hämta hästen sedan också? Här har jag mycket råd att ge............:banghead:
 
Är det du som ska hämta hästen sedan också? Här har jag mycket råd att ge............:banghead:
Det är inget bestämt men berätta gärna för om inte annat så ska ju hästen hem också och det kan vara bra för ägaren att veta allt i förväg.
 
Det är inget bestämt men berätta gärna för om inte annat så ska ju hästen hem också och det kan vara bra för ägaren att veta allt i förväg.

Att anmäla återinförseln till Sverige igen.
Det måste man ju men det betyder också att du ju kan få momsen tillbaka. Jag kom in till tullreceptionen och sa att jag skulle anmäla återinförsel och personen bakom glaset säger surt "Jaha, varför det"?
Jag fick svara lite skarpt att det är lag på det och att personen nog måste ta tag i det när jag ber den.

Det finns något papper om mat (igen) som ska skickas in före man kommer till tullen. Min tränare hjälpte mig med det.
De frågade efter det när de äntligen valde att göra något. Jag sa att den redan var skickad över mail men personen, igen otrevlig, sa att den inte alls var inne.
Du får kolla igen, sa jag. Nä, inte inne.........jo, här var den!!
No shit sherlock!

Att spara alla papper.
Enligt tullen bör man spara alla originalpapper i minste ett halvår. Jag sparade som tur var dem längre och nästan ett år efter återinförsel fick personen som haft min häst på inkörning hos sig ett brev från tullen att tullen inte kunde se att hästen var återinförd till Sverige trots att tiden för tillfällig import gått ut och att vite, nästan 10 000:- skulle belasta denne.
Då är det ändå de som utfärdat papperet som gäller.
Jag var tvungen att skicka in originalet, vilket jag tycker är lite läskigt.

Momsen kan ta tid.
Jag skickade in papperena sent. Kopior på allt som skulle med skickades in.
Ett halvår efter jag skickat in allt frågar de om originalet. Tydligen gäller inte kopiorna, vilket igen känns läskigt. Jag har alltså nu bara kopior på alla papper som jag fick. Inte ett enda original. Varför fick jag originalen överhuvudtaget, om det är de jag ska skicka in? Och varför tar det sådan himla tid?

Veterinärintyg ska göras åt det här hållet också.

Men, å andra sidan gick det mycket snabbare ut ur Norge än in. Bara 30 minuter!

På vägen in till Norge kollade de med chipläsare. På vägen in till Sverige tittade de inte ens in i transporten.......
Ja, du ser att det är inte helt enkelt åt något håll och jag har inte så stort förtroende för processen.
 
Ta kontakt med Norska ridsportsförbundet, de kanske kan vara till hjälp med avel också, Att åka och tävla in i Norge är lätt, när man anmält och ridsportsförbundet har fått passnummer, så mailar de över en tullfri sedel, denna och passet samt ett intyg från platsen man skall till, Sedan visar man dessa papper i tullen och får stämpel, när man sedan åker hem får man stämpel i Svenska tullen som man fotar av och skickar till Norges förbund som bevis att du åkt ur landet.
 
Och jag skulle rekommendera att spara tullpappret länge! Mitt jobb exporterar nästan hela våran produktion till Norge och vi måste spara tullpapperna i minst fem år tror jag det var, om det inte till och med var 10 år.
 
Ta kontakt med Norska ridsportsförbundet, de kanske kan vara till hjälp med avel också, Att åka och tävla in i Norge är lätt, när man anmält och ridsportsförbundet har fått passnummer, så mailar de över en tullfri sedel, denna och passet samt ett intyg från platsen man skall till, Sedan visar man dessa papper i tullen och får stämpel, när man sedan åker hem får man stämpel i Svenska tullen som man fotar av och skickar till Norges förbund som bevis att du åkt ur landet.
Det är väldigt stor skillnad på att tävla och att göra andra saker med hästen i ett annat land. Tävlingshästar är undantagna för ganska mycket som inte andra hästar är, just för att de bara åker över och tävlar och tillbaka igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag och en väldigt nära vän ska skaffa foderhäst tillsammans. Vi båda har tagit grönt kort och har varit med på lastningar och...
Svar
8
· Visningar
1 495
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 340
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska ev exportera ett halvblod till Norge, och skulle behöva förstå vad som behövs pappersmässigt. Jag får olika svar...
Svar
18
· Visningar
4 031
Senast: Centaur
·
Övr. Hund Hunden Arthur, gatuhund importerad från Ecuador, fick sin rabies spruta i går enligt aftonbladet och andra medier. Nu tänker jag inte...
2
Svar
29
· Visningar
3 272
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp